Monelta teidän teinit herää lomalla?
Meillä heräillään 12-13 välillä. Saavatko teillä nukkua vaikka iltaan?
Kommentit (203)
Meillä teinin unirytmistä pitää tällä hetkellä huolta 4-vuotias. Pikkusisko herättää teinin yleensä aina klo 7.30 mennessä joten teini varmistaa pitkät yöunensä menemällä ajoissa nukkumaan, yleensä 23-00 välillä.
10-13 välillä. Ja nukkumaan laittavat kolmen aikoihin.
Ei ole minulta pois. Ovat lomalla, joten saavat pitää oman rytminsä (minun siihen puuttumatta)
ihanat teinirakkaudet ja kesäyöt.
Ne oli hienoa aikaa, valvottiin ja kuljettiin ulkona, iltapäivällä ylös sängystä sitten .
Teininä ollessa oli minulla tapana kyllä herätä useimmiten ennen 10 mutta saatoin lorvailla sängyssä (joko somessa tai lukien tai vaan torkkuen ja pyörien) ihan hyvin vaikka 14 asti. Teki aina välistä tosi hyvää.
Tänään toinen kuuden aikaan kuten joka arkiaamu, toinen kahdeksan jälkeen, kuten aamuvuoroihin mennessään. Vapaalla nukkuisivat yli puolenpäivän, kuten minäkin.
Meillä jokainen saa nukkua lomalla niin pitkään kuin nukuttaa. Minulla alkoi vasta loma ja olen nukkunut nyt joka päivä pidempään kuin teinit.
Toinen herää viideltä aamulla ja toinen 10-11 aikoihin. Saavat nukkua niin pitkään kun haluavat. 14v ja 15v.
Sama meillä. Lähden 6.30 töihin ja silloin rauhoittuvat maate. Heräilevät kun saavun iltapäivällä ja marisevat kun ei ole ruoka valmiina... Onneksi koulu alkaa taas pian :)
Vierailija kirjoitti:
Sama meillä. Lähden 6.30 töihin ja silloin rauhoittuvat maate. Heräilevät kun saavun iltapäivällä ja marisevat kun ei ole ruoka valmiina... Onneksi koulu alkaa taas pian :)
Sympatiat sinne, täällä sama. Teinit on hieman itsekeskeisiä😄
Iltavirkut ovat muuten useiden tutkimusten mukaan älykkäämpiä kuin aamuvirkut.
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/b6f14e89-534e-4c27-99a2-5095be002a…
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei nukuta koko päivää. Herättelen teinit viimeistään 8.00. Tykätään syödä aina yhteinen aamupala mikä ei oikein onnistuisi jos kaikki nukkuisivat omissa rytmeissään. Ja on helpompi myös aloittaa koulu syksyllä kun ei ole rytmi niin sekaisin.
Tiedän että monet eivät tykkää tästä, mutta meidän perheelle se vain sopii.
Tykätään- tarkoittaa että kontrollifriikki mamma tykkää.Meille sopii- tarkoittaa että sinä määräät.
Samanlaisen äidin lapsena toivotan omilledi onnea löytää hyvä terapeutti,jotta joskus löytävät itsensä.Persoonan rakentaminen on hidasta.
Teini ite moi! :D
Heräsin klo 6:13.
Mä oon teini kanssa. Meen näin kesälomalla nukkuu 23-00 aikaan ja herään joskus 6 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon teini kanssa. Meen näin kesälomalla nukkuu 23-00 aikaan ja herään joskus 6 jälkeen.
Kai oli vitsi? Ite meen aikasemmin nukkuu.
Heräävät aikaisin aamulla kesätöihin. Jos ei olisi töitä, olisi myös aikainen herätys kotihommiin, joita sitten tehtäisiin kesätöiden sijaan.
Saavat nukkua ap, mutta klo 12 alan tehdä lounasta, tyhjentää astianpesukonetta ym joten heräävät yleensä viimeistään silloin muun perheen ääniin. Menevät nukkumaan n 23-01 välillä.
Lohdullista että muissakin perheissä teineillä kuluu aikaa nukkumiseen ja kännykällä olemiseen.
Nyt täytyy teitin alkaa herätteleen n 8.00 koska koulut alkaa kohta n 8.8. Alkaa normaali päiväjärjestys.
Koulu määrää rytmin arkena (nukkumaan 22.30, herätys 7.30) joten koen että minun tehtäväni huoltajana on määrätä rytmi lomalla. Meillä pitää olla kotona 22.30 ja omiin huoneisiin mennään 00.00. Herättelen teinin klo 10.00, tosin kun ollaan näin pitkään lomailtu, niin teini herää ihan itse nykyään.
Totta kai teinillä ärsytti asia varsinkin loman alussa kun ystävät olivat ulkona vielä siihen aikaan kun teinin piti laittaa nukkumaan, mutta nyt on sopeutunut ja huomannut itsekin että tästä on paljon helpompi alkaa kääntämään rytmiä siihen kouluarkeen.