50% äideistä loppuu maidon tulo parin kuukauden kohdalla?
Siis ihanko oikeesti näin on suomalaisäitejen kohdalla? Tuolla toisessa keskustelussa joku ko. väitteen heitti.
Ihmetyttää suuresti, mutta toisaalta uskon väittämään. Itse synnytin n. vuosi sitten ulkomailla ja samoihin aikoihin ja sen jälkeen on useampi ystävä saanut lapsen Suomessa. Ja kaikille vauvoille on annettu korviketta jo laitoksella kun ei kerran maitoa tule.
IHAN TOTTA! Mulle sanoivat, että maidon nouseminen kestää pari päivää ja vauva kyllä pärjää niillä muutamilla tipoilla mitä rinnasta tulee. Eihän pikkunyytin mahaan muutenkaan mitään sovi. Mutta jos lisämaidonj anataminen aloitetaan heti alusta pitäen niin miten sen herumisen sitten käy. Ja kun lisämaitoa annetaan koko ajan, niin eihän se lapsen tarvitse imeä rintaa saadakseen maidonmuodostuksen lisääntymään. Ei se rinta tiedä paljonko amitoa pullosta annetaan. Ja takuulla kun näin toimitaan niin parin kuukauden iässä loppuu maito keltä tahaansa. Paljonko sitä kannattaa tissiä tarjota kun pullokaupalla pitää korviketta kuitenkin syöttää.
Missä on imetysvaistus Suomen maasta? Kukaan ystävistäni ei tunnu edes sitä tajuavan, että vastasyntynyt tosiaan saattaa viettää rinnalla tunnin jos toisenkin ihan yhtäjaksoisesti kun ei vielä ole imulihakset kehittyneet niin, että jaksaisi hetkessä koko annosta imasita. Välillä pitää levätä ja jopa torkahtaa hetkeksi ja sitten jatketaan :).
Kommentit (52)
Vierailija:
kannetaan vauvaa rinnassa kiinni samalla kun tehdään kaikkia asioita 2v kanssa. jotkut varmaan laittavat videon 2v pyörimään tai jos vaikka hetken jaksaisi leikkiä yksinään..
Tai että kaikki vauvat on niin kevyitä, että heitä voi tosta vaan kanniskella tissi suussa??
Täällä puhuttiin juuri siitä, että vauva on rinnalla KOKO AJAN. Isompi sitten katselee koko ajan videoita? Tottakai sen " normaalin" imetysajan nyt voi lapsi jaksaa olla itekseen, mutta kun kyseessä oli juuri se äidin väsyminen jatkuvaan imettämiseen.
Ihan tosi ihmiset; miksi te ette jo käsitä, että kaikki ovat erilaisia?
Kyselee 4,5 kiloisena syntyneen vauvan äiti (jonka rinnat oli imetysaikaan valtavat)
Lähinnä pienennys leikkaukset. Suuret verenvuodot aikaansaa myös maidon ehtymistä aivolisäkeperäisien syiden vuoksi. Miksi imetyksen lopettavat äidit ovat ympäristölleen tilivelvollisia lopettamisen syistä? Jos olisin itse lopettanut en viitsisi alkaa jokaiselle hiekkalaatikolla hämmästelevälle selittämään omia henk. koht. asioitani. Kannatan imetystä täysin, mutta työssäni olen nähnyt myös toisen puolen. Jollakin on negatiivinen ruumiinkuva mm. rintoja kohtaan jos on joutunut insestin uhriksi. Tai masennus ja jokapäiväisestä arjesta selviytyminen koliikkivauvan vuoksi voi olla jonkin äidin mielenterveydelle liikaa. Ääriesimerkkejä, mutta toivottavasti ymmärrätte ponttini. Kukaan ei voi etukäteen tietää omien voimavarojen riittävyyttä. Kirjo lopettamisen syistä on loputon, mutta on helpompi kuitata se hämmästelijöille " loppumisella" . Avarakatseisuutta. Olkaa onnellisia ketkä jaksaa, viitsii ja keltä sujuu. Kaikilla ei ole asiat yhtä hyvin kuin teillä, nähkääs ihmiset on yksilöitä. Saatteko jotakin tyydytystä lyömällä lyötyjä? Sadistista asettaa itsensä muiden yläpuolelle. Äiti se on pullottavakin äiti!
Ihan tosi ihmiset; miksi te ette jo käsitä, että kaikki ovat erilaisia?
Ja miksi te imettävät olette aina muita parempia ja ylempänä. Ei se lapsen hoito pelkkää imettämistä ole. Kyllä se lapsi muutakin tarvitsee.
Ja sitten kun helpoimman selityksen verukkeella jankutetaan sitä maidon loppumista, niin se valheellinen ja negatiivinen käsitys maidon loppumisen yleisyydestä pysyy yllä ja siirtyy sukupolvelta toiselle! Siinä sitä vastuullista käyttäytymistä.
Nuo mainitsemasi insestikokemukset ja rinnanpienennysleikkaustapukset muodostaa yhteensä varmaankin promillen puolikkaan kaikista maidonloppumistapauksista. Kyllä kuulkaa aivan valtaosa on vaan äitejä, jotka ei jaksaneet imettää. Eikä siinä mitään, jos se osattaisiin suoraselkäisesti myöntää - mutta kun ei. Kun se maito vaan loppui.
Vierailija:
Kirjo lopettamisen syistä on loputon, mutta on helpompi kuitata se hämmästelijöille " loppumisella" .
olevansa parempi ihminen? EI TODELLAKAAN. Ei kannata lukea sieltä rivien välistä mitään, mitä siellä ei oikeasti lue.
Minä en kuvittele olevani yhtään parempi äiti, kun olen imettänyt pitkään, mutta minua huolestuttaa se, että imetyksestä EI SAA puhua. Kokemuksia ei saa kertoa eikä neuvoja saa antaa tai heti on FANAATIKKO ja kuvittelee olevansa muiden yläpuolella. Miten sitten naisia voisi kannustaa imettämiseen keinoilla, jotka eivät saisi heitä tuntemaan itseään " huonommiksi" ? Tämä nykyinen hyssyttely ei toimi, sillä tietoja ja neuvoja pitää ja kuuluu jakaa, koska jokainen lapsi ansaitsee sen!
..Ja se joka kysyi rintamaidon hyödyistä, niin eikö se ole tälläkin sivulla kerrottu miljoona kertaa? Pitääkö ne linkit laittaa yhä uudestaan ja uudestaan, kun useimmat ei kumminkaan suostu myöntämään sitä, että äidinmaito on parempaa ravintoa vauvoilla.
Miksi sitäkin ei voida tukea, ja jos joku sanoo että maito loppui, antaa asian olla ja olla miettimättä miksi se loppui jos toinen ei halua asiasta puhua ja piste. Heti ollaan sanomassa että vika on sinussa ja olet huono äiti hyi hyi, nyt me ei leikitä sinun kanssa ja katsotaan sinua kieroon kun et enää imetä. Minua lähinnä huvittaa nämä fanaattiset imettäjät. Ihan kuin maailmassa ei muuta olisikaan. Ja en sano tätä sillä etteikö edelleen imettäminen olisi hyvä asia mutta miksi siitä pitää nostaa noin älytön haloo!!! Jokainen taaplaa tavallaan ja kyllä ne varmaan neuvoa kysyy jotka imettämiseen sitä haluavat, mutta jättäkää ne rauhaan jotka sanovat maidon loppuneen, mitä se teille edes kuuluu miksi. Ottakaa asiaksenne ottaa hampaisiinne ne ihmiset jotka muuten kaltoinkohtelevat lasta. Pahoinpitelevät tai jättävät kokonaan ruokkimatta. Jokainen hoitakoon lapsensa tavallaan.
enkä ole kellekään tilivelvollinen niistä, sori vaan imetysfanaatikot!
t. laiskuriäiti, joka vakavasti sairaana koliikkivauvan kanssa ei pystynyt imettämään kuin 2-3 kk
Vierailija:
Miksi sitäkin ei voida tukea, ja jos joku sanoo että maito loppui, antaa asian olla ja olla miettimättä miksi se loppui jos toinen ei halua asiasta puhua ja piste. Heti ollaan sanomassa että vika on sinussa ja olet huono äiti hyi hyi, nyt me ei leikitä sinun kanssa ja katsotaan sinua kieroon kun et enää imetä. Minua lähinnä huvittaa nämä fanaattiset imettäjät. Ihan kuin maailmassa ei muuta olisikaan. Ja en sano tätä sillä etteikö edelleen imettäminen olisi hyvä asia mutta miksi siitä pitää nostaa noin älytön haloo!!! Jokainen taaplaa tavallaan ja kyllä ne varmaan neuvoa kysyy jotka imettämiseen sitä haluavat, mutta jättäkää ne rauhaan jotka sanovat maidon loppuneen, mitä se teille edes kuuluu miksi. Ottakaa asiaksenne ottaa hampaisiinne ne ihmiset jotka muuten kaltoinkohtelevat lasta. Pahoinpitelevät tai jättävät kokonaan ruokkimatta. Jokainen hoitakoon lapsensa tavallaan.
NE kavereistani, joilla on ollut ongelmia imettämisen kanssa ja jotka ovat sanoneet, että maito loppuu eivät ole tienneet että sitä kyllä tulee lisää jos vauvan vaan antaa imeä. Ja tokihan moni varmasti haluaa vaieta asiasta kun ei tajua, että siihen voi helposti apua saada. Yksi ystäväni ihan itkua tuhersi kun maito ei tuntunut riittävän...
Mutta siis jos imetyksestä puhuttaisiin ihan yleisesti kavereiden kesken ja jos siitä saisi asianmukaista tietoa, niin tilanne olisi varmasti toinen. Esim. äitiyspakkauksen vihkosissa selitettiin kyllä kaikki rintatulehdukset ja lisämaidon antamiset, mutta eipä missään mainittu vauvan tosiaan syövän aluksi _koko ajan_
Vierailija:
Jos mä olisin jatkanut imetystä lääkärien neuvojen vastaisesti, mun vauva olisi nälkiintynyt ravinnon imeytymishäiriöiden takia. Tai saanut vesimyrkytyksen siksi että siinä vaiheessa kun maitoa olisi ollut energiansaannin takia tarpeeksi vauvan mahassa(sellaine määrä ei olisi todennäköisimmin kyllä edes vauvaan mahtunut), se valtava nestemäärä olisi tuhonnut munuaiset ja huuhtonut elimistöstä tärkeät kivennäisaineet. Mun lapselle tehtiin erikoiskorvike laittamalla siihen tuplamäärä jauhetta purkin ohjeeseen verrattuna, ja lisänä vielä rasvalisä, hiilihydraattilisä ja proteiinilisä. Kaloreita siinä vuorokauden maitoannoksessa oli reippaasti yli 3000, joista ehkä puolet imeytyi. Ja sillä erikoisruokavaliollakin ravitsemustila pysyi vain siedettävän rajoissa, lapsi oli koko ajan lievästi aliravittu.
Ja silti viimeksi tänään mun lastenhoitajaksi opiskeleva tuttu päätti pitää esitelmän aiheesta: rintamaito on parasta ravintoa lapselle ja munkin olisi kannattanut imettää pidempään eikä lopettaa imettämistä kun maitoa tuli paljon...
Itse aina yritän kannustaa ja valistaa äitejä imettämään jo silloin kun he ovat raskaana kun monesti pari viikkoisen kanssakin on jo myöhäistä kun luulevat ettei imetys onnistu.
enpä ole ikinä ajatellutkaan, että imetys voisi olla syy siihen, että halutaan isompi ikäero..:)itse ainakin imetin lastenhuoneen lattialla, tai ihan missä vain esikoinen nyt sattui olemaan. Joskus hän jopa luki kirjaa tai katsoi telkkaria. Ettekai te nyt oikeasti koko ajan muutenkaan ole kiinni esikoisissanne? Siis yli 1-vuotiaissa?Tarkoitan siis ihan fyysisesti KIINNI. Ja kyllä, toiset tulee raskaaksi ihan täysimetyksestä huolimatta.., viitaten johonkin aiempaan kysymykseen:)