Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Heikkohermoisuus tekee musta kamalan ihmisen :/

Vierailija
01.07.2019 |

En voi pitää itseäni millään muotoa hyvänä ihmisenä, sillä minulla on todella huonot hermot ja joudun usein taistelemaan itseni kanssa etten menettäisi hermojani sopimattomasti tai käyttäytyisi agressiivisesti.
Olen huomannut että hormonit vaikuttavat asiaan ja ennen menkkoja ja niiden aikaan tekisi mieli välillä oikeasti tyyliin lyödä, saatan heitellä tavaroita tai käsitellä niitä kovakouraisesti. Eniten kuitenkin itseäni vaivaa ja huolettaa pelko siitä että voisinko oikeasti vaikka satuttaa pari vuotiasta lastani, monet kerrat on menneet hermot ja tehnyt mieli läpsäistä lasta tai kurittaa fyysisesti, kuitenkaan en koskaan ole näin tehnyt, mutta olen nostanut lapsen aika rajuin ottein tai muuta vastaavaa, sellaista mitä mielestäni hyvä ja lastaan rakastava äiti ei tekisi. Jälkeenpäin kaduttaa ja hävettää omat toimet ja käytös. Puolisollekin tulee raivottua helposti ihan turhasta ja kun suutun, niin sanon helposti asioita joita en todellisuudessa tarkoita.

Tällainen olen luonteeltani aina ollut, äkkipikainen ja temperamenttinen. Haluaisin muuttua, en vain tiedä miten...

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaistukea tai hyviä neuvoja kaivataan...

Vierailija
2/21 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita pyytämällä heti anteeksi, niin muut tietää sun itsekin häpeävän käytöstäsi.

Iän myötä rauhoittuu ainakin hormonaalinen hermoilu. Musta on ainakin tullut ihan pehmo. Siihen asti pitää vaan tsempata itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskasta liikuntaa ja fyysistä tekemistä paljon, niin et jaksa heilua sen jälkeen.

Vierailija
4/21 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae apua tuohon. Kärsit itse ja lapsesi kärsii. Hyvä, ettet kiellä asiaa. Et ole ainoa.

Vierailija
5/21 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita pyytämällä heti anteeksi, niin muut tietää sun itsekin häpeävän käytöstäsi.

Iän myötä rauhoittuu ainakin hormonaalinen hermoilu. Musta on ainakin tullut ihan pehmo. Siihen asti pitää vaan tsempata itse.

Tuo välitön anteeksipyyntö on hyvä neuvo. Niin tein aina itse nuorempana, kun kuppi meni nurin.

Vierailija
6/21 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on jo hyvä että tajuat ongelman ja riskit. Netistä avuksi löytyy Maria-akatemia. Käytännön vinkkeinä huolehdi että sulla on tarpeeksi aikaa levolle ja omaa aikaa, syöt hyvin ja liikut. Sit jos lapsi alkaa hermostuttamaan nii yksinkertaisesti poistu toiseen huoneeseen ja tule takaisin vasta kun oot rauhoittunut, vaikka lapsi jäisi itkemään tai raivoamaan siksi aikaa nii se on parempi vaihtoehto kuin kovakouraisuus, eli poistu heti kun huomaat että pinna kiristyy ja palaa takaisin vasta kun olo on taas rauhallinen.

Vierailija
7/21 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat korkojen kera takaisin, kun lapsi hermoilee ja huutaa teini-iässä hormonimyrskyissään.

Vierailija
8/21 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää olla kovakourainen? Olen itsekin temperamenttinen, mutta ei siihen kovakouraisuutta liity.

Pura aggressiivisuutesi johonkin, vaikka kivien kantamiseen.

Vierailija
9/21 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on jo hyvä että tajuat ongelman ja riskit. Netistä avuksi löytyy Maria-akatemia. Käytännön vinkkeinä huolehdi että sulla on tarpeeksi aikaa levolle ja omaa aikaa, syöt hyvin ja liikut. Sit jos lapsi alkaa hermostuttamaan nii yksinkertaisesti poistu toiseen huoneeseen ja tule takaisin vasta kun oot rauhoittunut, vaikka lapsi jäisi itkemään tai raivoamaan siksi aikaa nii se on parempi vaihtoehto kuin kovakouraisuus, eli poistu heti kun huomaat että pinna kiristyy ja palaa takaisin vasta kun olo on taas rauhallinen.

Yleensä nämä tilanteet vain tapahtuvat pahimmissa mahdollisissa paikoissa, eli jossain julkisissa paikoissa, kuten vaikka kaupassa. Eikä lasta tietenkään voi vain jättää kauppaan tai jonnekin tielle yksin. Minulla on lievää paniikkihäiriötä/sosiaalistentilanteiden pelkoa (joiden vuoksi olen jo hoidossa) ja luulen että tilanne eskaloituu helpommin jo senkin vuoksi että itseä ahdistaa muutenkin.

AP

Vierailija
10/21 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää olla kovakourainen? Olen itsekin temperamenttinen, mutta ei siihen kovakouraisuutta liity.

Pura aggressiivisuutesi johonkin, vaikka kivien kantamiseen.

Siksi kun tuntuu että menettää tilanteen hallinnan ja tuntuu ettei pysty enää hillitsemään itseään ja tunteet purkautuu sitten ei halutulla tavalla.

AP

Vierailija
11/21 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pysyn kaukana tyypeistä, jotka katsoo voivansa purkaa pahan olonsa ja ärtymyksensä ympärillään oleviin.

Vierailija
12/21 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vanhempasi suhtautuivat sinun itkuusi ja kiukkuusi, kun olit pieni? Jos sietivät huonosti, niin tuo reaktiosi nousee suoraan sieltä. Hupsahdat siihen tunteeseen lapsesi osoittaessa mieltään. Koet itsesi huonoksi, epäonnistuneeksi, hylätyksi, avuttomaksi ja reagoit hetkessä lapsen tavoin. Koska saat jo apua sosiaalisten tilanteitten kanssa pärjäämiseen, pyydä apua myös että kykenisit käsittelemään nämä asiat ilman tunteiden ja reaktioiden hyökyä.

Vierailija
13/21 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nämä tilanteet vain tapahtuvat pahimmissa mahdollisissa paikoissa, eli jossain julkisissa paikoissa, kuten vaikka kaupassa. Eikä lasta tietenkään voi vain jättää kauppaan tai jonnekin tielle yksin. Minulla on lievää paniikkihäiriötä/sosiaalistentilanteiden pelkoa (joiden vuoksi olen jo hoidossa) ja luulen että tilanne eskaloituu helpommin jo senkin vuoksi että itseä ahdistaa muutenkin.

AP

Sä voit pyytää tarvittavan lääkkeen esim atarax jpnka otat rauhoittaa sos.til pelkoa kun lähdet lapsen kanssa kahdestaa kotoa.

Vierailija
14/21 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä toimi kaksi asiaa. Opin ennakoimaan tunteenpurkauksen ja ostin nyrkkeilysäkin. Kiihdyn nollasta sataan niin nopeasti, että itseäni pelottaa. En mä halua olla raivotautinen hullu! Kesti kauan, mutta opin ennakoimaan raivon. Kaksi sekunttia ennen räjähdystä, menen hakkaa nyrkkeilysäkkiä. Rankka fyysinen toiminta purkaa tilanteen

Tsemppiä

Vierailija
15/21 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen samanlainen. Minulla tuohon on auttanut terapia ja ikä. Nyt nelikymppisenä hermot pysyy paremmin kasassa. Parikymppisenä rikoin ja heittelin tavaroita raivostuessani, tuota en ole tehnyt enää vuosiin, en myöskään huuda ja raivoa kuten nuorempana. Minä olen myös kärsinyt ahdistuksesta ja masennuksen oireista koko aikuisikäni, välillä tilanne paranee ja välillä huononee. Rasitun myös äärimmäisen helposti jos en saa tarpeeksi omaa aikaa ja rasituksesta toipumiseen menee kauan, usein nukun valtavasti tuon rasituksen jälkeen. Mutta kuten alussa kirjoitin ikä on helpottanut oireita.

Vierailija
16/21 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jatkuva anteeksipyytäminen tekee asian vain pahemmaksi. Sillä ikään kuin ostetaan itselle lupa raivostua. Tuiskitaan ja huudetaan ja haukutaan, ja sitten vain sanotaan että anteeks, ja muitten pitää olla niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Tiedättekö, että käytöstään ja tunteitaan pystyy kyllä hillitsemään, ja sen pystyy oppimaan? Tutustu vaikka mindfulness-tekniikkaan, tai opettele jotain vihanhallinnan perussääntöjä, meditointia, hengitystekniikoita. Netistä ja kirjastosta löytyy paljonkin ohjeita aiheesta. 

Vierailija
17/21 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vanhempasi suhtautuivat sinun itkuusi ja kiukkuusi, kun olit pieni? Jos sietivät huonosti, niin tuo reaktiosi nousee suoraan sieltä. Hupsahdat siihen tunteeseen lapsesi osoittaessa mieltään. Koet itsesi huonoksi, epäonnistuneeksi, hylätyksi, avuttomaksi ja reagoit hetkessä lapsen tavoin. Koska saat jo apua sosiaalisten tilanteitten kanssa pärjäämiseen, pyydä apua myös että kykenisit käsittelemään nämä asiat ilman tunteiden ja reaktioiden hyökyä.

Äitini oli samanlainen suuttuessaan kuin minäkin. Muistan että kun lapsena kiukuttelin, niin äiti vastasi kiukkuun kiukulla ja minua pidettiin hankalana ja ilkeänä lapsena. Vihantunteita ei olisi ilmeisesti saanut esittää millään tavalla.

Isäni taas ei suuttunut helposti, mutta vaikeat tunteet niin ikään sivutettiin, vaikka antamalla jäätelö tai tekemällä jotain hassun hauskaa.

Asiasta on vaikea puhua kenellekään ulkopuoliselle, sillä pelkään leimautuvani kykenemättömäksi äidiksi.

AP

Vierailija
18/21 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli samanlainen suuttuessaan kuin minäkin. Muistan että kun lapsena kiukuttelin, niin äiti vastasi kiukkuun kiukulla ja minua pidettiin hankalana ja ilkeänä lapsena. Vihantunteita ei olisi ilmeisesti saanut esittää millään tavalla.

Isäni taas ei suuttunut helposti, mutta vaikeat tunteet niin ikään sivutettiin, vaikka antamalla jäätelö tai tekemällä jotain hassun hauskaa.

Asiasta on vaikea puhua kenellekään ulkopuoliselle, sillä pelkään leimautuvani kykenemättömäksi äidiksi.

AP

Maria-akatemia tarjoaa keskusteluapua nimettomänä.

Vierailija
19/21 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen samanlainen. Minulla tuohon on auttanut terapia ja ikä. Nyt nelikymppisenä hermot pysyy paremmin kasassa. Parikymppisenä rikoin ja heittelin tavaroita raivostuessani, tuota en ole tehnyt enää vuosiin, en myöskään huuda ja raivoa kuten nuorempana. Minä olen myös kärsinyt ahdistuksesta ja masennuksen oireista koko aikuisikäni, välillä tilanne paranee ja välillä huononee. Rasitun myös äärimmäisen helposti jos en saa tarpeeksi omaa aikaa ja rasituksesta toipumiseen menee kauan, usein nukun valtavasti tuon rasituksen jälkeen. Mutta kuten alussa kirjoitin ikä on helpottanut oireita.

Itsellänikin ikä on jonkin verran onneksi tasannut hermoja, mutta nyt lapsen ja stressin myötä ovat uudestaan kiristyneet. Minullakin nämä ylilyönnit tapahtuvat kun olen rasittunut ja rasitun möskin todella pienestä välillä. Olen sellainen että tarvitsisin paljon omaa aikaa ja hiljaisuutta.

AP

Vierailija
20/21 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se jatkuva anteeksipyytäminen tekee asian vain pahemmaksi. Sillä ikään kuin ostetaan itselle lupa raivostua. Tuiskitaan ja huudetaan ja haukutaan, ja sitten vain sanotaan että anteeks, ja muitten pitää olla niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Tiedättekö, että käytöstään ja tunteitaan pystyy kyllä hillitsemään, ja sen pystyy oppimaan? Tutustu vaikka mindfulness-tekniikkaan, tai opettele jotain vihanhallinnan perussääntöjä, meditointia, hengitystekniikoita. Netistä ja kirjastosta löytyy paljonkin ohjeita aiheesta. 

Kyllä, itse koen tuon anteeksipyytelyn hieman samoin. Tulee tunne niinkuin olisi alkoholisti joka pyytää juomistaan anteeksi, vaikkei aiokaan lopettaa. Ja siksi kai en pyytele anteeksi, vaan sanon että olen pahoillani ja häpeissäni etten osannut toimia paremmin. Kerron miksi suutuin ja ettei olisi saanut menettää malttiaan ja kyse on omasta ongelmastani joka ei liity muihin. Ja tunnistani itsekin sen aika pian kun suutun jollekin, että tässä ei oikeasti ole kyse siitä henkilöstä jolle raivoan, vaan jostain omasta ongelmastani.

Itsen tarkkailua olen yrittänyt muistaa tehdä näissä tilanteissa, hengitystekniikat yms. tuntuvat unohtuvan sillä hetkellä kun raivo valtaa mielen.

AP