Menisittkö naimisiin tässä tilanteessa?...
Mieheni ilmoitti minulle, että haluaa kyllä naimisiin tulevaisuudessa mutta hän ei aio kosia minua, koska kosinta on hänen mielestä täysin turhaa ja naimisiin kuuluu mennä yhteisellä päätöksellä. (Siitä olen kyllä yhtä mieltä, että naimisiinmeno on yhteinen päätös, mutta kyllä käsittääkseni miehen pitää tehdä se lopullinen aloite naimisiinmenoon eli kosinta.)
Minulla meni suoraan sanottuna vedet väärään kurkkuun. Miten ihmeessä naimisiin voi muka mennä ilman, että mies on kosinut? Nyt en ihan oikeasti tiedä haluanko jatkaa mieheni kanssa, jos hän ei kerran aio edes yhtä kysymystä esittää..
Mitä te tekisitte, jos tilanne olisi tällainen? Suostuisitteko menemään naimisiin tulevaisuudessa, jos mies ilmoittaisi ettei aio esittää kosintaa koskaan?
Kommentit (46)
Mitä mä nyt luen? Miehen pitää kosia... miksi sinä et kosi? Miksi jonkun pitää kosia? Istutte alas ja puhutte, että mennäänkö naimisiin ja jos mennään niin milloin.
Vai oletko vailla sellaista satujen ja tarinoiden kosintaa...?
Jos minä olisin jäänyt odottamaan miehen aloitteita missään asiassa, olisi ensisuudelmakin vielä kokematta.
Olisihan se ollut romanttista, jos mies olisi polvistunut kosimaan, mutta hän ei ole yhtään sen tyyppinen ihminen. Niinpä keskustelimme asian läpi ja päädyimme naimisiin. Onnellisesti olemme olleet jo yli 10 vuotta.
Toisen teistä täytyy kosia, ts. osoittaa jollain tavalla aikovansa naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mikset sinä kosi? Vai oletko vain kovin konservatiivinen?
Koska kosinta on miehen tehtävä, minä kyllä teen selväksi haluanko naimisiin vaiko en ihan kaikissa vaiheissa. AP
Vierailija kirjoitti:
Mieheni ilmoitti minulle, että haluaa kyllä naimisiin tulevaisuudessa
Mies on siis jo kosinut. Problem solved.
En jaksanut lukea aloitusta, mutta jos naimisiinmenosta tarvitsee kysyä av-palstalta, on täysin varmaa ettei ole vielä valmis avioitumaan.
Missään ei ole määritelty, että miehen pitää tehdä aloite naimisiinmenoon. Tai kyllä asia taisi niin olla joskus 200 vuotta sitten, mutta ei todellakaan ole enää.
En menisi enkä kosi. Ilman varsinaista kositaa toki ollaan menty naimisiin, mutta ei siihen tarvinnut neuvoja keneltäkään kysyä.
Ap, mitä kosinta sinun mielestäsi tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä nyt luen? Miehen pitää kosia... miksi sinä et kosi? Miksi jonkun pitää kosia? Istutte alas ja puhutte, että mennäänkö naimisiin ja jos mennään niin milloin.
Kerrotko muka miten naimisiin voi lopulta mennä, jos mies ei kosi? Kihloihin menoa edeltää miehen esittämä kosinta ja sitten vasta voidaan alkaa suunnitella häitä ja naimisiinmenon toteuttamista.
Minulle kelpaisi kosinnaksi ihan vaikka se, että sohvalla köllötellessä mies ottaa kädestä ja kysyy että "tuletko vaimokseni?", ilman mitään sen suurempaa satuja tai romantiikkaa. Mutta mieheni ei haluaisi tehdä edes sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ole. Kosinta on se, kun mies kysyy että "tuletko vaimokseni?". Se, että mies sanoo haluavansa naimisiin tulevaisuudessa ei ole edes lähellä kosintaa. Siitä ei nimittäin edes käy ilmi, että kenen kanssa hän haluaa tulevaisuudessa naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko muka miten naimisiin voi lopulta mennä, jos mies ei kosi? Kihloihin menoa edeltää miehen esittämä kosinta ja sitten vasta voidaan alkaa suunnitella häitä ja naimisiinmenon toteuttamista.
Minulle kelpaisi kosinnaksi ihan vaikka se, että sohvalla köllötellessä mies ottaa kädestä ja kysyy että "tuletko vaimokseni?", ilman mitään sen suurempaa satuja tai romantiikkaa. Mutta mieheni ei haluaisi tehdä edes sitä.
Minäpä kerron (vaikka en ole lainaamasi ihminen):
Vaihtoehto yksi: Nainen kosii ja mies suostuu kosintaan
Vaihtoehto kaksi: Pariskunta keskustelee yhdessä naimisiinmenosta ja tulee siihen tulokseen, että molemmat sitä haluavat. Ei siihen tarvita tuota "Tuletko vaimokseni/miehekseni" kysymystä.
Vierailija kirjoitti:
Miehen esittämää "Tuletko vaimokseni?" / "Menetkö naimisiin kanssani?" tyylistä kysymystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ole. Kosinta on se, kun mies kysyy että "tuletko vaimokseni?". Se, että mies sanoo haluavansa naimisiin tulevaisuudessa ei ole edes lähellä kosintaa. Siitä ei nimittäin edes käy ilmi, että kenen kanssa hän haluaa tulevaisuudessa naimisiin.
Kannattaa suosiolla pysytellä sinkkuna, jos naimisiinmeno on noin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me menimme näin: Kävelimme kaupungilla ja kohdalle sattui kultasepänliike. Minä kysyin: "Ostettaisko sormukset?" Mies vastasi jotain myöntäväksi tulkittavaa ja kävelimme sisään liikkeeseen ostamaan sormukset. Kolmisen vuotta tuon jälkeen varasimme juhlapaikan, jossa menimme naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kauan eläköön tasa-arvo!
Kannatan kyllä tasa-arvoa itsekin mutta kun yksinkertaisesti tässä tapauksessa tasa-arvo ei vain toimi. Kyseessä on kuitenkin vain yksi kysymys, joka miehen tulisi esittää niin en voi ymmärtää mitä vaikeata sen tekemisessä muka voi olla?=??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen esittämää "Tuletko vaimokseni?" / "Menetkö naimisiin kanssani?" tyylistä kysymystä.
Väärin.
Kosinta on tilanne, jossa henkilö pyytää toista menemään kanssaan naimisiin.
Lähde: Suomenkielen sanakirja
En missään tapauksessa. Jos mies noin vähän ymmärtää mitä hänelle kerron ja mitä avioliiton solmimiselta vaadin en tietenkään menisi hänen kanssaan naimisiin, tuskin edes olisimme yhdessä.
Mikset sinä kosi? Vai oletko vain kovin konservatiivinen?