Hoikat! Miten pysytte kokoajan kuosissa ja hyvässä kunnossa???
Kaikki tuntemani ja tietämäni hoikat miehet kuin naiset pysyvät hoikkina, terveinä ja näyttävät AINA hyviltä. Miksi? Mitä syötte ja miten kuntoilette? Haluan itsekin pysyä aina hoikkana ja näyttää hyvältä. Syöttekö muuta kuin kasviksia ja juotte vettä ja lenkkeilette 24/7?
Kommentit (280)
Oon aina ollut alipainoinen/hoikka. Jossain vaiheessa aloin saada vatsaoireita stressistä ja ilmeisesti myös tietyistä ruuista joten syömiset muuttui entistäkin terveellisemmäksi (olin pitkään ilman mitään lisättyä sokeria, perunaa, riisiä ja viljoja ym.). Edelleen jos ylensyön tai herkuttelen enemmän iskee närästys ja pahoinvointi, ja samoin stressi ja kiire vie ruokahalun, joten lihominen on vaikeaa. Syön säännöllisesti, yleensä kolmesti päivässä (vain viikonloppuisin herkkuja). Nautin myös liikunnasta ja viikonloppuisin sekä lomilla tulee ulkoiltua useampi tunti päivässä. Toisaalta myös pidän hoikkuudestani, ja nautin kevyestä näläntunteesta verrattuna ylensyöneeseen turvotukseen.
Ateriaesimerkkejä:
aamulla puuro (joskus myös leipä+juustosiivu), kahvi kevytmaidolla
päivällä kevyttä kasvisruokaa /riisiä+kasviksia+kanaa (max. 50-100g)/ lohisalaatti , annoskoko kohtuullinen (viikonloppuna runsaampi ja jälkiruuaksi itsetehtyjä leivonnaisia)
illalla pari leipää / maissinäkkäreitä + juustoa+kurkkua, 1-2 banaania, 2-3dl jogurttia (ei rasvatonta, välillä rahkaa tai kaurajogurttia myös), marjoja, smoothieta
Olen hoikka ja timmissä kunnossa. Syön normaalisti, ei ole mitään ruokia mitä en salli itselleni, mutta pidän kuitenkin mielessä kalorimäärät noin suurinpiirtein. Esimerkiksi pähkinöitä en liiemmin syö, koska ne eivät ole tarpeeksi herkullisia ollakseen valtavan kalorimääränsä arvoisia. Vedän sipsiä ja suklaata silloin tällöin, syön normaalia kotiruokaa mutta enemmän kasvispainotteisesti kuin keskivertokansalainen. En koskaan juo limuja tai mehuja, janojuomana toimii vesi, kahvi menee tilkalla kauramaitoa, alkoholia juon viikonloppuisin maltillisesti.
Juoksen 30-40km viikossa, eli käyn lenkillä joka toinen päivä ja lenkit on 7-12km luokkaa. Tosin nyt on vähän kovempi lenkkeilyjakso meneillään koska treenaan puolimaratonia varten parin kuukauden päähän. Käyn myös tanssitunneilla kerran viikossa ja kyseessä on fyysisesti haastava tanssimuoto eli kunnolla tulee hikoiltua. Muuta liikuntaa en harrasta, mutta olen jo jonkin aikaa harkinnut salikorttia.
Itse olen aina ollut hoikka, mutta en ole ikinä ollut mikään himoliikkuja. Tosin kävelen ja pyöräilen joka paikkaan ja joogaa harrastan. Tykkään myös tanssia ja uida.
Tänään olen syönyt
aamulla puuroa ja marjoja, kananmunan ja vesimelonia,
lounaaksi sushia ulkona
ja päivälliseksi/iltapalaksi itsetehtyä fetanokkospiirakkaa ja tsatsikia. Välipaloiksi menee yleensä teetä ja hedelmiä, lisäksi juon ainakin 2 litraa vettä päivittäin. Syön myös leipää, mutten ikinä osta muuta kuin ruisleipää.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kanssa kiva, jos tän ketjun "hoikat" kertoisi pituutensa ja painonsa tai BMI-arvonsa.
Eri ihmiset mieltää hoikaksi vähän eri kokoiset ihmiset.
Mun mielestä hoikka on luokkaa 170cm ja alle 60 kg. Eli karkeasti alle 20.8.
Mun mielestä yli 21 bmi:llä on jo pullukka.
Hoikkuus ei ole kiinni niinkään painoindeksistä, vaan ruumiinrakenteesta. Kiloissa suurempi voi näyttää hoikemmalta kuin kiloissa pienempi, jos on rakenteeltaan sirompi.
Peruspäivä:
- Aamulla mustaa kahvia 1-2 kupillista, 2 ruispalaa (voita, leikkelettä, juustoa, kurkkua/salaattia)
- Töissä aamukahviaikaan hedelmä, jogurtti, keksi keksi tai korppu, mitä sattuu olemaan
- lounasaikaan puuroa & joku hedelmä
- iltapäivällä töissä jos ehtii pitämään taukoa vielä, niin sama kuin aamukahviaikaan
- Töiden jälkeen leipää tai hedelmiä/ jogurttia, tai jos on edellispäivän ruokaa niin lämmin ruoka
- Illalliseksi jotain lämmintä ruokaa, tyyliin kotiruokaa 80-luvulta. Pakastekasviksia ujutan kyllä vähän joka
ruokaan sekaan. Jos olen aiemmin syönyt lämpimän ruuan niin silloin tietty jotain pienempää.
T: nro 32, 160cm ja 50kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ois kiva kuulla teidän annosesimerkkejä jonkun päivän ajalta, että mitä nuo päivän ateriat sisältää. Esim onko aamupala munakas ja appelsiini vai puuro, leipä, kananmuna ja hedelmä. Eli nuo pelkät ateriat ei kerro oikein mitään, niin kiva ois kuulla tarkemmin.
Minun ruokani tältä päivältä:
Aamupala: lautasellinen maustamatonta jogurttia, mysliä (kaupan valmis) ja marjoja
Lounas: riisiä, kanan rintafilee ja puoli lautasellista salaattia (paprikaa, kurkkua, salaattia, tomaattia, juustoa)
Välipala: mangosmoothie
Päivällinen: "karvakäsi" pitsa ja vähän samaa salaattia kuin lounaalla
Iltapala: Kaksi ruispalaa, joiden päällä juustoa ja suolakurkkua, omena ja mansikkajäätelötuutti
Onko tää ihan peruspäivä? Ei varmaankaan?
Miksi luulet, että ei olisi? Minusta tuo kuulostaa pitsaa lukuun ottamalta hyvinkin perusruualta, jota itsekin pääosin syön. Pitsaakin syön, mutta en toki päivittäin. Ja olen hoikka.
Siksi että tuo kuulostaa järkyttävältä määrältä ruokaa. Mutta eipä siinä, vau jos pysyy hoikkana noin syömällä.
Tietysti pysyy, jos kuluttaa paljon. Hoikkuuden ylläpito ei edellytä sitä, että syö vähän, vaan sitä että syö vähemmän tai saman verran kuin kuluttaa. Aktiivisesti liikkuvalle tuo esimerkin määrä ei ole kovinkaan suuri. Urheilijoista nyt puhumattakaan.
Laihat geenit auttaa painon pitämisessä kurissa. Ikää mulla on 45. Liikun päivittäin noin tunnin hyötyliikuntaa.
Tyypilliset ruoat: Aamupalaksi kaurapuuro mustikoilla ja raejuustoa, tee ilman sokeria. Jos pyöräilen töihin, niin ruisleipäpalat lisäksi. Lounaaksi normaali työpaikkalounas ja kahvia ilman sokeria. Välipalaksi voileipä tai hedelmä ja kahvia. Iltaruoka normaalia kotiruokaa. Illalla saatan vielä joskus syödä ruisleivän ja teetä, jos iltaruoka on ollut kevyt. Herkkuja syön muutaman kerran viikossa. Esim. tällä viikolla vanukas jälkkäriksi, jäätelötuutti kauppareissulla, sokeroituja pähkinöitä välipalaksi, työkaverin läksiäiskakkua.
Joku muu varmaan lihoisi noilla syömisillä..
Ainiin, 160cm 43-45kg t: numero 41
Vittuilu vie paljon energiaa ja pakkomielteinen läskienvihaaminen kiristää leukaperät ja instaposeeraus perät. Tosin vain siksi aikaa että nappaa kuvan.
Kuvissa läskit kiristetään jesarilla ja nitojalla sinne puolelle, mikä ei ole kameraan päin.
Aamupalaksi puuroa voilla ja leipä tai kaks juustolla ja parikalla. Ja paaaaaljon kahvia.
Päivän mittaan 2-4 ruisleipää em. päällysteillä, pekonimunakas tai joku kotiruoka lasten kanssa. Ja paaaaaaljon kahvia. Lapset syö kotiruoan joka päivä kouluruokailun lisäksi.
Iltapala - herra isä, ette ole tosissanne, aikuiset ihmiset, että syötte ILTAPALAA?
Työni on kokonaisvaltaisen fyysistä ja työmatkat menee pyörällä tai kävellen. Hyötyliikuntaa tulee myös pihatöistä.
Kun janottaa, juon vettä.
Tänään oli ruokailujen puolesta suht tyypillinen päivä.
Aamulla kaksi ruispalaa, juustoa, kurkkua, teetä.
Lounaalla linssitomaattikastiketta, keitettyä ohraa, porkkana- ja kesäkurpitsatikkuja, hummusta.
Iltapäivällä teetä ja raparperipiirakkaa.
Päivällisellä salaattia, jossa kaalia, porkkanaa, kurkkua, kesäkurpitsaa, fetaa, nektariinia, kikherneitä, oliiviöljykastiketta.
Illalla kreikkalaista jugurttia ja nektariinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ois kiva kuulla teidän annosesimerkkejä jonkun päivän ajalta, että mitä nuo päivän ateriat sisältää. Esim onko aamupala munakas ja appelsiini vai puuro, leipä, kananmuna ja hedelmä. Eli nuo pelkät ateriat ei kerro oikein mitään, niin kiva ois kuulla tarkemmin.
Minun ruokani tältä päivältä:
Aamupala: lautasellinen maustamatonta jogurttia, mysliä (kaupan valmis) ja marjoja
Lounas: riisiä, kanan rintafilee ja puoli lautasellista salaattia (paprikaa, kurkkua, salaattia, tomaattia, juustoa)
Välipala: mangosmoothie
Päivällinen: "karvakäsi" pitsa ja vähän samaa salaattia kuin lounaalla
Iltapala: Kaksi ruispalaa, joiden päällä juustoa ja suolakurkkua, omena ja mansikkajäätelötuutti
Onko tää ihan peruspäivä? Ei varmaankaan?
Miksi luulet, että ei olisi? Minusta tuo kuulostaa pitsaa lukuun ottamalta hyvinkin perusruualta, jota itsekin pääosin syön. Pitsaakin syön, mutta en toki päivittäin. Ja olen hoikka.
Siksi että tuo kuulostaa järkyttävältä määrältä ruokaa. Mutta eipä siinä, vau jos pysyy hoikkana noin syömällä.
Viisi ateriaa päivässä on ihan normaali suositus aikuiselle ihmiselle. Ei lainkaan järkyttävä määrä. Säännöllinen energian saaminen pitää aineenvaihdunnan kunnossa ja sitä kautta painokin pysyy aisoissa.
Kävelen tai pyöräilen kaikki matkat asuinkaupunkini sisällä, eli hyötyliikuntaa tulee paljon. Minulle kertyy usein 25 000-30 000 askelta päivässä. Lisäksi joogaan silloin tällöin ja lähden mielelläni kokeilemaan myös uusia liikuntalajeja, jos joku tuttu pyytää mukaan. Voin syödä mitä mieleni tekee, en noudata ruokavaliota tai laske kaloreita. En käytä alkoholia ja nukun riittävästi. Ikää on 28 vuotta, mitat 172cm/54kg.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nainen 46 vuotta 182cm/61kg
Aamulla: lasi vettä tyhjään vatsaan.
Klo 9.00: capuccino punaisella maidolla
Lounas: (ravintolassa) äyriäisrisotto, lasi vichyä (juon aina mahdollisimman suolaista), espressokahvi.
Välipala: omena, keksi ja lasi vettä
Illallinen: Uunilohta n 100 g, parsaa ja broccolia, valkoviiniä.
Kahvi ja konjakki.
Tää kuulostaa Keskieurooppalaiselta laihdutuskuurilta, ei ihme että olet hoikka jos syöt näin joka päivä : )
Vierailija kirjoitti:
Olisi kanssa kiva, jos tän ketjun "hoikat" kertoisi pituutensa ja painonsa tai BMI-arvonsa.
Eri ihmiset mieltää hoikaksi vähän eri kokoiset ihmiset.
Mun mielestä hoikka on luokkaa 170cm ja alle 60 kg. Eli karkeasti alle 20.8.
Mun mielestä yli 21 bmi:llä on jo pullukka.
Mä okin 38v saakka bmi 19.3 ja siitä eteenpäin bmi 23. Pieni ja sirorakenteinen mutta on lihaksia. Ihan normaalipainoinrn olen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä esimerkki.
Aamiainen: 2 palaa leipää ja teetä
Lounas:2 palaa ruisleipää hedelmä ja jogurtti
Päivällinen 2 kasvispihviä ja 2 perunaa
Iltapala maustamatonta jogurttia ja joskus hedelmäKäyn 2 kertaa viikossa salilla, kerran juoksemassa ja kerran joogassa.
Missä on hyvät rasvat ja missä proteiini? Normaali ihminen tarvitsee rasvaa vähintään 1g/painokilo ja proteiinia vähintään sen 1,2g/painokilo vuorokaudessa. Lisäksi suojaravinteet jäävät saamatta noin yksinkertaisella ruokavaliolla, mutta kukin tavallaan. Iso ihminen et liene ole, sen kertoo syötävätkin.
Enemmän saisit irti harrastuksistasi, jos söisit enemmän ja monipuolisemmin. :)
Olen 164cm/48kg, en tiedä enkä jaksa laksea bmi:tä mutta hoikka nyt kuitenkin. Minulla ei useimmiten ole lainkaan ruokahalua, en tiedä mistä se johtuu. Yritän syödä päivän aikana hyvin ja terveellisesti, mutta syön pieniä määriä ja tosi kevyesti koska muuten tulee paha olo. Illalla en jaksa syödä enää ollenkaan, siis klo 17-18 jälkeen, enkä edes yritä pakottaa itseäni siihen viiteen ateriaan päivässä. Juon paljon nestettä, yleensä vettä ja kahvia, ja syön mieluiten ruokia joissa on paljon vettä. Tällä varmaan aineenvaihduntani pysyy nopeana ja nesteet kiertävät kehossa jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, minä kerron jos jotakuta yksittäisen ihmisen määrät kiinnostaa. Aamiaiseksi syön kulhollisen kreikkalaista jogurttia, johon laitan päälle 2 ruokalusikallista itse tekemääni sörsseliä (pellavajauhe, chia, hamppu, maca, auringonkukansiemenet), päälle mustikoita. Aamulla ei ole koskaan nälkä joten tämä riittää. Aamiaista en silti koskaan jätä myöskään väliin. Juon myös noin puoli litraa kahvia soijakermalla aamulla.
Lounaaksi vedän ison smoothien, johon tulee kaikenlaista (banaani, puolikas avocado, sellerinvarsi, kalea, muuta vihreää, inkivääriä, papaijaa yms) Työskentelen välillä kotoa joten tämä mahdollista. Jos en ole kotona, saatan syödä jonkun täytetyn bagelin tms.
Illalliseksi syön ison annoksen jotain kunnon ruokaa, makaroonilaatikkoa, lihapullia ja kukkakaalimuusia, bataattilaatikkoa tms, jotain täyttävää joka tapauksessa ja syön myös jauhelihaa usein noissa ruoissa. Pyrin kokkaamaan itse niin usein kun pystyn, en syö eineksiä paitsi välillä tekee mieli nakkeja ja sitten syön niitä. Jos syön ulkona, syön sushia tai lohta ja kasviksia tms. Päälle usein vihreä tee (kotona) niin ei tee mieli syödä ihan hirveästi. Välillä jos on tosi nälkä, syön päälle vielä leivän, jossa päällä voita juustoa metukkaa ja kananmunaa.
Illalla herkkuhetkeen voi kuulua popkornia (ei lihota!), tai kasvischipsejä tai tummaa suklaata tai jäätelöä. Joskus kun on herkkuhimo, syön kunnon suklaata eli vaikka Marabouta (ei koko levyä!) tai muffinsin. Joskus illalla myös mysliä.
Näillä tulen toimeen hyvin. Huomio: tällä ruokavaliolla en siis laihdu, mutta en myöskään liho. Jos haluan laihtua, kaikki herkut pois eli illalla vaan popcornia tai kippo mysliä tai vaikka vaan vesimelonia.
Miksiköhän sain alapeukun, hmm.. Pituus 174 cm, en käy vaa'alla joten painoa en tiedä, mutta vaatekoko S ja farkkujen tuumakoko 26/27.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala: puuro tai leipiä ja kahvi
Lounas: lautanen mahdollisimman täyteen kotiruokaa, aina kasviksia paljon sekä proteiinia
Ilta: suklaalevy, leivoksia, ihan mitä tahansa, syömistä myös aina ennen nukkumaanmenoa
Liikuntaa vain pari kertaa viikossa.
Painoindeksi aina alle 18.