Hoikat! Miten pysytte kokoajan kuosissa ja hyvässä kunnossa???
Kaikki tuntemani ja tietämäni hoikat miehet kuin naiset pysyvät hoikkina, terveinä ja näyttävät AINA hyviltä. Miksi? Mitä syötte ja miten kuntoilette? Haluan itsekin pysyä aina hoikkana ja näyttää hyvältä. Syöttekö muuta kuin kasviksia ja juotte vettä ja lenkkeilette 24/7?
Kommentit (280)
Itse pysyn hoikkana kun käyn säännöllisesti lenkillä ja syön aamulla ja päivällä kunnon ateriat. Vettä myös pitää juoda riittävästi.
Mä olin 38v saakka hyvin hoikka ja siitä eteenpäin normaalipainoinen. Treenaamisen aloitin vasta 55v:nä ihan muista kuin painonhallintasyistä.
Kotiruokaa, ei välipaloja ja harvoin herkuttelua - näin on menty aina. Juhlissa en tosin kieltäydy herkuista. Hyötyliikuntaa on tullut 4 lapsen, 3 lapsenlapsrn ja puutarhojen kanssa, 3. taloprojekti menossa. Ei ehdi lötistymään.
Unettomuus on ollut suuri ongelma yli 30v
Vierailija kirjoitti:
Ois kiva kuulla teidän annosesimerkkejä jonkun päivän ajalta, että mitä nuo päivän ateriat sisältää. Esim onko aamupala munakas ja appelsiini vai puuro, leipä, kananmuna ja hedelmä. Eli nuo pelkät ateriat ei kerro oikein mitään, niin kiva ois kuulla tarkemmin.
No tässä esimerkki.
Aamiainen: 2 palaa leipää ja teetä
Lounas:2 palaa ruisleipää hedelmä ja jogurtti
Päivällinen 2 kasvispihviä ja 2 perunaa
Iltapala maustamatonta jogurttia ja joskus hedelmä
Käyn 2 kertaa viikossa salilla, kerran juoksemassa ja kerran joogassa.
En itse daami 28 vuotta ja 93 kg elämäniloa :D
Olen huomannut sen, että hoikat ja mallikroppaiset ystäväni syövät pääsääntöisesti ihan tavallista ruokaa ja joskus herkuttelevat.
Mutta he eivät ahmi ja mässyttele koko aikaa, niinkuin me läskit teemme.
Minulla esim on tapana ostaa kotiin kassikaupalla herkkuja ja sitten parkkeerata töllön tai tietsikan ääreen moneksi tunneksi.
Tai töiden jälkeen käydä Burger Kingissä Kampissa ja sitten vielä ostaa K-marketista kolmioleipiä, sipsejä ja dippejä sekä jâätelöä. Sitten kotiin kattoon sarjoja tai pelaan.
Koko ajan on mielessä mitä söisi seuraavaksi. Tämä ahmiminen on meillä läskeillä korvien välissä, koko ajan tekee mieli lisää ruokaa. Ei ihme, että siinä paino nousee.
Laihoille ei tulis mieleenkään tehdä näin.
Tulipa paha mieli tästä ketjusta, minulla on hoikan elintavat mutta pulskan ihmisen vartalo.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut sen, että hoikat ja mallikroppaiset ystäväni syövät pääsääntöisesti ihan tavallista ruokaa ja joskus herkuttelevat.
Minulla esim on tapana ostaa kotiin kassikaupalla herkkuja ja sitten parkkeerata töllön tai tietsikan ääreen moneksi tunneksi.
Tai töiden jälkeen käydä Burger Kingissä Kampissa ja sitten vielä ostaa K-marketista kolmioleipiä, sipsejä ja dippejä sekä jâätelöä. Sitten kotiin kattoon sarjoja tai pelaan.
Koko ajan on mielessä mitä söisi seuraavaksi. Tämä ahmiminen on meillä läskeillä korvien välissä, koko ajan tekee mieli lisää ruokaa. Ei ihme, että siinä paino nousee.
Siis OLEN itse daami jne...
En pysty laittaa mitään päivän aterialistaa, kun vaihtelee niin paljon. Mutta tänään siis:
Aamupala ruispala margariinilla ja graavilohella, 2 kpl. Kahvia paljon.
Lounas kanakeitto, vehnäpatonkia härän paistilla ja tomaatilla. Vissyä. Jälkkäriksi 2 leivosta.
Iltapala hampurilaisateria eli semmonen Kokkikartanon kerroshampurilainen ja ranuja, majoneesia. Vissyä.
Tänään söin mielestäni paljon, mutta nyt on loma.
Eilen söin sushia, Subin 15 cm patongin, pari jäätelöä yms. En muista kaikkea.
Lomien jälkeen kun paluu töihin koittaa, tulee syötyä kyllä terveellisemmin. Mutta ei silloinkaan mitään rahka-kana-raejuustolinjaa vaan ihan peruskotiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Äläs sano, kyllä mä ainakin laihanakin saatoin syödä noin ja mielessä oli vaan seuraava ruoka. Sen myönnän etten joka päivä syönyt noin, mutta kerran pari viikossa ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ois kiva kuulla teidän annosesimerkkejä jonkun päivän ajalta, että mitä nuo päivän ateriat sisältää. Esim onko aamupala munakas ja appelsiini vai puuro, leipä, kananmuna ja hedelmä. Eli nuo pelkät ateriat ei kerro oikein mitään, niin kiva ois kuulla tarkemmin.
Minun ruokani tältä päivältä:
Aamupala: lautasellinen maustamatonta jogurttia, mysliä (kaupan valmis) ja marjoja
Lounas: riisiä, kanan rintafilee ja puoli lautasellista salaattia (paprikaa, kurkkua, salaattia, tomaattia, juustoa)
Välipala: mangosmoothie
Päivällinen: "karvakäsi" pitsa ja vähän samaa salaattia kuin lounaalla
Iltapala: Kaksi ruispalaa, joiden päällä juustoa ja suolakurkkua, omena ja mansikkajäätelötuutti
Onko tää ihan peruspäivä? Ei varmaankaan?
Vierailija kirjoitti:
Ok, minä kerron jos jotakuta yksittäisen ihmisen määrät kiinnostaa. Aamiaiseksi syön kulhollisen kreikkalaista jogurttia, johon laitan päälle 2 ruokalusikallista itse tekemääni sörsseliä (pellavajauhe, chia, hamppu, maca, auringonkukansiemenet), päälle mustikoita. Aamulla ei ole koskaan nälkä joten tämä riittää. Aamiaista en silti koskaan jätä myöskään väliin. Juon myös noin puoli litraa kahvia soijakermalla aamulla.
Lounaaksi vedän ison smoothien, johon tulee kaikenlaista (banaani, puolikas avocado, sellerinvarsi, kalea, muuta vihreää, inkivääriä, papaijaa yms) Työskentelen välillä kotoa joten tämä mahdollista. Jos en ole kotona, saatan syödä jonkun täytetyn bagelin tms.
Illalliseksi syön ison annoksen jotain kunnon ruokaa, makaroonilaatikkoa, lihapullia ja kukkakaalimuusia, bataattilaatikkoa tms, jotain täyttävää joka tapauksessa ja syön myös jauhelihaa usein noissa ruoissa. Pyrin kokkaamaan itse niin usein kun pystyn, en syö eineksiä paitsi välillä tekee mieli nakkeja ja sitten syön niitä. Jos syön ulkona, syön sushia tai lohta ja kasviksia tms. Päälle usein vihreä tee (kotona) niin ei tee mieli syödä ihan hirveästi. Välillä jos on tosi nälkä, syön päälle vielä leivän, jossa päällä voita juustoa metukkaa ja kananmunaa.
Illalla herkkuhetkeen voi kuulua popkornia (ei lihota!), tai kasvischipsejä tai tummaa suklaata tai jäätelöä. Joskus kun on herkkuhimo, syön kunnon suklaata eli vaikka Marabouta (ei koko levyä!) tai muffinsin. Joskus illalla myös mysliä.
Näillä tulen toimeen hyvin. Huomio: tällä ruokavaliolla en siis laihdu, mutta en myöskään liho. Jos haluan laihtua, kaikki herkut pois eli illalla vaan popcornia tai kippo mysliä tai vaikka vaan vesimelonia.
Tärkeintä on varmasti tasapainoisuus ja se etten tunnesyöpöttele. Herkkupäivät on asia erikseen ja niitä on jopa motivoivaa pitää, mutta muuten en suosittele herkuttelua. Se on vain huonoa höttöä, mikä jää kehoon. Jos sattuu vielä olemaan laiska kuluttamaan syömisiään, niin kuin iso osa nykyään on, niin kehoon jää paljon ylimääräistä ajan kuluessa.
Syön paljon, mutta monipuolisesti ja mahdollisimman ravintorikkaasti. Jopa pelkkä oleminen vaatii tietyn määrän energiaa, saati sitten aineenvaihdunnan ylläpitäminen, mutta täytyy osata syödä oikea määrä oikeanlaista ravintoa. Liikaa ei voi mätätä, oli sitten kuinka terveellistä tahansa, vaan kohtuus kaikessa!
Liikuntaa tulee harrastettua aktiivisesti, ja oma jaksaminen huomioiden on tankattava sekä ravintoa että nestettä. Jokaisella on omanlainen kulutus ja sen selvittämiseen pitäisi nähdä vaivaa - mikä sopii itselle ja mikä tukee kropan toimintaa. Liikunnasta tykkäämättömille sanoisin, että ei pakolla mitään, mikä ei tunnu omalta jutulta. Se kuihduttaa tehokkaasti liikkumisen ilon, joten kokeilkaa rohkeasti kaikenlaista ja yllättykää! Mikä tahansa pienikin liikehdintä on aina parempi kuin ei liikehdintää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Syödään hyvin, eikä suinkaan pelkkiä kasviksia eikä kevytruokaa ja liikutaan tarpeeksi, eikä siinäkään mennä liiallisuuksiin.
Näin se on kaikessa yksinkertaisuudessaan. Aktiivinen arki auttaa.
Olen joskus treenannun hyvin kovaakin kestävyysurheilua, mutta nyt on elämäntilanne eri enkä pysty siihen. Pyöräilen töihin, teen raskaitakin pihatöitä, liikun lasten ja koiran kanssa.
Entiseen verrattuna tuntuu, etten liiku yhtään mutta kyllä sitä terveyden ylläpysymisen kannalta kertyy tarpeeksi. Paino on vähän laskenut, lihasta ei ole niin paljoa. Muuten en ole muuttunut. Ruokamäärät tietysti luonnostaan pienentyneet aktiiviurheilun ajoista mutta syön kaikkea.
Yleensä pyrin syömään perusterveellisesti. Aamulla maustamatonta jogurttia, ehkä 1-2 palaa ruisleipää kahvin kanssa ja hedelmä. Lounaalla jotain tavallista kotiruokaa salaatin kanssa, juomaksi vettä. Päivällisellä sama juttu. Treenin jälkeen saatan ottaa proteiinijuoman ja iltapalalla menee usein samat kuin aamulla mutta ei kahvia tai hedelmää.
Kuitenkin aina toisinaan on pohjanoteerauksia kuten tänään kun söin kebablihaa (kebab annoksesta pelkät lihat), pari rahkaa ja karkkipussin. Silti jäi kulutuksen alle kilokalorit mutta eihän tuo terveellistä ole.
Kaikki tuntemani hoikat syövät ihan mitä sattuu, mutta määrät on pieniä. Itse esim voin vetää pizzan ihan helposti yhdeltä istumalta, mutta hoikat kaverit säästävät puolet seuraavalle päivälle. Juhlissa hoikat ottavat yhden pullan ja ehkä palan kakkua. Minä maistan kaikkea. Moni hoikka myös liikkuu paljon vaikkei varsinaisesti mitään harrastaisi.
Minä joudun tekemään tosi paljon töitä sen eteen etten lihoisi. Olen lievästi ylipainoinen, mutta saan painon pidettyä hallinnassa liikkumalla 5x viikossa ja syömällä pieniä annoksia. Jos joskus ruokailu lähtee lapasesta ja syön vaikka sen kokonaisen pizzan niin seuraava viikko pitää olla kaalikeittokuurilla.
Täällä nainen 46 vuotta 182cm/61kg
Aamulla: lasi vettä tyhjään vatsaan.
Klo 9.00: capuccino punaisella maidolla
Lounas: (ravintolassa) äyriäisrisotto, lasi vichyä (juon aina mahdollisimman suolaista), espressokahvi.
Välipala: omena, keksi ja lasi vettä
Illallinen: Uunilohta n 100 g, parsaa ja broccolia, valkoviiniä.
Kahvi ja konjakki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala: lautasellinen maustamatonta jogurttia, mysliä (kaupan valmis) ja marjoja
Lounas: riisiä, kanan rintafilee ja puoli lautasellista salaattia (paprikaa, kurkkua, salaattia, tomaattia, juustoa)
Iltapala: Kaksi ruispalaa, joiden päällä juustoa ja suolakurkkua, omena ja mansikkajäätelötuutti
Onko tää ihan peruspäivä? Ei varmaankaan?
Miksi luulet, että ei olisi? Minusta tuo kuulostaa pitsaa lukuun ottamalta hyvinkin perusruualta, jota itsekin pääosin syön. Pitsaakin syön, mutta en toki päivittäin. Ja olen hoikka.
Näin:
- käyn vaa'alla joka päivä muistuttaen itseäni, et 3-4 kiloa hoikempana olen parempi ihminen
- 2-3 x viikossa aamukävelylle ennen aamupalaa
- Jumppaa/salia 2-3 x viikossa
- 1 merkkipäivä/vko, paitsi jos on juhlia tms.
- karkkipäivä = 1 suklaapatukka
- ruokailuun yritän kiinnittää huomiota eli hyviä valintoja aina: salaattia, täysjyvää, marjoja, hyviä rasvoja.
Ikuista niuhotusta ja kyttäämistä siis, ja olenkin aika takakireä ja kuiva tyyppi. Mutta hoikka!
Olisi kanssa kiva, jos tän ketjun "hoikat" kertoisi pituutensa ja painonsa tai BMI-arvonsa.
Eri ihmiset mieltää hoikaksi vähän eri kokoiset ihmiset.
Mun mielestä hoikka on luokkaa 170cm ja alle 60 kg. Eli karkeasti alle 20.8.
Mun mielestä yli 21 bmi:llä on jo pullukka.
Vierailija kirjoitti:
Näin:
- käyn vaa'alla joka päivä muistuttaen itseäni, et 3-4 kiloa hoikempana olen parempi ihminen
- 2-3 x viikossa aamukävelylle ennen aamupalaa
- Jumppaa/salia 2-3 x viikossa
- 1 merkkipäivä/vko, paitsi jos on juhlia tms.
- karkkipäivä = 1 suklaapatukka
- ruokailuun yritän kiinnittää huomiota eli hyviä valintoja aina: salaattia, täysjyvää, marjoja, hyviä rasvoja.Ikuista niuhotusta ja kyttäämistä siis, ja olenkin aika takakireä ja kuiva tyyppi. Mutta hoikka!
Merkkipäivä =karkkipäivä