Käykö miehet säännöllisesti eturauhastutkimuksessa?
Kommentit (91)
Sain juuri kutsun eturauhassyövän seulontaan. En ole päättänyt, menenkö niihin.
Vierailija kirjoitti:
Sain juuri kutsun eturauhassyövän seulontaan. En ole päättänyt, menenkö niihin.
- - - -
- Varsin vaisulle vaikuttaa seulonnoilla saatava hyöty tässä tapauksessa olevan...
>>Eturauhassyöpä voidaan todeta seulonnalla varhain ennen metastasointia. ERSPC tutkimuksen tuloksien perusteella väestöpohjainen PSA-seulonta vähentää eturauhassyöpäkuolleisuutta n. 20%:lla, mutta sen absoluuttinen vaikutus on pieni. 13-vuoden seurannan aikana 781 seulontaan kutsuttua miestä kohden estetään yksi kuolema. Vaikka vaikutus on pieni, on se samaa suuruusluokkaa kuin rintasyöpäseulonnassa<<
https://www.suomalaineneturauhassyopa.fi/eturauhassyopa/seulonta/
Olen miettinyt pitäisikö käydä ensimmäistä kertaa näin yli nelikymppisenä? En oikein tiedä? Mitään oireita ei kyllä ole.
Tämä asia on mietityttänyt itseänikin. Olisi varmaan hyvä käydä mut en oikein tiedä miten esittäisin asian ajanvarauksessa.
Se riippuu onko oireita esim virtsaamisongelmia. Jos ei ole niin ei tutkita jos ei itse halua, esim työterveydessä. Minulla oli 55 vuotiaana vaikeuksia pissaamisen kanssa ja otettiin verikokeita ja koepaloja. Syöpää ei ollut mutta hyvälaatuinen liikakasvu. Se leikattiin ja nyt pissaaminen onnistuu vaivatta. En tosin voi saada enää biologisia lapsia koska siemenneste menee nyt virtsarakkoon eikä tule pippelistä ulos.
En ymmärrä miksi jotkut niin kauhistelee eturauhasen tunnustelua. On se vähän noloa mutta ohi alle minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Minähän en kenenkään lekurin kätösiä hanuriini anna tunkea.
Kuuluisat viimeiset sanat.
Muuten en kävis mutta vaimo pakottaa.
Verikokeella PSA:n (hormoni) mittaus on yleinen ja hyvä tapa seurata eturauhassyövän riskiä. Minulla seurattiin sitä 50v ikäisestä lähtien työterveyden vuosittaisissa käynneillä samalla kun kolesteroli-arvojakin seurattiin.
Sitten joskus 59v ikäisenä eturauhasen liikakasvu alkoi vaivaamaan vähitellen sitten että virtsasuihku heikkeni vuosi vuodelta. Eturauhasen liikakasvu ei suoranaisesti liity eturauhassyöpään, mutta se voi ennakoida sitä. PSA arvo pysyi vielä sallituissa rajoissa vuosia, mutta 62v ikäisenä se ylitti ensimäisen kerran arvon jonka jälkeen sain lähetteen urologin vastaanotolle. Hän lähetti minut magneettikuvaan ja sen perusteella sitten otti seuraavalla käynnillä kuvien perusteella solunäytteitä, jotka tutkittiin labrassa. Ei löytynyt mitään haitallista ja PSA:ta seurattiin sen jälkeen puolen vuoden välein, kunnes parin vuoden jälkeen PSA pomppasi reilusti ja toistettiin magneetikuvaus ja solunäytteet. Nyt näytteistä löytyi syöpäkudosta ja siitä sitten lähette julkiselle krirurgian puolelle urologille. Jonka kanssa päädyimme siihen, että poistetaan eturauhanen joka tehtiin sitten siitä noin 5 kk jonotuksen jälkeen. Kaikki meni hyvin ja se siitä.
Jos tieto leikkauksesta kiinnostaa, niin etsi Googlella "terveyskirjasto RALP", RALP on nykyisin yleisimmän eturauhasen poistamisleikkauksen nimitys.
Elämä leikkauksen jälkeen on kohtalaisen normaalia, lapsien teko ei toki enää onnistu kun putket on poikki. Erektio toimii kyllä, mutta on hieman pehmeämpi kun enne leikkausta. Mutta eipä tässä lapsia ole enää tarkoitus tehdä ja tämä oli tiedossa jo ennen laikkausta.
Jaa niin "Duodecim RALP" näkee kuviakin miltä leikkaus näyttää. Potilaana sitä ei tietty itse näe kun on nukutettu. Eikä leikkaus ole paha eikä kivulias, ei ainakaan minulla ollut. Toipumiseen menee 2-3 kuukautta, jona aikana ei saa rasittaa itseään kovalla liikunnalla ja vastaavalla. Alavatsan osalta erityisesti.
Entinen koulukaveri luokkakokouksessa vannottamalla vannotti porukkaa menemään eturauhastarkastukseen. Oli itse selvinnyt syövästä, mutta osasi varsin vakuuttavasti kertoa kuinka paljon pienempi riesä on edessä, jos muutokset löydetään varhaisessa vaiheessa. Siispä ekana arkipäivänä varaamaan aikaa työterveyshuollosta, ja pääsinkin tskkaukseen, en muista itse verikokeen (muistaakseni) nimeä. Pienimuotoinen ylläri oli se tutkimus ennen labroja, jossa asetuttiin tutkimussängylle kyljittäin, housut nilkoissa....