Käykö miehet säännöllisesti eturauhastutkimuksessa?
Kommentit (86)
Sain juuri kutsun eturauhassyövän seulontaan. En ole päättänyt, menenkö niihin.
Vierailija kirjoitti:
Sain juuri kutsun eturauhassyövän seulontaan. En ole päättänyt, menenkö niihin.
- - - -
- Varsin vaisulle vaikuttaa seulonnoilla saatava hyöty tässä tapauksessa olevan...
>>Eturauhassyöpä voidaan todeta seulonnalla varhain ennen metastasointia. ERSPC tutkimuksen tuloksien perusteella väestöpohjainen PSA-seulonta vähentää eturauhassyöpäkuolleisuutta n. 20%:lla, mutta sen absoluuttinen vaikutus on pieni. 13-vuoden seurannan aikana 781 seulontaan kutsuttua miestä kohden estetään yksi kuolema. Vaikka vaikutus on pieni, on se samaa suuruusluokkaa kuin rintasyöpäseulonnassa<<
https://www.suomalaineneturauhassyopa.fi/eturauhassyopa/seulonta/
Olen miettinyt pitäisikö käydä ensimmäistä kertaa näin yli nelikymppisenä? En oikein tiedä? Mitään oireita ei kyllä ole.
Tämä asia on mietityttänyt itseänikin. Olisi varmaan hyvä käydä mut en oikein tiedä miten esittäisin asian ajanvarauksessa.
Se riippuu onko oireita esim virtsaamisongelmia. Jos ei ole niin ei tutkita jos ei itse halua, esim työterveydessä. Minulla oli 55 vuotiaana vaikeuksia pissaamisen kanssa ja otettiin verikokeita ja koepaloja. Syöpää ei ollut mutta hyvälaatuinen liikakasvu. Se leikattiin ja nyt pissaaminen onnistuu vaivatta. En tosin voi saada enää biologisia lapsia koska siemenneste menee nyt virtsarakkoon eikä tule pippelistä ulos.
Entinen koulukaveri luokkakokouksessa vannottamalla vannotti porukkaa menemään eturauhastarkastukseen. Oli itse selvinnyt syövästä, mutta osasi varsin vakuuttavasti kertoa kuinka paljon pienempi riesä on edessä, jos muutokset löydetään varhaisessa vaiheessa. Siispä ekana arkipäivänä varaamaan aikaa työterveyshuollosta, ja pääsinkin tskkaukseen, en muista itse verikokeen (muistaakseni) nimeä. Pienimuotoinen ylläri oli se tutkimus ennen labroja, jossa asetuttiin tutkimussängylle kyljittäin, housut nilkoissa....