Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muutimme ja nyt selvisi, että tonttimme on ollut jonkinlainen oikopolku koska talo oli pitkään tyhjillään

Vierailija
29.06.2019 |

Pihastamme on siis suora linja kitukasvuisen metsikön läpi bussipysäkille sekä kioskille, alueen asukkaat ovat tottuneet käyttämään tätä oikoreittinä niinä noin kolmena vuotena kun talo oli tyhjillään. Talossa oli siis remppa jäänyt kesken ja se karkotti ostajat, ei meitä. Mutta nyt remppaakin suurempi ongelma on nämä oikojat! Olin saada sokin, kun lojuin puun varjossa lukemassa ja ohitseni sujahti pari jannua pyörillä ! Mies taas näki ikkunasta jonkun naisen koiran kanssa . IHMISET TAKUULLA NÄKIVÄT MUUTON JA TIETÄVÄT ETTÄ TÄSSÄ ASUTAAN NYT. Mies aikoo rakentaa aidan tontin ja metsän väliin, mutta pysäyttääkö se vain osan ja loppu loikkii aidan yli?

Kommentit (196)

Vierailija
121/196 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo läpikulku niin vakavaa?

First world problem?

Et taida asua omakotitalossa

Vierailija
122/196 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun oliskin vaan kulkua.... Ostettiin taajamasta naapuritontti, joka oli ollut ryteikkönä 50 vuotta. Siistittiin siitä osa ja tehtiin itselle pihan jatke. Ihmetys oli suuri, kun eräänä päivänä katselin kun muutama auto ihan pokkana parkkeerasi siihen autonsa ja lähti menemään.  Yhden nappasin kiinni ja sain kuulla, että naapuriin muuttanut yrittäjä oli sanonut, että "siihen saa pysäköidä..."  Lähetin viestin sen tyypin mukana., että jättää sellaiset lupaukset antamatta....  

Silloin varmaan oli saanut siihen auton laittaa, kun tontti oli pelkkää metsää ja niittyä, mutta kyllä sokea erkkikin näkee, että se oli tehty piha-alueeksi!

Pistä rahoiksi. "Pysäköinti 50€/h. Pysköimällä hyväksyt ehdot"

Naapuri varmaan tiesi että tontti on ollut kunnan tms. omistuksessa ja luuli että te olette luvatta laajentaneet pihaanne tyhjälle tontille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/196 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

First world problem?

Meillä oli myös jossain vaiheessa vastaava ongelma ja osa porukasta oikaisin pihan nurkasta metsikön läpi. Sehän ei riittänyt että oikaisivat, vaan koska siinä oli myös meidän rakennustarvikkeita ja työkaluja yms. niin niitä myös hypisteltiin siinä ohimennessään. Pari lasten pulkkaa siitä sitten katosikin.

Vierailija
124/196 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko pöljät kuullut jokamiehenoikeuksista, ette voi estää ihmisten kulkua metsässä, ihme tolloja taas palstalla, minä ja minun tontti, voi Jesús sentään.

Ja aivan varmasti voi estää jos metsä on sun tonttia. Siinä ei paljon jokamiehen oikeudet paina.

Höpö höpö. Jokamiehenoikeudet ei koske pihaa, mutta metsää ne koskee, eikä metsässä liikkumista saa kieltää, se on laitonta.

Vierailija
125/196 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kyltit Läpikulku kielletty ja Yksityisalue. Sitten saisikohan laittaa omalta pihalta nettilähetyksen kameralla pyörimään aiheella "Nämä henkilöt rikkovat laissa tarkoitettua kotirauhaa liikkumalla ilman lupaa pihallamme"?

Vierailija
126/196 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille ritsat ja ämpärillinen sepeliä hoitaa ongelman.

Vierailija
127/196 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun oliskin vaan kulkua.... Ostettiin taajamasta naapuritontti, joka oli ollut ryteikkönä 50 vuotta. Siistittiin siitä osa ja tehtiin itselle pihan jatke. Ihmetys oli suuri, kun eräänä päivänä katselin kun muutama auto ihan pokkana parkkeerasi siihen autonsa ja lähti menemään.  Yhden nappasin kiinni ja sain kuulla, että naapuriin muuttanut yrittäjä oli sanonut, että "siihen saa pysäköidä..."  Lähetin viestin sen tyypin mukana., että jättää sellaiset lupaukset antamatta....  

Silloin varmaan oli saanut siihen auton laittaa, kun tontti oli pelkkää metsää ja niittyä, mutta kyllä sokea erkkikin näkee, että se oli tehty piha-alueeksi!

Pistä rahoiksi. "Pysäköinti 50€/h. Pysköimällä hyväksyt ehdot"

Naapuri varmaan tiesi että tontti on ollut kunnan tms. omistuksessa ja luuli että te olette luvatta laajentaneet pihaanne tyhjälle tontille.

Juu kyltti, Yksityisalue. Kauttakulku 50 e.  Se on selkeä viesti. Ja reilu peli.

Vierailija
128/196 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

First world problem?

Asun ja ihmettelen miten sen oman tontin varjelu on niin tärkeää. 

Vierailija
129/196 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

First world problem?

Meillä oli myös jossain vaiheessa vastaava ongelma ja osa porukasta oikaisin pihan nurkasta metsikön läpi. Sehän ei riittänyt että oikaisivat, vaan koska siinä oli myös meidän rakennustarvikkeita ja työkaluja yms. niin niitä myös hypisteltiin siinä ohimennessään. Pari lasten pulkkaa siitä sitten katosikin.

Tästä on jo aikaa, eli tapahtui 90-luvulla Jugoslavian sodan aikana. Asuimme rivitalossa ja vieressä olevaan tyhjään koulutaloon tuli pakolaiskeskus. Porukka oikoi takapihojemme kautta ja olimme vähän äimän käkenä, kun suomalaisina olimme tottuneet kunnioittamaan toisten rauhaa. Mutta kulttuurit ovat erilaisia ja heidän mielestään lyhin tie kulki takapihojemme kautta. Omaisuuden kunnioittaminenkin oli erilaista ja takapihaltamme, kuten monelta muultakin hävisi leluja ja kaikkea muuta. Niitä käytiin sitten hakemassa sieltä pakolaiskeskuksesta sisältä. Mutta aina kävivät hakemassa takaisin. 

Muuten ihan mukavaa porukkaa ja perheitä oli suurin osa ja paljon pieniä lapsia. Mutta kulttuuri on eri maissa niin erilaista. Me Suomessa suojelemme omaa yksityisyyttä ja kunnioitamme toisten. Joissain muissa paikoissa taas ollaan yhteisöllisiä ja tavarakin on yhteistä.

Vierailija
130/196 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko pöljät kuullut jokamiehenoikeuksista, ette voi estää ihmisten kulkua metsässä, ihme tolloja taas palstalla, minä ja minun tontti, voi Jesús sentään.

Ja aivan varmasti voi estää jos metsä on sun tonttia. Siinä ei paljon jokamiehen oikeudet paina.

Höpö höpö. Jokamiehenoikeudet ei koske pihaa, mutta metsää ne koskee, eikä metsässä liikkumista saa kieltää, se on laitonta.

Ei kun haastat minut oikeuteen sitte. Katotaan miten on. Onneksi täällä kaikki on osanneet pysyä poissa minun metsästä joka on omakotitontilla. Mutta jollekin ituhipille se on näköjään mahdotonta käsittää että toisen tontille ei tulla ilman lupaa.

Vierailija
131/196 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä siinä on niin kauheaa jos joku oikaisee?

Haloo? Tykkäisitkö itse olla pihalla grillaamassa tai istua saunan jälkeen terassilla, kun ventovieraat ihmiset suhivat vierestä ohi?

Jos asut kaupungissa ventovieraita ihmisiä kulkee kadulla tonttisi vierestä. Kyse on alkukantaisesta reviirinmerkkaukseta jolle ei ole mitään järkeviä perusteluja.

Vierailija
132/196 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

First world problem?

Asun ja ihmettelen miten sen oman tontin varjelu on niin tärkeää. 

Eli et asu kun et edes tuota ymmärrä.

Vierailija
133/196 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

First world problem?

Tästä on jo aikaa, eli tapahtui 90-luvulla Jugoslavian sodan aikana. Asuimme rivitalossa ja vieressä olevaan tyhjään koulutaloon tuli pakolaiskeskus. Porukka oikoi takapihojemme kautta ja olimme vähän äimän käkenä, kun suomalaisina olimme tottuneet kunnioittamaan toisten rauhaa. Mutta kulttuurit ovat erilaisia ja heidän mielestään lyhin tie kulki takapihojemme kautta. Omaisuuden kunnioittaminenkin oli erilaista ja takapihaltamme, kuten monelta muultakin hävisi leluja ja kaikkea muuta. Niitä käytiin sitten hakemassa sieltä pakolaiskeskuksesta sisältä. Mutta aina kävivät hakemassa takaisin. 

Muuten ihan mukavaa porukkaa ja perheitä oli suurin osa ja paljon pieniä lapsia. Mutta kulttuuri on eri maissa niin erilaista. Me Suomessa suojelemme omaa yksityisyyttä ja kunnioitamme toisten. Joissain muissa paikoissa taas ollaan yhteisöllisiä ja tavarakin on yhteistä.

Ohis. Mun ex on jugoslaavi ja sen mielestä kaikki mitä mulla oli oli "meidän yhteistä". Itse hän ei toki tuonut suhteeseen muuta kuin katteettomia lupauksia. Sitä se noiden mukava yhteisöllisyys usein on - toisten ihmisten hyväksikäyttöä. Eivät tuollakaan kaikki ole sellaisia vaan ihan normaalejakin työssäkäyviä ihmisiä löytyy.

Ex vain on sellainen lokki. Ja arvaapa mikä on suhtautuminen suomalaisiin työssäkäyviin veronsa maksaviin ihmisiin? Suomalaisilla ei ole elämää. Suomalaiset ovat liian kilttejä. Niillä on jopa omassa kulttuurissaan suomalaisia koskeva sanonta joka viittaa liialliseen kiltteyteen.

Voivat tosiaan ihmetellä miksi Jugoslavia hajosi ja miksi näiden maiden popula pyrkii muualle Eurooppaan.

Vierailija
134/196 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo? Tykkäisitkö itse olla pihalla grillaamassa tai istua saunan jälkeen terassilla, kun ventovieraat ihmiset suhivat vierestä ohi?

Jos asut kaupungissa ventovieraita ihmisiä kulkee kadulla tonttisi vierestä. Kyse on alkukantaisesta reviirinmerkkaukseta jolle ei ole mitään järkeviä perusteluja.

Se onkin julkisista veroista maksettua katua, mutta oma tontti on sen omistajan maksamaa.  Pikku ero.

Vierailija
135/196 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin kyltit Läpikulku kielletty ja Yksityisalue. Sitten saisikohan laittaa omalta pihalta nettilähetyksen kameralla pyörimään aiheella "Nämä henkilöt rikkovat laissa tarkoitettua kotirauhaa liikkumalla ilman lupaa pihallamme"?

Menee kunnianloukkaukseksi, koska kyseisiä henkilöitä ei ole tuomittu väittämistäsi rikoksista.

Vierailija
136/196 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se onkin julkisista veroista maksettua katua, mutta oma tontti on sen omistajan maksamaa.  Pikku ero.

Omistussuhede ei vaikuta asiaan. Et voi kieltää asumattoman tontin läpi kulkemista. Avain sana on PIHA. Toisten asuttamien rakennusten pihoille ei saa mennä.

Vierailija
137/196 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun haastat minut oikeuteen sitte. Katotaan miten on. Onneksi täällä kaikki on osanneet pysyä poissa minun metsästä joka on omakotitontilla. Mutta jollekin ituhipille se on näköjään mahdotonta käsittää että toisen tontille ei tulla ilman lupaa.

Poliisia voi pyytää poistamaan laittomat kyltit.

Metsähän voi olla pihaakin, se on niin tapauskohtaista että missä se pihapiirin raja kulkee.

Vierailija
138/196 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsähän voi olla pihaakin, se on niin tapauskohtaista että missä se pihapiirin raja kulkee.

Kyllä siihen jokamiehenoikeuteen kuuluu myös kehoite pysyä 150m päässä asutuksesta.

Vierailija
139/196 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siihen jokamiehenoikeuteen kuuluu myös kehoite pysyä 150m päässä asutuksesta.

Höpsistä, ei ole määritelty mitään metrimäärää.

Vierailija
140/196 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Usein_kysytyt_kysymykset_jokamieh…

Asuinrakennuksen pihapiiriin ei saa mennä. Pihapiirin laajuudelle ei ole Suomessa metrimääräistä määritelmää. Pihan suhteen noudatetaan kotirauhan suojaa ja hallinnanoikeutta. Piha pitää olla omassa omistuksessa. Siis naapurin aluetta ei voi vallata pihapiirikseen! Pihapiiri ei voi olla kuinka laaja tahansa, vaan sen tulee olla pihapiirikäytössä siten, että ulkopuolelta tulija huomaa saapuvansa jonkin yksityiseen käyttöön ajatellulle piha-alueella. Pihassa tulisi olla pihan tunnusmerkkejä, kuten hoidettua ympäristöä tms.  Pihan laajuus on siis hieman makuasia ja voi vaihdella paljon maasto-olosuhteista ja pihan käyttötarkoituksesta johtuen.

Jos talo on asumaton, se ei ole kenenkään koti ja siten siltä puuttuu kotirauhansuoja. Jos rakennukset ovat esimerkiksi varastoina tai tuotantolaitoksina, voivat nämä kuitenkin olla julkisrauhan suojaamia. Rakentamattomalla tontilla ei ole kotirauhansuojaa.

Rantoja pitkin saa kävellä menemättä piha-alueelle. Yleistä rannassa kulkuoikeutta ei ole toisen piha-alueella. Piha-alueilla on voimassa kotirauhansuoja. Kotirauhansuoja koskee myös kesämökkejä, vaikka asukkaat eivät ole paikalla.