Otin viime vuonna ensi kertaa influenssarokotuksen, enkä ole ikinä ollut niin sairas!
Uskaltaako tuota ottaa vai pitäisikö taas jättää ottamatta. Mulle tuli nimittäin kolme(!!!) eri flunssaa, kun olin ottanut ajoissa sen rokotuksen.
Ensin tuli normi flunssa, sitten toinen, pahempi flunssa perään, kolmanneksi vielä niin raju influenssakin, että luulin jo heittäväni henkeni - niin kova yskä, että kesti 3 kk ja ääni oli poissa 3,5 kk ja epäiltiin jo astmaa.
Nyt en tiedä uskaltaako sitä rokotusta enää ottakaan. Minkälaisia kokemuksia muilla?
Kommentit (25)
Eihän se flunssilta suojaa, ja viime influenssakautena moni sai influenssan rokotuksesta huolimatta.
En minäkään ole sairastellut vuosikymmeniin yhtä paljon kuin menneenä talvena.
Rokotetta en kylläkään ottanut, joten se ei ainakaan ollut syypää. Eikä siinä kyllä järkeäkään olisi, että se jotenkin aiheuttaisi sairastumisia.
Vierailija kirjoitti:
En ole eläissäni ottanut influenssarokotetta ja yksi vuosi sain järkyn yskän joka kesti 2 kk. Jälkikäteen luulen että se oli hinkuyskä. Eräs virallisesti diagnosoitu oli sairastanut tismalleen samanlaisen kuin mulla.
Ethän ole vaihtanut työpaikkaa tai asuntoa? Sisäilma? Muita elämänmuutoksia?
Ei, sisäilmasta ei ollut kyse vaan viiruksesta. Ap.
Mä en ota sitä vaikka sen sairauksieni takia saisin
Aika moni on pudosti saanut jotain sairauksia ja kuollut sen jälkeen. Kärsin flunssani näin ilman rokotetta.
Influenssoja on eri kantoja, eli jos olet ottanut rokotteen niin voit silti saada toisen kannan influenssan. (Toivottavasti "kanta" nyt oli oikea sana, muisti ei oikein pelaa, toivottavasti tajuatte mitä tarkoitan...)
Itse olen sairastanut niin pahan influenssan (en ottanut rokotetta), se kesti varmaan lähemmäs kolme kuukautta. Tuntui että terveys romahti aivan täysin ja silloin ymmärsin että miksi se voi olla vaarallinen jos olet lapsi, vanhus tai muuten sairas. Sen jälkeen olen kaksi kertaa ottanut rokotteen (toisella kerralla en sairastunut ja toisella sairastuin, mutta en niin pahasti) ja jättänyt nyt taas muutaman kerran ottamatta (välillä sairastun, mutta en niin pahasti, välillä en).
Influenssarokote ei suojaa flunssilta.
Arpapeliäjän se on toimiiko vai ei. Rokotteen sisältö päätetään kauan ennen kauden alkua ja sitten jännätään osuuko oikeaan. En ite oo ottanut.
Rokote on tarkoitettu tappamaan herkkäuskoiset. Siksi vain rokotteisiin uskovat sairastuu. Kannattaa mielummin juoda hopeaa.
Rokotteethan laskevat hetkellisesti vastustuskykyä, kuten tekevät flunssat ja muut taudit. Ei siis sinänsä ihmeellistä, että rokotettu sairastuu flunssakauden aikana. Ne rokotteethan otetaan yleensä aika myöhään, eikös? Ja jokainen flunssa altistaa seuraavalle, kun vastustuskyky on alhaalla.
Eipä silti, yhtälailla olisit voinut sairastua ilman rokotettakin. Ainakin periaatteessa.
mul on ollu parina viime vuonna toi rokotus ja oon sairastellu enemmän kun koskaan. :D
Etenki viime talvena. Oli just perättäisii flunssia, ja just yskää oikeestaa koko vuoden. Nyt se on jo vähän lähteny pois ja itekki epäilin jo astmaa yms.
Tosin oon ollu nyt hoito-alalla myös sellasissa paikoissa missä pöpöt tarttuu ja ainaki esim noron sain sieltä, mitä mulla ei oo koskaan aikasemmin ollut. :D joten voi olla osuutta asiaan.
influenssaa mul ei oo koskaan ollut, siks musta on tylsä ottaa se rokotus.. ://...
En ole enää vuosikausiin ottanut tuota rokotetta. Nuorempana otin joka vuosi ja olin koko ajan kipeä, keuhkoputkentulehduksia, korvatulehduksia, jopa angiina keskellä kesää, eikä sellaista ollut koskaan ennen ollut. Nyt kun en ole ottanut rokotetta, ei ole vuosikausiin ollut flunssaa eikä jälkitauteja. En aio ottaa rokotetta jatkossakaan.
Olen ottanut influenssarokotteen viimeiset 15 vuotta. En ole sinä aikana sairastunut influenssaan.
Flunssaan olen kyllä sairastunut monesti, tietenkin.
Niissä on ero, kuten jokainen influenssan joskus sairastunut tietää.
Mina sairastin keuhkoputkentulehduksia kevaaseen saakka sina vuonna kun otin ensimmaisen influenssarokoitteen. Sitten en moneen vuoteen uskaltanut ottaa rokotusta mutta nyt viimeiset 10 vuotta olen ottanut sen tujumman version eika ole ollut edes nuhakuumeita.
Turha syyttaa rokoitetta jos jotain vahemman vaarallista joutuu sairastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ota sitä vaikka sen sairauksieni takia saisin
Aika moni on oudosti saanut jotain sairauksia ja kuollut sen jälkeen. Kärsin flunssani näin ilman rokotetta.
Oletko tietoinen näistä oudoista kuolintapauksista, ovatko uhrit olleet työssäkäyviä vai työttömiä/eläkeläisiä, rikkaita, keskituloisia vai köyhiä?? Nämä asiat kiinnostaisivat tosi paljon.
Ja tiedän, ettei tällaisiin asioihin linkkiä ole, mutta onko lähteesi kuinka varma??
Perusterve keski-ikäinen mieheni taisteli yli viikon hengestään teho-osastolla, kun sairastui influenssaan ja siitä keuhkokuumeeseen. Sen jälkeen on rokotteen ottanut joka vuosi.
Mulla oli tuolloinkin rokote otettuna, enkä sairastunut influenssaan, vaikka vierekkäin nukuttiin ja teholla influenssahuoneessa vierailin päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Perusterve keski-ikäinen mieheni taisteli yli viikon hengestään teho-osastolla, kun sairastui influenssaan ja siitä keuhkokuumeeseen. Sen jälkeen on rokotteen ottanut joka vuosi.
Mulla oli tuolloinkin rokote otettuna, enkä sairastunut influenssaan, vaikka vierekkäin nukuttiin ja teholla influenssahuoneessa vierailin päivittäin.
Oliko miehesi ottanu rokotuksen? Ottaako hänkin sit nykyään joka vuosi?
Vierailija kirjoitti:
Influenssarokote ei suojaa flunssilta.
Ei, eikä sitten suojannut influenssaltakaan - olin niin järkyttävän sairas, vaikka mulla oli se rokoite, että minulle tuli kieltämättä suoraan sanoen sellainen tunne, että se rokoite oli tarkoitettu tap paa minut, mutta ihmeenkaupalla selvisin.
Ensi syksynä en varmasti ota tuote tap'porokotetta. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tuolloinkin rokote otettuna, enkä sairastunut influenssaan, vaikka vierekkäin nukuttiin ja teholla influenssahuoneessa vierailin päivittäin.Oliko miehesi ottanu rokotuksen? Ottaako hänkin sit nykyään joka vuosi?
Ei ollut ottanut tuona vuonna, eikä aiemminkaan. Nyt ottaa. Sen verran lähellä kävi kuolemaa ja toipuminen vei oman aikansa. Pitkä oli sairasloma vielä sairaalasta päästyään.
Ihan on sama kokemus. Otin sen mieheni kanssa syksyllä lapsen ensineuvolassa. Sairasteltiin vuoron perään koko talvi. Minä sairastin hengitystieinfektioita ja yskin hereillä kaiket yöt. Vauvakin sairasti 2 flunssaa jo ensimmäisenä talvenaan. Sen jälkeen emme ole sairastaneet kuin yhden tai kahden flunssan per vuosi. Tänä vuonna ei itse asiassa vielä yhtäkään. Tuosta rokotuksesta on muutama vuosi aikaa.
En ole eläissäni ottanut influenssarokotetta ja yksi vuosi sain järkyn yskän joka kesti 2 kk. Jälkikäteen luulen että se oli hinkuyskä. Eräs virallisesti diagnosoitu oli sairastanut tismalleen samanlaisen kuin mulla.
Ethän ole vaihtanut työpaikkaa tai asuntoa? Sisäilma? Muita elämänmuutoksia?