Il:ssä gynekologin kommentti "sun iässäki täälä pitäisi käydä synnytyksen eikä ehkäisyn takia"
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000006157405.html
On täysin asiatonta, että lääkärit otravat kantaa potilaidensa lapsenteko suunnitelmiin. Kyllä potilas sen ottaa itse puheeksi, jos on ajankohtainen asia ja haluaa kysyä jotain. Kellekkään ei tule yllätyksenä, että hedelmällisyys laskee
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
En nyt jaksa näin pitkää ketjua lukea kokonaan läpi, mutta onhan se niin, että naiset lykkäävät lasten hankkimista aivan liian pitkään eikä moni todellakaan ole selvillä realiteeteista.
Kolmenkympin rajapyykin ylityttyä hedelmällisyys laskee melko nopeasti eikä lasten saaminen olekaan enää yhtä helppoa. Sitten tulevat kuvaan hedelmöityshoidot. Ne taas lisäävät rintasyöpäriskiä. Sitten saattavat pienet lapset jäädä ilman äitiä tai kokevat lapsuuden, jossa äiti käy läpi rankkoja hoitoja. Ja vanhoilla vanhemmilla on vanhat vanhemmat eli lapsilla vanhat isovanhemmat, jotka eivät enää jaksa samalla tavalla hoitaa lapsenlapsiaan kuin nuoremmat. Sitten valitetaan tukiverkkojen puuttumista. Jne jne.Nämä nyt vain ovat realiteetteja, joita moni ei ajattele, kun haluaa elää sitä nuoruutta mahdollisimman pitkään ja yhtäkkiä herää siihen, että lapsi ei tulekaan, kun sitä haluaa. Minua valisti oma gynekologini, joka on erikoistunut lapsettomuuteen ja joka kysyi mahdollisia lapsenlapsiani, joten ei ole YTHS:n gynekologi yksin asialla.
Lapsenlapsia?
Vierailija kirjoitti:
Olipas törkeä kommentti lääkäriltä!
T lesbo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas törkeä kommentti lääkäriltä!
T lesbo
Lesbot nyt ei tarvitse ehkäisyä...
Vierailija kirjoitti:
En nyt jaksa näin pitkää ketjua lukea kokonaan läpi, mutta onhan se niin, että naiset lykkäävät lasten hankkimista aivan liian pitkään eikä moni todellakaan ole selvillä realiteeteista.
Kolmenkympin rajapyykin ylityttyä hedelmällisyys laskee melko nopeasti eikä lasten saaminen olekaan enää yhtä helppoa. Sitten tulevat kuvaan hedelmöityshoidot. Ne taas lisäävät rintasyöpäriskiä. Sitten saattavat pienet lapset jäädä ilman äitiä tai kokevat lapsuuden, jossa äiti käy läpi rankkoja hoitoja. Ja vanhoilla vanhemmilla on vanhat vanhemmat eli lapsilla vanhat isovanhemmat, jotka eivät enää jaksa samalla tavalla hoitaa lapsenlapsiaan kuin nuoremmat. Sitten valitetaan tukiverkkojen puuttumista. Jne jne.Nämä nyt vain ovat realiteetteja, joita moni ei ajattele, kun haluaa elää sitä nuoruutta mahdollisimman pitkään ja yhtäkkiä herää siihen, että lapsi ei tulekaan, kun sitä haluaa. Minua valisti oma gynekologini, joka on erikoistunut lapsettomuuteen ja joka kysyi mahdollisia lapsenlapsiani, joten ei ole YTHS:n gynekologi yksin asialla.
Tai sitten moni haluaa lapsia haluavan ja perheeseen sitoutuvan miehen sekä vakituisen työpaikan ennen lasten hankintaa. Jos nainen valmistuu 25-vuotiaana, niin kolmekymppisenä ei välttämättä ole vakipaikkaa, jossa on ehtinyt olla töissä muutaman vuoden. Sinustako on ihan hyväksyttävää tehdä lapsia ihan missä elämäntilanteessa tahansa? Et kai koskaan ole arvostellut naisia, jotka jättävät ehkäisyn pois samana päivänä, kun on saanut allekirjoitukset toistaiseksi voimassa olevaan työsopimukseen? Sanotko omille tyttärillesi, että tekevät lapsia ekan poikaystävän kanssa 18-vuotiaana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin turhaan ja asiattomasti nyt solvataan tätä erittäin hyvää lääkäriä. Vähän on sanataiteen puolella hiomista, mutta hän ei todellakaan ole lääkärinä huono! Näyttää vain kuuluvan ajan henkeen, että joka viikko on oltava joku, jota somessa vainotaan.
Erittäin hyvästä lääkäristä on tehty satoja valituksia yli 10 v ajalta. Taidat olla kyseinen konitohtori itse tai hänen omaisensa.
Katsos, kun elämä ei ole niin mustavalkoista kuin kuvittelet. Monilla on kyseisestä lääkäristä hyviä kokemuksia. Ikävää, kun someraivonne ei ole täydellistä puolustajien puuttuessa peliin. Ehkä nämä loukkaantuneet naiset tiedostavat itsekin, että jatkoajalla lastenteon suhteen mennään ja kalikka kalahtaa ja kovaa.
Mitä hemmettiä? Kuuluuko sinun mielestä lääkärin puhua niin, että saa "kalikan kalahtamaan". Ei nuo naiset ole tulleet gynelle mihinkään sanasotaan tai väittelyyn vaan hoidattamaan vaivojaan.
Ihmiset yleensä loukkaantuvat asioista, jotka jollakin tapaa osuvat maaliin. Tätä tapahtuu ihan ilman loukkaamistarkoitusta. Ainakin minä tunnen ihmisiä, jotka ovat virittyneet loukkaantumaan jopa yksittäisistä sanoista muuten täysin neutraalissa lauseessa.
Kyllä, mutta tuo lääkärin tapa ottaa asia puheeksi ei ollut asiallinen. Kyllä herkistä asioista voidaan lääkärin vastaanotolla puhua, mutta kyllä lääkärin pitäisi sen verran arvostaa potilasta tai ainakin osata peittää halveksuntansa niin hyvin, että ei lauo mitä tahansa suustaan. Hoitotyön tilanteet ovat herkkiä ja ammattilaisen pitäisi osata kohdata potilas. Kyseisestä lääkäristä on kokemuksia netissäkin yli kymmeneltä vuodelta, joten ei tässä ole mistään yksittäisestä somelynkkauksesta kyse, vaan ennenkaikkea siitä, että YTHS on antanut tilanteen jatkua noin kauan. Eihän tuohon tilanteeseen ainoa ratkaisu ole lääkärin potkut vaan työnantajan ohjaus siihen, miten tuota työtä tulee tehdä.
Kuka esimies tai paikan johtaja on?
Vierailija kirjoitti:
Kuka esimies tai paikan johtaja on?
Veronmaksajien rahoilla tuetaan moista ammattitaidottomuutta ja virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kyseisen henkilön nimikirjaimet ovat H.P.? En ole itse käynyt vastaanotollaan, mutta olen kuullut ihan käsittämättömän määrän absurdeja ja loukkaavia potilaskokemuksia. Turun suunnalla vaikuttaa myös eräs toinen gyne, "reippaista" kannanotoistaan tunnettu A.K., jolla tuntuu olevan ihan käsittämätön määrä patoutunutta vihaa omaa sukupuoltaan kohtaan (hän on siis nainen).
Itse sain opiskelija-aikana hyvää hoitoa YTHS:n gynekologilta. Ainoa huono kokemukseni on Anneli Kivijärvestä, joka käyttäytyi minua, nuorta odottajaa, kohtaan todella töykeästi. Menin äitiyspoliklinikalle neuvolan terveydenhoitajan lähetteellä, kun hän ei saanut sikiön sydänääniä kuulumaan ja huolestui. Kivijärven asenne oli alusta alkaen ”turhaan sinä tytönhupakko tänne tulit aikaani viemään”. Housut pois ja hommiin. Ei puhettakaan, että minua oltaisiin jollain tavalla yksilönä tai edes ihmisenä kohdeltu. Kivijärvi kuulostaa lehtijuttujenkin perusteella kuvittelevansa olevan suorapuheinen ja huumorintajuinen, loppujen lopuksi tuntuu lähinnä nauttivan siitä hämmennyksestä mitä saa rääväsuisuudellaan aikaiseksi.
Köyhät ja tyhmät kottaraiset panttaa munasoluja mummoksi asti. Sitten yrittävät saada jonkun hilun lehtijutusta. Säälittävää...
Onko sivusto nopeutunut? Ei voi olla... Ihmiset on kai syömässä. Mäkin paistan nyt lohimedaljonkia - taivaallista! Merisuolaa... (ripaus mustapippuria ja tilkka limesitruunaa sopisi, mut ei oo). Osyin myös ekaa kertaa Virmusen unikkosämpylöitä - NAM!
Vierailija wrote:
Onko sivusto nopeutunut? Ei voi olla... Ihmiset on kai syömässä. Mäkin paistan nyt lohimedaljonkia - taivaallista! Merisuolaa... (ripaus mustapippuria ja tilkka limesitruunaa sopisi, mut ei oo). Osyin myös ekaa kertaa Virmusen unikkosämpylöitä - NAM!
Rasvaisin osa muuttui pinnasta rapeaksi! Yleensä ei ehdi paistua niin paljon, oon tarkka siitä etten paista liikaa. Merilohi taitaa olla tähän aikaan vuodesta parhaimmillaan!!
Kuvitelkaa toi kottarainen vaatimassa elintasomaksuja aviottomalle lapselle... Varmaan suhtautuis asiaan pelottavalla jääräpäisyydellä. Sellaisella, joka pilaa lapsen elämänlaatua, vaikka äipällä hitusen enempi fyrkaa oiski. Kandee varoa häiriintyneitä luonteita, joskus niillä on myös sairaalloinen mustasukkaisuus/kostonhimo.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämä lääkäri saa huomatuksen, kun muutkin ovat hänestä valittaneet.
Yths on tunnetusti ongelmalääkärien loppusijoituspaikka.
Yths gyne laittoi kierukkatoimenpiteessä mulle sen piikkipihdin kiinni kohdunnapukkaan ja keskeytti toimenpiteen keskustellakseen ehkäisymuodoista. Nämä toimenpiteet tehdään muutenkin suomessa ilman puudutusta ja sitten vielä tämä. Siis ne piikit oli mun lihassa kiinni kun se jutteli siinä ja jouduin kivuissani sanomaan kolme kertaa että voitko suorittaa homman loppuun. Pelkkää sadismia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämä lääkäri saa huomatuksen, kun muutkin ovat hänestä valittaneet.
Yths on tunnetusti ongelmalääkärien loppusijoituspaikka.
Yths gyne laittoi kierukkatoimenpiteessä mulle sen piikkipihdin kiinni kohdunnapukkaan ja keskeytti toimenpiteen keskustellakseen ehkäisymuodoista. Nämä toimenpiteet tehdään muutenkin suomessa ilman puudutusta ja sitten vielä tämä. Siis ne piikit oli mun lihassa kiinni kun se jutteli siinä ja jouduin kivuissani sanomaan kolme kertaa että voitko suorittaa homman loppuun. Pelkkää sadismia.
Kuulapihdit siis. Täällä kuvaus niiden käytöstä. https://www.duodecimlehti.fi/duo15575
Eri alojen ammattilaisten suusta Suomessa saa kuulla ihmiset kaikenlaista, jo takavuosina. Onkohan ulkomailla tällaista? Vai osaako jotkut olla asiallisia.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kyseisen henkilön nimikirjaimet ovat H.P.? En ole itse käynyt vastaanotollaan, mutta olen kuullut ihan käsittämättömän määrän absurdeja ja loukkaavia potilaskokemuksia. Turun suunnalla vaikuttaa myös eräs toinen gyne, "reippaista" kannanotoistaan tunnettu A.K., jolla tuntuu olevan ihan käsittämätön määrä patoutunutta vihaa omaa sukupuoltaan kohtaan (hän on siis nainen).
Itse sain opiskelija-aikana hyvää hoitoa YTHS:n gynekologilta. Ainoa huono kokemukseni on Anneli Kivijärvestä, joka käyttäytyi minua, nuorta odottajaa, kohtaan todella töykeästi. Menin äitiyspoliklinikalle neuvolan terveydenhoitajan lähetteellä, kun hän ei saanut sikiön sydänääniä kuulumaan ja huolestui. Kivijärven asenne oli alusta alkaen ”turhaan sinä tytönhupakko tänne tulit aikaani viemään”. Housut pois ja hommiin. Ei puhettakaan, että minua oltaisiin jollain tavalla yksil
https://kotiliesi.fi/terveys/parisuhde-ja-seksi/gynekologi-anneli-kivij…
Minulle on kyllä aina kohteliaasti muistutettu, että "meihin saat rohkeasti olla yhteydessä, kun lapset ovat ajankohtaisia ja haluat poistattaa kierukan". Muutenkin ovat gynekologit ja neuvolan hoitajat aina puhuneet siihen sävyyn, että sitten KUN joskus olen raskaana. Ei se minua haittaa, koska koskaan minua ei ole yritetty ylipuhua mihinkään enkä ole kokenut painostusta. Se on tuntunut vain sellaiselta mukavalta mainospuheelta, johon ei tarvitse ottaa kantaa.
”Loukkaantuvat asioista, jotka jollakin tapaa osuvat maaliin.”?? Kerrotko minullekin miten kommentti ”Niin, minkäs takia olit sängyssä sen tyypin kanssa uudenvuodenjuhlissa ja nyt pelkäät, että sinulla on sukupuolitauti”, on millään tavalla totuus?! En ollut tässä vaiheessa siis saanut edes kertoa minkä takia olin tullut vastaanotolle! H.P leimaa henkilön ja tekee olettamuksia ilman minkäänlaista taustatyötä ja keskustelua potilaan kanssa! Todellinen syy käyntiini oli siis rutiinitarkastus ja e-pillerireseptin uusiminen.