Miten uskaltaisin sanoa neuvolassa
että mua masentaa? Jo parina kertana olen meinannut asiasta puhua, mutta sanat takertuvat kurkkuun. Olen sit lähtenyt vain pois asiasta kertomatta. En pysty asiasta puhumaan. Tuntuu että masennus pikkuhiljaa pahenee ja syvenee... en uskalla kertoa siitä kenellekään. Olen luonteeltani jo ujo ja arka ja pelkään tuollaisia tilanteita. :´(
Kommentit (30)
Mutta sen siitä saa kun kirjoittaa vauva sylissä ja samalla seurustelee 4v kanssa.
9
Meillä oli eilen neuvola, ja seuraava on sitten heinäkuussa. Joten menee sinne saakka, ellen sitten soita terkalle. Tuntuu pöhköltä sekin kun vasta käytiin siellä enkä silloin mitään sanonut, niin sit heti seuraavana päivänä tai parin päivän päästä soittaa et ois vielä tämmöinen juttu...
mä oon myös sitä mieltä että kyllä se vauva tai lapset äidin mielialat varmaan vaistoaa ja huomaa.
ap
Ei varmaakaan pidä hassuna sinua.
ja todella heinäkuuhun on pitkä aika jos masentaa. Masennushan yleensä vain pahenee. Voihan sekin jo autaa hiukan kun saat kerrua asian.
9
Ei ole ollenkaan pöhköä. Sano vaikka ihan suoraan ettet ole tietänyt miten ottaisit asian esille. Ja tsemppiä vielä kerran sinulle.
t. 13
ihanaa kun täältä av:lta löytyy näin lämminsydämisiäkin ihmisiä, ihan liikuttuu. :) kiitos kun kerroitte omista kokemuksista, kuulosti ihan positiivisilta.
taidan koittaa sitten minäkin kerätä rohkeutta ja soittaa tänään vielä tai sitten ensi viikolla.
ap
tietenkään ei ole positiivista että olette myös olleet masentuneita. mut se että asiasta kertominen on helpottanut. :)
ap
Ei ole pakko kertoa neuvolassa että mikä olo on. Yleensä kyllä terkkarin pitäisi osata johdatella ja kysyä äidin vointia. Voit suoraan soittaa esim. kuntasi psykiatriselle sairaanhoitajalle. Kaikkien etu on että pääset nopeasti hoitoon, koska silloin vältyt ehkä suurimmalta romahdukselta. Neuvolatyössä terkat kyllä kohtaavat paljon masentuneita äitejä eikä se ole häpeä. Masennus voi kohdata ihan kenet vain eikä neuvolassa syytetä sinua. Lapsella on oikeus mieleltään terveeseen vanhempaan. Siksi nopea hoitoon hakeutuminen on yksinkertaisesti tapa rakastaa lastaan - ja tietysti itseään.
ROHKEUTTA.
t. kahden äiti jolla synn masennus mutta vointi TOSI hyvä kun on lääkitys tukena ja hyvä keskusteluapu!!
Kuten edellinen vastaajakin sanoi. Hae apua nyt! Tiesithän, että vanhemman se (etenkin äidin) masennus vaikuttaa lapsen psyykkiseen kehitykseen. Myös vauva voi olla vakavasti masentunut. Masentunut äiti ei pysty samanlaisenen vuorovaikutukseen vauvansa kanssa kuin terve. Siksi on erittäin tärkeätä, että masennuksesi hoidetaan. Myös raskausaikainen masennus voi haitata vauvan kehitytystä, joten se tulee hoitaa hyvin. Jaksamista ja rohkeutta sinulle!
teidän kaikkien kannustamana soitin tänään neuvolaan, ja menen ensi viikolla sinne juttelemaan. sydän hakkas ja ääni värisi, mutta sainpa soitettua. nyt jännittää... -ap
kun huomasivat että äidillä huono-olo. Se sitten vielä pahensi kierrettä, en saanut olla yhtään rauhassa ja mitä enemmän tiuskin lapsille sitä enemmän vaativat huomiota.
Nyt asiat hyvin, minulla auttoi pelkkä uhuminen. Neuvolassa oli aina noin tunnin kerrallaan ja puhuin terkkarin kanssa ihan kaikista asioista.
meillä terveydenhoitaja otti heti sanoihin kiinni kun vaibn sanoin että olen hiukan masentunut. Olisin saanut ajan mielenterveystoimistoon ja perheneuvolaan mutta minulle riitti se että juttelin terveydenhoitajan ja mieheni kanssa.
9