Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
161/8137 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon abi eli aloitan kirjotukset tänä syksynä. Jos jollakulla on kysyttävää ylppäreissä (on tulossa korottaan) vastaan mielelläni :) Kun kuitenkin meille kerrotaan kaikki uusimmat jutut.

Suosittelen lukemaan huolella YTÖ sivut ja muistamaan et tietokone on hyvin tärkeässä roolissa. Kaikki koneet ei pyöritä abitti (ohjelmaa, jonka avulla ylppärit tehdään). Enkä tiedä miten hyvin teknistä apua tarjotaan itse kirjotuksista nii suosittelen jo aikaisemmin tutustumaan siihen huolella.

Ylppäreihin ilmottaudutaan YTL:n kautta eikä koulun. En oo täysin varma miten, mutta luulis YTL:n sivuilta löytyvän ohjeet siihen.

Kannattaa myös kattella abitreenejä, koska monet kokeet on tehtävissä sieltä ja saa tuntumaa, miten se koe tulee menemään.

Toivotan teille kaikille paljon onnea. Ite oon sanonu perheelle jo vuosia, että sisään pääsemisessä saattaa mennä pari vuotta :D

Tän uuden uudistuksen tarkoitus olis et 2/3 sais jatko-opiskelu paikan suoraa lukion jälkeen,mutta opiskelu paikkoja ei olla lisätty. Aika kummallista.

Vierailija
162/8137 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abi2020 kirjoitti:

Oon abi eli aloitan kirjotukset tänä syksynä. Jos jollakulla on kysyttävää ylppäreissä (on tulossa korottaan) vastaan mielelläni :) Kun kuitenkin meille kerrotaan kaikki uusimmat jutut.

Suosittelen lukemaan huolella YTÖ sivut ja muistamaan et tietokone on hyvin tärkeässä roolissa. Kaikki koneet ei pyöritä abitti (ohjelmaa, jonka avulla ylppärit tehdään). Enkä tiedä miten hyvin teknistä apua tarjotaan itse kirjotuksista nii suosittelen jo aikaisemmin tutustumaan siihen huolella.

Ylppäreihin ilmottaudutaan YTL:n kautta eikä koulun. En oo täysin varma miten, mutta luulis YTL:n sivuilta löytyvän ohjeet siihen.

Kannattaa myös kattella abitreenejä, koska monet kokeet on tehtävissä sieltä ja saa tuntumaa, miten se koe tulee menemään.

Toivotan teille kaikille paljon onnea. Ite oon sanonu perheelle jo vuosia, että sisään pääsemisessä saattaa mennä pari vuotta :D

Tän uuden uudistuksen tarkoitus olis et 2/3 sais jatko-opiskelu paikan suoraa lukion jälkeen,mutta opiskelu paikkoja ei olla lisätty. Aika kummallista.

Älä jaa väärää tietoa.

Ytl:

Uusijan kannattaa ilmoittautua omaan vanhaan lukioonsa hyvissä ajoin ennen ilmoittautumisajan päättymistä. Ilmoittautuminen syksyn kokeisiin tapahtuu toukokuun lopussa ja kevään kokeisiin marraskuun puolessa välissä. Jos kyseistä lukiota ei ole enää olemassa, ilmoittautuminen tehdään saman koulutuksen järjestäjän (yleensä kaupungin tai kunnan) toiseen lukioon. Lukiokoulutus on voinut myös siirtyä lähialueella esimerkiksi koulutuskuntayhtymän tai yhdistetyn kaupungin tai kunnan vastuulle. Jos koulutuksen järjestäjällä ei ole enää lukioita, uusija ilmoittautuu asuinpaikkaansa lähimpänä olevaan lukioon. Muista lukioista voi tiedustella, onko heillä mahdollisuutta ottaa ylimääräisiä uusijoita vastaan. Monilla lukioilla ei kuitenkaan ole tähän toimintaedellytyksiä. Jos kokelaalle on aiemmin myönnetty erityisjärjestelyjä, hänen pitää antaa ilmoittautumisen yhteydessä päätös ja muut tarvittavat tiedot lukiolle.

Uusimisen käytännön järjestelyistä saa lisätietoja siitä lukiosta, johon on ilmoittautunut. Uusiminen ei välttämättä tapahdu tässä lukiossa, vaan suorituspaikka voi olla muissa tiloissa tai jossain muussa koulutuksen järjestäjän lukiossa tai toimipisteessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/8137 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäsin muuten eilen tosi hyvään lainaukseen Jim Carreyltä eilen:

"You can fail at what you do not want so you might as well Take A chance on doing what you love"

Toivottavasti toi auttaa teitä yrittämään. Varsinkin teille joihin kohdistuu konformisuutta <3

Vierailija
164/8137 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis meille sanottiin et jos tullaan ens syksynä uusiin nii ilmottaudutaan YTL:n kautta. Voi olla et se on sit uus käytäntö,joka ei päde vie tänä vuonna.

Anteeksi en tiennyt tästä kuulin vain opettsjata tämän tiedon viime viikolla.

Hyvä että korjasit

Vierailija
165/8137 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ylioppilastutkintolautakunta on eri yhteyksissä ilmoittanut, että noin 5 - 6 prosenttia hyväksytyn kokeen uusinnoista johtaa aiempaa parempaan arvosanaan. Todellinen luku on korkeampi ja vaihtelee tutkintokerrasta toiseen. Viime vuosina 32 - 50 % hyväksytyn kokeen uusimisista on johtanut parempaan arvosanaan."

Virhe on johtunut inhimillisestä virheestä tilastojen kanssa. :D Ja täällä me pakerretaan tilastomatikkaa pää hiessä kun jopa ytl saa tilastot noin komeasti solmuun!  Hassua muuten, että ne edes pystyi uskomaan 5% sopivan kuuloiseksi luvuksi. Ottaen huomioon, että ekassa kokeessa moni on tosi jännittynyt ja kaikki on uutta. Totta kai useammalla kuin 5% menee toka kerta paremmin.

https://www.ylioppilastutkinto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/794-hyvaksyt…

Vierailija
166/8137 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulette.. Jos joku kävis korottaa arvosanoja esim keväällä, nii päivittyiskö ne sit jo kevään yhteishaussa? Eikö ylppäreiden tulokset tule vasta toukokuulla ? Miten sitten tietäisi pitäiskö mennä pääsykokeisiin vai ei.. et riittääkö arvosanat. Olisko pääsykoe sitten vasta kesäkuussa ehkä?

Vierailija
167/8137 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa mennä niin, että joutuu menemään pääsykokeeseen ilman tietoa siitä kuinka hyvin ylppärit ovat menneet. 

Vierailija
168/8137 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa mennä niin, että joutuu menemään pääsykokeeseen ilman tietoa siitä kuinka hyvin ylppärit ovat menneet. 

Näinhän se menee, kyllä on hieno systeemi...

Vierailija
169/8137 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on väärin, jos ei-ensikertalaisille jää vain pääsykoe, johon ei voi edes valmistautua.

Toivotaan, että kaikki todistusvalinnan paikat eivät mene ensikertalaisille.

Opintopolun sivuilla lukee, että "valtaosa todistusvalinnan opiskelupaikoista varataan ensikertalaisille", joten veikkaan että aika vaikeaa on ei-ensikertalaisena päästä sisään todistusvalinnalla :/

Lähde: https://opintopolku.fi/wp/wp-content/uploads/2017/11/korkeakoulujen_val…

Vierailija
170/8137 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kirjoja suosittelette tilastomatematiikan itseopiskeluun? Riittääkö lukion lyhyen matikan viitoskurssi, vai pitääkö opiskella laajemmin? Mitä muuta pitäisi lukea? Tuleva alanvaihtaja kyselee...

Vierailija
171/8137 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisinä vuosina pääsykoekirjallisuutena (eri yliopistoissa) on ollut muun muassa näitä: 

- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.

- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet

Vierailija
172/8137 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija2009 kirjoitti:

Kysyin Jyväskylän yliopistosta ensi kevään valintamenettelystä. Sain tiedon, että lokakuussa tulee tieto ensi keväästä. Toivoisin, että osa ei-ensikertalaisista valittaisiin myös todistusvalinnalla. Mutta tuskin. Jännä nähdä myös, miten kiintiöt muuttuvat.

Minulla on siis jo maisterin paperit eri aineesta, mutta psykalle haluan. Aikooko joku käydä valmennuskurssia tai vastaavaa tilastomatematikkaa ajatellen?

Täällä toinen maisteri, joka on hakemassa Jkl. Ajattelin ite ennemmin käydä avoimen puolelta jonku kurssin, koska sieltä sanoivat, että saattaa joutua tekemään jotain täydentäviä tilastotieteestä. Tarkoitus on kuitenkin tehdä perus- ja aineopinnot nyt, joten voi olla, että tilastotiede jää. Sitä on tullut kuitenkin käytyä pakollisena useamman kurssin verran, joten pitäisi kerrata ja muistutella mieleen.

Jännityksellä odotan Jkl tietoja ensi vuoden pääsykokeesta. Koe on ainoa reitti päästä, kun en ole ylioppilas.

Vierailija
173/8137 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene. Todistusvalinnan tulokset tilee toukokuussa ylppäritulosten jälkeen. Muut menee kesänuussa pääsykokeeseen. Heinäkuussa tulee tulokset. Näin tulee olemaan kaikiöla aloilla. Myös amk.

Vierailija
174/8137 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abi2020 kirjoitti:

No siis meille sanottiin et jos tullaan ens syksynä uusiin nii ilmottaudutaan YTL:n kautta. Voi olla et se on sit uus käytäntö,joka ei päde vie tänä vuonna.

Anteeksi en tiennyt tästä kuulin vain opettsjata tämän tiedon viime viikolla.

Hyvä että korjasit

Ei niin tule koskaan olemaan.

Vierailija
175/8137 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna psykan pääsykoe oli 7.5. ja ylioppilastulokset ilmoitettiin 15.5.. https://www.ylioppilastutkinto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/754-kevaan_2…

Vierailija
176/8137 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ketään vielä keskustelemassa?😊 Mä käyn nyt perusopintoja avoimessa ja kohta alotan tilastomatikan laskemisen. Oon hakenu kaksi kertaa aikasemmin. Toisella kertaa vasta jaksoin yrittää kunnolla.

Vierailija
177/8137 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna psykan pääsykoe oli 7.5. ja ylioppilastulokset ilmoitettiin 15.5.. https://www.ylioppilastutkinto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/754-kevaan_2…

Opintoportti, todistusvalinnassa tänä vuonna mukana olleille:

Todistusvalinnoilla tarkoitetaan valintaa, jossa hakija hyväksytään korkeakouluun pelkkien ylioppilasarvosanojen perusteella (myös IB, EB, RP).  Osa korkeakouluista valitsee hakijoita todistusten perusteella heti kauden ylioppilastietojen valmistuttua.

Jos olet hakenut hakukohteeseen, jossa käytetään todistusvalintaa, saatat saada todistusvalintojen tuloksen Oma Opintopolku -palveluun jo ennen kuin valintakokeita järjestetään ja yksilöllisestä tilanteestasi riippuen voit myös ottaa paikan vastaan. Jotkin korkeakoulut lähettävät myös erillisen sähköpostiviestin todistusvalinnan tuloksesta.

Yhteishaussa on mukana yliopistojen maisteriohjelmia ja ylempiä amk -hakukohteita, joiden valinnat perustuvat myös todistuksiin, mutta yllä oleva ohjeistus ei koske näitä hakukohteita.

Vierailija
178/8137 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi, että millaisilla papereilla on edes mahdollista päästä sisään. Olen kohta valmis maisteri, mutta onnekseni vielä ensikertalainen, kun en ole vielä valmistunut (enkä ottanut kandia ulos) ja aloittanut ennen 2014.

Suunnitelma on viivyttää tutkintojen ottamista ensi kesälle ja käydä keväällä kirjoittamassa matematiikka ja uskonto, kun olen ensikertalaisena todistusvalinnassa mukana. Nyt syksyllä käyn uusimassa äidinkielen ja psykologian. Harjoituskokeiden perusteella olisi ihan realistinen mahdollisuus laudatureihin.

Onkohan mitään mahdollisuutta päästä todistusvalinnassa sisään, jos kirjoittaisi lyhyestä matematiikasta laudaturin? Jos muista aineista kirjoittaisi L ja E. Kun se pitkä oppimäärä antaa kuitenkin reilusti enemmän pisteitä ja on varmasti se erotteleva aine.

Millaisilla papereilla muut ovat lähdössä todistusvalintaan mukaan?

Vierailija
179/8137 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samantapainen tilanne. Yritän korottaa paria reaalia ja tehdä pitkän matikan. Eli mun tavoite on saada muuten maksimipisteet paitsi, että en kirjoita fysiikkaa (vaan yhden toisen reaalin), koska fyssa on samana päivänä kun psykka jonka siis kirjoitan. Vaikka saisin mun max (155,9/157,9) niin, silti pelkään, ettei se riittää. :(  Perhesyistä mun pääkohde on Hesa. Jos suoraan ylppäreillä otettais 30 hakijaa ja ensikertalaisia olis yli 2100, niin onhan siellä varmaan sellaisia hakijoita tuon 30 verran joilla on täydelliset lähtöpisteet. Pitkässä matikassa on kyllä paljon työtä. Vaikka se ei niin hirveen vaikeeta ole, niin ihan vaan se harjoittelun määrä vie aikaa. Mulla on jo lyhyestä matikasta L, niin se vähän nakertaa takaraivossa, että pitkästä on pakko saada L jotta siitä työmäärästä on mitään todellista hyötyä. Jos tulee E, niin hyöty on alle 2 pistettä, jos tulee M, niin sitten mun jo olemassa oleva lyhyen matikan arvosana antaa paremmat pisteet ja työ on ollut turhaa. Teen myös tilastotiedettä avoimeen ja harkitsen valmennuskursseja. Ihan hyvää vauhtia olen edennyt. Huomaan kuitenkin, että lukusuunnitelmaa pitää viilata, koska en meinaa matikan lisäksi löytää aikaa noille reaaleille (jotka siis olen jo kertaalleen kirjoittanut vuonna nakki ja muusi L mutta ei enää hyväksytä. Vaikuttavat helpoilta, mutta se onkin juuri salakavalaa kun meinaa niiden lukeminen jäädä sivuun). Perheellisenä vähän vaikea löytää aikaa - ei ole reilua että olen koko ajan nenä kiinni kirjassa. Mutta kuitenkin olen ihan iloisin mielin ja haave onnistumisesta on vahvasti kiikarissa!

Vierailija
180/8137 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja minä siis osallistun kevään enkä syksyn kirjoituksiin. Mietin tässä samalla, että onko mun B-suunnitelma kirjoittaa ens syksynä fyssa ja kokeilla vielä kolmatta kertaa psykalle (tokaa kertaa tosissaan) vuonna 2021 vai haenko keväällä 2020 jonnekin muuallekin kuin psykkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme