Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi tsiisus sentää
etäkoe ois aika kummallinen.. monella saattaa olla tuttu joku tilastotieteilijä tai psykologi jne. jne.
Ja kuka vaan psykologi voi tehdä artikkelitehtävät? :)
Tai kuka vaan juristi oikiksen pääsykokeen?
Lähikokeessa on sitten yksin osaamassa.
Kieltämättä, näin kun ajattele, alkaa todistusvalinta kuulostaa reiluimmalta tai ainakin vähiten epäreilulta. Siinä ei voi huijata, ja eniten maksavat tai eniten suhteita omaavat eivät pääse sisälle.
Voisi sitten ensivuonna nostaa ei-ensikertalaisten osuutta vastapainoksi tai reilusti lisätä avoimen kautta pääseviä. Itse hakemassa ei ensikertalaisena ja, joku etäkoe kuulostaa paljon kamalammalta, sen takia, että siinä mahdollisuudet huijaamiseen ovat aivan järkyttävät. Alkaa olemaan jo erittäin naiivia, jos ei ala miettiä auttajia siihen.
Puhumattakaan siitä, että kuinka vaikea tuollainen olisi rakentaa tässä ajassa, jota kuormittaisi tuhannet samaan aikaan. Katkeilut, kaatumiset, bugit yms vetäisivät tukipuhelut tukkoon ja koko homma olisi aivan mahdoton. Ja tässäkin tämä "tasa-arvo" kysymys, kun kaikilla ei ole yhtä hyviä koneita, isoja näyttöjä, superhyvää nettiä, it-tietämystä yms.
Veikkaan, että nostavat todistusvalinnan 80-90% ja loput avoimen kautta. Ensivuonna uusikuvio.
Herää vain kysymys että miten avoimen kautta voidaan ottaa sisään kun monet tunnolliset ovat saaneet kursseista 4-5 arvosanoja, valinta heistä on ihan mahdotonta
Joillakin on etäkokeissa videoyhteys mukana ja videot tallentuu automaattisesti. Voiskohan tämmönen toimia näissä kokeissa, sillon ainakin vähentyis varmaan kikkailu ja varmasti ois vaikeampaa luntata kun riski jäädä kiinni siitä suurenee. Toki työlästä käydä kaikki videot läpi... En vaan usko edelleenkään että todistusvalinnalla pääsis kaikki. Voitais vaikka karsia pääsykokeeseen otettavat perusopintojen suorittamisen perusteella, se ainakin mittaa jo jonkin verran motivaatiota alaa kohtaan. Tyyliin ka > 4 niin pääset kokeeseen... Toiveajatteluahan tää vaan on ku tiiän etten todistuksella pääse, eikä ketään auttamaan matikan kans.
Vaikka onkin epäreilua (en itsekään ole ensikertalainen), niin kyllähän se todistusvalinta tässä tilanteessa olisi ehdottomasti järkevin. Sitten seuraavana vuonna vaikka nostettaisiin meidän ei-ensikertalaisten pääsyprosenttia.
Toivottavasti on vaan todistusvalinta. Abit on tänä vuonna ollu sellasessa hullunmyllyssä, että jotain ois ansaittu.
Tätä on useasti kysytty mutta kysytään nyt vielä koska tämä spekuloiminenhan on tosi rakentavaa. Eli millaisia todistusvalinta-pisteitä porukalla suurinpiirtein on?
Itsellä luultavasti 145,7. Jyväskylä ensisijaisena mutta kaikkiin oon hakenu.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on useasti kysytty mutta kysytään nyt vielä koska tämä spekuloiminenhan on tosi rakentavaa. Eli millaisia todistusvalinta-pisteitä porukalla suurinpiirtein on?
139p, Jyväskylä kans 1. Ei varmaankaan riitä mun pisteet...ylppäreissä feilasin matikan aikas huolella.
Mulla on kai 40,9 todistuspistettä. Ei puutu ykköstä edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
139p, Jyväskylä kans 1. Ei varmaankaan riitä mun pisteet...ylppäreissä feilasin matikan aikas huolella.
Joensuun luulis kuitenkin, ainakin jos nyt laajenee todistuksella otettavien osuus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joensuun luulis kuitenkin, ainakin jos nyt laajenee todistuksella otettavien osuus!
Joo Joensuuhun saatat päästä! Sinne on arvioitu noin 120p!:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tommosia arvioita löytyy? Oootteko törmänneet muihin ja muiden yliopistojen? Joku puhui tubettaja oposta??
Vierailija kirjoitti:
115p :D Oli maailman suurin virhe kirjoittaa terkka. Meen kirjottaan ens vuonna ussan ja nostaan matikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tommosia arvioita löytyy? Oootteko törmänneet muihin ja muiden yliopistojen? Joku puhui tubettaja oposta??
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti on vaan todistusvalinta. Abit on tänä vuonna ollu sellasessa hullunmyllyssä, että jotain ois ansaittu.
Ja hitot ole. Paljon enemmän ne kaikki hakijat ovat hullunmyllyssä, jotka on viettäneet (kenties kuinka monennen) välivuoden ja ottaneet vaikka loparit/lomaa töistä opiskellakseen pääsykokeisiin, kenties valmennuskurssinkin, ylipäätään opiskelleet jo useita kuukausia täysillä jne. ja nyt ainoa mahdollinen valintatapa heille on kyseenalainen toteutumiseltaan. Tsemppiä kaikille jotka on samassa tilanteessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos hesaan oli vuosi sitten päässyt 2-3L ja loput E, niin siitä voi alkaa laskea alaspäin. Ja esim pitkän matskun kirjoittajia sisälle L arvosanalla 5 ja fysiikan kirjoitti äärimmäisen harva, tosta voi ruveta jo päättelemään.
Plus jos ja kun todistusvalinta laajenee. Veikkaan Joensuuhun EEEMM aineista ja Hesaan LLEEE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hitot ole. Paljon enemmän ne kaikki hakijat ovat hullunmyllyssä, jotka on viettäneet (kenties kuinka monennen) välivuoden ja ottaneet vaikka loparit/lomaa töistä opiskellakseen pääsykokeisiin, kenties valmennuskurssinkin, ylipäätään opiskelleet jo useita kuukausia täysillä jne. ja nyt ainoa mahdollinen valintatapa heille on kyseenalainen toteutumiseltaan. Tsemppiä kaikille jotka on samassa tilanteessa!
Maalle tarvitaan nyt kymmeniä tuhansia poimijoita yms. Tekemistä kyllä löytyy, jos osaa etsiä vaikka ei nyt olisikaan ensikertalaiskiintiössä tai ollut jaksanut korotella. Kyllä niitä hakuja tulee lisää. Ellei tämä nyt jää ja mennä vihdoin siihen tapaan valita oppilaan kuin about jokapaikassa muualla maailmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos hesaan oli vuosi sitten päässyt 2-3L ja loput E, niin siitä voi alkaa laskea alaspäin. Ja esim pitkän matskun kirjoittajia sisälle L arvosanalla 5 ja fysiikan kirjoitti äärimmäisen harva, tosta voi ruveta jo päättelemään.
Plus jos ja kun todistusvalinta laajenee. Veikkaan Joensuuhun EEEMM aineista ja Hesaan LLEEE.
Hain ensisijaisesti Joensuuhun, juurikin tuo EEEMM minulla on. Harmi vaan, että se E on mantsasta, josta tulee niin vähän pisteitä... E jostain muusta ois ihan eri juttu. Harmittaa:/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain ensisijaisesti Joensuuhun, juurikin tuo EEEMM minulla on. Harmi vaan, että se E on mantsasta, josta tulee niin vähän pisteitä... E jostain muusta ois ihan eri juttu. Harmittaa:/
Sama täällä
Kirjoitin filosofian:/
Plöööööö kirjoitti:
Miks näitä pääsykokeita ei voida vaan pilkkoa pienempiin ryhmiin ja parin päivän ajalle niin, että kerralla kokeessa aina pieni määrä ihmisiä? Vieläpä niin että todistusvalinnat ois jo suoritettu ja kokeeseen saapuisi vain kokeella hakevat. Yliopistolla on tyhjillään luokkahuoneita ja saleja nyt kesän ajan vaikka kuinka paljon ja valvojatkin voisivat olla eristettyinä jossain lasisermin takana vahtimassa koetta :D en tuu pääsemään todistuksella mitenkään.
Tämä tuskin olisi käytännössä mitenkään mahdollista. Jos ajatellaan vaikkapa Turkua, jonne tulee ~2500-3000 hakemusta psykalle joka vuosi, joista valitaan 19 todistuksella ja loput pääsykokeella, niin kyllähän tuossa olisi silti monta tuhatta ihmistä jaettavaksi pieniin luokkahuoneisiin. Ja vaikka luokkahuoneet riittäisivät niin mistä niille valvojat? Ei yliopistoilla loputtomasti sitä henkilökuntaa kuitenkaan ole käytettävissä ja jos tarvittaisiin esim. 300 koetilaa (10 kokelasta per tila) joissa jokaisessa 2 valvojaa niin siinä alettaisiin olla jo aivan mahdottomissa lukemissa.
Samassa haussa hakevien kokeen täytyy olla samana päivänä samaan aikaan, koska muuten itse kokeen pitäisi olla joka päivä eri, ettei myöhemmin osallistuvat saa tietää etukäteen jostain mitä kokeessa kysyttiin, ja silloin mahdotonta vertailla kokeiden tuloksia objektiivisesti keskenään