Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne Messukeskuksesta peruttaisiin? Helpompihan siellä on kontrolloida väen kulkemista ja tehdä tilaa ympärille kuin missään auditorioissa.
Messukeskus perui ne itse. Itse ainakin asun kaukana kaikista koepaikkakunnista, joten joutuu joka tapauksessa tulla edellisenä iltana paikalle ellei aio aamuyöllä/aikaisin aamulla ajaa pari-kolmesataakilsaa.
Messukeskus tarvitaan korona potilaille jos tulee niin paljon. Mikä on tietenkin tärkeetä mitä yhet pääsykokeet. Todistusvalinta.
Ei ole mitään viitteitä siitä, että näin tehtäisiin Suomessa. Sairaalan kroonikko-osastoilla olevia mummoja ja pappoja siirretään esim. terveyskeskuksiin pois alta ja sairaaloihin tuodaan koronapotilaita tilalle. Siellä on valmiit tilat ja esim. happea tulee seinästä kaikenlaisilla vuodeosastoilla.
Ulkomailla näin varustellut osastot eivät ilmeisesti ole yhtä laaja käytäntö, joten tiloja ei ole yhtä joustavasti vaihdettavissa käytöstä toiseen. Silloin voi olla helpompaa tehdä tyhjään halliin tarvittavat järjestelmät. Toisaalta ovat Italiassa saaneet odotusaulatkin osastoiksi... Happitankki tietty on valmiina sairaalan pihalla.
Miksi niin moni hakee pääsykokeella eikä todistuksella? Ei kai niin moni ole ottanut koulutuspaikkaa vastaan 2004 jälkeen? Jos syynä on heikohko yo-todistus, niin eikö sitä olis helpompi korottaa, kun yrittää päästä pääsykokeella?
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin moni hakee pääsykokeella eikä todistuksella? Ei kai niin moni ole ottanut koulutuspaikkaa vastaan 2004 jälkeen? Jos syynä on heikohko yo-todistus, niin eikö sitä olis helpompi korottaa, kun yrittää päästä pääsykokeella?
Kolmen vuoden oppimäärä vs. muutama aineisto/ei aineistoa ollenkaan. Monella ei ole aikaa kerrata lukion oppimäärää tai mahdollisuuksia osallistua ylioppilaskirjoituksiin. Vaikka pääsykokeissa olisi kovempi kilpailu, on se silti monelle helpompi vaihtoehto.
Onkohan mitää mahkuja päästä suoraan...
Todennäköisesti: lyhyt matikka E, pitkä enkku E, filosofia E, psyka L, äikkä E
Taitaa tulla välivuosi kirjoitti:
Onkohan mitää mahkuja päästä suoraan...
Todennäköisesti: lyhyt matikka E, pitkä enkku E, filosofia E, psyka L, äikkä E
Ei ikävä kyllä taida olla. :( Filosofia pitää vaihtaa historia/uskonto/et ja jotain korottaa.
Vierailija kirjoitti:
Voin kuvitella, että koekiintiössä tulee olemaan nyt tosi tiukkaa, koska kuitenkin 95% hakijoista siinä pyrkii ja nyt aloituspaikkoja valintakokeen kautta on aika vähän. about 140 koepaikkaa ja ensisijaisia hakijoita yli 4000. Kuulostaa aika painajaiselta.
Lähes sama tilannehan se on kuin viimekin vuosina. Suurimmalla osalla ei mitään erityistä asiaa sisään yhteispisteillä, eli suurin osa hakijoista joutunut panostamaan kokeeseen. Ja tuosta 4000 hakijasta aika pieni osa on kuitenkin oikeasti tosissaan hakemisen kanssa, etenkään kokeella. Monethan laittaa nyt varmaan psykan ihan puoliläpällä kun ei tiedä onnaisko ehkä todistusvalinnalla. Veikkaan että todistusvalinta voi siis olla jopa vaikeampi reitti nyt kuin valintakoe, jota viime vuonna muutenkin helpotettiin edellisvuosista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kuvitella, että koekiintiössä tulee olemaan nyt tosi tiukkaa, koska kuitenkin 95% hakijoista siinä pyrkii ja nyt aloituspaikkoja valintakokeen kautta on aika vähän. about 140 koepaikkaa ja ensisijaisia hakijoita yli 4000. Kuulostaa aika painajaiselta.
Ei tämä isosti muuta asetelmaa. Ennenkin koekiintiössä ovat hakeneet ne kaikki, jotka eivät päässeet yhteispistekiintiössä (koska se täytetään ennen koekiintiötä). Eli käytännössä sama määrä.
Voittajia tässä ovat oikeissa aineissa ällän paperit kirjoittaneet, jotka pääsevät nyt suoraan. Aiemminhan monilla aloilla ällän ylioppilaat ovat jääneet ilman yliopistopaikkaa, kun kirjoitusten jälkeen ei ole vaan jaksanut panostaa riittävästi pääsykokeisiin paukkujen mentyä yo-kirjoituksiin. Siksi todistusvalinta on tehtykin!
Häviäjiä ovat E:n paperit kirjoittaneet, jotka eivät pääse nyt todistusvalinnalla, mutta eivät saa hyvästä todistuksesta mitään etua.
Iso osa pääsykokeissa käyneistä on aina jäänyt alle kynnysrajan, eli puolet skaalatuista pisteistä. Heitä ei valittaisi vaikka paikkoja jäisi muuten tyhjäksi.
Ei pidä tuijottaa pientä sisäänpääsyprosenttia, sillä se kertoo enemmän siitä, että ala on suosittu kuin absoluuttisesta vaikeudesta päästä sisään. Ei sisäänpääsy helppoa ole, mutta laskimme täällä aiemmin, että viime vuonna noin 55 % raakapisteillä pääsi Joensuuhun ja Helsinkiinkin 63 % pisteistä.
Oikeasti Helsinkiin 63% raakapisteillä :o mulla jäi yhdestä skaalatusta pisteestä kiinni Helsinkiin pääsy, sittenhän mulla meni koe paljon huonommin kuin luulinkaan XD jos sain vaan ~60% tehtävistä nappiin. Mutta toi on kyllä rohkaiseva ajatus, että tosiaan lähellekään kaikkea ei tarvii osata.
Mulla on kyllä vähentynyt motivaatio pänttäämiseen todella paljon nyt kun pääsykokeet näyttää yhä epävarmemmalta. Vissiin tällä viikolla ne miettii kuumeisesti jotain lopullisia ratkaisuja, että ehkä odotan vaan siihen tiedotteeseen asti ja jatkan sitten intensiivisesti, jos kokeet jotenkin aiotaan varmasti järjestää.
Nyt olisi hyvä tilaisuus ottaa sisään niitä, jotka olisivat valmiita hakemaan maisterivaiheeseen opintojensa pohjalta. He ovat usein ei-ensikertalaisia eli esim. yo-todistusten korottaminen ei ole realistinen reitti. Nyt tätä porukkaa pyörii sitten vuosikausia korottamassa pääsykokeiden keskiarvoa, koska ei-ensikertalaisille on niin vähän paikkoja. Tarkoitan tällä sitä, että kohtuullisen hyväkään tulos ei välttämättä riitä jos ei ole ensikertalainen. Tällä hetkellä maisteriopintoihin on koko maassa peräti 10 paikkaa, kun ne lopetettiin Joensuusta. Eiköhän se soveltuvuus alalle ja kyky opiskella ole osoitettu, jos on tehnyt perus- ja aineopinnot hyvin/kiitettävin arvosanoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmen vuoden oppimäärä vs. muutama aineisto/ei aineistoa ollenkaan. Monella ei ole aikaa kerrata lukion oppimäärää tai mahdollisuuksia osallistua ylioppilaskirjoituksiin. Vaikka pääsykokeissa olisi kovempi kilpailu, on se silti monelle helpompi vaihtoehto.
Mulla oli muutama vuosikymmen lukiosta ja kävin tänä keväänä korottamassa kahta reaalia. Nousi L ja E. Ihan itse kirjoista lueskelin sen "kolmen vuoden oppimäärän". Ja tämä kaiken muun elämän ohella esim. 40 opsia avoimeen yliopistoon, perheen pyörittämistä ym. Ehkä siis pääsykoekin on piece on cake meikäläiselle kun nuo ylppäritkään ei tuon haastavampia olleet. Jos siis niitä joku pitää mahdottomana esteenä ja pääsykoetta vain lähes mahdottomana.
Itse korottelisin paljon mielummin yo-arvosanoja kuin pänttäisin tilastoa, mutta koska en ole ensikertalainen en voi hakea todistuskiintiössä.
Hieman ihmettelen miten psykologian yo kokeesta voisi saada 120 pistettä eli täydet? Olen saanut kuvan, että varsinkin 2 ja 3 osan esseetehtävistä täysiä pisteitä ei jaeta käytännössä koskaan... Korjatkaa toki jos olen käsittänyt väärin.
Mistä näkee niitä pisterajoja, joita on vähintään pitänyt täyttää, että sisään olisi viime vuosina päässyt todistusvalinnassa? Olisi kiinnostava tietää.
Mulla lähti alustavina pisteinä 120 lautakuntaan. Eihän sillä loppujen lopuksi ole väliä mitä ne pisteet tarkalleen on sensorin jäljiltä.
Sain tasan 94p psykologiasta. Yleensä juuri se on ollut se raja ällälle. Tämä koe oli sen verran helppo, että taitaa tulla se E, kun pisterajat varmaankin nousevat. Harmittaa.
Mulla oli eilen joku totaalinen aallonpohja tän tilaston kanssa. Olo et ei tuu mitään. Sitten kuin ihmeen kautta, tänään alkoikin sujua paremmin kun aiemmin. Ihme aaltoilua, eilen meinasin jo luovuttaa :D
Yhteensä 3151 hakijaa Jyväskylän psykalle t: Jyväskylän yliopiston ig!
Vierailija kirjoitti:
Itse korottelisin paljon mielummin yo-arvosanoja kuin pänttäisin tilastoa, mutta koska en ole ensikertalainen en voi hakea todistuskiintiössä.
Mä en kirjoittanut matikkaa lainkaan ja pitkähän kannattais kirjottaa. Pitkä matikka on ihan _helvetillinen_ työmaa verrattuna tähän tilaston oppimäärään (joka on oikeasti aika pieni, ja helppo sisäistettävä lopulta, kokeessa se päättelykykyä vaativa soveltaminen on se mikä karsii hakijoita), ja kaiken lisäks suurinta osaa siitä pitkästä matikasta en varmaan tarvitse koskaan eikä kiinnosta opiskella. Siksi koe eikä yo-kokeita itselleni.
Kävin viime syksynä kirjoittamassa elämänkatsomustiedon. L tuli vaikka en lukenut kokeeseen sanaakaan enkä yhtäkään et:n kurssia ole käynyt. Olen kylläkin ylioppilas vuodelta 2012 ja sen jälkeen opiskellut yliopistossa mm. psykan perus- ja aineopinnot. Kaipa elämänkokemus ja yhteiskunnallisen keskustelun aktiivinen seuraaminen auttoivat.
No eipä tuo et:n L psykalle hakua ajatellen hyödytä, koska en ole ensikertalainen. Haen kyllä myös muuallekin kuin psykalle, ja suurimmassa osassa hauista yo-todistus otetaan huomioon myös ei-ensikertalaisilla.
Milloinhan saadaan tietää, miten pääsykokeiden kanssa käy? Onpa sekavaa aikaa. VAKAVA-kokeet on tasan kolmen viikon päästä. Ja nyt ollaan vasta menossa kohti tautihuippua. Aika hurja koronakaruselli se olisi jos sadat ihmiset kokoontuu samaan saliin koetta tekemään.
Messukeskus tarvitaan korona potilaille jos tulee niin paljon. Mikä on tietenkin tärkeetä mitä yhet pääsykokeet. Todistusvalinta.