Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Mattimyöhäinen kirjoitti:
Oon ostamassa nyt holopulkkia itselleni ja mietin paperikirjan ja sähköisen kirjan välillä..
Onko paperikirjassa mukana ratkaisut vai ei? Sähköisessä sanomapron kirjassa näköjään tulisi malliratkaisut mukana
Mistä ton digikirjan löytää? t. Toinen mattimyöhäinen
Oon 24 joten inhottaa kun aiemmin en ole hakenut, enimmäkseen just siksi että on lytätty ja heikkona olen uskonnut...täällä kun kattoo tilastotieteen kommentteja niin palautuu usko itseen :D
Harmi että just nyt on todistusvalinta, mutta ehkä korona rokottaa edes vähän tulijoita? Ainakin psykologeille on töitä jos tämmöset kriisit jatkuu, muutenkin kun masennus ym ovat niin yleisiä sairauksia nykyään.
No, jos en pääse niin pakko vasn jatkaa oman alan tutkintoa vaikka inhoankin sitä. Mutta kaipa mulla on aikaa yrittää tonne jatkossakin...
Vierailija kirjoitti:
Mattimyöhäinen kirjoitti:
Oon ostamassa nyt holopulkkia itselleni ja mietin paperikirjan ja sähköisen kirjan välillä..
Onko paperikirjassa mukana ratkaisut vai ei? Sähköisessä sanomapron kirjassa näköjään tulisi malliratkaisut mukana
Mistä ton digikirjan löytää? t. Toinen mattimyöhäinen
Sanomapro nettikaupasta!
Hei edellisinä vuosina hakeneet ja sisään päässeet! mielenkiinnosta kysyisin, että miten ootte lähtenyt kokeessa purkamaan isoa tilastoaineistoa missä on paljon tekstiä ja taulukoita? Oletteko todenneet paremmaksi ensin lukea huolella koko aineiston ja sitten lähteä ratkomaan tehtäviä vai ensin lukeneet tehtävät ja sitten etsinyt aineistosta mistä sopivat tiedot löytäisi?
Vierailija kirjoitti:
Hei edellisinä vuosina hakeneet ja sisään päässeet! mielenkiinnosta kysyisin, että miten ootte lähtenyt kokeessa purkamaan isoa tilastoaineistoa missä on paljon tekstiä ja taulukoita? Oletteko todenneet paremmaksi ensin lukea huolella koko aineiston ja sitten lähteä ratkomaan tehtäviä vai ensin lukeneet tehtävät ja sitten etsinyt aineistosta mistä sopivat tiedot löytäisi?
Ehottomasti tehtävien luku ensin! Aikasempina vuosina aineistoihin on laitettu paljon turhaa tietoa, johon jotkut sitten takertuu tuhlaamaan aikaa.
Korona - huolestuttaako?
Uskotko, että poikkeustila pitenee toukokuulle ja pääsykokeet joututaan perumaan?
Vaikuttaako motivaatoon?
Miten käy esimerkiksi huhtikuun vakava kokeen?
Vierailija kirjoitti:
Korona - huolestuttaako?
Uskotko, että poikkeustila pitenee toukokuulle ja pääsykokeet joututaan perumaan?
Vaikuttaako motivaatoon?
Miten käy esimerkiksi huhtikuun vakava kokeen?
Eiköhän tilanne oo päällä toukokuussakin, mutta vaikee sanoa noista kokeista. Oon seurannut hyvin aktiivisesti tiedotusta ja keskustelua, vaikuttais että yliopistolla ja muilla näistä jutuista päättävillä on kyllä kova tahto taata hakijoiden yhdenvertasuus ja järkätä kokeet, mutta sit toisaalta tuntuu että hallitusta kiinnostaa vaan se, että tän vuoden abit pääsee kouluun eli puhtaalle todistusvalinnalle tullee tukea sieltä...
Itse haen vaan pääsykokeella niin kyllähän tää tilanne ahdistaa ja en voi sanoa ettei yhtään vaikuttaisi tilaston pänttäysmotivaatioon. Yritän kuitenkin jaksaa epätietoisuuden keskellä :D
Uskon, että pääsykokeet saadaan järjestettyä. Osallistujia lokeroidaan tarkemmin, ettei tule suuria ihmisjoukkoja. Muut kuin Helsinki jakanee kokelaat useampaan saliin. Messariin taas mahtuu väkeä jonottamaan käytäville väljästi ennen sisäänpääsyä.
Onhan tässä kuitenkin melkein koko yhteiskunta auki, joukkoliikenne, päiväkodit ja peruskoulut. Lauma aikuisia ihmisiä saadaan varmasti ohjattua halutulla tavalla pääsykoesaleihin. Kunnon hajurako ja mihinkään ovenpieliin tai kaiteisiin koskematta.
Kannattaa myös suhtautua asiaan sillä mielialalla, että taudin saa noin 30 % todennäköisyydellä. Se on iso riskisuhde. Jos se tulee pääsykokeista, sitten tulee sieltä, muuten voi tulla vaikka ruokakaupasta. Kunhan tulee vasta pääsykokeiden jälkeen! Neljänkympin kuumeessa ei pysty opiskelemaan.
Huh huh, tätä kevättä voi muistella myöhemmin, never forget!
Olin tänään ylppäreissä. Siellä oli paljon käsidesiä ja opettajilla kertsihanskat. Kukaan ei köhinyt tai muuten oireillut. Muutamia ei tullut paikalle.
Hei, nyt kun toi haku lähti tänään käyntiin, niin ois kiva tietää minkälaiseen järjestykseen olette laittamassa eri yliopistoja / haetteko vain johonkin yhteen tiettyyn. Itellä muuten aika selvät sävelet, en vain tiedä laittaisinko Helsingin vai Jyväskylän ykköseksi :)
Haku tosiaan käynnistynyt! Itse laitoin hakupaikat about viime vuoden vaikeusjärjestykseen, joka myös oma toivejärjestys. Kannattaa muistaa se, että jos tulee valituksi johonkin, sen alle jääviin ei voi enää tulla valituksi vaikka pisteet riittäisivät.
Hakupaperit myös laitettu! Tre 1. ja Turku 2. Missä vaiheessa menette tilastossa? Oliko joku whatsup-ryhmä mihin voisi liittyä?
Tänään tankkasin normaalijakaumaa oikein olan takaa. Toinen kierros tän tilaston opiskeluissa menossa, teen yhden valmennuskurssin tehtäviä joista osa on monivalintaa ja osa avoimia tehtäviä. Tein aluks kaikki monivalinnat ja nyt sitten kaikki avoimet. Ajatuksena että saisin kaikki tehtävät tehtyä maaliskuun loppuun mennessä, ja sit laskisin pari viikko vanhoja kokeita. Sitten kun materiaalit julkaistaan niin alkaa artikkelien tankkaus ja myöskin tilasto niiltä osin mitä en ole ntt vielä oppinut.
En oo vielä laittanut hakua, mut pian käyn täyttelemässä.
Mulla ei oo koronat vaikuttanu motivaatioon laisinkaan. Siihen saakka luetaan kunnes kokeet perutaan.
Tilastoissa oon käyny holopulkin kertaalleen läpi tehtäviä myöten ja yrittänyt laskeskella vanhojen valintakokeiden tehtäviä. Nyt käyn aihe kerrallaan yksityiskohtaisemmin läpi.
Hakuun laitoin 1. Turku 2. Tampere 3. Jyväskylä 4. Joensuu
Kannattaa oikeasti pistää Jyväskylä ja Joensuu mukaan! Paikan voi aina jättää vastaanottamatta, eikä se vaikuta esim. ensikertalaisuuteen. Mutta sitä ei voi kesäkuussa lisätä, kun "hitto, mä oisinkin päässyt Joensuuhun näillä pisteillä!"
Etenkin Joensuu on täynnänsä ties mistä asti käyviä. Kaikki on järjesteltävissä. Tämä etäkevät tulee varmasti muuttamaan sekä opiskelu- että työelämää enemmän itsenäisen työn suuntaan niillä aloilla/tehtävillä, joissa mahdollista.
Komppaan edellistä, hakekaa kaikkialle niin ei kaduta sitten, että ois päässyt Joensuuhun tai Jyväskylään muttei hakenut niihin! Viime vuoden keskustelussa näkyi ainakin pari henkilöä, joille kävi niin ja jotka sitten toivoivat, että oisivat hakeneet niihin.
Mitä se etäopiskelu sitten käytännössä tarkoittaisi? Voisinko asua Turussa, mutta opiskella (etänä) kuitenkin Jyväskylässä? Voisinko käydä kursseja Turun yliopistossa? Olisiko myöhemmin jotenkin mahdollista vaihtaa yliopistoa?
Jes, nyt on yo-korotukset ohi. Hyvin meni ainakin omasta mielestä ja odotan riviä LLLLL, 148,1 pistettä. Nyt pääsee jatkaa tilaston tankkaamista ja on runsaasti vielä aikaa siihenkin. Happy! :)