Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä veikkaatte jatkoon pääsyn rajaksi?
Veikkaan 93/100 tms.
Itse sain todennäköisesti vajaa 90. T. se joka teki sen tyhmän mokan matemaattis-luonnontieteellisessä. Enkussa voi joitain virheitä olla, mutta ne maksavat vähemmän kuin malu, koska malussa oli muistaakseni vain joku 8 kysymystä ja 20 pistettä jaossa.Ei varmasti ole. Hyvä, jos 70.
Voi olisikin...
Metropolian viime syksyn ensihoitajaksi valittiin 20 amk kokeella ja alun hyväksytty oli 54 pistettä. Alimpiin kohteisiin oli 34.
Eli tuo 70 on ihan maksimi. Veikkaan, että se on vähemmän. Laitan 60, koska hakijoita on paljon ja valitaan se 66 jatkoon.
Veikkaan, että vain n 700 hakijaa on edes pluspisteiden puolella psykan hakijoista.
Mutta valittiinko ne siis suoraan tällä tavalla, vai sitten vielä 2. Vaihe, jonka pisteet olivat nuo kertomasi?
Suoraan amk kokeella. Oli lähikoe.
Tästä päättelen sen 60 pistettä tästä kokeesta ja toiseen vaiheeseen.
Toivon, että olisit oikeassa, mutta en valitettavasti usko. Toiseen alaan ei voi suoraan verrata. Lisäksi lähikoe on voinut verottaa pisteitä, kun lunttaaminen on ollut ainakin paljon haastavampaa kuin etäkokeessa.
Hakijat on yksiloitä ja ensihoito on älyttömän suosittu ala, johon on paöjon kovatasoisia hakijoita. Vertasin lähinnä siihen millaisia pisteitä on tullut ja muistelin viime syksyn keskustelua amk hausta. Ei psykan hakijat ole sen kummempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa, kun matemaattis-luonnontieteen osiossa vikan tehtävän mokasin stressistä. Se oli niin helppo kysymys, mutta jätin sieventämisen puolitiehen ja huolimattomasti nappasin vaihtoehdon katsomattakaan muita vaihtoehtoja. Sekunti ennen kuin osio sulkeutu tajusin, että ei erotusta voi noin vain heittää osoittajaan. Yritin scrollata alas, mutta en ehtinyt edes klikata vastausta pois. Nyt näin tästä unta viime yönä.
Koe meni muuten hyvin, mutta pahoin pelkään, että se oli kohtalokas moka. Jätin vastaamatta kai kahteen kysymykseen ja äikkä, päättely ja etiikka meni melko varmasti täysin oikein. Enkussa saattoi joku virhe ollakin.Aivan uskomattoman hölmö koe, kun niin järjettömän helppo, että vaaditaan todennäköisesti täydellistä suoritusta. Ei tuo korkeakoulutaitoja testannut mielestäni. Se oli stressitesti ja vähiten stressaavat he, joille jatkoon pääsy ei ole niin iso juttu. Lisäksi Valmennuskeskuksen kurssista oli ylivoimainen etu. Epäilen, että juuri kukaan, joka ei ollut valmennuskurssilla, pääsisi jatkoon. Älkäähän ottako itseenne, jos ette tule valituksi, koska koe oli todella ihan uskomattomat arpajaiset. Käy sääliksi AMK-hakijoita, joille tuo on normaali koe.
Odota nyt ensin tulokset.
Vaikka pääsisin jatkoon, mielestäni koe oli hölmö. Ei se riipu siitä pääsinkö itse jatkoon vai en. Mielestäni koe ei juurikaan mittaa oikeita asioita. Toivottavaa tietysti, että koe ei olisi vaatinut täydellistä suoritusta, koska se olisi inhimillisempää ja voisin itsekin päästä jatkoon stressimokastani huolimatta.
Kumminkin kokeeseen osallistui veikattakoon 3000 hakijaa, joista 48 valitaan toiseen vaiheeseen. Psykalle hakijat ovat pääasiassa opintomenestyksessään Suomen kermaa. AMK-koe on todettu erottelevuudeltaan hyväksi 2019 syksyn AMK-hakijoilla. AMK:lle hakee ihmisiä, jotka kokevat yliopiston liian haastavaksi tai joita akateeminen opiskelu ei kiinnosta. Toki heissä on niitäkin, jotka vain todella haluavat kampaajiksi tai sähkömiehiksi riippumatta omista kyvykkyyksistään. Joka tapauksessa AMK:n hakee siis pääosin täysin päin vastaisia porukkaan kuin psykalle. Psykalle hakevat tietävät hakevansa Suomen pienimmän sisäänottoprosentin yliopistoalalle (taidealoja lukuun ottamatta).
En ole itse mitenkään huippuälykäs, eivätkä kokeen alueet olleet vahvuuksiani. Lukiostakin on 8 vuotta, joten tein valtavan työn opiskellakseni uudelleen perusjutut valmennuskurssilla. Koe oli silti naurettavan helppo ja ainoan haasteen aiheutti stressi, että ehdinkö vastata kaikkeen ajoissa.
amiksen sähkömiehistä osa päätyy opiskelemaan tekniikkaa ja päätyvät DIksi.
En tiedä, miksi porukka alapeukuttaa kommenttiani (viittauksen viittausta). Kuten mielestäni tuossa selkeästi ilmaisen, niin en ajattele kaikkien amikseen hakevien olevan poikkeuksetta kyvyttömämpiä kuin psykalle hakevat. Eräs ystäväni haki juuri tuolla kokeella sähkölle AMK:lle. Uskoisin, että hänellä riittäisi rahkeet yliopistoonkin, mutta kun sähkö kiinnostaa, niin se kiinnostaa.
Joka tapauksessa voidaan ihan jo yo-arvosanojen jakaumista nähdä, että AMK:lle hakevat hyvin erilaiset opiskelijat kuin psykologiaan yliopistoon. Ei tarkoita, että he olisivat millään tavalla huonompia ihmisiä, mutta osaa ihmisistä nyt vain ei kiinnosta opiskelu. Ja jos tietää hakevansa alalle, jolle valitaan 50 % eikä 1 %, niin kyllä siinä asennoituu kokeeseen ja pänttäämiseen hieman eri tavalla.
Selvitä mitä tarkoittaa amis ja amk.
Ja lakkaa väheksymästä muita ihmisiä.
Psykaan hakee täysin kyvyttömiä opiskeluun ihan siinä missä kaikkiin muihinkin paikkoihin. Amk hakijat eivät ole millään tavalla heikompia missään asiassa. Se, että haen psykaan, ei tee minusta yhtään nokkelampaa.
Kuten mielestäni hyvin selkeästi ilmaisin, niin en arvota ihmisiä heidän alansa perusteella. Totean vain sen faktan, että psykologiaan hakevat ovat opintomenestykseltään keskimäärin kovempia hakijoita kuin AMK:lle hakevat. Tämän voit tosiaan käydä itse kurkistamassa tilastoista.
Kuten myös kerroin, kaverini hakee sähkölle ammattikorkeakouluun. En mielestäni missään vaiheessa mainitse amista, joten en tiedä, mistä keksit, että nämä kaksi eri koulua menisivät minulla sekaisin. Tietysti psykalle näköjään hakee ihmisiä, joiden suomen kielen luetun ymmärtäminen ei ole kummoinen. Sorry meni hieman tunteisiin, kun tuntuu, että pitää vääntää rautalangasta. Väkisin halutaan ymmärtää väärin.
Minä ymmärrän mitä haet takaa, enkä näe että väheksyisit ketään. Vetoat vain tilastoihin :) Välillä ihmisten on vain vaikea nähdä asiat objektiivisesti.
Veikkaan rajan olevan 65 ja tämä toki sisältää ne n. 10 ihmistä joilla pisteet on 90, mutta 48 (+ maisterit) parhaan raja tulee asettumaan alle 70 pisteeseen. Jännä nähdä kuinka käy.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan rajan olevan 65 ja tämä toki sisältää ne n. 10 ihmistä joilla pisteet on 90, mutta 48 (+ maisterit) parhaan raja tulee asettumaan alle 70 pisteeseen. Jännä nähdä kuinka käy.
Jos se on 65 niin mä olen heittämällä toisessa vaiheessa. Jeee :D
Viime syksyn kokeessa neljäsosa tippui pois, koska etiikan osio meni nollille. Todennäköisesti näin käy nytkin, kun sen osion tehtäviä voi katsoa niin monelta eri kantilta. Sinne voi tipahtaa monikin fysiikan, matematiikan ja kielten taitaja. Lisäksi täällä tuntuu olevan käsitys, että psykalle hakee jotain yli-ihmisiä, jotka eivät virheitä tee tällaisessa stressaavassa aikapainekokeessa :D Ei varmasti ole ainakaan montaa, jotka täydet pisteet saisi. En itsekään siis osta tuota, että raja olisi 95 tai sitä luokkaa (tosin, ei se tule varmastikaan se 70 olemaan myöskään). Tännekään ei ole kirjoittanut yksikään, joka edes hipoisi täysiä pisteitä, vaikka todistusvalinnan kohdalla täällä oli useampi heittämällä sisäänpääsijä keskustelemassa. Mikään ei ole varmaa ennen kuin pisteet ilmoitetaan, siihen saakka ei kannata demonisoida pisterajoja päässään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on 65 niin mä olen heittämällä toisessa vaiheessa. Jeee :D
Tai sitten ei. Niitä omia pisteitään on vaikea arvioida.
Vierailija kirjoitti:
Viime syksyn kokeessa neljäsosa tippui pois, koska etiikan osio meni nollille. Todennäköisesti näin käy nytkin, kun sen osion tehtäviä voi katsoa niin monelta eri kantilta. Sinne voi tipahtaa monikin fysiikan, matematiikan ja kielten taitaja. Lisäksi täällä tuntuu olevan käsitys, että psykalle hakee jotain yli-ihmisiä, jotka eivät virheitä tee tällaisessa stressaavassa aikapainekokeessa :D Ei varmasti ole ainakaan montaa, jotka täydet pisteet saisi. En itsekään siis osta tuota, että raja olisi 95 tai sitä luokkaa (tosin, ei se tule varmastikaan se 70 olemaan myöskään). Tännekään ei ole kirjoittanut yksikään, joka edes hipoisi täysiä pisteitä, vaikka todistusvalinnan kohdalla täällä oli useampi heittämällä sisäänpääsijä keskustelemassa. Mikään ei ole varmaa ennen kuin pisteet ilmoitetaan, siihen saakka ei kannata demonisoida pisterajoja päässään :)
Oli siinä heti aluksi näitä 100 pisteen kokelaita. Ja varsinkin ennen koetta on paljon näitä, me yli-ihmiset näin helpossa kokeessa. Arvotaanko, kun kaikki saa täydet.
Nyt se on vähn laimennut onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa. Täytyy kyllä sanoa, että olen tosi katkera jos suoritukseni kosahtaa etiikkaan. Malu- ja kielivirheet harmittavat, mutta toi etiikka on aivan typerä osuo nykymuodossaan.
Itse tein vähän hölmösti riskillä niin, että vastasin kaikkeen, kun koe tuntui niin helpolta, että ajattelin että täytyy olla lähes täydet, jotta on mahdollisuuksia jatkoon. Edelleenkin tuntuu siltä, että lähes täydet täytyy olla, että pääsee jatkoon ja omalta osalta kosahtaa englannin osioon kun siinä teki ainakin pari virhettä. Maisterihakija täällä siis.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos siellä on vaikka 100 täydet pisteet saanutta. Arpooko ne sitten niistä ne 48?
100% varmasti ei ole.
Lisäksi se suosii kaikkein eniten valmennuskurssilaisia, sillä muita asioita oli aika helppoa löytää ja opiskella itsenäisesti. Pythagoras lasketaan aina tietyllä tavalla ja kielellä on säännöt, mutta jos eettistä kysymystä tarkastellaan utilitarismin näkökulmasta voidaan päätyä ihan eri tulokseen kuin vaikka normatiivisen etiikan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi se suosii kaikkein eniten valmennuskurssilaisia, sillä muita asioita oli aika helppoa löytää ja opiskella itsenäisesti. Pythagoras lasketaan aina tietyllä tavalla ja kielellä on säännöt, mutta jos eettistä kysymystä tarkastellaan utilitarismin näkökulmasta voidaan päätyä ihan eri tulokseen kuin vaikka normatiivisen etiikan kautta.
Luonreeltaan eettinen on aina sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan 93/100 tms.
Itse sain todennäköisesti vajaa 90. T. se joka teki sen tyhmän mokan matemaattis-luonnontieteellisessä. Enkussa voi joitain virheitä olla, mutta ne maksavat vähemmän kuin malu, koska malussa oli muistaakseni vain joku 8 kysymystä ja 20 pistettä jaossa.Ei varmasti ole. Hyvä, jos 70.
Voi olisikin...
Metropolian viime syksyn ensihoitajaksi valittiin 20 amk kokeella ja alun hyväksytty oli 54 pistettä. Alimpiin kohteisiin oli 34.
Eli tuo 70 on ihan maksimi. Veikkaan, että se on vähemmän. Laitan 60, koska hakijoita on paljon ja valitaan se 66 jatkoon.
Veikkaan, että vain n 700 hakijaa on edes pluspisteiden puolella psykan hakijoista.
Mutta valittiinko ne siis suoraan tällä tavalla, vai sitten vielä 2. Vaihe, jonka pisteet olivat nuo kertomasi?
Tietääkseni ei ollut 2. vaihetta kenelläkään ennen tätä vuotta kun vilpistä nousi kohu.
Ihmeen optimistisia ihmiset täällä. Olin itsekin optimistinen todistus/ainereaalivalinnassa ja odotukseni osuivat oikeaan. Tämän koeen suhteen olen kuitenkin hyvin kriittinen.
Luulen, että ne, jotka veikkaavat noin alhaisia rajoja, eivät käyneet valmennuskurssia. Koe suosi vahvasti kurssin käyneitä. Vaikeimmat tehtävät olivat melkein suoraan kurssilta. Kurssilla myös selitettiin eettisen osion arvostelua viime vuodelta. Viime vuonna tällasita etua ei kenelläkään ollut, koska koe järjestettiin ekaa kertaa. Tänä vuonna etiikan osiossa ei siis tule yhtä paljoa miinusta varmaan millään alalla kuin viime vuonna.
Ainoa haastavampi tehtävä, jota Valmennuskeskuksen kurssilla ei muistaakseni käyty, oli se 1:2:5. Yritin viimetingassa hahmotella asiaa ruutupaperille ja olisin osannut vastata, mutta liian myöhään. Jälkeen päin ajateltuna muistelen vuosia sitten lukiossa oppineeni, että se 2 kerrotaan 5:llä --> 1:10. Tämä näytti loogiselta myös ruutupaperihahmotelmani perusteella. Oletteko samaa mieltä?
Musta on epäreilua tehdä koe, johon "ei voi valmistautua" ja kuitenkin valmennuskurssi oli vain entistäkin välttämättömämpi. Jos annettaisiin selkeästi ennakkomateriaalit, niin kurssien tarve olisi pienempi. Nyt itsenäisesti opiskelevien oli hyvin vaikea hahmottaa, mitä kannattaa opiskella ja miten kokeeseen kannattaa esim. eettisissä taidoissa vastata. Tämä ja normaalin kokeen "kuukauden valmistautumisaika" ovat vain peliä valmennuskurssien pussiin. Kuinka moni psykalle pääsevä ikinä aloittaa opiskelua vasta siinä kohtaa, kun materiaalit julkaistaan kuukautta aiemmin? :D Sen verran kilpailtu ala, että naivia ajattelua järjestäjiltä ja poliitikoilta.
Vierailija kirjoitti:
Nokitan vielä ja veikkaan, että raja on 55.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa. Täytyy kyllä sanoa, että olen tosi katkera jos suoritukseni kosahtaa etiikkaan. Malu- ja kielivirheet harmittavat, mutta toi etiikka on aivan typerä osuo nykymuodossaan.
Etiikka oli ihan liian tulkinnanvarainen, vastausvaihtoehdot eivät antaneet tarpeeksi tietoa ja näkökulmasta riippuen useampi skenaario olisi voinut olla jollain tapaa eettinen. Ei menisi mun yliopistollani läpi tuollainen koe ja tehtävät (itse siis maisterihakija).
Tulis nyt ne tulokset että pääsis alottaan surutyön tai toiseen vaiheeseen valmistautumisen. Tää psykan hakijoiden pompottaminen tänä keväänä on ainakin eettisesti todella arveluttavaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan 93/100 tms.
Voi olisikin...
Tietääkseni ei ollut 2. vaihetta kenelläkään ennen tätä vuotta kun vilpistä nousi kohu.
Ihmeen optimistisia ihmiset täällä. Olin itsekin optimistinen todistus/ainereaalivalinnassa ja odotukseni osuivat oikeaan. Tämän koeen suhteen olen kuitenkin hyvin kriittinen.
Luulen, että ne, jotka veikkaavat noin alhaisia rajoja, eivät käyneet valmennuskurssia. Koe suosi vahvasti kurssin käyneitä. Vaikeimmat tehtävät olivat melkein suoraan kurssilta. Kurssilla myös selitettiin eettisen osion arvostelua viime vuodelta. Viime vuonna tällasita etua ei kenelläkään ollut, koska koe järjestettiin ekaa kertaa. Tänä vuonna etiikan osiossa ei siis tule yhtä paljoa miinusta varmaan millään alalla kuin viime vuonna.
Ainoa haastavampi tehtävä, jota Valmennuskeskuksen kurssilla ei muistaakseni käyty, oli se 1:2:5. Yritin viimetingassa hahmotella asiaa ruutupaperille ja olisin osannut vastata, mutta liian myöhään. Jälkeen päin ajateltuna muistelen vuosia sitten lukiossa oppineeni, että se 2 kerrotaan 5:llä --> 1:10. Tämä näytti loogiselta myös ruutupaperihahmotelmani perusteella. Oletteko samaa mieltä?
Musta on epäreilua tehdä koe, johon "ei voi valmistautua" ja kuitenkin valmennuskurssi oli vain entistäkin välttämättömämpi. Jos annettaisiin selkeästi ennakkomateriaalit, niin kurssien tarve olisi pienempi. Nyt itsenäisesti opiskelevien oli hyvin vaikea hahmottaa, mitä kannattaa opiskella ja miten kokeeseen kannattaa esim. eettisissä taidoissa vastata. Tämä ja normaalin kokeen "kuukauden valmistautumisaika" ovat vain peliä valmennuskurssien pussiin. Kuinka moni psykalle pääsevä ikinä aloittaa opiskelua vasta siinä kohtaa, kun materiaalit julkaistaan kuukautta aiemmin? :D Sen verran kilpailtu ala, että naivia ajattelua järjestäjiltä ja poliitikoilta.
Eikä, toi suhdehommakin meni varmaan seinille... :( Näin näitä tipahtelee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan 93/100 tms.
Voi olisikin...
En muista tarkkaan, miten se tehtävänanto meni, mutta siinä piti jakaa se koko homma kahdeksaan osaan ja jakaa ne suhdelukujen mukaan. Sitten siitä isoimmasta (5/8) vähennettiin se pienin (1/8). Toi suhdeluku 1:2:5 tarkoittaa siis pähkinänkuoressa, että se asia jaetaan kahdeksaan (1+2+5) osaan ja ekalla on yksi niistä osista (1/8) tokalla on kaksi (2/8) kolmannella viisi (5/8).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nokitan vielä ja veikkaan, että raja on 55.
jos ois 45-50 ni alkaisin uskoa mahdollisuuksiini😂 paljonko maisteriin oli hakijoita? 251? Niistä varmaan puolella ainakin 60 pinnaa. Ja toiseen vaiheeseen kutsutaan 20?
Vieläkö on tulossa uutta tietoa syksyn aloituspaikkojen lisäämisestä?
Toivon, että olisit oikeassa, mutta en valitettavasti usko. Toiseen alaan ei voi suoraan verrata. Lisäksi lähikoe on voinut verottaa pisteitä, kun lunttaaminen on ollut ainakin paljon haastavampaa kuin etäkokeessa.