Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan mee korottamaan yo-numeroita, koska ei ole ensikertalaisuutta enää ja eihän silloin todarilla tee mitään. Paitsi tänä vuonna, mutta en ala turhana korotteleen, jos ensi vuonna ei sitten teekään taas mitään todarilla. Sitä paitsi oon opiskellut jo yliopistossa (väärää alaa), niin olisihan se naurettavaa mennä lukion penkille uusiks! Mitähän tässä sit voi tehdä? Ei mitään, en voi valmistautua ensi vuoden hakuihin mitenkään!
Itse mielummin käyn korottamassa varmuuden vuoksi, kuin että alan sitten surkuttelemaan ensivuonna, jos silloinkin jokin muuttuu ettei sitten tullutkaan korotettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku sanoa, miten kauan pitää varata aikaa opiskeluun, jos haluaa käydä kirjoittamassa pitkän matematiikan? Riittääkö, että jos nyt aloittaa ja kirjoittaa ensi keväänä?
Riittää, mutta vaatii kovaa työtä tietysti. Ja lähes täydellisen onnistumisen, pitkän M:stä saa vain 0,4 pistettä enemmän kuin lyhyen E:stä, ja vähemmän kuin lyhyen L:stä.
Todennäköisesti kannattavampaa on kirjoittaa lyhyt.
Mikäköhän käytäntö on tilanteessa, kun olen jo valmistunut, kirjoittanut pitkän matematiikan ja käynyt kaikki kurssit, mutta en ole suorittanut yhtäkään lyhyen matikan kurssia. Jos haluan keväällä kirjoittaakin lyhyen matikan, niin korvaavatko pitkän matikan pakolliset kurssit nuo lyhyen, vai pitääkö tässä alkaa ilmoittautua takaisin koulunpenkille kursseja suorittamaan..
Jos olet kirjoittanut itsesi jo ylioppilaaksi, niin sinun ei tarvitse käydä mitään kursseja. Voit vaan ilmoittautua kokeeseen. Näin minulle neuvottiin, kun kysyin opettajalta aikoinaan, että entä jos haluan mennä pitkään matematiikkaan, jos en pääse kouluun. Sanoi, että voit vaan ilmoittautua kokeeseen, eikä kursseja tarvitse käydä.
luuletteko että todistuspisterajat olis myös ens vuonna suunnilleen samat? VAi olisko tänä vuonna korkeammat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku sanoa, miten kauan pitää varata aikaa opiskeluun, jos haluaa käydä kirjoittamassa pitkän matematiikan? Riittääkö, että jos nyt aloittaa ja kirjoittaa ensi keväänä?
Riittää, mutta vaatii kovaa työtä tietysti. Ja lähes täydellisen onnistumisen, pitkän M:stä saa vain 0,4 pistettä enemmän kuin lyhyen E:stä, ja vähemmän kuin lyhyen L:stä.
Mikäköhän käytäntö on tilanteessa, kun olen jo valmistunut, kirjoittanut pitkän matematiikan ja käynyt kaikki kurssit, mutta en ole suorittanut yhtäkään lyhyen matikan kurssia. Jos haluan keväällä kirjoittaakin lyhyen matikan, niin korvaavatko pitkän matikan pakolliset kurssit nuo lyhyen, vai pitääkö tässä alkaa ilmoittautua takaisin koulunpenkille kursseja suorittamaan..
Saat mennä kirjoittamaan lyhyen ilman kursseja. Huonosti mennyt pitkä kannattaakin vaihtaa lyhyeen, mutta lukematta et pärjää niin hyvin kuin voisit, asiat ovat sen verran erilaisia.
Toivottavasti ensi vuonna todistusvalintaa ei ole enää ollenkaan.
farssi koko kevät. 93% Sisään L:n ja E:n papereilla (ainereaalivalinta yks tsoukki) ja 7% kokeella :D ja sekin on ''tekniikan alan'' koe.
Vierailija kirjoitti:
luuletteko että todistuspisterajat olis myös ens vuonna suunnilleen samat? VAi olisko tänä vuonna korkeammat?
Suunnilleen samat. Nyt on pahin paine todistuksen jemmaajia purettu, mutta korottaminen ja suunnitelmallinen lukio-opiskelu nostaa rajat takaisin.
Nämä taisivat olla lääkiksen jälkeen korkeimmat rajat, ja näin myös odotimme. Oikikseen ja kauppikseen pääsee suuren paikkamäärän vuoksi helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo todistusvalinta tule pysyväksi? Sehän oli suunnitteilla jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
farssi koko kevät. 93% Sisään L:n ja E:n papereilla (ainereaalivalinta yks tsoukki) ja 7% kokeella :D ja sekin on ''tekniikan alan'' koe.
Samaa mieltä! Ei ole mitään tsäänssiä, jos on menettänyt ensikertalaisuuden ja kirjoittanut ei niin hyvin kirjoituksissa vuosia sitten. Amk-koe yks iso vitsi ja sielläkin tuoreilla tiedoilla varustetut vastavalmistuneet ylioppilaat saavat etulyöntiaseman kiintiön ja sisällön perusteella!
Rajat vaikuttavat matalilta! Nyt vaan kaikki ei-ensikertalaiset korottelemaan vanhoihin yo-todistuksiin puuttuvia arvosanoja, jotta jos joku vuosi taas avataan todistusvalinta ei-ensikertalaisille, meillä on toivoa!
Tähän vois taas melkein lainata sitä Lindblomin heittoa, ettei millekään alalle tarvita L:n papereita (varsinkaan, kun todistusvalintaa kasvatettiiin...)
Vierailija kirjoitti:
Rajat vaikuttavat matalilta! Nyt vaan kaikki ei-ensikertalaiset korottelemaan vanhoihin yo-todistuksiin puuttuvia arvosanoja, jotta jos joku vuosi taas avataan todistusvalinta ei-ensikertalaisille, meillä on toivoa!
Ja paskat on toivoa. Ikä painaa päälle ja tässä iässä ei enää huvita taas jotain uutta menetelmää sisäänpääsyyn. Kello tikittää ja aikaa kuluu. Kohta sitä ollaanki jo haudassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat mennä kirjoittamaan lyhyen ilman kursseja. Huonosti mennyt pitkä kannattaakin vaihtaa lyhyeen, mutta lukematta et pärjää niin hyvin kuin voisit, asiat ovat sen verran erilaisia.
Pitkästä kirjoitin viimekeväänä C:n, eli ihan keskitasoa. Täytyy vielä harkita kumpaan päädyn, jokatapauksessa molempiin täytyy lukea ja paljon, koska matikka ei oo koskaan ollut helpoin aine itselle.
Aika kovat rajat kyllä jos ainereaalivalinnas pitänyt olla kaikkialle vähintään L psykasta ja äidinkielestä. Ja muutenkin. Luojan kiitos oon ite toisen vuoden psykalainen nii voit sivusta seurata tätä koronan aiheuttamaa paskamyrskyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo todistusvalinta tule pysyväksi? Sehän oli suunnitteilla jo vuosia.
Ei saatana, että tässä joutuu palaamaan sitten kymmenen vuoden jälkeen takaisin lukioon kolmeksi vuodeksi! Ei tässä ole mitään järkeä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan mee korottamaan yo-numeroita, koska ei ole ensikertalaisuutta enää ja eihän silloin todarilla tee mitään. Paitsi tänä vuonna, mutta en ala turhana korotteleen, jos ensi vuonna ei sitten teekään taas mitään todarilla. Sitä paitsi oon opiskellut jo yliopistossa (väärää alaa), niin olisihan se naurettavaa mennä lukion penkille uusiks! Mitähän tässä sit voi tehdä? Ei mitään, en voi valmistautua ensi vuoden hakuihin mitenkään!
Itse mielummin käyn korottamassa varmuuden vuoksi, kuin että alan sitten surkuttelemaan ensivuonna, jos silloinkin jokin muuttuu ettei sitten tullutkaan korotettua.
eli teet pahimmillaan monta kuukautta turhaa lukutyötä ja sitten lisäksi maksat yo-lautakunnalle koemaksut. Ja pahimmassa tapauksessa et edes onnistu kirjoittamaan tarpeeksi hyvin yo-kokeissa ja vaikka onnistuisitkin yo-kokeitasi ei välttämättä huomioida mitenkään ensi vuonna haussa, koska olet toiskertalainen. Tässä on nyt paljon muuttujia ja riskitekijöitä. Itse en lähde tuohon soppaan, koska siitä ei ole välttämättä mitään hyötyä vaan päinvastoin negatiivisia vaikutuksia voi olla paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan teitä kaikkia kermaperseitä!
Haha, oot söpö!
Ei ollut mahkuja tän vuoden todistusvalinnassa mun todistuksella josta puuttuu psyka ja matikka :D, mutta aika hyvä fiilis tuli tästä että rajat näinkin "matalat", sain lisää kannustusta siihen että laitan omat panokset ehdottomasti kirjoituksiin ens vuonna! Jos rajat pysyisi about samana niin mulle riittäis kirjottaa psyka ja reaali L ja lyhyt matikka E niin voisin olla ainakin Turussa inessä :)
ONNEA kaikille päässeille!! Ja tsemppiä muille jotka on samoin mun kanssa vielä menossa amk-kokeeseen. En oikein usko omiin mahdollisuuksiini siinä, mutta ens vuonna kolmas hakukerta ja jos se sanoisi sitten sen toden vihdoin :D