Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Pääsin LLL rivillä ainereaalissa Joensuuhun. Olen ensikertalainen ja joensuu oli ensisijainen hakukohde!
Täällä Jyväskylään lähtijä 145,1 pisteellä, sanattoman onnellinen!
Tyttöystävä pääs jyväskylään, joka olikin eka hakukohde!! Kolme vuotta hakemut ja nyt tärppäs! Oi onnea!
Mulla LLM ja oisin päässyt sekä Jyväskylään että Joensuuhun. 135p yhteensä
Osaako joku sanoa, miten kauan pitää varata aikaa opiskeluun, jos haluaa käydä kirjoittamassa pitkän matematiikan? Riittääkö, että jos nyt aloittaa ja kirjoittaa ensi keväänä?
Mulla on ainereaalissa rivillä LEM varasija Joensuuhun 32, Jyväskylään 67, Tampereelle 76 ja Turkuun 78. Näistä ei paikkaa irtoa, mutta helpotukseksi sain paikan alemmasta hakukohteesta toiseen koulutukseen. Onnea sisäänpäässeille!
Vitsi kun haluis tietää alarajat että millä ainereaalirivillä päässyt sisään mihinkin yliopistoon!
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku sanoa, miten kauan pitää varata aikaa opiskeluun, jos haluaa käydä kirjoittamassa pitkän matematiikan? Riittääkö, että jos nyt aloittaa ja kirjoittaa ensi keväänä?
Riittää, mutta vaatii kovaa työtä tietysti. Ja lähes täydellisen onnistumisen, pitkän M:stä saa vain 0,4 pistettä enemmän kuin lyhyen E:stä, ja vähemmän kuin lyhyen L:stä.
Todennäköisesti kannattavampaa on kirjoittaa lyhyt.
Huh, oli kyllä jännää kun pääsin Joensuuhun ja pisteet yhen pisteen yli rajan :D hyvä fiilis! Vielä mietin yritänkö lukea täysillä pääsykokeeseen, kun poikaystävällä paikka Tampereella... lukio just käyty niin matikka ja vähän fysiikkaakin ehkä vielä muistissa. Joensuustakin oon kyllä onnellinen :)
Onnittelut hyväksytyille ja hirveesti tsemppiä niille jotka ei vielä saanu paikkaa! <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää, mutta vaatii kovaa työtä tietysti. Ja lähes täydellisen onnistumisen, pitkän M:stä saa vain 0,4 pistettä enemmän kuin lyhyen E:stä, ja vähemmän kuin lyhyen L:stä.
Huomasin kuitenkin itse, että jos saan saman arvosanan pitkästä matematiikasta, kuin mitä on nyt tuossa lyhyessä, saisin yli 10 pistettä enemmän. Ja näyttää siltä, että yhden pisteen ero voi antaa opiskelupaikan.
Jos joku perehtynyt haluaa heittää tänne vertailun vuoksi viime vuoden pisterajoja niin ois hauska kattoa, itse kun ei jaksa alkaa kaivamaan :DD
Vierailija kirjoitti:
Varmaan riippuu mikä on lähtötaso. Noin niin kuin periaatteessa voisi riittääkin. Pitkää matikkaa on 10 pakollista kurssia + 3 syventävää eli kyllä siinä pitäisi yli kurssi per kuukausi tahkota, jos ihan nollasta aloittaa. Mutta psykalle jos olet hakenut aiemmin, niin todennäköisyyslaskenta on jo hyvin hallussa. Lisäksi ne parin ekan kurssin asiat on toki helppoja.
Kyllä ne täälläkin olleet arviot osuivat aikalailla nappiin: Joensuu 130, Hesa 140, ja loput siltä väliltä. Hyvä me!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasin kuitenkin itse, että jos saan saman arvosanan pitkästä matematiikasta, kuin mitä on nyt tuossa lyhyessä, saisin yli 10 pistettä enemmän. Ja näyttää siltä, että yhden pisteen ero voi antaa opiskelupaikan.
Pitkän ja lyhyen tasoero on tosi iso. Etenkin kun lyhyessä kilpailee niitä vastaan, jotka haluavat lukiosta vain ABBA-rivillä pois, ja jompikumpi on pakko kirjottaa, matikka tai ruotsi. Yleensä valitsevat matikan.
Tietenkin pitkä antaa reilusti enemmän pisteitä, mutta ällän lyhyen matikan lukija ei välttämättä saa kovallakaan harjottelulla pitkästä ällää, edes sitä ämmää.
Aloita treenaus nyt ja syksyllä olet jo lukenut kaiken kertaalleen. Silloin pystyt arvioimaan paremmin realistiset mahdollisuutesi.
Kaikkialle ainereaalissa on pitänyt olla vähintään LLM ellei jopa LLE?
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialle ainereaalissa on pitänyt olla vähintään LLM ellei jopa LLE?
Tämänkin tunnistimme!
En mä ainakaan mee korottamaan yo-numeroita, koska ei ole ensikertalaisuutta enää ja eihän silloin todarilla tee mitään. Paitsi tänä vuonna, mutta en ala turhana korotteleen, jos ensi vuonna ei sitten teekään taas mitään todarilla. Sitä paitsi oon opiskellut jo yliopistossa (väärää alaa), niin olisihan se naurettavaa mennä lukion penkille uusiks! Mitähän tässä sit voi tehdä? Ei mitään, en voi valmistautua ensi vuoden hakuihin mitenkään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan riippuu mikä on lähtötaso. Noin niin kuin periaatteessa voisi riittääkin. Pitkää matikkaa on 10 pakollista kurssia + 3 syventävää eli kyllä siinä pitäisi yli kurssi per kuukausi tahkota, jos ihan nollasta aloittaa. Mutta psykalle jos olet hakenut aiemmin, niin todennäköisyyslaskenta on jo hyvin hallussa. Lisäksi ne parin ekan kurssin asiat on toki helppoja.
Itseopiskeluna ajattelin mennä juuri yksi kurssi / kuukausi itseopiskeluna. Viereen ajattelin ottaa joko kemian, tai biologian, jonka myös ajattelin kirjoittaa. Jos en nyt pääse kouluun, niin pakko tuo välivuosi on jotenkin hyödyntää. Siksi ajattelin, että kävisinkö kirjoittamassa sen pitkän matematiikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän käytäntö on tilanteessa, kun olen jo valmistunut, kirjoittanut pitkän matematiikan ja käynyt kaikki kurssit, mutta en ole suorittanut yhtäkään lyhyen matikan kurssia. Jos haluan keväällä kirjoittaakin lyhyen matikan, niin korvaavatko pitkän matikan pakolliset kurssit nuo lyhyen, vai pitääkö tässä alkaa ilmoittautua takaisin koulunpenkille kursseja suorittamaan..
Kiinnostaa kovasti!! :) Oon landelta kotosin, joten ei haittaa vaikkei se mikään metropoli ookkaan. Tärkeintä, että nyt on vihdoin se kauan unelmoitu koulupaikka taskussa!