Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
381/8137 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut monena vuonna opiskelemaan psykologiaa, mutta tuntuu etten oikein minään vuonna ole panostanut matikan opiskeluun tarpeeksi ja jännitän kokeessa liikaa. Haluan psykologiksi/terapeutiksi ja siitä on tullut jonkinlainen päähänpinttymä. Minulla on filosofian maisterin tutkinto ja väitöskirja kohta valmiina, mutta tutkimusrahoitusta on todella vaikea saada, joten en näe tämän nykyisen alani tutkimuksella tulevaisuutta/työmahdollisuuksia. Hain nyt syksyn yhteishaussa opiskelemaan AMK toimintaterapeutiksi ja sosionomiksi, ja toivoisin koulutuksen sekä työkokemuksen jälkeen pääseväni psykoterapeuttikoulutukseen. Monen vuoden opiskelut ovat kuitenkin edessä..Haen luultavasti myös psykalle ensi vuonna, vaikka jatkuva hakeminen turhauttaakin, enkä kehtaa enää kenellekään sanoa että taas olen sinne hakemassa ;)

Vierailija
382/8137 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen yhden kerran ollut kokeessa ja kämmäsin oikein kunnolla, kun jäin loogista tehtävää pähkylöimään. Tuntui, että se eteni niin hyvin ja sitten iski paniikki kun aikaa olikin mennyt tuhottomasti ja huomasin, että se oli ihan pielessä. Mun täytyy miettiä strategiat uusiksi tälle kerralle.

Mä otin tälle vuodelle strategian, jossa tein artikkelikysymykset ensin ja päätin, että kulutan niihin tietyn ajan. Seurasin vähän väliä kellosta, että kuinka paljon aikaa oli jäljellä. Kun artikkelikysymykset oli tehty, siirryin tilasto-osioon. Tarkistin jo niitä tehtäviä tehdessä, että lasku menee oikein: näppäilin vaikeammat asiat kahteen kertaan. Viimeisenä tein loogiset päättelyt joista vähän alle puolet jouduin tekemään arvaamalla kun tarkistin vielä artikkeli- ja tilaston monivalintakysymykset. Kokeesta sain täydet skaalatut pisteet, joten mulle tää strategia toimi todella hyvin. Musta oli ehkä tärkeintä, etten kuluttanut artikkeleihin paljon aikaa, toisin kuin viime vuonna jollon mun suurin virheeni oli se, että käytin ajan huonosti.

Mulla oli tasan sama taktiikka tän vuoden kokeessa, mutta en päässyt sisään koska artikkelikysymykset kusin aika pahasti juurikin siksi että otin ne ekaksi ja tein ne kiireellä kun en ollut varma miten paljon aikaa niihin viitsii käyttää, enkä palannut niitä sitten enää tarkistamaan. :D Itseni olisi kannattanut aloittaa matikasta varmaan kun osasin sen paremmin.

Vaikka ne nopeesti teinkin nii luin ne silti kunnolla ja rauhassa ja oikeestaan lisäsin aikaa, jonka olin päättänyt etukäteen käyttäväni niihin. Tais puolisen tuntia mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/8137 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut monena vuonna opiskelemaan psykologiaa, mutta tuntuu etten oikein minään vuonna ole panostanut matikan opiskeluun tarpeeksi ja jännitän kokeessa liikaa. Haluan psykologiksi/terapeutiksi ja siitä on tullut jonkinlainen päähänpinttymä. Minulla on filosofian maisterin tutkinto ja väitöskirja kohta valmiina, mutta tutkimusrahoitusta on todella vaikea saada, joten en näe tämän nykyisen alani tutkimuksella tulevaisuutta/työmahdollisuuksia. Hain nyt syksyn yhteishaussa opiskelemaan AMK toimintaterapeutiksi ja sosionomiksi, ja toivoisin koulutuksen sekä työkokemuksen jälkeen pääseväni psykoterapeuttikoulutukseen. Monen vuoden opiskelut ovat kuitenkin edessä..Haen luultavasti myös psykalle ensi vuonna, vaikka jatkuva hakeminen turhauttaakin, enkä kehtaa enää kenellekään sanoa että taas olen sinne hakemassa ;)

Hae ihmeessä! Ainakin tiedät mistä on kiikastanut. Tällä kertaa panosta matematiikkaan kunnolla :)

Vierailija
384/8137 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae ihmeessä! Ainakin tiedät mistä on kiikastanut. Tällä kertaa panosta matematiikkaan kunnolla :)

Kiitos ihanasta kannustuksesta! :)

Vierailija
385/8137 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten taas psykiatrinen sairaanhoito, siitä mulla on tullut aika myönteinen kuva. Pääsevät monenlaisiin tehtäviin etenemään esimerkiksi järjestöihin jonkun neurologisen pulman erityisasiantuntijoiksi suht samalla tavalla kuin psykologitkin. Terapeutiksi voi kouluttautua. Heillä on varmaan se biologinen puoli vähän korostunut. Pikkusen ohuita ajatuksia laajemmasta ihmistuntemuksesta olen tavannut. Esimerkiksi että luokitellaan ihmisiä ja vedetään pitkälle johtopäätöksiä tyyliin "kun tuo on juristi, niin hän on tietenkin hyvin määräilevä". Ja myös sellaista, että innostutaan uusista psykan tutkimustuloksista tajuamatta mihin sijoittaa ne kokonaisuudessa. Mutta tietty nämä havainnot perustuu vain muutamaan ihmiseen. Siis mulle jäänyt se kuva, että psyk.sairaanhoitajien ihmistuntemuksen vahvin alue on biologiassa ja käytännön tasolla että miten eri tavoin mielisairaat käyttäytyvät ja että heillä on hyviä uralla etenemisen mahdollisuuksia.

Aikamoisia leimoja "muutaman ihmisen" perusteella niin tässä kuin edellisessä viestissäkin.

Vierailija
386/8137 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ihanasta kannustuksesta! :)

No problem! :) Jos psykan opiskelu on oikeesti sun unelmasi niin hakemista kannattaa jatkaa. Mä luulin etten ikinä pääsis mutta pääsin vihdoin tänä vuonna huippupistein.

Vierailija
387/8137 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoisia leimoja "muutaman ihmisen" perusteella niin tässä kuin edellisessä viestissäkin.

Huomasin, että oli tullut alapeukkuja joten koitan ilmaista itseäni selkeämmin. Vastasin siis kysymykseen, että mitä muita "ihmisaloja" voisi opiskella, jos kokee, että psykalle on liian vaikea päästä. Kukaan muu ei muuten ole tähän auttavaa sanaa sanonut. Minä yritin. Tunnen joitain sosiaalityöntekijöitä, sosionomeja ja sairaanhoitajia läheisesti. Olen myös opintojen ja työn puolesta ollut näitä ammattilaisia kuulemassa ja haastattelemassa. Olen myös kuullut mitä "virallisia väyliä" (tiedelehdet, luennot, puheet, kannanotot ym.) pitkin niillä aloilla puhutaant psykologiasta. Näiden perusteella yritin kertoa omaa näkemystäni siitä kuinka näissä ammateissa katsotaan ihmistä (mielestäni oleellinen pointti kysyjälle, ei ole yhdentekevää) ja kuinka niissä katsotaan psykologiaa (ainoa tekijä joka varmasti yhdistää meitä kaikkia täällä). Yritin siis antaa kysyjälle jotain ajatuksia. Nämä perustuu mun kokemukseen ja tietämykseen. Tulkaa toki muut laajentamaan ja korjaamaan sen sijaan että vaan lätkäisette alapeukun. Se on ihan faktaa, että sosiaalitieteissä on kitkaa. Lukekaa vaikka Psykologia-lehden uusimmasta numerosta jossa tästä aiheesta on kokonainen artikkeli (psykologia, sosiaalipsykologia, sosiologia). Esimerkkejä voisi kaivaa esiin vaikka kuinka paljon. Jokaisen ammatin koulutuksessa painotetaan vähän eri asioita ja jotain on rajattava pois. Sosiaalityössä (vs psykka) on enemmän lakitiedettä ja tietoa sosiaaliturvajärjestelmästä, sekä käytetään enemmän väestötilastoja. Se on aika erilainen lähestymistapa ja fokus kuin psykologiassa.  Nämä aiheet on tilalla ja jotain psykasta on jäänyt pois. Vaikuttaa siihen kuinka tämän koulutuksen käynyt ihminen katsoo ihmisyyttä ja ihmistieteitä (kuten kaikissa muissakin ammateissa vaikuttaa, omalla tavallaan). Sairaanhoitajilla on hoitotiedettä ja opitaan paljon fysiologiasta ja hoitotyöstä. Koulutukseen ei mahdu yhtä laajasti kaikkea sitä ihmisestä mitä taas psykassa on (kuten tarkat tiedot kognitiivisista harhoista, sosiaalipsykasta, psykologian tutkimusmenetelmistä). 

Vierailija
388/8137 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon olette lukeneet ja mitä? Mä olen lukenut:

- noin puoleen väliin ylppäriaineita joita meen keväällä korottamaan

- tilastoa avoimessa, luennot ja kurssityöt tehtynä, kohta meen tenttimään, 6op

- valmennuskurssi 19% luennoista ja 10% laskuista

Vierailija
389/8137 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon olette lukeneet ja mitä? Mä olen lukenut:

- noin puoleen väliin ylppäriaineita joita meen keväällä korottamaan

- tilastoa avoimessa, luennot ja kurssityöt tehtynä, kohta meen tenttimään, 6op

- valmennuskurssi 19% luennoista ja 10% laskuista

En vielä mitään. Aloitan jossain vaiheessa alkuvuotta, koska ei tunnu että vielä kannattaisi kun kokeeseen on kuitenkin hitosti aikaa ja asiat ehtii unohtaa ennen sitä. Viime keväänä tuli haettua ja saatua tilasto aika hyvään pakettiin, niin muutenkaan ei tarvitse ihan nollasta aloittaa onneksi enää :D

Keväällä kun opiskelin niin kyllä kokeessa parhaiten osas ne asiat mitä oli ihan parin kk sisään opiskellut.

Vierailija
390/8137 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Olisiko täällä kiinnostuneita hankkimaan Valmennuskeskuksen Psykanetin? Olen itse sen lähiaikoina ostamassa ja frendialea ajattelin, jos joku muukin haluaisi mielellään myös säästää. :D

Vierailija
391/8137 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko valaista hämmentynyttä, onko niin että osallistuessani valintakokeeseen 2020, ylppärituloksilla ei ole merkitystä vaan pelkät valintakoepisteet vaikuttavat? Tästä näyttää olevan ristiriitaista tietoa, kun esimerkiksi Helsingin yliopiston sivuilla lukee näin: ”Aiemmilta vuosilta tuttu yhteispistevalinta eli mahdollisuus tulla valituksi yo-pisteiden ja valintakoepisteiden yht.pistemäärällä poistuu.” Opetusministeriön sivuilla taas näin: ”valintakokeesta ja todistusarvosanoista saataviin yht.pistemääriin perustuvasta valinnasta luovutaan, mutta pelkästään valintakokeeseen perustuen valintoja järjestetään kunnen ennen uudistustakin.”

Vierailija
392/8137 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyka2020 kirjoitti:

Voisitteko valaista hämmentynyttä, onko niin että osallistuessani valintakokeeseen 2020, ylppärituloksilla ei ole merkitystä vaan pelkät valintakoepisteet vaikuttavat? Tästä näyttää olevan ristiriitaista tietoa, kun esimerkiksi Helsingin yliopiston sivuilla lukee näin: ”Aiemmilta vuosilta tuttu yhteispistevalinta eli mahdollisuus tulla valituksi yo-pisteiden ja valintakoepisteiden yht.pistemäärällä poistuu.” Opetusministeriön sivuilla taas näin: ”valintakokeesta ja todistusarvosanoista saataviin yht.pistemääriin perustuvasta valinnasta luovutaan, mutta pelkästään valintakokeeseen perustuen valintoja järjestetään kunnen ennen uudistustakin.”

Eihän tuossa ole ristiri933itaa. Joko suoraan todistuksella tai sitten pelkällä pääsykokeella. Sama asia sanottu molemmissa.

Vierailija
393/8137 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyka2020, jos olet ensikertalainen niin menet todistusvalintaan ja jos ei siinä onnaa niin sitten katsotaan sun pääsykoetulosta. Jos et ole ensikertalainen, niin pelkkä pääsykoe. Enää ei ole sellaista vaihtoehtoa, että todistus + pääsykoe laskettaisiin yhteen. Eikä sellaista että ei-ensikertalaisella otettaisiin yo-todistus huomioon.

Vierailija
394/8137 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites täältä on todistusvalintahakijoilla menneet kirjoitukset ja/tai niiden korotukset?

Itsellä olisi vielä historia ja mab edessä keväällä sekä enkku, jonka kirjoitin jo syksyllä, mutta L jäi parin pisteen päähän. Arki-iltaisin pari tuntia tulee matikkaa laskettua ja historiaa vaihtelevammin, vkloppuisin sitten enemmän ja keväällä olisi tarkoitus 6vkon lomat asua kirjastossa ja varmistaa niillä ne laudaturit.

Taustalla psyka L, äikkä L, enkku E ja terveystieto L. Nopsaa ne päivät vierii eteenpäin. Lisää energiaa saa kyllä kovasti siitä ettei tarvitse pääsykoerumbaa enää kokea.

Vierailija
395/8137 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

äikkä L, enkku L, MAB L; keväällä yritän korottaa pyka L ja et L 

Valmistaudun tässä samalla myös pääsykokeisiin, koska pelkään, että on paljon viiden L:n rivejä paremmilla aineilla (MAA ja fysiikka).

Vierailija
396/8137 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos koko Suomessa sen 5 laudaturia tai enemmän kirjoittaa vaan sen 200 vuodessa, niin eipä niitä kovin montaa ole. Lääkis, oikis, Aallon di ja kauppislinjat plus kaikki muut aineet vievät tietysti suurimman osan myös.

Ja sit vielä näiden todistusvalintojen ja pisteytysten suht myöhään ilmi tuleminen vaikuttaa. Ekoilla kerroilla pisterajat varmaan alemmalla kuin aikaisemmin.

Mutta joo, siksi itsekkin hakemassa juurikin tuota LLLLL (psyka, äikkä, enkku, historia ja mab) ja surkeimmillaan sen LLLEE, mitä epäilen vahvasti kyllä tällä panostuksella.

Itse panostan kunnolla kevään kirjoituksiin, enkä pääsykokeen varjolla heikennä sitä suoritusta.

Vierailija
397/8137 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niitä todella vain 200? Yllättävän vähän.

Vierailija
398/8137 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, helpotit oloani! Löysin tilaston, jossa viisi laudaturia kirjoittaneita oli 129 ja neljä laudaturia kirjoittaneita oli 264. (Toki psykan hakijoiden joukossa voi olla eri vuosina kirjoittaneita.)

Vierailija
399/8137 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, helpotit oloani! Löysin tilaston, jossa viisi laudaturia kirjoittaneita oli 129 ja neljä laudaturia kirjoittaneita oli 264. (Toki psykan hakijoiden joukossa voi olla eri vuosina kirjoittaneita.)

Eipä mitään! Tunnistan saman itsessäni!

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005712061.html

Tuossa ihan hyvä juttu aiheesta. Itsellä vaihtelee viikosta toiseen fiilis. Välillä satavarma, että mikään ei voi enää viedä paikkaa pois, vaikka sitten ottaisi Joensuun paikan.

Välillä sitten iskee juuri tämä sama ahdistus kuin ylläolevalla, että ei tämä 3-5L(+E:t) riitä ellei mukana ole pitkää matikkaa ja fysiikkaa yms. Silloin pitää vähän lukea kyseisiä artikkeleita, joissa tuodaan taas maanpinnalle. Esim. nämä kauppisten ja oikisten aikaisempien todistusvalintojen sisäänotot vuosi sitten.

Ehkä me tästä vielä selvitään. Loppurutistusta vaille!

Vierailija
400/8137 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa luvuissa ei ole laskettu korottajia. Korottajista 50% onnistuu.