Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Olen ensimmäistä kertaa psykalle hakeva (ei-ensikertalainen), ja minulla olisi muutama kysymys teille kokeneemmille hakijoille:
1. Mitä tilastosta kannattaa opetella? Vain kaavoja vai myös eri otantamenetelmiä, tutkimustyyppejä ym?
2. Mitä tarkoitetaan logiikka-tehtävillä? Millaisia ne ovat, onko esimerkkejä? Onko ne siis päättelytehtäviä vai jotain ihan muuta?
3. Kokemuksia itseopiskelumateriaaleista
- tilaston suhteen
- artikkeleiden suhteen
...mitä yrityksiä ja kursseja suosittelette? Riittääkö sinulle pelkät harjoitustehtävät vai koitko myös opetusvideot tarpeellisiksi tilastosta?
+ mikä olisi paras ja miksi: Valmennuskeskuksen kalliimpi Psykanetti, Eximian halpa tilastopaketti, Psykalle.fi vai jokin muu? Oletko ottanut useamman paketin kerralla?
Muita ajatuksia itseopiskelumateriaaleihin liittyen?
4. Jos ei osta mitään kursseja, mutta haluaa laskea lisää tilastoa Holopulkin tehtävien lisäksi, mistä löytää sopivan tasoisia tehtäviä lisäharjoitukseksi?
5. Minulla olisi mahdollista käydä nykyisessä opiskelupaikassani SPSS-kurssi, onko siitä hyötyä pääsykokeita varten? Se ei kuitenkaan ole minulle pakollinen, joten turhaan en viitsisi sitä käydä ettei se veisi turhaa energiaa.
6. Kuinka paljon aiotte opiskella tilastoa ennen artikkeleiden julkaisua? Minulla on toinen tutkinto kesken ja kursseja aika tavalla, joten saankohan kaikkien kurssien ohella opiskeltua tarpeeksi tilastoa?
Kiitos vastauksista! :)
1. Otantamenetelmät ja tutkimustyypit on se helppo osuus. Opettelen ne toki myös, niin ei ainakaan pääse yllättämään.
2. On päättelytehtäviä. Katso menneistä pääsykokeista.
3. Riippuu miten itse opit parhaiten. Jos opit pelkällä lukemisella, niin sitten et varmaan tarvitse videoita tueksi.
4. -
5. En usko, että kannattaa.
6. Aion opiskella niin hyvin, että voin huhti/toukokuun keskittyä pelkästään artikkeleihin.
Hei, mä olisin kiinnostunut! :) Onko sulla jotain sähköpostia mihin laittaa viestiä?
S7 kirjoitti:
Hei!
Olisiko täällä kiinnostuneita hankkimaan Valmennuskeskuksen Psykanetin? Olen itse sen lähiaikoina ostamassa ja frendialea ajattelin, jos joku muukin haluaisi mielellään myös säästää. :D
Viesti lähti vähän ennenaikojaan.. Mutta tosiaan olisin kiinnostunut! Onko sulla jotain sähköpostia mihin voi asiasta laittaa viestiä?
Eka kertaa psykalle kirjoitti:
- tilaston suhteen
- artikkeleiden suhteen
...mitä yrityksiä ja kursseja suosittelette? Riittääkö sinulle pelkät harjoitustehtävät vai koitko myös opetusvideot tarpeellisiksi tilastosta?
+ mikä olisi paras ja miksi: Valmennuskeskuksen kalliimpi Psykanetti, Eximian halpa tilastopaketti, Psykalle.fi vai jokin muu? Oletko ottanut useamman paketin kerralla?
Muita ajatuksia itseopiskelumateriaaleihin liittyen?
Moni on kokenut Valmennuskeskuksen tilastopaketin hyödylliseksi, itse en siitä omaa kokemusta (pääsin tänä vuonna sisään). Valmennuskursseista sen verran, että kannattaa tutustua myös kansanopistojen tarjontaan - useimmissa on mahdollista pänttäämisen ohella asua ja nauttia valmiista ruokapöydästä. Tietenkin näissä on tarjolla koko vuoden kestäviä opintolinjoja, joissa suoritetaan avoimen yliopiston opintoja, mutta lisäksi kansanopistot tarjoavat keväisin erillisiä valmennuskursseja pääsykokeita varten. Näillä kursseilla majoittuminen + ruokailu + opetus on samaa hintaluokkaa esimerkiksi muiden kurssien kanssa. Lisäksi opetusta usein saatavilla lähes jokaisena arkipäivänä ja muiden hakijoiden tuki ja "pääsykoekupla" ovat olleet itselleni hedelmällisiä ympäristöjä! Esimerkkinä Etelä-Pohjanmaan opiston valmennuskurssilla on pitkät perinteet ja tulosta saadaan aikaan eli hyvä prosentti pääsee sisään! ;)
Hei miten te aiotte valmistautua niihin logiikan tehtäviin? Hain viime vuonna ja niihin kompastui minun tieni.
Vierailija kirjoitti:
Eka kertaa psykalle kirjoitti:
- tilaston suhteen
- artikkeleiden suhteen
Muita ajatuksia itseopiskelumateriaaleihin liittyen?Moni on kokenut Valmennuskeskuksen tilastopaketin hyödylliseksi, itse en siitä omaa kokemusta (pääsin tänä vuonna sisään). Valmennuskursseista sen verran, että kannattaa tutustua myös kansanopistojen tarjontaan - useimmissa on mahdollista pänttäämisen ohella asua ja nauttia valmiista ruokapöydästä. Tietenkin näissä on tarjolla koko vuoden kestäviä opintolinjoja, joissa suoritetaan avoimen yliopiston opintoja, mutta lisäksi kansanopistot tarjoavat keväisin erillisiä valmennuskursseja pääsykokeita varten. Näillä kursseilla majoittuminen + ruokailu + opetus on samaa hintaluokkaa esimerkiksi muiden kurssien kanssa. Lisäksi opetusta usein saatavilla lähes jokaisena arkipäivänä ja muiden hakijoiden tuki ja "pääsykoekupla" ovat olleet itselleni hedelmällisiä ympäristöjä! Esimerkkinä Etelä-Pohjanmaan opiston valmennuskurssilla on pitkät perinteet ja tulosta saadaan aikaan eli hyvä prosentti pääsee sisään! ;)
Kiitos vastauksesta, mutta kuten alkuperäisessä viestissäni jo kerroin, minulla on toinen tutkinto kesken ja paljon kursseja käytävänä keväällä. En siis voi enää lähteä kansanopistoon, mutta olen joskus ollut sellaisessa.
Vihreä kirjoitti:
Hei miten te aiotte valmistautua niihin logiikan tehtäviin? Hain viime vuonna ja niihin kompastui minun tieni.
Tekemällä loogisen päättelyn tehtäviä tehtäväkirjoista ja vanhoista pääsykokeista. Miten niin tiesi kompastui niihin? Sisään oli täysin mahdollista päästä vaikka ois jäänyt logiikka nollille.
1. Opiskele Holopulkista kaikki ulkoa. Mitä vain voidaan kysyä. Panosta etenkin tilastollisiin testeihin.
2. Vanhat pääsykokeet löytyvät netistä. Katso kaikki läpi. Loogista päättelyä on monenlaista. Katso myös logopedian kokeet.
3. Mulla oli aikoinaan Valmennuskeskuksen tilaston kurssi (läsnäololla) ja tänä vuonna oli pääsykoemateriaali-itseopiskelukurssi (eli tilasto + artikkeli). Videoita artikkeleista oli kiva katsoa, kun ei jaksanut lukea. Voin suositella.
4. Muista tilaston kursseista ja googlettamalla tilaston tehtäviä, niitä löytyy runsaasti.
5. Sanoisin, että SPSS:stä on hyötyä vasta sisäänpääsyn jälkeen, koska sillä saa todennäköisesti korvattua kurssin
6. Kuinka paljon sulla siis on kursseja? Pääsykokeisiin lukeminen käy työstä, joten sitä ois hyvä tehdä mahdollisimman paljon. Jos on mitenkään mahdollista niin jättäisin kursseja pois jos niitä on keväällä sen perus 30 op verran. Jos en ois päässyt tänä vuonna sisään niin alottaisin tammikuussa.
Eximia vai valmennuskeskus?
Kellään kokemusta eximiasta? Olisi vähän edullisempi, ja kaikki puhuu lähinnä valmennuskeskuksesta. Etenkin kotikursseista kaipaisin mielipiteitä :)
Haluuko joku vielä frendialen valmennuskeskukselta? Olisin ostamassa kohta! Jos kiinnostaa niin laita sähköpostia noorazaru@gmail.com
Minua kiinnostaisi hakea ensi keväänä pyskologiaan (ei-ensikertalaisena), mutta olen kokoaikatyössä. Onko kokemuksia, ajatuksia yms. onnistuuko luku-urakka mitenkään töiden ohessa vai onko turha toivo?
Mietin, että artikkeleiden julkaisun jälkeen voisin varmaan olla viimeisen kuukauden 80% työajalla, mutta eihän tuohon siltikään jää samalla tavalla vapaa-aikaa, kuin niille, jotka pystyvät paneutumaan lukemiseen täysipäiväisesti.
Lähinnä nyt siis pohdituttaa, lähdenkö yrittämään kaikkeni ja onko minulla aitoja mahdollisuuksia vai hukkaanko vain puoli vuotta...
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi hakea ensi keväänä pyskologiaan (ei-ensikertalaisena), mutta olen kokoaikatyössä. Onko kokemuksia, ajatuksia yms. onnistuuko luku-urakka mitenkään töiden ohessa vai onko turha toivo?
Mietin, että artikkeleiden julkaisun jälkeen voisin varmaan olla viimeisen kuukauden 80% työajalla, mutta eihän tuohon siltikään jää samalla tavalla vapaa-aikaa, kuin niille, jotka pystyvät paneutumaan lukemiseen täysipäiväisesti.
Lähinnä nyt siis pohdituttaa, lähdenkö yrittämään kaikkeni ja onko minulla aitoja mahdollisuuksia vai hukkaanko vain puoli vuotta...
Kyllä sinne on päästy töiden ohellakin valmistautumalla! Valmennuskurssiltani pääsi kaksi, jotka olivat ihan kokopäivätyössä valmistautumisen ohella, joten mahdollista se on. Aloita nyt jo opiskelemaan tilastoa, ota se haltuun ennen artikkeleiden ilmestymistä. Käytä vähän kesälomapäiviäsi (jos mahdollista) kevään aikana pääsiäisen ja muiden pyhien ympärillä, niin saat muutaman pidemmän "lukuputken". Ei sitä kammiossa tarvitse viettää koko kevättä artikkeleita lukien. Nythän nämä kokeet "eivät edellytä pitkää valmistautumista" (just joo eipä niin.....) Aion itsekin kokopäivätyön ohella sinne tällä kertaa päästä.
Hei,
onko täällä vielä kiinnostuneita Valmennuskurssin tammikuun kurssista. Laittaisitteko mahdollisimman pian yhteydenoton maria.psykalle@gmail.com?
Oletteko jo opiskelleet tilastoa tai muuten aloittaneet valmistautumisen? Ilmeisesti nyt jo pitäisi, ainakin tästä ketjusta päätellen. Yritän itse nyt aloitella, mutta en oikein tiedä mistä ja miten aloittaa!
Miksiköhän pääsykokeista edes valehdellaan etteivät ne edellytä pitkää valmistautumista, kun todellisuudessa ne edellyttävät ihan yhtä pitkää valmistautumista kuin ennenkin, erona vain se että nyt pitää tilaston suhteen valmistautua pitkästi arvailemalla mitä tulee osata, kun ennen sentään oli kerrottu suoraan...
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän pääsykokeista edes valehdellaan etteivät ne edellytä pitkää valmistautumista, kun todellisuudessa ne edellyttävät ihan yhtä pitkää valmistautumista kuin ennenkin, erona vain se että nyt pitää tilaston suhteen valmistautua pitkästi arvailemalla mitä tulee osata, kun ennen sentään oli kerrottu suoraan...
Näkisin asian niin, ettei se ole valehtelua, vaan yliopistot joutuvat kikkailemaan ja luovimaan valintakokeiden kanssa, koska Opetusministeriön mukaan valintakokeet eivät saa edellyttää pitkää valmentautumista. Käytännössä yliopistot tarvitsevat edelleen keinoja erotella ja karsia hakijoita, joten esim. psykaan hakiessa on tilasto oltava jo etukäteen hallussa, vaikka se ilmeisesti tuleekin itse valintakoemateriaaleihin. Sitä ei nyt vaan ilmoiteta suoraan siksi, ettei vaikuttaisi siltä, että koe vaatisi pitkää etukäteisvalmentautumista. Yliopistot varmaan mielellään teettäisivät pitkää valmentautumista vaativia valintakokeita edelleen ja ilmoittaisivat suoraan hakuperusteissa kaiken tarvittavan osaamisen, mutta enää se ei ole mahdollista, koska näin on päätetty.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko jo opiskelleet tilastoa tai muuten aloittaneet valmistautumisen? Ilmeisesti nyt jo pitäisi, ainakin tästä ketjusta päätellen. Yritän itse nyt aloitella, mutta en oikein tiedä mistä ja miten aloittaa!
Pääsin sisään tänä vuonna mut jos en pääsis, niin lukisin entistä pääsykoekirjaa tammikuusta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Ei edellytä yhtä pitkää valmistautumista. Luettavaa on vähemmän ja kokeet ovat tänä sekä viime vuonna olleet selvästi helpompia kuin aikaisempina vuosina ainakin siltä kannalta kuinka paljon soveltamista vaaditaan.
Mut eikö SPSS -juttuja ole joskus ollut kokeessa? Siksi kysyin kurssin käymisen hyödyllisyydestä 🤔
10% ylppäreihin osallistujista on korottajia/täydentäjiä - joka syksy ja joka kevät. Sitä kautta tulee paljon lisää L:liä ja E:tä.