Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
341/8137 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko joku täällä ottamassa valmennuskeskuksen kurssia? Me etsittäis kaverin kanssa vielä yhtä ihmistä frendialeen. Neljän hengen porukka saa sen suurimman mahdollisen alen -15% ja meillä on kaverin kanssa sellanen tilanne että saadaan kumpikin laitettua itsemme lisäksi kaksi kaveria, mutta yksi kavereista on kerennyt lupautua kimppaan myös erään toisen kanssa, joten etsittäis nyt siis yhtä ihmistä, kenet me voitaisiin vielä ilmottaa kaveriks. Jos jotakuta kiinnostaa niin huutakoon hep!

Täällä hep!! Just eilen kattelin että taidanpa ottaa valmennuskeskukselta kurssin. Ootteko ottamassa minkä niistä kursseista?

Mä otan varmaan maaliskuun kurssin ja kaveri pohti niitä itseopiskelumateriaaleja. Laitatko sun sähköpostiosoitteen, niin voisin laittaa sulle viestiä 😊

Okei 😊 Tein uuden sähköpostin tätä varten eli haluanpsykalle@hotmail.com 💁😂

Vierailija
342/8137 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta Jyväskylän maisteriopinnoista? Kuinka paljon syventävissä on läsnäoloja? Toiveena olisi päästä joskus Jyväskylään opiskelemaan. Suoritettuna on jo avoimen kautta psykan perus- ja aineopinnot sekä kahdet eri perusopinnot, jotka saa sivuopinnoiksi. Olisi kiva kuulla kokemuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/8137 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko joku täällä ottamassa valmennuskeskuksen kurssia? Me etsittäis kaverin kanssa vielä yhtä ihmistä frendialeen. Neljän hengen porukka saa sen suurimman mahdollisen alen -15% ja meillä on kaverin kanssa sellanen tilanne että saadaan kumpikin laitettua itsemme lisäksi kaksi kaveria, mutta yksi kavereista on kerennyt lupautua kimppaan myös erään toisen kanssa, joten etsittäis nyt siis yhtä ihmistä, kenet me voitaisiin vielä ilmottaa kaveriks. Jos jotakuta kiinnostaa niin huutakoon hep!

Täällä hep!! Just eilen kattelin että taidanpa ottaa valmennuskeskukselta kurssin. Ootteko ottamassa minkä niistä kursseista?

Mä otan varmaan maaliskuun kurssin ja kaveri pohti niitä itseopiskelumateriaaleja. Laitatko sun sähköpostiosoitteen, niin voisin laittaa sulle viestiä 😊

Okei 😊 Tein uuden sähköpostin tätä varten eli haluanpsykalle@hotmail.com 💁😂

Sulle on sähköpostia 😊

Vierailija
344/8137 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös hep Valmennuskeskuksen kursseille! Mielellään lyöttäytyisin porukkaan mukaan, jos vielä ehtii:) 

Hei aiotko siis ottaa valmennuskeskukselta kurssin? :) Tästä saisit ainakin yhden kaverin alkuun jos vielä kiinnostaa!

Vierailija
345/8137 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko täällä jotkut vielä kiinnostuneita tosta valmennuskeskuksen frendialesta? 😊

Vierailija
346/8137 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko täällä yrittää ihan pelkällä kokeella? Itse tietysti kirjoitin juuri vuotta ennen, kun tästä todistusvalintauudistuksesta kerrottiin ja en panostanut tarpeeksi joten todistusvalinta ei tule itselleni kuuloonkaan. :D

Vierailija
347/8137 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Joensuuhun ole mikään pakko muuttaa, etenkään, jos tulossa vain maisterit.

Vierailija
348/8137 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko täällä jotkut vielä kiinnostuneita tosta valmennuskeskuksen frendialesta? 😊

Olisin kiinnostunut! Onko sulla s-postia, johon voisin nakata viestiä?:) 

Vierailija
349/8137 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein kiinnostavan huomion liittyen ensi kevään psykan valintakokeeseen.

Helsingin yliopiston sivuilla lukee vuoden 2019 haun kohdalla näin:

"Tehtävät edellyttävät valintakoevaatimuksena olevan materiaalin ja kokeessa jaettavan aineiston ymmärtämistä ja soveltamiskykyä, tieteellisen ajattelutavan ja tilastollisten menetelmien perusteiden ymmärtämistä, aineistojen tulkintaa sekä päättely- ja oivalluskykyä. Valintakokeessa voi olla myös laskemista vaativia tehtäviä. Valintakoevaatimuksena oleva materiaali, joka julkaistaan kuukautta ennen valintakoetta ei ole käytettävissä valintakokeessa."

Vuoden 2020 haun tiedoissa lukee näin:

"Tehtävät edellyttävät valintakoevaatimuksena olevan materiaalin ja kokeessa jaettavan aineiston ymmärtämistä ja soveltamiskykyä, tieteellisen ajattelutavan ja tilastollisten menetelmien ymmärtämistä, aineistojen tulkintaa sekä päättely- ja oivalluskykyä siinä laajuudessa kuin asiat on esitetty valintakokeen ennakkomateriaalissa ja/tai kokeessa jaettavassa aineistossa. Valintakokeessa voi olla myös laskemista vaativia tehtäviä."

*

Toisin sanoen pääsykokeessa ei enää entiseen tapaan edellytetä vahvaa tilastollista osaamista, joka on hankittu parhaimmillaan (tai pahimmillaan...) vuosikausien pänttäämisellä ja valmennuskursseilla. Riittää, että kykenee omaksumaan ennakkomateriaalin ja osaa soveltaa kokeessa jaettavaa aineistoa.

Toki uskon, että ennakkomateriaali on helpompi omaksua, jos osaa tilastoa. Aion itsekin sen holopulkin hankkia ja aloittaa laskemisen hyvissä ajoin. Mutta uskoisin että ensi kevään pääsykoe tulee olemaan hieman erilainen kuin aikaisempina vuosina.

Mutta sitähän ei tiedä vielä millainen ennakkomateriaali on, tai missä laajudessa tilasto siinä esitellään. Missään ei ainakaan lue, ettei tarvita vahvaa tilastollista osaamista.

Niinpä. Vahva tilastollinen osaaminen on joka tapauksessa vain eduksi, eli tosiaan kannattaa lukea Holopulkki hyvin, koska tilastomatikka on se, joka erottelee parhaiten. Niin mä tekisin, jos en ois päässyt sisään tänä vuonna.

Vierailija
350/8137 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniko täällä yrittää ihan pelkällä kokeella? Itse tietysti kirjoitin juuri vuotta ennen, kun tästä todistusvalintauudistuksesta kerrottiin ja en panostanut tarpeeksi joten todistusvalinta ei tule itselleni kuuloonkaan. :D

Minä! Mulle kävi ihan samalla tavalla.

Vierailija
351/8137 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, täälläkin olisi yksi, joka olisi kiinnostunut frendialesta! Meinasitteko ottaa Valmennuskeskukselta vai Eximiasta? Voin pistää sähköpostin :) 

Vierailija
352/8137 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, täälläkin olisi yksi, joka olisi kiinnostunut frendialesta! Meinasitteko ottaa Valmennuskeskukselta vai Eximiasta? Voin pistää sähköpostin :) 

Ajattelin ottaa Valmennuskeskukselta!

Vierailija
353/8137 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä yritän pelkällä kokeella, kun en ole kirjoittanut ylioppilaaksi. Pitää toivoa, et kokeessa onnistuu. Oon toiselta alalta valmistunut maisteriksi ja avoimessa käynyt psykologian perus- ja aineopinnot. Toivon, että taustasta on hyötyä kokeen teossa. Tilastotiedettä kertailen tällä hetkellä.

Vierailija
354/8137 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin kiinnostunut! Onko sulla s-postia, johon voisin nakata viestiä?:) 

Joo tätä varten tein oikein erillisen! 😂 Elikkäs haluanpsykalle@hotmail.com :)

Vierailija
355/8137 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen kertomaan lukiolaisille psykan opiskelusta/hakemisesta. Minkälaisia asioita teitä hakijoita kiinnostaisi tietää? T. Fuksi ’19

Vierailija
356/8137 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Olisiko jollain tietoa/arvausta, minkä verran _raakapisteitä_ sisäänpäässeet ovat suurinpiirtein saaneet esim. tänä keväänä tai edeltävänä? Onko psykologiassa niin, että valintakokeen kaikki tehtävät ehtii koeaikana hyvä hakija tekemään vai onko ennemminkin painetesti, jossa pitää taktisesti vain koittaa raapia niin paljon pisteitä kasaan kuin ehtii? Ensimmäistä kertaa olen pääsykoetta menossa ensi keväänä tekemään.

Vierailija
357/8137 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Olisiko jollain tietoa/arvausta, minkä verran _raakapisteitä_ sisäänpäässeet ovat suurinpiirtein saaneet esim. tänä keväänä tai edeltävänä? Onko psykologiassa niin, että valintakokeen kaikki tehtävät ehtii koeaikana hyvä hakija tekemään vai onko ennemminkin painetesti, jossa pitää taktisesti vain koittaa raapia niin paljon pisteitä kasaan kuin ehtii? Ensimmäistä kertaa olen pääsykoetta menossa ensi keväänä tekemään.

Tänä ja viime vuonna sain sellaisen vaikutelman, että suurin osa ei ehtinyt tekemään koko koetta tai jos ehti, niin osa meni arvauksella. Ajankäyttö on todella tärkeetä kokeessa joka tapauksessa, esimerkiks artikkelikysymyksiä ei oo aikaa jäädä miettimään kauheen pitkään. Skaalauskerroin oli tänä vuonna noin 1,135. Viime vuonna parhain sai noin 100/150 raakapistettä.

Fuksi '19: mieti vaikka mitä oisit ite halunnut tietää opiskelusta ja hakemisesta viime vuonna.

Vierailija
358/8137 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Tänä ja viime vuonna sain sellaisen vaikutelman, että suurin osa ei ehtinyt tekemään koko koetta tai jos ehti, niin osa meni arvauksella. Ajankäyttö on todella tärkeetä kokeessa joka tapauksessa, esimerkiks artikkelikysymyksiä ei oo aikaa jäädä miettimään kauheen pitkään. Skaalauskerroin oli tänä vuonna noin 1,135. Viime vuonna parhain sai noin 100/150 raakapistettä.

Fuksi '19: mieti vaikka mitä oisit ite halunnut tietää opiskelusta ja hakemisesta viime vuonna.

Kiitos tosi paljon vastauksesta!

Vierailija
359/8137 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Hain viime keväänä (en päässyt sisään) ja ehdin tehdä kaikki tehtävät mutta en jäänyt pitkään miettimään vaan heitin arvauksella/palasin myöhemmin niihin mitä en heti hoksannut. Tärkeää onkin miettiä mistä tehtävistä saa parhaimmat pisteet/mikä rajaa hakijoita eniten ja aloittaa niistä. Ja jumiin ei kannata jäädä jos ei heti osaa jotain vaan mennä kokoajan eteenpäin ja myöhemmin palata miettimään uudelleen jos jää aikaa.

Kompastuskiveksi itselle osoittautui oma huolimattomuuteni/liiallinen varmuuteni kun tein yhden regressiotehtävän vahingossa väärin, tehtävien tarkistukseenkin siis kannattaa jättää aikaa koska paineen alla voi tulla aivan tyhmiä virheitä. Suosittelen aloittamaan matikan opiskelun hyvissä ajoin, mitä paremmin se on hallussa sitä vähemmän menee aikaa tehtävien miettimiseen, itselle matikan osuus tuntui helpohkolta juuri sen takia että olin käyttänyt sen opiskeluun paljon aikaa. Ja koevastaukset saatuani olin hämmästynyt kuinka paljon sai tulla virheitä verrattuna siihen kuinka lähelle sisäänpääsyä kuitenkin pääsin. Eli tästä päättelin että jos osaa matikan ja artikkelit todella hyvin sisäänpääsy on mahdollista vaikka ei koko koetta ehtisikään tehdä. Ja mitä paremmin ja enemmän on tietoa, sitä nopeammin saa mahdollisimman monta tehtävää tehtyä! 

Vierailija
360/8137 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Hain viime keväänä (en päässyt sisään) ja ehdin tehdä kaikki tehtävät mutta en jäänyt pitkään miettimään vaan heitin arvauksella/palasin myöhemmin niihin mitä en heti hoksannut. Tärkeää onkin miettiä mistä tehtävistä saa parhaimmat pisteet/mikä rajaa hakijoita eniten ja aloittaa niistä. Ja jumiin ei kannata jäädä jos ei heti osaa jotain vaan mennä kokoajan eteenpäin ja myöhemmin palata miettimään uudelleen jos jää aikaa.

Kompastuskiveksi itselle osoittautui oma huolimattomuuteni/liiallinen varmuuteni kun tein yhden regressiotehtävän vahingossa väärin, tehtävien tarkistukseenkin siis kannattaa jättää aikaa koska paineen alla voi tulla aivan tyhmiä virheitä. Suosittelen aloittamaan matikan opiskelun hyvissä ajoin, mitä paremmin se on hallussa sitä vähemmän menee aikaa tehtävien miettimiseen, itselle matikan osuus tuntui helpohkolta juuri sen takia että olin käyttänyt sen opiskeluun paljon aikaa. Ja koevastaukset saatuani olin hämmästynyt kuinka paljon sai tulla virheitä verrattuna siihen kuinka lähelle sisäänpääsyä kuitenkin pääsin. Eli tästä päättelin että jos osaa matikan ja artikkelit todella hyvin sisäänpääsy on mahdollista vaikka ei koko koetta ehtisikään tehdä. Ja mitä paremmin ja enemmän on tietoa, sitä nopeammin saa mahdollisimman monta tehtävää tehtyä! 

Jes kiitos paljon sullekin vastauksesta! Hyvä vähän tietää mitä odottaa. Ja täytyy tosiaan koittaa pitää vaan pää kylmänä ja taktisesti sekä huolellisesti raapia sit pisteitä kasaan!