Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääkaupunkiseutu 80-90-luvulla

Vierailija
25.06.2019 |

Oliko pääkaupunkiseutu viihtyisämpi ja turvallisempi 80/90-luvuilla? Oliko ns. rupusakkia missä määrin? Vanhoissa kuvissa näyttää aika idylliseltä.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttönä/naisena oli kyllä todella turvallista liikkua ihan myöhäänkin. Tähän päivään mennessäkään en ole koskaan kokenut kantiksen suunnalta minkäänlaista satunnaista huutelua kummempaa katuahdistelua, mutta nykyään on näitä toisia tyyppejä jotka menevät vähän eri säännöillä.

Vierailija
42/69 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastiko jos asui muualla ja kävi vaikka sörnäisissä saattoi saada turpaan? vain miehetkö? mistä kukaan tiesi missä joku asuu? ihan tavis työssäkäyvätkö? niidenkin kimppuun käytiin? entä jos töölöstä kävi kaupassa joku sörkassa?

Tietyn ikäiset ja näköiset pojat, lähinnä. Vähän sellaista aluejengimeininkiä, mutta ei siinä kaikki olleet todellakaan osallisia. Suurin osa tytöistä (poislukien jotkut pahistytöt jotka saattoivat ottaa kissatappeluita toisten pahistyttöjen kanssa) ja kiltinnäköiset pojat olivat varsin suojassa tuolta touhulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
44/69 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan myös tuolta ajalta komeat pitkähiuksiset parikymppiset kundit.

Silloin oli miehekkääpiä miehiä vaikka hiukset oli pidemmät kuin tytöillä.

Milloin tämä testosteronivajaus alkoi näkyä miesten ulkonäössä?

Nyky 30-vuotiaalla on 70-vuotiaan spermataso ja näkyy kyllä muutenkin.

Näitä outoja katkeroituneita peräkammarin poikiakaan ei ollut näin paljon kuin nykyään.

En halua halventaa vaan tämä on ennemmin huolestuttavaa.

Vierailija
45/69 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattavasti turvattomampaa kuin nykyään.

Vierailija
46/69 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kantisjuoppoja oli aika lailla, ne hengas puistoissa tai muilla penkeillä. Siihen aikaan itiksessä oli yleisö penkkejä.

Vaihdettiin lasolin resepti etanolista metanoliin ja ammattimaiset alkkikset kuoli pois.

Vierailija
47/69 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

erittäin turvallista, vain ne jotka tykkäs tapella tappeli keskenään ja noista tietty oli kovat tilastot mutta ellei menny vapaaehtoisesti mukaan hommaan oli turvassa.

Vierailija
48/69 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 1971 ja kasvanut läntisen Helsingin lähiössä.

Kun olin pieni, oli pultsareita. Ne eivät olleet sillä lailla pelottavia, yksikin opetti minua ajamaan pyörällä ilman apupyöriä. Jälkikäteen tajuan äidin ja isän jännitteen tuossa tilanteessa, mutta antoivat opastaa ja auttaa ja opin. Pultsarit olivat siis tyyliin 3 tai neljä miestä, jotka kesällä bunkkasivat lähimetsässä. Ja alueemme oli siis hyvinkin vauras, Suomen kallein golfkenttä alkaa takapihaltamme.

Teini olin 80-luvulla ja silloin oli hiukan pelottavaa olla nuori. Ehkä asiaan vaikuttivat pari nuorta raiskattua ja murhattua naista, joista toinen suunnilleen meidän kulmillamme. Muistan todella elävästi sen, kuinka pelkäsin viimeisellä pätkällä pyörällä kotiin ajaessani, siis ajoin ihan täysillä, koska pelotti. Jotenkin tässä vielä yhdistyi se, että murhataan, ei niinkään raiskaus vaan sen myötä silloin väistämätön kuolema.

https://www.m ur h a.info/phpbb2/viewtopic.php?t=3987  (poista välilyönnit, ei sallittu sivusto täällä)

90-luvulla olin sitten jo nuori aikuinen enkä muista minkäänlaista pelkoa tai häiriötä tuolta ajalta.

Vierailija
49/69 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Helsingissä vv. 76-96, mm. Itä-Pasila, Kallio, Haaga, Maunula, enkä muista että olisi tarvinnut pelätä missään. Spurguja oli, mutta eivät olleet väkivaltaisia. Maunulasta muistan jotain huumejengiä. Vuosaaressa asunut kaverini oli kolkattu jossain alikäytävässä ja ryöstetty, keskellä päivää. En liikkunut itse niissä piireissä, niin jäi aika kaukaiseksi tuo maailma. Meidän talo/piha oli rauhallinen. Lapseni käveli 5-vuotiaana yksin kotoa leikkipuistoihn ja lähi-Elantoon.

Vierailija
50/69 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan myös tuolta ajalta komeat pitkähiuksiset parikymppiset kundit.

Silloin oli miehekkääpiä miehiä vaikka hiukset oli pidemmät kuin tytöillä.

Milloin tämä testosteronivajaus alkoi näkyä miesten ulkonäössä?
Nyky 30-vuotiaalla on 70-vuotiaan spermataso ja näkyy kyllä muutenkin.

Näitä outoja katkeroituneita peräkammarin poikiakaan ei ollut näin paljon kuin nykyään.

En halua halventaa vaan tämä on ennemmin huolestuttavaa.

Niin totta. Muovit varmaan vaikuttaa.Ikävää kaikinpuolin

mies51v

Vierailija
51/69 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

erittäin turvallista, vain ne jotka tykkäs tapella tappeli keskenään ja noista tietty oli kovat tilastot mutta ellei menny vapaaehtoisesti mukaan hommaan oli turvassa.

Ei pidä paikkaansa.

Vierailija
52/69 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän itölähiödsä poltettiin ajoittain autoja ja tapeltiin ja imppailijoita oli.

Vierailija
53/69 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Töölössä ja joka nurkalla oli itsensäpaljastelijoita. Kerran viikkoon ainakin sai niitä katsella. Osa oli vakityyppejä. Mutta ei tullut mieleen ilmoittaa poliisille. Nyt tekisin ilmoituksen.

Vierailija
54/69 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastiko jos asui muualla ja kävi vaikka sörnäisissä saattoi saada turpaan? vain miehetkö? mistä kukaan tiesi missä joku asuu? ihan tavis työssäkäyvätkö? niidenkin kimppuun käytiin? entä jos töölöstä kävi kaupassa joku sörkassa?

Olin ehkä 13 kun seikkailun pyörällä Vantaalta Helsinkiin Vesalan puolelle. Ajoin umpikujaan, jossa oli paikallisia ongelmateinejä mm kansallista vähemmistöä. Ottivat minulta tönien pyörän ja se olisi varmaan jäänyt sille tielle, ellei lähitalon rapusta olisi tullut ehkä noin 18v nahkatakkirokkari joka käskytti tiukasti tyypit antamaan pyörän takaisin. Pelastaja neuvoi jatkossa pysymään turvallisella omalla puolella, vaikka ei senkään alueen elämä näin jälkikäteen miettien mitään ihan seesteistä ollut. Tosin vain kerran minua läiskittiin siellä naamaan, silloinkin oli kyse jostain muualta bileisiin kuokkimaan tulleista.

Vierailija
55/69 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin Töölössä ja joka nurkalla oli itsensäpaljastelijoita. Kerran viikkoon ainakin sai niitä katsella. Osa oli vakityyppejä. Mutta ei tullut mieleen ilmoittaa poliisille. Nyt tekisin ilmoituksen.

Lisäksi namusedät ahdistelivat alakouluikäisiä, törmäsin itse Espoossa ja Vantaalla näihin. Yhden tunnetun poliisi kävi hakemassa kotoaan, kun oli saanut jonkun saaliiksi. Piha oli silloin täynnä lynkkaushenkistä väkeä.

Yläkoulun käytävillä oli välillä välienselvittely itä nyrkein.

Vierailija
56/69 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla tavanomaiset pihatsppelut eivät päätyneet poliisin tilastoihin, tuskin edes koulussa tapahtuvat vaikka opettaja olisi nostanut osapuolet kovin ottein seinälle.

Muistan kun yläasteen kovikset asuinalueemme huonomaineisemmalta puolelta tulivat meidän kulmillemme uhoamaan ja ampumaan meitä 4-5-luokkalaisia ritsoilla. Kaverin faija näki, kiehahti ja juoksi jätkät kiinni ja antoi sellaiset litsarit, ettei tyyppejä senö jälkeen näkynyt.

Vierailija
57/69 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulta on jäänyt mieleen "metsien miehet" eli itse kyhätyissä hökkeleissä asuvat spurgut. Noita hökkeleitä oli paljon ainakin Leppävaaran takaisissa metsissä ja Pasilassa. Talvisin sitten kuskattiin sieltä pois paleltumalla kuolleita alkoholisteja. Ryyppyremmeissä oli myös naisia jotka möivät seksiä alkoholia vastaan. Muutaman kerran törmäsin metsässä tällaiseen tilanteeseen jossa mies oli naisen päällä äheltämässä ja nainen vain viittoili sieltä alta meitä ihmetteleviä lapsia kauemmas.

Toinen mieleen jäänyt asia oli liiman imppaus. Oli joskus ihan muotiakin ja tyhjiä liimatuubeja löytyi metsistä. Taisi aika moni pilata aivonsa sillä tavalla.

Kaiken kaikkiaan lapsia ja nuoria valvottiin vähemmän ja saimme puuhata aika rauhassa missä halusimme vanhempien tietämättä. Osalle tämä ei sitten sopinut ja osa joutui vähän pahoille teille. Ryyppääminen saatettiin aloittaa todella nuorena ja sitten jo kohta liimaa ja jotain pillereitä. Nykynuoret ovat paremin valvottuja ja siksi ehkä parempitapaisiakin.

Vierailija
58/69 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin maalaisesta Helsinki oli tuolloin ihana paikka. Haaveilin aina, että sinne muutan kunhan aikuistun. No, en muuttanut monestakaan syystä ja nyt olen siitä pelkästään iloinen. Helsingistä on tullut melkoinen slummi. Lapseni opiskelee siellä, mutta muuttaa kuulemma kiireesti kotiseudulle maalle takaisin, kunhan valmistuu. Onneksi tänne on tulossa iso uusi yritys, joka jo etsii työntekijöitä, jospa tärppäisi sinne.

Vierailija
59/69 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttönä/naisena oli kyllä todella turvallista liikkua ihan myöhäänkin. Tähän päivään mennessäkään en ole koskaan kokenut kantiksen suunnalta minkäänlaista satunnaista huutelua kummempaa katuahdistelua, mutta nykyään on näitä toisia tyyppejä jotka menevät vähän eri säännöillä.

S-rikoksia oli paljon enemmän, nimenomaan niitä jossa ulkona joutuu tuntemattoman raiskaamaksi. Nykyään on enemmän niin että nainen itse lähtee vieraan miehen matkaan/kutsuu kotiinsa ja joutuu uhriksi.

Naisiin kohdistuneita henkirikoksia oli myös enemmän. Osa on vieläkin selvittämättä. Helsingissä toimi tuolloin mahdollisesti sarjamurhaaja. Lisäksi mies joka seurasi uhreja ja tiirikoi sitten lukot ja r aiskasi naisen tämän kotona yms.

Vierailija
60/69 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli, ja vielä 2000-luvullakin oli ihan erilaista kuin nykyään. Ikävä niitä aikoja.

2000-luvun alku oli tosiaan hyvää aikaa. Paljon kivempi silloin. Turistejakin oli vähemmän, niin ei ollut sellaista tungosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi