Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääkaupunkiseutu 80-90-luvulla

Vierailija
25.06.2019 |

Oliko pääkaupunkiseutu viihtyisämpi ja turvallisempi 80/90-luvuilla? Oliko ns. rupusakkia missä määrin? Vanhoissa kuvissa näyttää aika idylliseltä.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä pelottavampaa kaupungilla iltaisin, paljon aggressiivisia känniläisiä. Samoin asemanseudut olivat nykyistä pelottavampia. Ei ollut kaupunkikulttuuria positiivisessa mielessä mutta lieveilmiöitä sitäkin enemmän. Baarit menivät aikaisin kiinni, mutta jostain niitä humalaisia tuli.

Vierailija
62/69 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No 1980- ja 1990-lukujen vaihteessa oli paljon rikollisuutta ja väkivaltaa, tilastoissakin näkyy sellainen piikki. Helsingissä nämä tapot ja pahoinpitelyt alkoivat vähentyä vasta sitten 1990-luvun puolivälissä. Lähiöissä oli ennen enemmän tappeluja ja kaikkea sellaista.

Muistan että busseissa, junissa ja metrossa oli välillä turvatonta, varsinkin viikonloppuöisin.  Varmaan silloin vaikutti lama ja sen myötä työttömyys, alkoholin lisääntynyt käyttö, yms. Huumeiden käyttö alkoi tulla näkyvämmäksi silloin. Ihmiset raijasivat halpaa viinaa Virosta, toiset ihan "ammatikseen".

Jo 80-luvun loppuvuosina tapahtui, että perinteiset puliukot hävisivät (hetkeksi) katukuvasta, ja tilalle alkoi tulla entistä enemmän nuoria sekakäyttäjiä.

Muistan Hesarin jutun aiheesta otsikolla "Miehet, hyppikää ratikoiden alle. "

Puliukot eivät olleet pelottavia kuten narkomaanit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itä-helsinki ei ollut yhtä slummiutunut kuin nyt

Tämä! Itiksessä viitsi käydä shoppailemassakin, oli ihan tavallista porukkaa.

Vierailija
64/69 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttönä/naisena oli kyllä todella turvallista liikkua ihan myöhäänkin. Tähän päivään mennessäkään en ole koskaan kokenut kantiksen suunnalta minkäänlaista satunnaista huutelua kummempaa katuahdistelua, mutta nykyään on näitä toisia tyyppejä jotka menevät vähän eri säännöillä.

Jaa, kyllä minua joku ihan kantiksen oloinen nuori heppu yritti 80-luvulla Töölössä keskellä kirkasta päivää kadulla kulkiesani käpälöidä. Kaisaniemen puiston läpi kulkemisesta iltamyöhällä varoiteltiin meitä muualta tulevia, jne.

Vierailija
65/69 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei älykapulazombeja

EI kulttuurin rikastuttajia

Ei mielensäpahoittajia

Ei suvakkeja

Paljon oli siinä suhteessa paremmin asiat.

Vierailija
66/69 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulta on jäänyt mieleen "metsien miehet" eli itse kyhätyissä hökkeleissä asuvat spurgut. Noita hökkeleitä oli paljon ainakin Leppävaaran takaisissa metsissä ja Pasilassa. Talvisin sitten kuskattiin sieltä pois paleltumalla kuolleita alkoholisteja. Ryyppyremmeissä oli myös naisia jotka möivät seksiä alkoholia vastaan. Muutaman kerran törmäsin metsässä tällaiseen tilanteeseen jossa mies oli naisen päällä äheltämässä ja nainen vain viittoili sieltä alta meitä ihmetteleviä lapsia kauemmas.

Toinen mieleen jäänyt asia oli liiman imppaus. Oli joskus ihan muotiakin ja tyhjiä liimatuubeja löytyi metsistä. Taisi aika moni pilata aivonsa sillä tavalla.

Kaiken kaikkiaan lapsia ja nuoria valvottiin vähemmän ja saimme puuhata aika rauhassa missä halusimme vanhempien tietämättä. Osalle tämä ei sitten sopinut ja osa joutui vähän pahoille teille. Ryyppääminen saatettiin aloittaa todella nuorena ja sitten jo kohta liimaa ja jotain pillereitä. Nykynuoret ovat paremin valvottuja ja siksi ehkä parempitapaisiakin.

Nykynuoret myös roikkuvat enemmän tietokoneen edessä pelaten tai somettaen, kun ennen usein ei ollut muuta ajanvietettä kuin roikkua kaduilla ja kallioilla.

Vierailija
67/69 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin että Helsinki oli tuolloin viihtyisä ja turvallinen.

Vierailija
68/69 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on yhden kerran ryöstetty väkivaltaisesti. Tämä tapahtui 1990 Perunatorilla. Tekijöinä oli itseäni vähän nuorempien supisuomalaisten poikien ryhmä (olin tuolloin 17-18). Tekijöitä oli viisi, ja he olivat siis aivan tuntemattomia. Arvelen, että he olivat n. 16-vuotiaita. Ainakin kahdella oli veitset. Kun tein rikosilmoitusta, poliisi sanoi, ettei näitä ehditä tutkia, kun vastaavia tapauksia on niin paljon!

M47

Vierailija
69/69 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut on yhden kerran ryöstetty väkivaltaisesti. Tämä tapahtui 1990 Perunatorilla. Tekijöinä oli itseäni vähän nuorempien supisuomalaisten poikien ryhmä (olin tuolloin 17-18). Tekijöitä oli viisi, ja he olivat siis aivan tuntemattomia. Arvelen, että he olivat n. 16-vuotiaita. Ainakin kahdella oli veitset. Kun tein rikosilmoitusta, poliisi sanoi, ettei näitä ehditä tutkia, kun vastaavia tapauksia on niin paljon!

M47

Myös minun läheinen kaverini ryöstettiin 90-luvun alussa keskustassa veitsellä uhaten. Itse olin ysärin puolivälissä kaupassa töissä ja silloin näkyi ns paluumuuttajina tulleiden nuorten joukossa pinnalla ollut huumeongelma ja siihen liittyvät varasteluyritykset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä