Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pari päivää Helsingissä "turistina"

Vierailija
25.06.2019 |

Asunut Helsingissä 13 vuotta ja nyt viimeisenä neljänä päivänä nähnyt "turistina" täällä enemmän ns. nähtävyyksiä kuin asumisaikana. Äiti oli pohjoisesta täällä nyt lomailemassa eka kertaa yksin ja ei kiireellä (isä kuoli toukokuussa). Käytiin Hoplop -kiertoajelubussissa, Tuomiokirkossa, Hietaniemen hautausmaalla pällistelemässä presidenttien hautoja, Korkeasaaressa lautalla, Temppeliaukion kirkossa, Oodissa ja etsimässä Kampissa yleistä vessaa..... :D Tietysti myös Kauppatorilla syömässä muikkuja, mutta se on mun traditio, mitä pitää tehdä monta kertaa kesässä. Linnanmäelle ja kesäteatteriin ei ehditty.

Mitä meiltä jäi teidän mielestä kokematta? (tarkoitus ottaa vinkeistä vaarin ja jatkaa tutustumista "turistina")

F

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenlinna, Katajanokan jugendkorttelit. Työväenasuntomuseo Alppilassa, kävelyretki Puu-Käpylään. Hakasalmen Huvilan 1920-lukunäyttely. Joku kiva kotimuseo, esim. Päivikki ja Sakari Sohlbergin kotimuseo tai Reitzin säätiön kokoelmat. Tamminiemi ja Seurasaari.

Vierailija
2/27 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivarin ranta, kahvit Ursulassa ja drinksut Löylyssä Hernesaarenrannassa. Arkkitehtuurin ihailua Eirassa, Ullanlinnassa, Kaivarissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoplop-kiertoajelubussi kuulostaa jännittävältä.

Onko siellä pallomeri ja kiipeilytelineitä? Kätevää, kun voi yhdistää leikkimisen ja kiertoajelun.

Vierailija
4/27 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautojen katselu ei kuulosta kovinkaan mielenkiintoiselta. Mutta hupinsa kullakin.

Vierailija
5/27 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoplop-kiertoajelubussi kuulostaa jännittävältä.

Onko siellä pallomeri ja kiipeilytelineitä? Kätevää, kun voi yhdistää leikkimisen ja kiertoajelun.

Kun Leijonat tuli kultajuhliin, myös juontaja sanoi tv:ssä, että "sieltä Leijonat tulevat Hoplop-bussillaan". :D

Vierailija
6/27 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko se ap ollut kuitenkin "hop on, hop off"-bussi......?

Vierailija
7/27 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös sukulainen käymässä Helsingissä. Ollaan käyty Cafe Regatassa, Mestaritallin terassilla (Meritalli), Kaivarin rantoja käveltiin, Oodi, Kiasma, Senaatintorilla Kaupunginmuseo ja Kauppatori, Hakaniementori. Aiotaan vielä mennä Kansalliskirjastoon (Minna Canth-näyttely). Hän kiertelee myös yksin paljon, tänään lähti shoppailemaan. Siitä kieltäydyin :). 

Ehkä vielä mm. Seurasaari, Tamminiemi, Linnunlaulu/Sinisen huvilan kahvila, Puu-Vallila. 

Olemme 50+ ikäisiä. 

Mukavia juttuja ap on keksinyt äitinsä kanssa. Hyvä ketju, voi katsella itsekin vinkkejä. 

Vierailija
8/27 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenlinnalle ääni täältäkin. Saaristoveneet (joko Helsingistä tai Espoosta) hyvällä säällä, mutta sitten täytyy varata melkein koko päivä.

Vierailija
9/27 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenlinnalle ääni täältäkin. Saaristoveneet (joko Helsingistä tai Espoosta) hyvällä säällä, mutta sitten täytyy varata melkein koko päivä.

Niin ja kannattaahan Uspenskissakin piipahtaa, jos Kauppatorin liepeillä on liikkeellä.

Vierailija
10/27 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, kun porukka tarttuu olennaiseen... mutta ap:lle: Annelundin puisto ja Vanhakaupunki, jos äiti tykkää astioista, siinä on Arabian tehtaanmyymälä myös aika lähellä.  Jos tykkäätte relata rantsussa ja on lämmin päivä, Kumpulan tai Stadikan maauimala. Lammassaari on myös hauska. 

Vierailija
11/27 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risteily kauppatorilta ja siihen vaikka saaristolaispöytä, suomenlinna, sibelius monumentti, korkeasaari, Eira/ Ullanlinna kierros / katajanokan jugend talot, uspenskin katedraali. Mannerheimin kotismuse, sinebrychoff. 

Villa Gyllenberg ja voihan tuota Didcrichseniäkin käydä katsomassa.

Seurasaari ja Tamminiemi

Tarvaspää

Vierailija
12/27 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenlinna on upea kokemus, kuin oma kuplansa koko Suomessa. On jotenkin huvittavaa, että on ihmisiä jotka asuvat Helsingissä mutta eivät ole ikinä käyneet Suomenlinnassa.

Ylipäätänsä on huvittavaa, että Suomessa on yli 30 vuotiaita ihmisiä jotka eivät ole koskaan käyneet Suomenlinnassa. Mutta silti tuntevat kaikkia ulkomaiden nähtävyyksiä paremmin kuin itse oman Suomen nähtävyyksiä. Jotenkin surullista.

Vierailija
13/27 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Miten ihana viesti, arvoisa F!

Ilahduttavaa, että tällä palstalla annat ihmisille myönteistä hyvään elämään liittyvää pohdittavaa ja keskusteltavaa vieraiden ihmisten sosiaalisen raatelun sijaan. Se ehkä oli alunperinen tarkoituskin tällaiselle palstalle.

Minulla on vain neuvo Amos Rex näiden muiden hyvien neuvojen lisäksi. Kaunista kesää ja hyvää vointia sinulle ja leskeksi jääneelle äidillesi!

Vierailija
14/27 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenlinna on upea kokemus, kuin oma kuplansa koko Suomessa. On jotenkin huvittavaa, että on ihmisiä jotka asuvat Helsingissä mutta eivät ole ikinä käyneet Suomenlinnassa.

Ylipäätänsä on huvittavaa, että Suomessa on yli 30 vuotiaita ihmisiä jotka eivät ole koskaan käyneet Suomenlinnassa. Mutta silti tuntevat kaikkia ulkomaiden nähtävyyksiä paremmin kuin itse oman Suomen nähtävyyksiä. Jotenkin surullista.

Onhan se Suomenlinna hieno ja Helsingissä (kuten monessa muussakin Suomen kaupungissa) riittää nähtävää, mutta jos turkulainen viettää mielellään lomia enemmän esim. Tukholmassa kuin Helsingissä, niin mitä pahaa/surullista siinä on?

Vierailija
15/27 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käydään matkoilla aina jossain mahdollisimman syvällä minne se kaupunkibussilippu riittää ja minne pääsee metrolla tai paikallisjunalla.

Eli me kävisimme Matinkylässä tai Vuosaaressa katsomassa paikallista elämää. Tai ehkä Tapiolassa ja samalla Emmassa.

Vierailija
16/27 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se Suomenlinna hieno ja Helsingissä (kuten monessa muussakin Suomen kaupungissa) riittää nähtävää, mutta jos turkulainen viettää mielellään lomia enemmän esim. Tukholmassa kuin Helsingissä, niin mitä pahaa/surullista siinä on?

Juu, mä olen useammin käynut Tukholmassa kuin Turussa. Hesalainen olen.

Vierailija
17/27 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin hiljattain muutaman teinin kanssa metrolla Kontulassa. Viivyttiin siellä puolisen tuntia. Nuoret olivat ihan töpinöissään. Ilmeisesti jossakin Instassa tai YouTubessa Kontulaa pidetään kammottavana ghettona ja he kokivat saaneensa uskomattoman elämyksen.

No, heiluihan siinä asemalla puolenpäivän aikaan epämääräisempääkin joukkoa, mutta muuten ihmiset näyttivät varsin tavallisilta.

Vierailija
18/27 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisellä tasolla se, että suomalaiset tuntevat ulkomaita enemmän kuin itse maata jossa asuvat, se on jotenkin surullista.

Monella myös tuntuu olevan sellaista, että oman kaupungin nähtävyyksiä ei tunneta, esim. moni turkulainen ei ole käynyt Turun linnassa, mutta sitten kun lähtevät ulos Turusta niin he käyvät nähtävyyksissä muualla. Onkohan siinä joku ihme psykologia takana, kun tämä tuntuu olevan universaalista peräti.

Vierailija
19/27 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, mä olen useammin käynut Tukholmassa kuin Turussa. Hesalainen olen.

Minäkin olin nuorena käynyt useammin Tukholmassa kuin Helsingissä. Matkaan mentiin suorinta reittiä Turun kautta. Tamperelainen olen.

Vierailija
20/27 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisellä tasolla se, että suomalaiset tuntevat ulkomaita enemmän kuin itse maata jossa asuvat, se on jotenkin surullista.

Monella myös tuntuu olevan sellaista, että oman kaupungin nähtävyyksiä ei tunneta, esim. moni turkulainen ei ole käynyt Turun linnassa, mutta sitten kun lähtevät ulos Turusta niin he käyvät nähtävyyksissä muualla. Onkohan siinä joku ihme psykologia takana, kun tämä tuntuu olevan universaalista peräti.

Ei pitäisi olla pakollista koluta koko omaa maata ennen kuin voi lähteä ulkomaille. En minäkään ole käynyt Lapissa, ja Keski-Eurooppaan pääsee helpommin kuin sinne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän