Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä osta koiraa nettipalstoilta!

Vierailija
24.06.2019 |

Jotta pentutehtailu saataisiin loppumaan, ostajien on kannettava vastuunsa. Niin kauan kuin ihmiset ostavat näitä halpoja (usein ulkomailta tuotuja) koiria, ei pentutehtailu lopu. Jos kysyntää ei ole, markkinatkin kuivuvat kokoon.
Tässä eläinsuojeluyhdistyksen tekemä fiksun koiranostajan opas. Toivon, että jokainen koiran (tai miksei muunkin lemmikin) ostamista suunnitteleva lukisi tämän oppaan
http://www.sey.fi/images/Julkaisut/fiksun_koiranostajan_opas.pdf

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistatko pentutehtailijan myynti-ilmoituksen? 5 merkkiä paljastaa hämärän myyjän

"Jos lemmikkikauppiaan verkkokauppailmoituksessa on nämä tai jokin näistä, on hälytyskellojen syytä pirahtaa:

– Myytävät eläimet ovat erityisen edullisia

– Ilmoittajalla ei ole omaa verkkosivua jolla kerrotaan kasvatustoiminnasta

– Rotukoiria ei ole rekisteröity Suomen Kennelliittoon

– Myytävistä eläinyksilöistä ei ole kuvia, ilmoitus on kuvitettu kuvapankkikuvalla

– Ilmoittajalla on prepaid-liittymä"

Lue koko juttu täältä: 

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f1030774-3da8-42be-91e7-19cf…

Lisäksi, jos samalla ilmoittajalla useita ilmoituksia jatkuvasti, pentuja ja emoa ei pääse kotiin katsomaan vaan pentu tarjoudutaan tuomaan puolimatkaan tms.

Vierailija
22/32 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän pakko ostaa kun ”kasvattajat” ronklaavat omat pentunsa tutuille ja näyttelykoiriksi. Jos haluaa lemmikin, lenkkikaverin ja kivan kotikoiran, niin nsttipalstat kutsuvat. Ihan voivat kasvattajat katsoa peiliin.

Kasvatan rotukoiria, mutta vain silloin kun osuu hyvä yhdistelmä ja on hyviä koteja tarjolla. Jos en löydä nartuilleni hyviä sulhasia, en teetä pentuetta lainkaan, vaikka ostajia olisi. Hyväkin yhdistelmä voi jäädä toteuttamatta, jos ei ole hyviä koteja tarjolla.

Olen kasvattanut nyt 24 vuotta koiria ja uran alkuaikoina tuli myytyä koiria valitettavasti väärille ihmisille. Vahingosta viisastuneena myyn nykyään vain tarkkaan valituille ihmisille. En todellakaan myy hyvää pentua piiloon kotikoiraksi, vaan haluan sen saavan näkyvyyttä ja ansaitsemaansa arvostusta. Pahnanpohjimmaisillekin, eli niille ei jalostuskelpoisillekin minulla on hyvät ja osaavat perheet.

Meillä siis kasvatetaan ihan vaan kotikoiria ja lenkkikavereita, näyttelykiinnostus ja muu harrastuneisuus on toki plussaa, muttei pakollista. Enhän minä voi sitä määrätä mitä kukin tekee sillä pennulla, minkä minulta ostaa.

Sun asenne kuvastaa juuri sitä ihmistyyppiä, jolle en koiraa myisi. Anteeksi vaan.

Olet varmasti myös oraakkeli ja kyökkipsykologian tohtori. Teiltä koiranlasvattajilta tuo analyysi luonnostuu ihan ilman koulutusta 😁

Juuri siksi: iso _ei_ teille.

Ei tarvitse olla mikään psykologi, kun myy vain sellaisille ihmisille, jotka tuntee entuudestaan. Moni ennen minulta pennun ostanut, ottaa yhteyttä kun tulee uuden pennun aika. Tai muuten koirapiireistä tuttu henkilö. Tai jostain muusta yhteydestä tuttu. Eikä tarvitse olla minun henkkoht tuttu, riittää sekin, että on hyvämaineinen ja muuten tunnettu. Viimeksi lähti pentu eräässä koiraurheilulajissa maailmanmestaruustasolla kisaavalle ja tuomaroivalle naiselle, jota en henkkoht tunne. Yksi pentu, kivesvikainen, lähti iäkkäälle pariskunnalle. Oltiin naapureita 90-luvulla, ja heille on lähtenyt minulta jo viisi koiraa kaikkiaan. Tiedän, että näitä kauppoja en tule katumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain Vikinän lahjaksi.

Vierailija
24/32 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän pakko ostaa kun ”kasvattajat” ronklaavat omat pentunsa tutuille ja näyttelykoiriksi. Jos haluaa lemmikin, lenkkikaverin ja kivan kotikoiran, niin nsttipalstat kutsuvat. Ihan voivat kasvattajat katsoa peiliin.

Kasvatan rotukoiria, mutta vain silloin kun osuu hyvä yhdistelmä ja on hyviä koteja tarjolla. Jos en löydä nartuilleni hyviä sulhasia, en teetä pentuetta lainkaan, vaikka ostajia olisi. Hyväkin yhdistelmä voi jäädä toteuttamatta, jos ei ole hyviä koteja tarjolla.

Olen kasvattanut nyt 24 vuotta koiria ja uran alkuaikoina tuli myytyä koiria valitettavasti väärille ihmisille. Vahingosta viisastuneena myyn nykyään vain tarkkaan valituille ihmisille. En todellakaan myy hyvää pentua piiloon kotikoiraksi, vaan haluan sen saavan näkyvyyttä ja ansaitsemaansa arvostusta. Pahnanpohjimmaisillekin, eli niille ei jalostuskelpoisillekin minulla on hyvät ja osaavat perheet.

Meillä siis kasvatetaan ihan vaan kotikoiria ja lenkkikavereita, näyttelykiinnostus ja muu harrastuneisuus on toki plussaa, muttei pakollista. Enhän minä voi sitä määrätä mitä kukin tekee sillä pennulla, minkä minulta ostaa.

Sun asenne kuvastaa juuri sitä ihmistyyppiä, jolle en koiraa myisi. Anteeksi vaan.

Olet varmasti myös oraakkeli ja kyökkipsykologian tohtori. Teiltä koiranlasvattajilta tuo analyysi luonnostuu ihan ilman koulutusta 😁

Ei tarvitse olla mikään psykologi, kun myy vain sellaisille ihmisille, jotka tuntee entuudestaan. Moni ennen minulta pennun ostanut, ottaa yhteyttä kun tulee uuden pennun aika. Tai muuten koirapiireistä tuttu henkilö. Tai jostain muusta yhteydestä tuttu. Eikä tarvitse olla minun henkkoht tuttu, riittää sekin, että on hyvämaineinen ja muuten tunnettu. Viimeksi lähti pentu eräässä koiraurheilulajissa maailmanmestaruustasolla kisaavalle ja tuomaroivalle naiselle, jota en henkkoht tunne. Yksi pentu, kivesvikainen, lähti iäkkäälle pariskunnalle. Oltiin naapureita 90-luvulla, ja heille on lähtenyt minulta jo viisi koiraa kaikkiaan. Tiedän, että näitä kauppoja en tule katumaan.

” Eikä tarvitse olla minun henkkoht tuttu, riittää sekin, että on hyvämaineinen ja muuten tunnettu.”

😁😁😁

Vierailija
25/32 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei tunne yhtään kasvattajaa tai ole sellaisen tuttu? Kun muille eivät myy? Ai niin: nettipalstat - ne myyvät reilusti muillekin ❤️

Vierailija
26/32 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei tunne yhtään kasvattajaa tai ole sellaisen tuttu? Kun muille eivät myy? Ai niin: nettipalstat - ne myyvät reilusti muillekin ❤️

No sitten vaan pitää tehdä itseään tunnetuksi ja olla täyspäinen ihminen. Tutustua kasvattajiin, rotuun jne. Eikä saa pitää kiirettä. Pennun saamiseen voi mennä kauan aikaa. Jopa vuosia.

Huonoiten pennun saa sillä, että soittaa kasvattajalle tyyliin: "hei kuulin, että sulla on koiranpentuja, ottaisin yhden, koska tulen hakemaan.." näille en myy ikinä.

Mulle merkitsee paljon se, että ostaja kertoo miksi haluaa juuri minulta tai juuri siitä yhdistelmästä pennun, on kiinnostunut miksi olen teettänyt kyseisestä yhdistelmästä pentueen, minkälaisen kodin tarjoaa, mistä on kiinnostunut, mikä on elämäntilanne, miksi juuri tämä rotu, mitä tietää rodusta, onko aiempaa koirakokemusta, onko halua toimia rodun terveyden eteen.

Lopulta minä päätän, kenelle pennut menee, hyviä koteja karsiutuu joka kerta väkisinkin pois, jos vaikka 7 halukasta on, mutta pentuja tuleekin vain 5.

Eräs minulle alkujaan tuntematon perhe sai lopulta parin vuoden odotuksen jälkeen minun kauttani Ruotsista tuomani pennun. Siinä parissa vuodessa ehdittiin tutustua hyvinkin ja totesin heidät hyväksi sijoitusperheeksi ja nyt on 10 vuotta tehty hyvää yhteistyötä. Perhe alkoi itsekin kasvattajiksi.

Vierailija
27/32 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan mistä? Rahanahneilta kasvattajilta? Kiitos ei.

Tiedätkö mitä maksaa koiran terveystutkimukset; luustokuvat, silmätutkimukset yms? Maksu uroksen omistajalle, hyppymaksu plus summa per hengissä syntynyt pentu? Tiineen nartun lääkärikäynnit, madotukset, hyvä ravinto? Palkattomat päivät töistä, kun hoidat synnyttävää koiraa ja vasta syntyneitä pentuja alkuun? Pentujen rokotukset, madotukset, eläinlääkärintarkastus, tunnistusmerkintä, rekisteröinti? Niin ja se aika ennen kuin narttua on edes astutettu, kun käydään näyttelyissä, jalostustarkastuksessa, käyttökokeissa, luonnetestissä. Sopivan uroksen etsintä, jopa useamman kerran per narttu. Istut tunteja tutkimassa sukutauluja ja terveystietoja, kaivelemassa muistiinpanojasi joskus jossain näkemästäsi uroksesta jne. Seuraat rodun terveystilannetta, istut jalostustoimikunnan kokouksissa päättämässä asioista, paneudut asioihin koko sydämestäsi.

Sitten joku tulee nillittämään kun on niin kallista, eikä pentua saa heti mulle kaikki just nyt, pitää saada pentueen paras vaikka haluaa leikkauttaa sen heti kun mahdollista.

Vierailija
28/32 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän vanha koiramme lopetettiin muutama kuukausi sitten. Ajattelin ensin, että voisihan sitä ottaa aikuisenkin koiran. Katselin rotuyhdistysten välityksestä, mutta ei oikein osunut kohdalle. Sitten ajattelin ihan mielenkiinnosta katsoa torista – ajattelin myös, että voisihan sitä ottaa sekarotuisenkin koiran. Ne ilmoitukset oli kaikki sellaisia, että en olisi kyllä yhdeltäkään uskaltanut koiraa ottaa.

Eläinsuojeluyhdistyksillä on tällainen sivusto http://kodittomat.info/ jossa kodittomille eläimille etsitään koteja...

Mielestäni tori.fi on todella vastuuton toimija. Olen muutamia ilmoituksia linkannut eläinsuojeluvalvojille, mutta eivät he oikein voi tehdä asialle mitään. Torissa on tosiaan paljon näitä (varsinkin pikkukoiria) myyviä ihmisiä. Koirat tuotu jostain Itä-Euroopan maasta. Ei todellakaan kannata tukea tällaista toimintaa. Kukaan ei tiedä missä oloissa koirat on "tuotettu". Mielestäni eläinten nettikauppa tulisi kieltää kokonaan.

Ei semmoista voi kieltää, koska eihän ne mitään nettikauppoja edes ole, kyllä ne kaupat tapahtuu muualla kuin netissä.

Mielestäni asiaan pitäisi pohtia joku järkevä ratkaisu, missään nimessä ei voida toimia niin, ettei sekarotuisia saisi enää kaupata/pennuttaa lainkaan. Kennelliitolla on jo ihan riittävästi muutenkin monopoliasema ja sanelee ihan ihmeellisiä ehtoja jäsenilleen.

Vierailija
29/32 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö mitä maksaa koiran terveystutkimukset; luustokuvat, silmätutkimukset yms? Maksu uroksen omistajalle, hyppymaksu plus summa per hengissä syntynyt pentu? Tiineen nartun lääkärikäynnit, madotukset, hyvä ravinto? Palkattomat päivät töistä, kun hoidat synnyttävää koiraa ja vasta syntyneitä pentuja alkuun? Pentujen rokotukset, madotukset, eläinlääkärintarkastus, tunnistusmerkintä, rekisteröinti? Niin ja se aika ennen kuin narttua on edes astutettu, kun käydään näyttelyissä, jalostustarkastuksessa, käyttökokeissa, luonnetestissä. Sopivan uroksen etsintä, jopa useamman kerran per narttu. Istut tunteja tutkimassa sukutauluja ja terveystietoja, kaivelemassa muistiinpanojasi joskus jossain näkemästäsi uroksesta jne. Seuraat rodun terveystilannetta, istut jalostustoimikunnan kokouksissa päättämässä asioista, paneudut asioihin koko sydämestäsi.

Sitten joku tulee nillittämään kun on niin kallista, eikä pentua saa heti mulle kaikki just nyt, pitää saada pentueen paras vaikka haluaa leikkauttaa sen heti kun mahdollista.

Tämä on taas ihan höpöhöpöä. Jos rotukoiran ottaa, niin kotikoiran omistajankin tulisi kuvauttaa koiransa, ilman että edes hyötyy siitä itse juuri mitenkään. Joten sellaista ei voida laskea pennutuskuluiksi. Emo kyllä selviää synnytyksestä ja pentujen hoidosta ilman, että sitä on ihminen pitämässä tassusta kiinni, eli töistä poissaolokin on täysin vapaaehtoista, jota ei voi pennunostajilla maksattaa.

Rokotukset, madotukset, eläinlääkärintarkastus ja tunnistusmerkintä olisi hyvä tehdä sille seropillekkin, hinta on muutaman kympin/pentu, tosin ei kai kasvattaja yleensä edes rokota pentua? Ja kai se kasvattaja rokottaisi ihan kotikoirankin, ei voida emän/isän rokotuksia maksattaa pennunostajilla.

Rekisteröinti maksaa jotain 20e/pentu.

Ja rotukoiranpentu maksaa siis keskimäärin 1500e, jos pentueessa on viisikin koiraa, siitä saa jo aika hyvin voittoa, puhumattakaan siitä, jos samalla emällä teettää useamman pentueen, puhutaan jo kymmenistä tuhansista euroista.

Mua ei haittaa jos kasvattaja tienaa, mutta paskanpuhumisen voisi lopettaa.

Vierailija
30/32 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on taas ihan höpöhöpöä. Jos rotukoiran ottaa, niin kotikoiran omistajankin tulisi kuvauttaa koiransa, ilman että edes hyötyy siitä itse juuri mitenkään. Joten sellaista ei voida laskea pennutuskuluiksi. Emo kyllä selviää synnytyksestä ja pentujen hoidosta ilman, että sitä on ihminen pitämässä tassusta kiinni, eli töistä poissaolokin on täysin vapaaehtoista, jota ei voi pennunostajilla maksattaa.

Rokotukset, madotukset, eläinlääkärintarkastus ja tunnistusmerkintä olisi hyvä tehdä sille seropillekkin, hinta on muutaman kympin/pentu, tosin ei kai kasvattaja yleensä edes rokota pentua? Ja kai se kasvattaja rokottaisi ihan kotikoirankin, ei voida emän/isän rokotuksia maksattaa pennunostajilla.

Ja rotukoiranpentu maksaa siis keskimäärin 1500e, jos pentueessa on viisikin koiraa, siitä saa jo aika hyvin voittoa, puhumattakaan siitä, jos samalla emällä teettää useamman pentueen, puhutaan jo kymmenistä tuhansista euroista.

Ja samaan aikaan joku pennuttaa koiransa naapurin Mustilla, tekemättä mitään taustatyötä ja pyytää pennuista samaa hintaa kuin tuo kuvauksen mukainen kasvattaja.

Hinta ei kerro mitään taustatyöstä, markkinat määrää hinnan ja kilpailu, jos koiranettiä katsoo, niin samanrotuiset koirat on aikalailla samanhintaisia, vaikka laatueroja pentueissa ja kasvattajissa on huomattavasti.

T: Se jota ei tienaaminen haittaa, mutta paskanpuhuminen haittaa kyllä.

Vierailija
31/32 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekisteröinti maksaa 35e plus 5e rekisterikirja per pentu. Kunnolliselle kasvattajalle tulee oikeasti hurjasti kuluja ja kyllä sitä haluaa pennuilleen parhaan mahdollisen kodin. Halpa hinta houkuttaa huonoja ostajia. Mulla pennut maksaa 1200e hyvä pentu, pikkuvikaiset pari sataa vähemmän. Mun mielestä ihan ok hinta.

Kyllä esim Ruotsiin myytävän pennun rokottaa kasvattaja. Pentueen varhaisrokotuksia olen joutunut tekemään erinäisistä syistä. Ja kyllä se pennun hintaan menee. Ei tällä kyllä rikastumaan pääse. Oman palkkatyön ohessa kasvatan 0-3 pentuetta vuodessa, mutta yhden pentueen eteen teen tunteja ja taas tunteja töitä ennen kuin narttua on edes astutettu.

Keisarileikkaukseenkin on jouduttu lähtemään ja palkatonta lomaa töistä ottamaan. Emo kuoli ja hoidin pentuja alkuun yksin, ennen kuin saatiin sijasemo 100 km:n päästä. Töihinkö ne olis pitäny mukaan roudata. Yksikin katastrofi ja koko pentue menee tappion puolelle.

Vierailija
32/32 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla kasvattajilla on niin ihme ehtoja ja vaatimuksia että oon antanu olla. Kysellään ummet ja lammet niin tarkkaan kaikkea että tuntuu niinku ois poliisikuulustelussa. Eikä sitä pentua välttis saakaa. Ja ennen tätä kuulustelu prosessia oot tyyliin 2v harkinnu koiraa ja säästäny rahaa ja sitte kaikki on siltiki niin hidasta ja vaikeaa. Tai sitte on just näitä jotka vaatii että pitää viedä näyttelyyn tai harrastaa muutaki ku lenkkeilyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä