Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä asian osalta kasvoitte lapsuutenne tynnyrissä?

Vierailija
24.06.2019 |

Aloitan:

Ravintolat, kahvilat, hotellit: Emme ikinä matkailleet missään emmekä käyneet ravintoloissa tai kahviloissa. Minulla meni aikuisiälläkin monta vuotta ennen kuin uskaltauduin ravintolaan syömään, koska en vain yksinkertaisesti tiennyt yhtään, miten siellä toimitaan.

Limpparit: Meillä ei lapsuudenkodissa ollut koskaan limpparia, joten en vielä teini-iässä tiennyt juuri minkään limpparin nimeä.

Viihdemusiikki ja viihdeohjelmat: Vaikka perheemme ei ollut uskonnollinen, viihdettä pidettiin jotenkin typeränä ja turhana. En tiennyt mitään bändejä tai hittikappaleita enkä koskaan saanut katsoa telkkarista esim. salkkareita tai sketsiohjelmia, joista kaikki sitten koulussa puhuivat.

Kommentit (146)

Vierailija
141/146 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha-asiat ja niiden hoitaminen sekä taloudenpito. Luottotiedothan siinä sitten menivät.

Seksuaalisuus. Olipa järkyttävää havaita olevansa homoseksuaali, kun ei tiennyt asiasta yhtään mitään. Tämänkin tajusin vasta parikymppisenä.

Perheeni oli ylisuojeleva. Sinisilmäisenä lähdin maailmalle ja tajusin vasta kokemusten kautta, kuinka suuri osa ihmisistä on hyväksikäyttäjiä ja hyödyntavoittelijoita. Onneksi löytyi kuitenkin niitä aidosti mukavia yksilöitä, että en ihan kokonaan katkeroitunut.

Mielen sairauksista ei puhuttu, sillä mieleltään järkkyneet ihmiset olivat hulluja, jotka laitettiin hullujenhuoneisiin.

Vierailija
142/146 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha-asiat ja niiden hoitaminen sekä taloudenpito. Luottotiedothan siinä sitten menivät.

Seksuaalisuus. Olipa järkyttävää havaita olevansa homoseksuaali, kun ei tiennyt asiasta yhtään mitään. Tämänkin tajusin vasta parikymppisenä.

Perheeni oli ylisuojeleva. Sinisilmäisenä lähdin maailmalle ja tajusin vasta kokemusten kautta, kuinka suuri osa ihmisistä on hyväksikäyttäjiä ja hyödyntavoittelijoita. Onneksi löytyi kuitenkin niitä aidosti mukavia yksilöitä, että en ihan kokonaan katkeroitunut.

Mielen sairauksista ei puhuttu, sillä mieleltään järkkyneet ihmiset olivat hulluja, jotka laitettiin hullujenhuoneisiin.

Unohdin laittaa vuosikymmenen. 1970-luku

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/146 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun lapsuus: vanhemmat työlaisiä, talolainaa lyhennettiin ja elää kituutettiin. Käytiin seurakunnan tilaisuuksissa. Matkailu kerran kesässä tarkoitti yöpymistä sukulaisten lattialla. Elokuvissa käynti kielletty (syntiä), kirjoja haettiin kirjastosta. Vaatteet kiersivät serkulta toiselle. Ruoka 50-luvun kotiruokaa, ei ravintoloita tietenkään (kallista). Tynnyriä kerrakseen, mutta aika oli toinen. Sitkeiksi kasvettiin eikä pienestä valitettu.

Vierailija
144/146 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä outoa jos 70-luvulla syntynyt ei ole käynyt edes grillillä tai ruotsinlaivalla.

Voi kuule, tuohon ei tarvita kuin masentunut, matalatuloinen yksinhuoltaja vanhempana ja itselle kehittynyt sosiaalisten tilanteiden pelko. Ei ollenkaan niin harvinainen yhdistelmä kuin hyvinvoivien kuplasta käsin voisi ajatella.

Vierailija
145/146 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheisyyden. Kotona oli kylmää ja etäistä ja kaikenlaista tunteellisuutta jopa hävettiin. Olin aivan järkyttynyt, kun kerran kaverin luona näin hänen vanhempiensa halaavan häntä. Minulle sellaista oli olemassa vain joissain imelissä jenkkileffoissa ja sitäkin kuului pitää ällöttävänä.

Ja kyllä, olen pahasti mielenterveysongelmainen nyt aikuisena.

Aargh, tämä koski syvältä. Minunkin kotioloissa oli aina vain jotenkin pärjättävä yksinään. Tunteet kiellettiin: ei saanut olla iloinen vaikka syytä oli, ei saanut olla kiukkuinen vaikka kohdeltiin suorastaan väkivaltaisesti. Koulukiusaamiseen ei puututtu ja siihen päälle tämä välittämättömyys kotona... no, nyt olen 40-vuotiaana traumaterapiassa. Tällä hetkellä on päällä neljä mt-diagnoosia. Ja jotkut parempiosaiset vielä kehtaavat väittää että pitää vaan pärjätä. Joidenkin on tosi vaikea kuvitella millaista elämä voisi olla toisilla perusedellytyksillä varustettuna.

Tästä taustasta on seurannut mm. se että kun joku käyttäytyy mukavalla tavalla ja kohteliaasti, herää täysin automaattisesti epäilys että nyt minua yritetään taas manipuloida jollain tavalla.

Vierailija
146/146 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken muun, paitsi keitettyjen Pito-perunoiden, ruskean kastikkeen ja Metsäradion kuuntelun suhteen...

M 46

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän