Kuinka paljon palkkasi on noussut viimeisen 20 vuoden aikana? Oletko tyytyväinen?
Laskin että oma palkkani on 1,6 kertainen siihen mitä se oli 20 vuotta sitten. Euroissa korotus on 1000€ brutto.
Puolisoni palkka on 20 vuoden takaiseen verrattuna nyt 3,6 kertainen.
Olen korkeammin koulutettu kuin puolisoni ja palkkakuilu välillämme kasvaa vuosi vuodelta. Olen kouluttautunut lisää myös työn ohessa mutta toisin kuin puolisollani, tätä ei huomioida palkassa millään lailla. Puolisoni on tilastollisesti ehkä hyvätuloinen kun itse taas huomaan omien reaaliansiotteni vain pienenevän.
Jos kiinnostaa niin olen sairaanhoitaja. Moni ihmettelee että eikö palkkataso ollut tiedossa alalle hakeutuessa. Kyllä oli. Sitä vain en tiedostanut, että palkka ei tule koskaan nousemaan eikä lisäkoulutusta tai pätevöitymistä arvosteta, ammattitaidon lisääntyminen ei kasvata palkkaa tai arvostusta.
Pohdin alan vaihtoa.
Kommentit (56)
vuonna 2001 tienasin 8000 mk (vuotta myöhemmin 10000 mk) ja nyt 5100€. Teen täsmälleen samoja hommia, mutta nyt työkokemusta takana.
Olin todella tyytyväinen kun 10000 mk raja meni rikki. Olen tyytyväinen myös nykyiseen palkkaan.
Koska en ole valmis ottamaan lisävastuita tai vaativampia työtehtäviä, niin en usko että palkkani tulee tulevaisuudessa kovin paljoa enää nousemaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikös sairaanhoitajillakin ole mahdollisuus urapolkuun. Harvassa ammatissa ihan samassa työssä palkka nousee merkittävästi, ellei selkeää tuottavuuden kasvamista ole tapahtunut. Asiantuntijoilla senioriteetti voi tuoda lisää liksaa kun mitattavissakin oleva tuottavuus voi olla moninkertainen aloittelevaan junnuun nähden ja toki roolikin on erilainen.
Ap tässä. Olen hankkinut monipuolista työkokemusta ja opiskellut laajoja lisäkoulutuksia. Omasta mielestäni tuottavuuteni on parantunut jos vertaa työuran alkuun. Sekä potilaat että työnantaja hyötyvät siitä että olen kehittänyt ammattitaitoani ja osaamistani, näen että työnantaja hyötyy siitä myös laajemmassa mittakaavassa (kunta) eikä vain oman yksikköni toimintaa ajatellen. Teen asiantuntijatyötä vahvalla osaamisella mutta saan lähes saman palkan kuin vastavalmistunut (ero vajaa 200€).
Mitään urapolkua ei hoitotyössä ole olemassa. Monissa muissa Euroopan maissa hoitaja pystyy etenemään urallaan ja palkka nousee lisäkoulutuksen myötä ja näin kannustaa opiskelemaan lisää ja kehittämään omaa osaamista. Suomessa ei ole tähän mahdollisuutta, kaikki on samalla viivalla riippumatta osaamisesta tai työn laadusta.
Markat ovat vaihtuneet euroiksi. Palkka on sama 10.000/kk
Ei ole noussut enkä ole tyytyväinen.
20 vuotta sitten 20-vuotiaana nettopalkkani oli noin 2000 €/kk ja nyt 40-vuotiaana käteen jää hieman yli 1000 €. Inflaation ansiosta noiden kahden nettopalkan ero on vielä suurempi kuin suoralla vähennyslaskulla, joten ei tässä paljoa juhlita.
Vuonna 99 mun palkkani oli 9800mk eli euroiksi muunnettuna nykyrahassa 2200€. Viimeisin palkkani oli 3440€ eli n 1,55x 20 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole noussut enkä ole tyytyväinen.
20 vuotta sitten 20-vuotiaana nettopalkkani oli noin 2000 €/kk ja nyt 40-vuotiaana käteen jää hieman yli 1000 €. Inflaation ansiosta noiden kahden nettopalkan ero on vielä suurempi kuin suoralla vähennyslaskulla, joten ei tässä paljoa juhlita.
Kunnon epäonnistuminen elämässä.
20v sitten palkkani oli 6.5€/h
Nyt se on melkein 28€/h.
Onhan tuossa toki matkan varrella moni muukin asia muuttunut..
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta sitten, eli kesällä 1999 palkkani oli ehkä jotain 10.500mk/kk (1765€/kk). Vaihdoin työpaikkaa tuon vuoden kesällä siksi että en ollut palkkaani tyytyväinen. Työkokemusta tosin oli vasta pari vuotta.
Nyt palkka on 4500€/kk, eli palkka on 2,5 kertaine ja ihan ok. Enemmänkin voisi saada, jos kiinnostaisi ottaa vastuutehtäviä.
No eihän tota noin lasketa. Ei rahan arvo ole sama kun 20v sitten
Muistaakseni noin 1700 eur 20 v sitten. Nyt 4700 eur, välissä tehty tohtorin tutkinto. Olen tyytyväinen, sillä työni on aivan huippua!
v. 1999 palkkani ensimmäisessä vakituisessa työssäni oli 7500 mk, nyt 4300 €. Siitä voi laskea halutssaan.
Lasken nyt vuodesta v 2002 koska sitä ennen olin vuosia ulkomailla töissä ja Suomeen tulon jälkeen vaihdoin alaa. V. 2002 tulot olivat 24 000 e/v, nyt ne ovat 50 000 e/v . Ala sama, tehtävänimike sama mutta firmaa olen vaihtanut 2 kertaa.
2004 mun palkka oli noin 1800e, tänä päivänä 800e. Ei naurata.
Ihan niin pitkältä ajalta ei tietoa ole, enkä muista tarkasti. Mutta meillä on henkilöhallintajärjestelmässä palkkakuitit vuodesta 2006. Tarkistin ja kesäkuussa 2006 olen saanut palkkaa käteen 3 580,42 euroa. Nyt kesäkuussa 2019 sain palkkaa käteen 7 091,19 euroa. Heinäkuussa tulee noin 300 euron tasokorotus. Joten ihan tyytyväinen olen palkkakehitykseen.
Aika paljon pitää palkkojen noustakin sillä esim. asuntojen hinnat ovat n. 2,5 kertaistuneet 25 vuodessa.
V. -99 brutto 9.600mk (työharjoittelu), V. -00 10.500mk (lopputyön teko), V. -01 13.300mk (vastavalmistunut), V. -19 5.200€ (urallaan edennyt asiantuntija/päällikkötason työ ilman alaisia).
Irvailitko jo 20 vuotta sitten että tyhmää mennä töihin kun työttömänä saa melkein saman tekemättä mitään?