Kuinka paljon palkkasi on noussut viimeisen 20 vuoden aikana? Oletko tyytyväinen?
Laskin että oma palkkani on 1,6 kertainen siihen mitä se oli 20 vuotta sitten. Euroissa korotus on 1000€ brutto.
Puolisoni palkka on 20 vuoden takaiseen verrattuna nyt 3,6 kertainen.
Olen korkeammin koulutettu kuin puolisoni ja palkkakuilu välillämme kasvaa vuosi vuodelta. Olen kouluttautunut lisää myös työn ohessa mutta toisin kuin puolisollani, tätä ei huomioida palkassa millään lailla. Puolisoni on tilastollisesti ehkä hyvätuloinen kun itse taas huomaan omien reaaliansiotteni vain pienenevän.
Jos kiinnostaa niin olen sairaanhoitaja. Moni ihmettelee että eikö palkkataso ollut tiedossa alalle hakeutuessa. Kyllä oli. Sitä vain en tiedostanut, että palkka ei tule koskaan nousemaan eikä lisäkoulutusta tai pätevöitymistä arvosteta, ammattitaidon lisääntyminen ei kasvata palkkaa tai arvostusta.
Pohdin alan vaihtoa.
Kommentit (56)
Perusduunarina palkkani on noussut 12v aikana n. 7e tunnilta.
20 v sitten 2500 e/kk, nyt 4400 e/kk. Sama firma ja sama työtehtävä, nyt olen vaan senioriasiantuntija kun silloin olin juniori.
Muistaakseni bruttopalkka oli joskus 15 vuotta sitten, kun aloittelin työelämää, joku 1500 e. Nykyään 3000 e. Palkka on kaksinkertaistunut, alakin on vaihtunut välissä.
Onhan se noussut merkittävästi työuran alun vajaasta kahdesta tonnista kolmeen ja puoleen. Summa olisi ihan mukava, jos puolisolla olisi edes jonkinlaiset tulot. Nelihenkisen perheen elättämiseen se on kuitenkin tosi vähän.
Euroihin siirryttäessä ensimmäisen kesän palkka oli vähän päälle 7 euroa. Nykyään saan kuukausipalkkaa, ja tunnilta tulee kai yli 15 euroa. Ei kovin hyvin koulutukseeni nähden, mutta työ on ihan kivaa.
20 vuotta sitten, eli kesällä 1999 palkkani oli ehkä jotain 10.500mk/kk (1765€/kk). Vaihdoin työpaikkaa tuon vuoden kesällä siksi että en ollut palkkaani tyytyväinen. Työkokemusta tosin oli vasta pari vuotta.
Nyt palkka on 4500€/kk, eli palkka on 2,5 kertaine ja ihan ok. Enemmänkin voisi saada, jos kiinnostaisi ottaa vastuutehtäviä.
Olen ollut juuri 20 vuotta työelämässä. Aloitin vuonna 1999 tuoreena insinöörinä. Pyysin palkkaa 12000 mk ja sen myös sain. Olen tänä aikana vaihtanut kerran työpaikkaa, mutta työtehtävät ovat pysyneet suunnilleen samoina. Nyt saan palkkaa 4980 euroa/kk.
20 vuotta sitten palkkani oli noin 2000 euroa kuukaudessa. Nyt 5600. Työnantaja on sama, mutta tähän väliin on mahtunut 1 x maisteritutkinto ja 1 x tohtoritutkinto. Jos olisin jatkanut alkuperäisessä hommassani, olisi palkkani nyt noin 3000 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta sitten, eli kesällä 1999 palkkani oli ehkä jotain 10.500mk/kk (1765€/kk). Vaihdoin työpaikkaa tuon vuoden kesällä siksi että en ollut palkkaani tyytyväinen. Työkokemusta tosin oli vasta pari vuotta.
Nyt palkka on 4500€/kk, eli palkka on 2,5 kertaine ja ihan ok. Enemmänkin voisi saada, jos kiinnostaisi ottaa vastuutehtäviä.
Aika samoissa on menty. Uran alussa n. 8000 mk v. 97 ja -99 vaihdoin työpaikkaa, jolloin palkka huimat 10 500 mk. Nykyisin päällikkötasolla ilman alaisia 4500 €. Voisi ehkä hakeutua vieläkin paremmille palkoille, mutta tykkään liikaa nykyisestä työstäni.
Ap jatkaa vielä että palkkakehitykseni on jo vuosia sitten loppunut kun sain kaikki kokemuslisät. Palkka nousee vuosittain tes-korotusten verran, tänä vuonna se oli muistaakseni kai 28€.
Tätä tahtia pääsen 3000€ kuukausiansioihin todennäköisesti 12 vuoden päästä. En uskalla edes ajatella mikä mahtaa olla suomalaisen keskipalkka tuolloin. Miten asumiskulut ja muut menot nousevat tuona aikana?
1600€ -> 2300€. Hienoa olla uran huipulla kaikilla mahdollisilla lisillä. Onneksi puolison tulot ovat moninkertaistuneet, miehisellä alalla kun työskentelee.
530% noussut.Olen tyytyväinen mutta haaveilen nostavani vielä lisäpätevöitymisen avulla.
Kylläpä täällä taas on ylin kymmenys palkansaajista hyvin edustettuna.
Mun työttömyyskorvaus oli 20 vuotta sitten 2000mk ja nyt se on kahden lapsen korotuksien kanssa vähän yli 600€.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä taas on ylin kymmenys palkansaajista hyvin edustettuna.
Mun työttömyyskorvaus oli 20 vuotta sitten 2000mk ja nyt se on kahden lapsen korotuksien kanssa vähän yli 600€.
530% palkankorotus ei ainakaan minulle tullut kotona istumalla.Olen myös lukenut tutkinnon,jonkamukaista työtä en ole tehnyt päivääkään.Sisuunnuin,menin töihin,tein kovasti työtä ja sain sen kautta parempia positioita.Turha marista jos perseellään olo on ammatti.
Aloitin työssäni 12 v sitten. Ensimmäinen nettopalkka 900 e, nyt 1700 e. Ei kuulemma enää tuosta nouse.
Mä menin töihin vasta viime vuonna, vaikka ikää on jo 34. Olen lukion jälkeen opiskellut, mennyt naimisiin ja saanut neljä lasta. Olen ollut kotiäitinä.
Viime vuoden keväällä palkkani oli paria euroa vajaat 2000 euroa. Olin siinä työssä 7kk ja hain vastuullisempaa ja paremmin palkattua työtä. Sain ja nyt bruttopalkkani on 3060€. Ikälisiäkään ei ole sattuneesta syystä vielä kertynyt, joten jo viiden vuoden päästä palkka nousee yli 4000 euron.
Toisin sanoen 6.5 vuodessa palkka tuplaantunut, jos pysyn nykyisessä työssäni.
Valmistuin maisteriksi n. 20 v sitten. Palkkani oli vähän alle 10 000 mk. Nykyisin teen käytännössä samaa työtä + olen pikkupomo (alle 10 alaista). Palkka nyt reilu 4000e/kk. Naisvaltainen sote-ala. Olen ihan tyytyväinen, vaikka mieheni mielestä palkka on naurettavan pieni työhön nähden.
20 vuotta. Huh, tässä pitää ruveta miettimään markkamääräisiä palkkoja 😁 Muistelen että noilla main palkkani oli 9500mk eli euroissa pyöristettynä 1600e.
Nyt palkkani on 6900e.
Eli palkkani on noussut 5,5 kertaiseksi alkuperäisestä.
On kyllä tehtävätkin vaihtuneet aika lailla. 1999 olin juuri valmistunut ja työt sellaisia että ne saattoi jättää töihin kun lähti ovesta ulos. Nykyisin olen suorana esimiehenä 9 henkilölle (joilla on kaikilla omat alaisensa)ja kannan tarvittaessa mukaan omat ja heidän työnsä kotiin. Yleensä ei kyllä ole tarve, olen aina suosinut sanontaa ”palkkaa itseäsi viisaampia ihmisiä” alaisiksesi mutta periaatteessa kannan sen lopullisen vastuun jos joku menee pieleen. Ei ole samanlaista huoletonta oloa kuin aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mä menin töihin vasta viime vuonna, vaikka ikää on jo 34. Olen lukion jälkeen opiskellut, mennyt naimisiin ja saanut neljä lasta. Olen ollut kotiäitinä.
Viime vuoden keväällä palkkani oli paria euroa vajaat 2000 euroa. Olin siinä työssä 7kk ja hain vastuullisempaa ja paremmin palkattua työtä. Sain ja nyt bruttopalkkani on 3060€. Ikälisiäkään ei ole sattuneesta syystä vielä kertynyt, joten jo viiden vuoden päästä palkka nousee yli 4000 euron.
Toisin sanoen 6.5 vuodessa palkka tuplaantunut, jos pysyn nykyisessä työssäni.
Mulla on kuudessa vuodessa peruspalkka noussut 79 eurolla kuukaudessa.
Minulla on noin kolminkertaistunut ja se on ihan ok. Kun valmistuin yliopistossa n. 20 vuotta sitten, junioritason virkamiehenä palkka oli 2300 ehkä, en ihan tarkkaan muista. Nyt sitten muutaman hallinnonalan jälkeen ja nousujohteisen uran tässä vaiheessa palkkani on n. 7000 euroa. Työtä on toki paljon ja olen töissä "koko ajan", mutta toisaalta tämä on ihan älyttömän kivaa. Saa oikeasti olla vaikuttamassa siihen, että Suomesta tulee parempi paikka elää.
Yksityisellä puolella saisin varmaan 10000 euroa vähemmällä työmäärällä, mutta ei se silti houkuta.