Kuinka paljon palkkasi on noussut viimeisen 20 vuoden aikana? Oletko tyytyväinen?
Laskin että oma palkkani on 1,6 kertainen siihen mitä se oli 20 vuotta sitten. Euroissa korotus on 1000€ brutto.
Puolisoni palkka on 20 vuoden takaiseen verrattuna nyt 3,6 kertainen.
Olen korkeammin koulutettu kuin puolisoni ja palkkakuilu välillämme kasvaa vuosi vuodelta. Olen kouluttautunut lisää myös työn ohessa mutta toisin kuin puolisollani, tätä ei huomioida palkassa millään lailla. Puolisoni on tilastollisesti ehkä hyvätuloinen kun itse taas huomaan omien reaaliansiotteni vain pienenevän.
Jos kiinnostaa niin olen sairaanhoitaja. Moni ihmettelee että eikö palkkataso ollut tiedossa alalle hakeutuessa. Kyllä oli. Sitä vain en tiedostanut, että palkka ei tule koskaan nousemaan eikä lisäkoulutusta tai pätevöitymistä arvosteta, ammattitaidon lisääntyminen ei kasvata palkkaa tai arvostusta.
Pohdin alan vaihtoa.
Kommentit (56)
Eikös sairaanhoitajillakin ole mahdollisuus urapolkuun. Harvassa ammatissa ihan samassa työssä palkka nousee merkittävästi, ellei selkeää tuottavuuden kasvamista ole tapahtunut. Asiantuntijoilla senioriteetti voi tuoda lisää liksaa kun mitattavissakin oleva tuottavuus voi olla moninkertainen aloittelevaan junnuun nähden ja toki roolikin on erilainen.
Opintotuelta 4150 euroon. Eka oikea palkka oli 9000mk/kk eli 1500€.
1999 sain käteen noin 9000 markkaa ja nyt tulee käteen 2700 €.
V. 2004 ekasta työstä 6e/h.
Nykyään ulkomailla 13e/h. On paikallista keskiarvoa parempi.
Aloittaessani n.1900€ ja nyt kun 15v pärähtää syksyllä mittariin niin 2300€ ja se on ns palkkahuippuni josta sitten eläkkeelle n.25v kuluttua, sisältää kokemuslisät ja pienen extrakorotuksen liittyen työnkuvaani. Juu en ole tyytyväinen.
1,5 kertaistunut noin kolmeen tonniin. Olen asiantuntijaksi kutsuttu työntekijä. En pidä työstäni ja oikeastaan työskentelen ainoastaan soluttautuakseni yhteiskuntaanne.
Kun aloitin työurani teknisellä alalla valtiolla 1995, palkkani oli 1400€. Entinen työkaverini saa vastaavista hommista tällä hetkellä 2800€, eli palkka on kaksinkertaistunut. Minä lähdin yksityiselle puolelle epävarmempiin hommiin ja saan tällä hetkellä 4200€.
Tosin alanvaihto keski-ikäisenä ei ole kovin helppoa. Aloitat jälleen urasi alusta ja kanssasi työpaikoista kilpailee 20 vuotta nuoremmat. Siinä voi käydä paljon huonommin kuin ikinä uskotkaan.
En muista palkkaani vuodelta 1999! Todellakaan. Olin eri työssäkin, mutta ei ole jäänyt mieleen. Pieni se oli, koska tein osa-aikaa ja olin kaupungilla työllistettynä. (Sain kuitenkin normaalia tuntipalkkaa.)
Kun aloitin työurani v. 2001, palkka oli 1400 €/kk. Tällä hetkellä tienaan 9100 €/kk, eli brutto on noussut ihan mukavasti. Korkeakoulututkinto jäi töiden takia viemättä loppuun, mutta sen puute ei ole heijastunut palkkakehityksessä. Sanonta "oikeassa paikassa oikeaan aikaan" pätee tässä tapauksessa erittäin hyvin.
Vain kaksinkertaistunut. No, ei se mua haittaa, koska kaikilla työkavereilla on korkeakoulututkinnot ja tienaavat mua vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä taas on ylin kymmenys palkansaajista hyvin edustettuna.
Mun työttömyyskorvaus oli 20 vuotta sitten 2000mk ja nyt se on kahden lapsen korotuksien kanssa vähän yli 600€.
530% palkankorotus ei ainakaan minulle tullut kotona istumalla.Olen myös lukenut tutkinnon,jonkamukaista työtä en ole tehnyt päivääkään.Sisuunnuin,menin töihin,tein kovasti työtä ja sain sen kautta parempia positioita.Turha marista jos perseellään olo on ammatti.
Mitä sinä höpiset? Minä olen tässä välissä ollut vajaa viisi vuotta yrittäjä ja opiskellut uusia ammatteja useammankin siinä toivossa että toiselta alalta löytyisi paremmin töitä. Ei ole meikäläiselle vakituista työpaikkaa koskaan herunut, ensimmäiseen ammattiin valmistuin 1992 suoraan kortistoon, viimeisin uusi ammatti tuli suoritettua loppuvuodesta 2017 ja siitä asti olen ollut taas työtön. Sulla on ollut hyvä tuuri kun pääsit töihin jossa sait tehtyä kovasti töitä.
Olen mennyt ensimmäistä kertaa oikeisiin palkkatöihin juurikin noin 20 v sitten 16 vuotiaana (sitä ennen lastenhoitoa yms pimeänä). Silloin palkka oli euroina noin 1200 e/kk. Sen jälkeen tietty on opiskeltu ja ala on ihan eri, nykyään palkka 5000 e/kk eli yli 4 x se mitä 2 v sitten. Olen ihan tyytyväinen, vaikka ei kuulemma pitäisi - tienasin vielä pari vuotta sitten melkein tuplasti tuon, mutta päätin vaihtaa mielenkiintoisempaan ja huonommin palkattuun. Kuulemma tällä koulutuksella ei pitäisi tehdä töitä alle 7500 e kuukausipalkalla, mutta mua ei oikeastaan kiinnosta. Viidellä tonnilla kuussa sinkku elää jo paremmin kuin hyvin ja pystyy säästämäänkin.
Tulot ja sosiaalinen asema ei aina todellakaan mätsää ahkeruuden, luovuuden tai osaamisen kanssa. On todella naivia kuvitella muuta. Minulla on omakohtaista kokemusta arvostetusta ja hyväpalkkaisesta vakanssista joka oli lisäksi kaikista helpoin työ ikinä ja lankesi minulle ihan sattumalta. Lähdin itse koska tylsistyin enkä ole katunut.
1999 vuonna olin osa-aikaisena myyjänä, tuntipalkka euroissa noin 7e. Tekisi täysillä tunneilla noin 1130e.
2005 sain ekan oman alan (harjoittelijan) paikan, josta maksettiin 1650e kuussa.
2007 sain ns oikean vakituisen työpaikan, kk-palkka oli 2700e.
Nykyinen palkka on 5800e, mutta maksetaan 14 kertaa vuodessa. 12.5 kertaiseksi kkpalkaksi (vastaamaan aiempia paikkoja) muutettuna siis noin 6500e kuussa.
Eli ekaan työhön verrattuna palkka on noin 6-kertainen, ekaan vakituiseen paikkaan verrattuna 2.5 kertainen.
Ilmaiseksi ei korotukset ole tietenkään tullut. Taskussa on kahdet maisterin paperit, kaupunkia olen vaihtanut kolmesti ja kerran maata. Nykyisessä maassa eli hollannissa skilled immigrant -statuksella saa 5 ekaa vuotta 30% palkasta verottomana, joten käytännössä käteen jää summa joka vastaa suomessa noin 11 000 euron kk palkkaa.
20 v sitten 10 000 mk, ja nyt 4500 e. Aika paljon siis.... paljoaenempää koulutusta ei ole,
Työuraa takana vasta reilu 7 vuotta, mutta jos saan vastata silti. Aloitin kaupan kassalla 15h/vk myyjänä n. 8.5e tuntipalkalla, nyt samassa lafkassa apulaismyymäläpäällikkönä ja rapiat 20e/h (tosin saan nykyään kuukausipalkkaa, mutta tuon on kk palkka jaettuna keskimääräisile työpäiville). Ihan mukava kehitys mielestäni ilman minkäänlaista koulutusta.
Palkkani on vähemmän kuin 20 v. sitten. Pitkä työttömyys- ja pätkätyöputki takana. Nyt uutena työntekijänä uudella alalla vuokrafirman kautta ja ei tietenkään vakinaisena.
Kilpailukyky nousee kun duunareille maksetaan kehitysmaapalkkoja. Hurraa kokkareen ja kepulien paskiaiset. Toivoisin päättäjien kuolevan. No, eihän ne toieista kuole, mutta hyvää tekee kun joku niistä aina potkaise tyhjää tai saa syövän, tms.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä taas on ylin kymmenys palkansaajista hyvin edustettuna.
Mun työttömyyskorvaus oli 20 vuotta sitten 2000mk ja nyt se on kahden lapsen korotuksien kanssa vähän yli 600€.
Höpö höpö, aivan varmasti saat myös muita tukia. Aikuiselle tulee jäädä 500 eur ja lapselle 300 eur/lapsi käyttörahaa asumis- ja muiden pakollisten menojen jälkeen. Olettaen siis ettei ole omistusasuntoa tai muuta varallisuutta. Se on ihan hyvä raha kun ottaa huomioon ettei ihminen ole töissä. Kokeilkaapa samaa täällä Keski-Euroopassa.
Aloittelin kesätöissä 1150 eur/kk. Vakinaistettiin 1650 eur/kk. Nyt, 14 vuotta myöhemmin, samalla alalla edelleen (tosin vaihdoin välissä kilpailijalle) ja palkka 6200 eur/kk yksikön apulaisjohtajan virassa. Tähän voisi jäädä, ei tarvetta tykittää uraa pidemmälle kun nettona palkka ei todellakaan ole noussut samassa suhteessa 😁
N36
Siis palkka nyt 8900e 😁 joo, muutama siideri on otettu 😁😁