Aina on valitettu opettajien pienestä palkasta!
En minä nyt itse puhu kovin pienestä palkasta, kun otetaan vielä huomioon alan naisvaltaisuus, joka ikävä kyllä on monesti esteenä palkkatasojen nousulle.
Vaimoni on pk-seudulla luokanopettajana, virka on. Kuukausipalkka 3700.- brutto.
Ei hänen ystävätär piirissään kukaan nainen noin paljon tienaa ja kyseessä siis edustettuna eri ammattikuntia.
Kommentit (54)
Olen aloittaja. En nyt keksi näin suureen hintahaitariin palkoissa kuin sen, että vaimollani on nyt saatuna kaikki ikälisät. Eikä ole aineopettaja, vaan luokanopettaja. Olikohan noita ikälisiä 3 vai 4 uran aikana, sitä en muista, mutta hän on nyt ns. uransa huipulla ikälisien suhteen. Eli muita korotuksia ei enää tule normaalien vuosikorotuksien (indeksitarkistukset) lisäksi.
Tuolla aineenopettaja kirjoitti kuukausiansiokseen 2550 euroa. Onko sinulla pätevyys, montako ikälisää sinulle on tullut, vai oletko vasta aloitteleva? Nämä edellämainitut toki vaikuttaa paljon. Palkoista puhuttaessa puhutaan tietysti aina brutoista, koska ihmisillä on niin eri veroprosentit erilaisten vähennyksien, kuntaverotusten eroavaisuuksien yms. vuoksi. Ap.
Olen ollut ammattikorkeakoulussa opettajana vakituisessa työsuhteessa. Bruttopalkkani oli silloin noin 3500 €/kk (20.000 FIM) . Joillakin kokeneemmilla opettajakollegoilla palkka oli noin 4500 €/kk (27.000 FIM). Mielestäni ammattikorkeakoulujen opettajien palkkaus on hyvä.
Minun palkkani ilman veroja on 2800 euroa kuukaudessa. Verojen jälkeen 2050. Yläkoulun vakivirka ja luokanvalvojakorvaus.
Missä vaimosi on töissä? Itse olen alakoulun vakituinen erkkaope ja palkka ei ole lähelläkään tuota. Työtä aamusta ihan iltaan ja vaativuus ihan omaa luokkaansa. Kyllä haluaisin tietää missä noin kovaa liksaa saa!
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittaja. En nyt keksi näin suureen hintahaitariin palkoissa kuin sen, että vaimollani on nyt saatuna kaikki ikälisät. Eikä ole aineopettaja, vaan luokanopettaja. Olikohan noita ikälisiä 3 vai 4 uran aikana, sitä en muista, mutta hän on nyt ns. uransa huipulla ikälisien suhteen. Eli muita korotuksia ei enää tule normaalien vuosikorotuksien (indeksitarkistukset) lisäksi.
Tuolla aineenopettaja kirjoitti kuukausiansiokseen 2550 euroa. Onko sinulla pätevyys, montako ikälisää sinulle on tullut, vai oletko vasta aloitteleva? Nämä edellämainitut toki vaikuttaa paljon. Palkoista puhuttaessa puhutaan tietysti aina brutoista, koska ihmisillä on niin eri veroprosentit erilaisten vähennyksien, kuntaverotusten eroavaisuuksien yms. vuoksi. Ap.
Olen pätevä, yksi ikälisä vasta. Kannattaisi ehkä mainita nuo jo aloituksessa, tosin silti en usko, että vaimosi voi tienata noin paljon, luokanopettajilla kun pitäisi olla vielä huonompi palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aineenopettaja yläkoulussa, vakivirka, opetan yleensä mieluiten minimituntimäärän (opetusvelvollisuus plus enintään yksi ylitunti) ja kk-palkkani on 4900 e, käteen jää n. 2600 e/kk. Olen ihan tyytyväinen palkkaani.
Ap ryhtyi sitten itse kirjoittamaan viestejä :D
Täällä kanssa vakivirka, ylitunteja ja palkka 3000 euroa, käteen noin 2000.
En todellakaan kirjoittanut tuota. Lue alempaa kirjoitukseni, siellä itsekin ihmettelen näiden palkkojen erilaisuutta. Ap.
Tienaan 2700 euroa, aineenope, vakivirka, yksi ylitunti. Tuosta otetaan sitten verot pois. En usko ap:n puhuvan totta, aloitti jo tuolla selittelyn. Provohan ap on.
Olen palkanlaskija isossa kaupungissa. Eniten tienaava opettaja saa 3500 euroa kuukaudessa (siitä pois verot), mutta hän opettaa lukiossa.
2700 euroa täällä, ei todellakaan mikään 4000
1800 euroa napsahtaa tilille kuukausittain, pätevä aineenopettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pätevä, yksi ikälisä vasta. Kannattaisi ehkä mainita nuo jo aloituksessa, tosin silti en usko, että vaimosi voi tienata noin paljon, luokanopettajilla kun pitäisi olla vielä huonompi palkka.
Ok. Ethän sinäkään maininnut, että sinulla on yksi ikälisä. Mutta nämähän eivät olekaan uskon asioita, vaan itse kirjoitan aloituksessani ainoastaan faktaa. Kyllä ihmetyttää, onko vaimoni ainoa opettaja Suomessa, joka tienaa tuon verran, aika outoa. Itse olen tiliotteet nähnyt ja ainakin tuo kuukausiansio pk-seudulla ja hänen kohdallaan on fakta. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Olen aineenopettaja, täydet tunnit ja peruspalkka 2700 euroa. Käteen jää 1900 euroa kuukaudessa. Ei mielestäni ole kovin hyvä palkka tällä koulutuksella. Kesät työttömänä
Minä olen toimistosihteeri, merkonomin koulutus, brutto n. 3200 euroa, helppo työ, klo 8-15.30, lomaa 38 pvää/vuosi + lisäksi ylityö- ja liukumavapaat (pidän noista aina jouluna n. 3 vkon loman. Otan vastaan kaikki ylityöt, jotka työnantaja tarjoaa, juuri tuon vuodenvaihteen takia. Ei voi moittia.
Vierailija kirjoitti:
Missä vaimosi on töissä? Itse olen alakoulun vakituinen erkkaope ja palkka ei ole lähelläkään tuota. Työtä aamusta ihan iltaan ja vaativuus ihan omaa luokkaansa. Kyllä haluaisin tietää missä noin kovaa liksaa saa!
Mulla kaksi ikälisää ja lisäksi työvaativuuden arvioinnista tullut lisä. Lisäksi erkkaopella korkeampi palkka muutenkin kuin luokanopettajilla. Ei ole palkka tuota nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja todellinen palkkahan suhteuttettuna työaikaan on reippaasti neljän tonnin paremmalla puolen.
Toi ei päde enää tänäpäivänä. Työajat eivät ole koululaisten aikoja, eli työt eivät lopu oppilaiden lähdettyä kotiin, ei alkuunkaan. Ennen kuutta illalla, ei ole koskaan työpäivät tähän mennessä loppuneet. Vanhempien kanssa viestittelyä, seuraavan/seuraavien päivien suunnittelua, kokeiden korjaamisia.
Luuleeko ihmiset tosiaan tänäpäivänäkin, että opettajien työaika on sama, kuin oppilaiden kouluaika?
Ei lomatkaan ole niin pitkiä. Meillä alkaa työt 2 viikkoa ennen koulun alkua, eli heti elokuun alusta ja monesti ne eivät lopu kesäkuun alkuun. Eli todellinen kesäloma on alle 2 kuukautta.
Kuinka monella ei-opettajalla on 'alle 2 kuukautta loma'? Opettajilla on sitä paitsi säännölliset syys-, joulu- ja talvilomat kesälomansa päälle. Kummallista muuten, yksikään tuntemani opettaja (lähisuvussa on muutama) ei ole ikinä ollut töissä koulujen loputtua tai elokuussa ennen koulujen alkua. Paitsi tietysti rehtorit mutta niitten palkat ovatkin sitten ihan oma asiansa.
Vaimollasi paljon ylituntunteja ja jotain muita vastuulisiä. Muuten tuo palkka ei mitenkään mahdollinen.
Ap on trolli, ei ole mahdollinen palkka.
Oma palkka 2600 euroa.
Mä en jaksa tällaista selittelyketjua. Tervetuloa meidän alalle jos kerran palkka on niin korkea ja hommat helppoja ja loma niin pitkä. Mitä te niissä omissa töissänne enää homehdutte.
Olen luokanopettaja ja minulla on yksi ikälisä. Kuluneena vuonna oli lisäksi ylitunteja kaksi ja tiiminjohtajan lisä ja bruttopalkka n. 2800€. Käteen jää n. 2000€. Koulutustasoon ja työn vaativuuteen nähden ei palkka päätä huimaa mutta vapaa-aikaa on onneksi reilusti. Se on tämän työn porkkana vaikka töitä riittääkin huomattavasti enemmän kun koulupäivien pituutena ulospäin saattaa vaikuttaa. Työt voi kuitenkin pääosin itse järjestellä haluamaansa ajankohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Ethän sinäkään maininnut, että sinulla on yksi ikälisä. Mutta nämähän eivät olekaan uskon asioita, vaan itse kirjoitan aloituksessani ainoastaan faktaa. Kyllä ihmetyttää, onko vaimoni ainoa opettaja Suomessa, joka tienaa tuon verran, aika outoa. Itse olen tiliotteet nähnyt ja ainakin tuo kuukausiansio pk-seudulla ja hänen kohdallaan on fakta. Ap.
Surullista. Itse en anna puolison kytätä tulojani. Enkä kyttää hänen tulojaan, mutten olekaan pa.. eiku ap
En ole ikinä saanut ruusua isompaa lahjaa, vaikka suosittu opettaja olenkin. Käteen saan 1800 euroa kuukaudessa. Kannattaa kadehtia.