Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aina on valitettu opettajien pienestä palkasta!

Vierailija
21.06.2019 |

En minä nyt itse puhu kovin pienestä palkasta, kun otetaan vielä huomioon alan naisvaltaisuus, joka ikävä kyllä on monesti esteenä palkkatasojen nousulle.

Vaimoni on pk-seudulla luokanopettajana, virka on. Kuukausipalkka 3700.- brutto.
Ei hänen ystävätär piirissään kukaan nainen noin paljon tienaa ja kyseessä siis edustettuna eri ammattikuntia.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja todellinen palkkahan suhteuttettuna työaikaan on reippaasti neljän tonnin paremmalla puolen.

Toi ei päde enää tänäpäivänä. Työajat eivät ole koululaisten aikoja, eli työt eivät lopu oppilaiden lähdettyä kotiin, ei alkuunkaan. Ennen kuutta illalla, ei ole koskaan työpäivät tähän mennessä loppuneet. Vanhempien kanssa viestittelyä, seuraavan/seuraavien päivien suunnittelua, kokeiden korjaamisia.

Luuleeko ihmiset tosiaan tänäpäivänäkin, että opettajien työaika on sama, kuin oppilaiden kouluaika?

Ei lomatkaan ole niin pitkiä. Meillä alkaa työt 2 viikkoa ennen koulun alkua, eli heti elokuun alusta ja monesti ne eivät lopu kesäkuun alkuun. Eli todellinen kesäloma on alle 2 kuukautta.

Kuinka monella ei-opettajalla on 'alle 2 kuukautta loma'? Opettajilla on sitä paitsi säännölliset syys-, joulu- ja talvilomat kesälomansa päälle. Kummallista muuten, yksikään tuntemani opettaja (lähisuvussa on muutama) ei ole ikinä ollut töissä koulujen loputtua tai elokuussa ennen koulujen alkua. Paitsi tietysti rehtorit mutta niitten palkat ovatkin sitten ihan oma asiansa. 

Poikani on lukion opettaja, kyllä hän aloittaa työt n. viikkoa ennen koulun alkua, sanoo aina, että pääsee helpommalla, kun on valmisteltu ainakin ensimmäinen jakso. Työvuosia takana hänellä reilu 10 vuotta, mutta haluaa uudistaa opetustaan, ettei aina samalla kaavalla. Kun kevätlukukausi päättyy, hän on aivan naatti, ei se helppo tehtävä ole, vastata oppilaiden ja vanhempien vaatimuksiin. Siitä hän on kiitollinen, että on lukion ope, oppilaat ovat kuulema jo pahimmat höyryt päästeleet, ekaluokan pojista osa on vielä lapsellisia, mutta mehistyvät nopsaan.

Vierailija
42/54 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2600 täällä, eipä mulla muuta. Taas näitä opettajien vihaamiseen yllyttäviä provoja, näitä on täällä päivittäin. Ei oikein sujunut se edellinen provo siitä, että koulu antoi liikaa tukea lapselle (eli yritti antaa erityistä tukea lapselle joka ei sitä tarvitse), kun ei menneet faktat todellakaan oikein ja jäit siitä ap kiinni. Ei mennyt paljon paremmin nytkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittaja. En nyt keksi näin suureen hintahaitariin palkoissa kuin sen, että vaimollani on nyt saatuna kaikki ikälisät. Eikä ole aineopettaja, vaan luokanopettaja. Olikohan noita ikälisiä 3 vai 4 uran aikana, sitä en muista, mutta hän on nyt ns. uransa huipulla ikälisien suhteen. Eli muita korotuksia ei enää tule normaalien vuosikorotuksien (indeksitarkistukset) lisäksi.

Tuolla aineenopettaja kirjoitti kuukausiansiokseen 2550 euroa. Onko sinulla pätevyys, montako ikälisää sinulle on tullut, vai oletko vasta aloitteleva? Nämä edellämainitut toki vaikuttaa paljon. Palkoista puhuttaessa puhutaan tietysti aina brutoista, koska ihmisillä on niin eri veroprosentit erilaisten vähennyksien, kuntaverotusten eroavaisuuksien yms. vuoksi. Ap.

Olen pätevä, yksi ikälisä vasta. Kannattaisi ehkä mainita nuo jo aloituksessa, tosin silti en usko, että vaimosi voi tienata noin paljon, luokanopettajilla kun pitäisi olla vielä huonompi palkka.

Ok. Ethän sinäkään maininnut, että sinulla on yksi ikälisä. Mutta nämähän eivät olekaan uskon asioita, vaan itse kirjoitan aloituksessani ainoastaan faktaa. Kyllä ihmetyttää, onko vaimoni ainoa opettaja Suomessa, joka tienaa tuon verran, aika outoa. Itse olen tiliotteet nähnyt ja ainakin tuo kuukausiansio pk-seudulla ja hänen kohdallaan on fakta. Ap.

Surullista. Itse en anna puolison kytätä tulojani. Enkä kyttää hänen tulojaan, mutten olekaan pa.. eiku ap

Tekisi mieli sanoa, että haista sinä pitkä ...... Katsos kun jotkut avioparit ovat niin sivistyneitä, että heidän ei tarvitse "kytätä" toistensa palkkoja, vaan tilit ovat täysin yhteisiä ja molempien käytettävissä. Vaimoni saa minun tiedot yhtälailla luettavakseen, meidän ei tarvitse salailla näissä asioissa toisiltamme mitään. Ap.

Vierailija
44/54 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähti näköjään taas lapasesta tämäkin keskustelu eipäs/juupas tason saavuttaen.

Joku luulee provoksi, suodaan hänelle se oikeus. Kaikki mitä olen kirjoittanut, pitävät 100% paikkaansa.

Hyvät juhannukset kaikille kirjoittaneille. Ap.

Vierailija
45/54 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja todellinen palkkahan suhteuttettuna työaikaan on reippaasti neljän tonnin paremmalla puolen.

Toi ei päde enää tänäpäivänä. Työajat eivät ole koululaisten aikoja, eli työt eivät lopu oppilaiden lähdettyä kotiin, ei alkuunkaan. Ennen kuutta illalla, ei ole koskaan työpäivät tähän mennessä loppuneet. Vanhempien kanssa viestittelyä, seuraavan/seuraavien päivien suunnittelua, kokeiden korjaamisia.

Luuleeko ihmiset tosiaan tänäpäivänäkin, että opettajien työaika on sama, kuin oppilaiden kouluaika?

Ei lomatkaan ole niin pitkiä. Meillä alkaa työt 2 viikkoa ennen koulun alkua, eli heti elokuun alusta ja monesti ne eivät lopu kesäkuun alkuun. Eli todellinen kesäloma on alle 2 kuukautta.

Kuinka monella ei-opettajalla on 'alle 2 kuukautta loma'? Opettajilla on sitä paitsi säännölliset syys-, joulu- ja talvilomat kesälomansa päälle. Kummallista muuten, yksikään tuntemani opettaja (lähisuvussa on muutama) ei ole ikinä ollut töissä koulujen loputtua tai elokuussa ennen koulujen alkua. Paitsi tietysti rehtorit mutta niitten palkat ovatkin sitten ihan oma asiansa. 

Riippuu varmaan siitä lasketaanko kesätyöttömyys lomaksi. Monet suunnittelevat ekan viikon ennen koulun alkamista, vaikka palkanmaksu alkaakin ekasta koulupäivästä elokuussa

eri

Vierailija
46/54 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aineenopettaja yläkoulussa Helsingissä. Ikälisiä 4, n. 100 euroa tva ym. monimuotoistumislisiä, 1 ylitunti, 1 luokanvalvojuus: palkka viime kuussa n. 3900, käteen hiukan alle 2650.

Vajaan vuoden päästä tulee viimeinen ikälisä ja minimiopetusvelvollisuudella palkka noussee hieman päälle 4000. Siinä se sitten pysyykin seuraavat n. 20 vuotta eläkeikään mennessä.

Vierailija
47/54 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä muka reilut pari tonnia tienaavia. Johan pelkkä peruspalkka on noin 2800. Oikotien palkkavertailun mukaan aineenopettaja tienaa keskimäärin 4000. Lehdistä lukemistani tilastoista muistan, että opettajan palkat ovat niissä keskimäärin yli kolme ja puoli tonnia. Itse tienaan äikänopena ensi lukuvuonna reilut 3700. Se on ihan tavallinen opettajan palkka. Moni tienaa enemmän lisätehtävien takia. Täydet ikälisät taitavat olla noin 800 kuussa.

Vierailija
48/54 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä muka reilut pari tonnia tienaavia. Johan pelkkä peruspalkka on noin 2800. Oikotien palkkavertailun mukaan aineenopettaja tienaa keskimäärin 4000. Lehdistä lukemistani tilastoista muistan, että opettajan palkat ovat niissä keskimäärin yli kolme ja puoli tonnia. Itse tienaan äikänopena ensi lukuvuonna reilut 3700. Se on ihan tavallinen opettajan palkka. Moni tienaa enemmän lisätehtävien takia. Täydet ikälisät taitavat olla noin 800 kuussa.

No sitähän minäkin. Onko sitten niin, että täällä tarkoituksella yritetään vetää noita palkkoja "säälittävyysasteelle", eli korkeasti koulutettu, eikä makseta riittävästi? Tein aloituksen lähinnä nostaakseni opettajien arvostusta, eli että eivät he mitään matalapalkkaisia työntekijöitä ole, koska palkan mukaanhan ihmisiä paljolti arvotetaan. Ap.

Vierailija
49/54 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion opettajat pääsee ikälisillä ja ylitunneilla suht helposti yli 60 000€ vuosituloihin. Yo-koekorvaukset yms nostaa palkkaa. Toki työmäärä onkin sitten ihan jotain muuta kuin peruskoulussa. Ei kaikki opettajat ole vasta-alkaneita luokanopettajia...

Vierailija
50/54 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että kun tietäisitte luokanopettajien työmäärän nykyisellään niin tuntuisi se palkka pieneltä! Kaikilla ikälisillä voi tienata n. 1000€ enemmän kuin aloittelija eli max. 3500€/kk..

Vierailija
51/54 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. luokanope ja erityisope alakoulussa tienaa ekat vuodet noin 2500€/kk miinus verot. Työpäivät pitkiä, ei ole aikaa pitää taukoja, joskus ei ehdi edes vessaan päivän aikana. Iltaisin on usein kokeiden korjaamista tai viestittelyä vanhempien kanssa. Monesti myös tulee uppouduttua tuntien suunnitteluun iltaisin tai viikonloppuisin liian pitkäksi aikaa. Syys-, joulu- ja talvilomilla on joskus hoidettava rästiin jääneitä hommia. Itse en tee töitä kesälomalla, mutta jotkut kollegat tekee.

Työn ainoa helmi on pitkä kesäloma.

Vierailija
52/54 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aineenopettaja, täydet tunnit ja peruspalkka 2700 euroa. Käteen jää 1900 euroa kuukaudessa. Ei mielestäni ole kovin hyvä palkka tällä koulutuksella. Kesät työttömänä

No paljonko sulle pitäisi maksaa peruskoulun tai lukion alkeiden opettamisesta? Olisit lukenut diplomi-insinööriksi ja hakeutunut teollisuuden tehtäviin tai tutkijaksi.

Vierailija
53/54 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa tää lomailu! Nukuttu joka päivä noin 11, aamupala ehkä 12, uitu ja grillailtu. Nähty paljon sukua ja kavereita, lämmitetty mökkisaunaa, ajeltu huvikseen nähtävyyksiä ja välissä makailtu riippumatossa. Nyt mennyt 3 viikkoa lomaa ja 6 vielä jäljelllä. Pari matkaa tilattu, mut muuten voi tehä mitä vaan. Ja autuuden autuus: Kenenkään muksun tekemisiä, riitelyitä ja huutamisia ei tarvi selvittää eikå kytätä milloin joku laittaa Wilma-viestiä. Kesä, oi ihanuus ja rauha!

Vierailija
54/54 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Opettajien palkat” eivät ole mitenkään verrattavissa toisiinsa. Lastentarhanopettajat ja luokanopettajat tienaavat reilusti vähemmän kuin lukioiden lehtorit. Ne voi tarkistaa, ovat julkista tietoa.

Se, miten opettaja voi hilata palkkaa ylöspäin on ylimääräiset opetustunnit. Luokanopettajan opetusvelvollisuus on 24h viikossa aloituspalkalla 2600e. Jokainen viikkoylityötunti tuo noin 100e lisää kuukausipalkkaan. Lisäksi palkkaan tulee prosenttikorotuksia tiettyjen opetusvuosimäärien mukaan. Max. ikälisät on 20% peruspalkkaan. Sitten on vielä erilaisia lisiä, joita saa vastuutehtävistä, esim. jos hoitaa äänentoistoa, käsityötarvikkeita jne. Tämä lisä on noin 100e kuukaudessa.

Jos on paljon ylityötunteja, niin palkka on korkeampi, jos tekee perustunnit niin palkka pysyy pitkään siinä 3000e hujakoilla.

Opettaja ei saa lisäkorvauksia luokkaretkistä, vanhempainilloista, hankeprojekteista, oppilashuollon kokouksista tai tapaamisista, suunnittelusta, järjestelyistä eikä oikeastaan mistään mihin työaikaa kuluu. Tuntipalkka jää noin 20e ja alle ainakin nuorilla luokanopettajilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän