ahdistaa olla lihava
Nuorena olin hoikka, lihoin masennuksen takia, nyt kohta 100kg, miten kiloista eroon? Lääkkeitä syön edelleen. Tää masentaa todella paljon ja toivon kuolevani, oon vaan ruma.
Kommentit (71)
syö ssri-lääkkeitä niin ei ahdista. saat jatkaa lihomista hyvällä mielellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lopettaa 300mg ketipinor itse? entä mitä testejä teit?
ap
Ketipinor puolittuu joka 8 tunti. Joten siitä voi laskea koska sitä ei ole enää veressä. Se on helpoin antipsykootti lopettaa koska sillä ei pitäisi olla mitään vieroitusoireita ja sitä myös käytetään muista antipsykooteista vieroittamiseen. MUTTA ketipinor aiheuttaa metabolisen oireyhtymän ja rasvamaksan monelle käytäjistään joten sinun metabolia on täysin sekaisin lääkkeen takia. Et voi odottaa ihmettä ja minä en neuvo lopettamaan mitään lääkityksiä vaikka Keti oli se minun pahin lääkkeni joka eniten pisti sekaisin ja teki impulsiiviseksi. Suosittelen keskustelemaan lääkärisi kanssa, mutta sen verran sanon että keti on lääke jota määrätään myös unettomuuteen psyykkisesti terveille ihmisille, se ei ole mikään ns. aidon bipon lääke kuten esim abilify ja mitä näitä nyt on, en edes muista mitä kaikkea minulle on syötetty, mutta abin muistan, se niin hirveä ja sai näkemään ja kuulemaan olemattomia, jotka tietysti heti diagnosoitiin merkiksi biposta. Verkosta löytyy testejä manian ja masennuksen valvomiseen. En ole niitä katsellut niin pitkään aikaan että olisi osoitteita valmiina. Jos mielenkiintoa on niin kyllä ne löytää. Bdi ja mards on masennukseen hyvät seurantavälineet. Hieman enemmän etsimistä vaatii nämä mania testit ja on yleensä englanninkielisiä.
Kokeile se sokeri ensin. Samat vaikutukset.
Vierailija kirjoitti:
Älä lopeta lääkkeitä vain siksi että täällä palstalla joku on niin tehnyt. Lopeta sokeri. Syö kaikkea, mutta jätä lisätty sokeri pois ruokavaliosta. Laihdut varmasti, olet virkeämpi ja voit paremmin. Sokeri sotkee aineenvaihduntaa ja vaikuttaa aivokemiaan. Itselläni myös kaksisuuntainen ja siihen lääkitys. Jätin sokerin pois ja olen laihtunut vuodessa 18kg.
Keti saa himoitsemaan sokeria, syöt vaikka jauhoja, että saat jostain sokeria.
Ketipinor on ihan hirveä lihottaja! Samoin mirtazapiini. Sain öisin niin raivokkaita ahmimiskohtauksia että olisin voinut tappaa saadakseni syödä. Lihoin kk-parissa 15 kg. Normaalisti olen raivoterveysfasisti ruoan suhteen.
Minulla on dg vaikea masennus ja vaikea ahdistus ja traumaperäinen stressi, vaikea unettomuus myös, ei manioita käsittääkseni. Minä lopetin heti alkuunsa nuo lääkkeet. Minulle tuli ketipinorista myös muita vakavia oireita.
Varaa aika hyvälle psykiatrille ja keskustele voisiko lääkettä vaihtaa. Ylipaino on paitsi itselle ikävä juttu monin tavoin, niin se altistaa myös monille sairauksille syöpään saakka. Pitää punnita lääkkeen hyödyt ja haitat.
Itselläni on tällä hetkellä lääkityksenä pelkkä opamox ja melatoniini. Jätin myöskin ssri-lääkkeet syömättä. Vaikka elämä on vaikeaa niin olen pärjännyt. En ole kenellekään kertonut että olen jättänyt lääkkeet syömättä. Yksi hyvä lääke minulla on myös liikunta. Siitä huolimatta en ole laihtunut kiloja pois.
Tsemppiä, itse painan vain 80 kg ja tunnen myös olevani ruma. Lisäksi minulla on syöpä ja kohta lähtee kaunis pitkä tukkanikin kun hoidot alkaa. Aion kuitenkin liikkua niin paljon kuin pystyn hoidoilta ja alan taas laskemaan kaloreita. Kännyyn saa sellaisen hyvän appin kuin fatsecret. Siellä on myös hyvä ryhmätuki ja monia sairaitakin laihduttelemassa, myös meitä masentuneita ja myös syöpäläisiä.
Etsi liikuntalaji josta pidät, pyöräily, kävely, uinta, tanssi ovat omia suosikkejani(paitsi pyöräilemään en enää pysty :( aion kuitenkin mennä uimaan ja tanssitunnille vaikka on arpitissi ja kalju ja selluliittia. En välitä mitä muut ajattelee. Jos ajattelee pahaa niin haistakoon p. Ajattelen että liikunta korjaa vihasuhdettani kehoon. Vihaan kehoani, mutta liikunta antaa myönteisiä kokemuksia kehosta. Olen myös kiitollinen liikuntakyvystäni, se on oikeastaan kuin lottovoitto että on liikuntakykyinen.
Lohdutukseksi Sinulle. Syön masennuslääkkeitä ja olen pudottanut painoa 4 kk aikana 15 kg. En syö iltaisin. En herkuttele. Syön normaalisti 4 kertaa päivässä. - myös leipää ja perunoita ja hedelmiä. Paino tippuu hitaasti? Hyvä, koska sit menee läski, ei lihas. Siksi kaikmaailman ketodieetit ja paleot ovat hanurista. Kilot menevät nopeasti, mutta se onkin vettä ja lihasta. Koita hommata kirppikseltä kivoja vaatteita edullisesti ja koita rakastaa itseäsi. Kirjoita ruokapäiväkirjaa ja punnitse itseäsi kerran viikossa. Ole onnellinen jokaisesta pienestä painonpudotuksesta. Tsemppiä!!!
Oon syönyt pari kk Ketipinor 300mg, sitä ennen Abilify ja Aurorix, nyt myös Abilify 75mg käytössä. En jaksa tehdä mitään, tai nähdä sukulaisia ym. paskaa. En pysty töihin, kuntoutustuella olen. Haluan lääkkeistä eroon. Unettomuus minullakin, psykooseja ollut myös. Olen monesti joutunut sairaalaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
mä varmaann tapan itseni vuoden loppuun mennessä jos en laihdu. Tää ei ole enää elämää
ap
Sinulla on itsetuhoisia ajatuksia lääkityksestä huolimatta. Mihin nämä lääkkeet sitten oikein auttavat? Lisäksi lihottavat. Kokeilepa alkaa harrastaa liikuntaa ja tapaa ihmisiä (muitakin kuin psyk.polin "ammattilaisia"). Lääkkeet tuhoavat sinut. Masennuksella on lisäksi suuri uusiutumisriski jos se on lääkitty, mutta ilman lääkkeitä hoidettu masennus ei uusiudu. Lääkkeet aiheuttavat lisäksi monella holtitonta käyttäytymistä ja tämä tulkitaan kaksisuuntaiseksi mielialahäiriöksi, joka on tietysti "elinikäinen". Näin saadaan potilas uskoteltua, että lääkkeitä on syötävä loppuelämä.
6884 lisää: Ketipinor kyllä lihottaa. Se on totta. Se pitäisi olla laillisesti kielletty ja pahin, että lääkärit eivät varoittaa siitä painonnoususta. Se on hermomyrkky ja tuhoaa unireseptorit. Tarkoitin siis ensimmäisessä viestissä Seronil tapaisia lääkkeitä. Netissä on Ketipinorista hirveitä kauhutarinoita. Se tuhoaa ihmisen pikkuhilja.
Vierailija kirjoitti:
ap
Onko sulla pelkkä ketipinor lääkitys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Onko sulla pelkkä ketipinor lääkitys?
Ketipinor 300mg ja ABILIFY 75mg
ap
Vierailija kirjoitti:
Laihduta läski älä vingu
Läski lähtee, mutta idiotismi on ikuista.
Mä lopetin sillä tavalla, että tein annosta aina pienemmäksi pikkuhilja, kunnes oli jäljellä vain pieni murunen. Äkkiä ei ole hyvä jättää pois, koska luonnollisesti nukahtaminen saattaa olla silloin enemmän vaikea. Pitää hyväksyä se, että et nuku niin sikeästi, kuin lääkkeen avulla, mutta kyllä unen laatu pikkuhilja paranee. Älä säikähdä, jos nukkuminen ilman Ketipinoria heti hyvin ei onnistu. Kyllä se menee paremmaksi ajan kanssa.
Kokeile kalorien laskemista uudestaan, mulla ainakin on tehonnut se. Tosin en ole masentunut eikä mulla ole lääkitystä joten en osaa arvella niiden vaikutusta asiaan.
Ruokapäiväkirjan pitäminen ja kalorimittari ranteeseen mittaamaan todellista kalorikulutusta niin aika nopeasti alkaa tulla tuloksia kun tajuaa että syö enemmän kaloreita kuin kuluttaa ja miten paljon enemmän. Minä pidin vuorokautisen kalorikulutuksen n. 500 kcal suurempana kuin syömieni ja juomieni kaloreiden määrä vuorokaudessa.
Ruokapäiväkirjasovelluksia löytyy esim. Google-haulla tai älypuhelimen tai tabletin app-kaupasta. Minulla yleensä ollut käytössä Samsung Health ja sitten jokin aktiivisuusranneke. Kaikkein edullisimmatkin mittaavat yleensä kalorit. Kaavamainen kalorikulutuslaskuri antaa minulle väärän tuloksen eikä tuloksia synny mutta sen sijaan tuo rannemittaus omilla henkilökohtaisilla arvoilla tuottaa aina tulosta. Kevennän tällä tavalla pari kertaa vuodessa eli näin kesäisin ennen lomaa ja loman aikana sekä talven pimeimmän ajan. Yksi kilo on muuten n. 7500 kcal.
Toi kaloreiden laskeminen ei mulla toiminut. Lihoin takaisin, myös lääkityksen aikana kokeiltu ja tulos oli että en laihtunut.
ap
Voi sinua. Minä en ole edes lääkityksellä, eikä ole mielenterveysongelmia. Mutta olen ollut aina ennen hoikka, mutta tuli muutama vastoinkäymisten vuosi, jolloin olin ihan lopussa. Kaikki täydelliset ihmiset olisivat silti syöneet terveellisesti ja liikkuneet ja nukkuneet kunnolla. Minä vain jotenkin menetin otteen kaikesta ja en nukkunut, söin mitä sattui ja olin niin uupunut, etten saanut itseäni liikkumaan. Paino nousi ihan järkyttävästi. Sen kaiken paskan lisäksi tajusin lihovani, mikä lisäsi ahdistusta ja olin melkoisessa kierteessä, kun kaiken muiden tapahtumien rinnalla inhosin itseäni.
No, elämä on helpottanut ja katson itseäni ihmeissäni, että miten olen saanut itseni tähän kuntoon. Olen taas aloittanut liikunnan, nukun hyvin, herkut karsittu pois. Ja paino on tippunut vain 100grammaa. Häpeän itseäni ja vtuttaa kuunnella, kun jokainen kokee tarpeelliseksi sanoa, että herranen aika, ootpas lihonut. Ihan kuin en itse huomaisi.
Mutta kaipa tämä elimistö joskus kuntoon tulee ja uupumus tulee nukuttua ja levättyä pois ja elimistö ei koko aikaa elä paniikissa, että mitähän kauheaa kohta taas tapahtuu ja alkaa sulattaa rasvaa.
Älä nyt kuitenkaan itseäsi läskien takia tapa. Se on kuitenkin vain läskiä. Jos lääkkeillä pysyt kunnossa, niin mieluummin se, kuin pään hajoaminen ja laiha.
Moni pitää minua tällä hetkellä laiskana ja saamattomana läskinä, kun ei tiedä, millaisia ne muutama hullu vuosi oli. Mutta en jaksa alkaa kenellekkään selittämään ja perustelemaan mitään. Pitäkööt laiskana läskinä. Ihan sama. Moni näistä arvostelijoista ei olisi selvinnyt täysjärkisenä niitä vuosia, jotka itse elin ja yritin vain pitää itseni kasassa.
Lopetin hormonaalisen ehkäisyn muutama viikko sitten ja painoa on tippunut muutama kilo jo nyt. Epäilen, että siitä on tullut myös muita vaivoja. Ei enää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin hormonaalisen ehkäisyn muutama viikko sitten ja painoa on tippunut muutama kilo jo nyt. Epäilen, että siitä on tullut myös muita vaivoja. Ei enää ikinä.
Viidessä vuodessa ehdin turvota kuin pullataikina juurikin hormonaalisen ehkäisyn takia. Jatkuva nälkä ja makeanhimo.
Minä lihoin aikoinaan masennuksen ja masennuslääkkeiden takia n. 70kg, eli lähentelin jo 140kg vuonna 2011. Samana vuonna lopetin lääkkeet seinään, kun totesin ettei ne oikeastaan minua yhtään auta. Lääkäri ei tälle voinut mitään ja sanoi vain, että ok, totean sinut parantuneeksi (en ihan oikeasti vielä silloin ollut kondiksessa).
Vuonna 2012 syksyllä laihduin yht'äkkiä 25kg, eli painoin sitten 115kg ja tämä paino jumitti seuraavat 5 vuotta. 2017 painoni putosi jälleen tekemättä mitään 108kg:n ja 2018 syksyllä alkoi paino putoamaan reippaammin ja nyt se on n. 98kg, hieman vaihtelee kuukautiskierron mukaan.
Eli voisin sanoa, että lääkkeiden sekoittama aineenvaihdunta alkoi toimia kunnolla vasta vuonna 2017, vaikka tiedän ettei monikaan usko, että masennuslääkkeillä voisi olla tällainen vaikutus. On minulla kilpirauhasen vajaatoiminta myös, mutta se ei yksinään selitä painonnousua, eikä varmaan ihan niin paljon vaikuta vaikeuteen pudottaa painoa, varsinkin kun on lääkitys kunnossa.
Tällä sepustuksella haluan vain kertoa kokemuksestani masennuslääkkeiden vaikutuksesta painoon/aineenvaihduntaan. Olin masentunut 15 vuotta ja tuon ajan söin erilaisia masennus-ja rauhoittavia lääkkeitä paljon. En omasta mielestäni ruokaillut mitenkään erilailla mitä tänä päivänä, joten jos ainoastaan ruoka olisi minut lihottanut, niin eihän painon pitäisi nyt pudota, kun en enää lääkkeitä syö, kerta ruokailut ovat samoja. Liikuntaa en harrasta yhtään enempää kuin noina vuosina.
Ap:n täytyy varautua samaan kokemukseen mitä minulla on, että vaikka lääkkeitä vähentää/lopettaa, niin paino ei putoa heti noin vain. Voi viedä aikaa, että elimistö palaa raiteilleen. Toki kannattaa katsoa onko ruoissa parantamisen varaa ja ateriarytmissä, veden juomisessa, nukkumisessa (minulla on univaikeuksia mitkä eivät tee hyvää painolle). En itse usko yksittäisen elintarvikkeen (mm. sokeri, vehnä, alkoholi) poiston vaikuttavan merkitsevästi painon putoamiseen, koska minä en syö sokeria, enkä juo alkoholia, mutta paino ei kuitenkaan hups vaan putoa kymmeniä kiloja hetkessä. Tsemppiä ap:lle.
On muitakin ihmisiä ketkä ovat parantuneet holtittomasta rahankäytöstä mania vaiheessa. On myös paljon ihmisiä ketkä elävät ilman lääkkeitä joille lääkärit on sanoneet että loppuelämä pitää syödä.
1. Mene terapiaan, lääkket ei auta mutta keskustelu auttaa kyllä
2. Ala uskoa siihen että pystyt elämään ilman lääkkeitä, esim. ketipinor vaan laiskistaa ja koukuttaa
3. Itse lopetin lääkkeet kerralla, vaikka lääkäri sanoi että pitäisi porrastaa. En suosittele jos pää ei kestä vieroitusoireita.
4. Rahaongelmiin hae apua esim. rayn peliriippuvais tms. palveluista. Näitä löytyy ilmaiseksi ja on auttavia tukipuhelimia ja tukihenkilöitä. Sieltä löytyy ihmisiä ketkä esim. maniassa tuhlanneet kaikki rahat ja hommanneet itselleen satojen tuhansien velat. Muitakin ihmisiä on selvinnyt rahaongelmista, sinäkin voit selvitä jos haluat.
5. Kun pääkoppa on kunnossa voit alkaa miettiä mitä haluat tehdä. Mistä liikunnasta voisit nauttia. Mitä työtä voisit haluta tehdä että sinulla on varaa ostaa terveellistä ruokaa. Käytä ilmaisia ruokajako palveluita, näin sinulla jää omia rahoja enemmän käyttöön terveelliseen ruokaan ja harrastuksiin.
6. Usko itseesi ja siihen että voit parantua. On tieteellisesti todistettu että ns. lume lääkitys toimii koska keho osaa korjata soluja. Vitamiinit kuntoon ja esim. rautalisä käyttöön. Vitamiinien puute aiheuttaa kaikenlaista pääkoppa vaivaa.
7. Lue "parantavaa" kirjallisuutta. Esim. Tollen Läsnäolon voima. Siitä opit että sinä et ole sinun mieli. Ehkä opit myös läsnäoloa ja kuuntelemaan päässä olevia ajatuksia periaatteella sinä et ole se kuka siellä puhuu. Se auttaa varsinkin maniakohtauksessa.
Älä lopeta lääkkeitä vain siksi että täällä palstalla joku on niin tehnyt. Lopeta sokeri. Syö kaikkea, mutta jätä lisätty sokeri pois ruokavaliosta. Laihdut varmasti, olet virkeämpi ja voit paremmin. Sokeri sotkee aineenvaihduntaa ja vaikuttaa aivokemiaan. Itselläni myös kaksisuuntainen ja siihen lääkitys. Jätin sokerin pois ja olen laihtunut vuodessa 18kg.