Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten laihduttaa 30 kg?

Vierailija
20.06.2019 |

Olen 175 cm pitkä ja painoa on 105 kg. BMI alkaa olla jo aika huolestuttavissa lukemissa (n. 34), normaalipainon ylärajalle olisi matkaa tuo noin 30 kg. Kaipaisin konkreettisia vinkkejä prosessin aloittamiseen. Hieman yli vuoden taitaisi kestää, jos se suositeltu tavoite 0,5 kg/viikko toteutuisi.

Taustatietoja: kunto on aika lailla nollissa, lenkkeillä tosin jaksan ihan kohtuullisella nopeudella ja nyt kesällä olen heittänyt vähintään yhden lenkin viikossa. Pääpainohan on kuitenkin ruokavaliolla. Syön melko säännöllisesti, mutta annoskokoja olisi pienennettävä ja kasviksia lisättävä. Entä herkut, lopettaakko hetkeksi kokonaan vai rajoittaa esimerkiksi kertaan viikossa/kahdessa?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juoksua,nivelet ei kestä.

Vierailija
22/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse alotin tässä vajaa viikko sitten, tavoite olisi pudottaa 20-25 kg. Aloitin tiukan herkkulakon. Itselleni ei sovi laisinkaan se että ottaa vähän herkkuja. Se on joko kaikki tai ei mitään. Nyt tuleva juhannus jännittää kun ei pysty kontrolloimaan mitä ruokaa on tarjolla. Kaloreita olen seurannut niin, että päivittäinen saanti olisi noin 1000-1400 kaloria. Nyt lähtenyt melkein 3 kg tässä viikossa. Pidän vihkossa kirjaa herkuttomista päivistä. Motivoi kummasti. Tänään tuli eka voimakas mieliteko sokeriin kun töissä oli kamala kiire ja ruokatauko meni liian myöhäiseksi.

Tsemppiä sulle pudotukseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

80+ kiloa laihduttaneena itselläni toimi annoskokojen pienentäminen, sokerin jättö pois (herkkupäivä on kyllä viikossa, mutta silloinkaan ei mitään övereitä), kasvisten lisääminen ja vedenjuonti. Liikunnan lisääminen sitten kun kiloja oli lähtenyt pois 30+.

Vierailija
24/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista kommenteista, palaan niihin tarkemmin huomenna! Tuo herkkukysymys on ehkä se vaikein, hieman kyllä epäilen, että olen valitettavasti sellaista "kaikki tai ei mitään" -tyyppiä. Ensin ajattelin esimerkiksi yhden suklaapatukan sallimista herkkupäivänä kerran viikossa, mutta toisaalta tuskinpa se makeannälkä sillä sammuisi (ainakaan aluksi). ap

Vierailija
25/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt varmaan tosi paljon, kun olet noin paljon saanut painoa. Pienennä annoksia, osta pienempi lautanen ja suurenna kasvisten määrää lautasella.

Jätä herkut pois, ainakin niin, että et osta mitään itse. Juhlissa voit maistaa kakkua mutta muuten korvaat herkut mansikoilla ja hedelmillä. Jos on liian hurjaa olla ilman karkkia, salli itsellesi kerran viikossa tikkari. Se on ihan ok.

Liiku joka päivä ainakin sen verran, että käyt kävelyllä vähintään 30 minuuttia, mieluummin lähemmäs tuntia.

Näillä muutoksilla et välttämättä laihdu 30 kg, mutta pääset hyvin alkuun ja saat helposti ainakin 15 kg pois ilman, että kärsit nälkää. Kun olet päässyt alkuun, voit kiristää ruokavaliota ja lisätä liikuntaa. Parasta kuitenkin aloittaa pikkuhiljaa, jotta touhu ei mene liian vaikeaksi.

Vierailija
26/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilihydraattomalla lähtee, mutta paluu arkeen pitää tehdä tarkasti. muuten tulee kilot takaisin.

Mikähän se tämä mahtaa olla?

Vierailija
27/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks te niitä herkkuja vedätte? Leipää ja pullaa? Namnam. Jos haluat laihtua, unohda feikkiruoka. Se on tän jutun salaisuus.

Vierailija
28/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- syö reilusti kasviksia, mm tomaattia, kurkkua, parsaa, kesäkurpitsaa, salaattia

- muista proteiinit (muuten laihdutat lihaksia): kalaa, kanaa, kalkkunaa, katkarapuja, raejuustoa, rahkaa/skyriä, mozzarellaa. Sopiva proteiinimäärä on 1,2–1,3 grammaa painokiloa kohden vuorokaudessa.

- muista myös rasva 4g/vrk. mm. Salaattikastikkeeseen oliiviöljyä ja balsamietikkaa (1rkl+1rkl)

- kohtuudella ruispastaa, ruisleipää

- pidä ruokailujen välissä 4-6h väliä, jolloin et syö mitään

- vältä: vehnäjauhoja, perunoita, juustoja, herkkuja, alkoholia, limsoja

- stressipäiviin varalta Nutrilett ruokia

Tsemppiä laihdutukseen!

Vierailija
29/57 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap pyrkii varmaan kuitenkin elämäntapamuutokseen. Esimerkiksi ruokavalion kirjaaminen ylös kellonaikoineen voi helpottaa. Kun esimerkiksi herkut on kirjattu ylös, tulee syötä harvemmin sen enempää. Tällä tyylillä:

Maanantai:

Klo 8.00 vettä, kahvia maidolla, 2 ruisleipää kurkulla ja mangochutneylla, keitetty kananmuna

Klo 12.00 hedelmä

Klo 13.30 itse tehtyä ruokaa, 2 karkkia

Klo 18.00 itse tehtyä ruokaa

Klo 22.00 2 lasia viiniä ja itse tehtyä ruokaa

Myös liikuntaa kannattaa lisätä pikkuhiljaa. Ensimmäisellä viikolla kun noudattaa ruokavaliota, ei liiku yhtään, seuraavalla yhtenä päivänä jne. Pidä liikuntamäärät realistisina, jolloin niitä myös noudatat helpommin. Aloita ihan vaikka hyötyliikunnalla, joogaamalla/venyttelemällä ja lantionpohjan (ja kaupan päälle koko keskivartalon) treeneillä.

Vierailija
30/57 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80+ kiloa laihduttaneena itselläni toimi annoskokojen pienentäminen, sokerin jättö pois (herkkupäivä on kyllä viikossa, mutta silloinkaan ei mitään övereitä), kasvisten lisääminen ja vedenjuonti. Liikunnan lisääminen sitten kun kiloja oli lähtenyt pois 30+.

Huomaa kuka on laihduttanut useita kymmeniä kiloja ja pitänytkin ne pois.  Liikuntaa ei tuputa alkuunsa kuin jojo laihduttajat. Sitä ei suosittele edes asiaa ymmärtävät ammattilaiset sillon kun on kyse kymmenien kilojen painonpudotuksesta. Ruokavalio on 80% laihtumisesta. Se ja arki aktiivisuuden lisääminen riittää aluksi kun on kyse merkittävästä ylipainosta. Moni tuhoaa dieettinsä alkuunsa lisäämällä liikunnan joka lisää nälän tunnetta. En ymmärrä miten näin yksinkertaisen surmanloukun tajuaminen on ihmisille niin vaikeaa, että jos ihminen syö muutenkin liikaa, niin ei todellakaan lisätä mitään mikä aiheuttaa kasvavaa nälän tunnetta. Aivot ja vatsalaukku pitää ensiksi totuttaa pienemmälle kalorimäärälle ja siihen menee noin puoli vuotta. Ihminen ei hoida vain ylipainoa vaan kehon tulehdustilaa joka vaikuttaa myös aivoihin ja niiden kykyyn prosessoida nälän tunnetta ja säädellä kylläisyyttä. 

Vierailija
31/57 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolavesipaasto niin homma on hoidettu 1,5 kuukaudessa.

Vierailija
32/57 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti 20kg 6kk sillä 21 day fix -rasiadietillä. En jaksa kaloreita laskea joten se on hyvin sopinut minulle :)

Nyt jatkan sitä kunnes osaan silmämääräsesti katsoa :)

Vierailija
33/57 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lchf/Keto

Helppoa eikä nälkä vaivaa. Mulla vielä matkaa noin 9kg normaalipainon ylärajalle. Lähtöpaino 104kg. 15,4kg tiputettu. Alkuun lähti reilusti nesteitä ja sittemmin 0,5-1kg viikossa.

Vierailija
34/57 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lähti 20kg 6kk sillä 21 day fix -rasiadietillä. En jaksa kaloreita laskea joten se on hyvin sopinut minulle :)

Nyt jatkan sitä kunnes osaan silmämääräsesti katsoa :)

Mikä tämä 21 day fix -rasiadieetti on?

Vierailija
35/57 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kuka on laihduttanut useita kymmeniä kiloja ja pitänytkin ne pois.  Liikuntaa ei tuputa alkuunsa kuin jojo laihduttajat. Sitä ei suosittele edes asiaa ymmärtävät ammattilaiset sillon kun on kyse kymmenien kilojen painonpudotuksesta. Ruokavalio on 80% laihtumisesta. Se ja arki aktiivisuuden lisääminen riittää aluksi kun on kyse merkittävästä ylipainosta. Moni tuhoaa dieettinsä alkuunsa lisäämällä liikunnan joka lisää nälän tunnetta. En ymmärrä miten näin yksinkertaisen surmanloukun tajuaminen on ihmisille niin vaikeaa, että jos ihminen syö muutenkin liikaa, niin ei todellakaan lisätä mitään mikä aiheuttaa kasvavaa nälän tunnetta. Aivot ja vatsalaukku pitää ensiksi totuttaa pienemmälle kalorimäärälle ja siihen menee noin puoli vuotta. Ihminen ei hoida vain ylipainoa vaan kehon tulehdustilaa joka vaikuttaa myös aivoihin ja niiden kykyyn prosessoida nälän tunnetta ja säädellä kylläisyyttä. 

Mistä sinä tiedät että edellinen on pitänyt pudottamansa kilot pois? Vastasitko itsellesi? Toisekseen, jos pudotettavaa on normipainoisen aikuisen verran, on järkevääkin olla liikunnan kanssa varovainen. Niiden, joilla pudotettavaa on ’vain” pikkulapsen painon verran, kannattaa liikkua. Aina.

Vierailija
36/57 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks te niitä herkkuja vedätte? Leipää ja pullaa? Namnam. Jos haluat laihtua, unohda feikkiruoka. Se on tän jutun salaisuus.

Niinpä, ja kun ei olisi koskaan feikkiruokaa syönytkään, ei olisi nyt tarvetta painonpudotukselle. Suurin osa ihmisistä puputtaa ihan kamalaa epäruokaa ja sitten ihmettelee, kun peilissä näkyy muhkurainen pallo.

Vierailija
37/57 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 kiloa laihdutetaan samalla tavalla kuin syödään kokonainen elefantti. Yksi pala kerrallaan. Laihdutus tietenkin yksi kilo kerrallaan.

Itse olen onnistunut GFG-dieetillä. Vähän jouduin muokkaamaan omaan (en halua syödä lisäaineita yms.)  makuun mutta periaate on sama. 

Vierailija
38/57 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät että edellinen on pitänyt pudottamansa kilot pois? Vastasitko itsellesi? Toisekseen, jos pudotettavaa on normipainoisen aikuisen verran, on järkevääkin olla liikunnan kanssa varovainen. Niiden, joilla pudotettavaa on ’vain” pikkulapsen painon verran, kannattaa liikkua. Aina.

Päättelin tekstistä. Itse olen pudottanut painoa teini-ikäisen tytön verran. Sama ohjeistus pätee siinäkin. Olen harrastanut 100 kg juoksemistakin, juossut 5km lenkkejä monta kertaa viikossa ja nimenomaan juossut, en kävellyt tai hölkötellyt ja ei se painoon vaikuta mitenkään mutta nälkään kylläkin. Painoa sain vasta pois kun lopetin liikunnalla rääkkäämisen, koska mikään ei masenna niin hirveästi kuin helkkarinmoinen työ ilman tuloksia. Istuin katsomassa sohvalla telkkaria ekat 10.5kg joka lähti ensimmäisen kuukauden aikana. Mikä on hyvä tulos koska liikkumalla ja  nutriletilla en saanut kuin 6kg lähtemään 8 viikossa. Stressi nostaa kortisolia ja se on sitten byebye laihtumis mahdollisuudet. Kun oli kiloja tippunut kunnolla niin aloin liikkua ja lisäsin liikuntaa pikkuhiljaa. Jos juhannuksena olin vielä läski niin jouluna olin jo normaalipainoinen.

Vierailija
39/57 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päättelin tekstistä. Itse olen pudottanut painoa teini-ikäisen tytön verran. Sama ohjeistus pätee siinäkin. Olen harrastanut 100 kg juoksemistakin, juossut 5km lenkkejä monta kertaa viikossa ja nimenomaan juossut, en kävellyt tai hölkötellyt ja ei se painoon vaikuta mitenkään mutta nälkään kylläkin. Painoa sain vasta pois kun lopetin liikunnalla rääkkäämisen, koska mikään ei masenna niin hirveästi kuin helkkarinmoinen työ ilman tuloksia. Istuin katsomassa sohvalla telkkaria ekat 10.5kg joka lähti ensimmäisen kuukauden aikana. Mikä on hyvä tulos koska liikkumalla ja  nutriletilla en saanut kuin 6kg lähtemään 8 viikossa. Stressi nostaa kortisolia ja se on sitten byebye laihtumis mahdollisuudet. Kun oli kiloja tippunut kunnolla niin aloin liikkua ja lisäsin liikuntaa pikkuhiljaa. Jos juhannuksena olin vielä läski niin jouluna olin jo normaalipainoinen.

Nutriletilla?

Vierailija
40/57 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen saanut pidettyä tiputtamani 80+kiloa poissa jo kolmatta vuotta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme