Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten laihduttaa 30 kg?

Vierailija
20.06.2019 |

Olen 175 cm pitkä ja painoa on 105 kg. BMI alkaa olla jo aika huolestuttavissa lukemissa (n. 34), normaalipainon ylärajalle olisi matkaa tuo noin 30 kg. Kaipaisin konkreettisia vinkkejä prosessin aloittamiseen. Hieman yli vuoden taitaisi kestää, jos se suositeltu tavoite 0,5 kg/viikko toteutuisi.

Taustatietoja: kunto on aika lailla nollissa, lenkkeillä tosin jaksan ihan kohtuullisella nopeudella ja nyt kesällä olen heittänyt vähintään yhden lenkin viikossa. Pääpainohan on kuitenkin ruokavaliolla. Syön melko säännöllisesti, mutta annoskokoja olisi pienennettävä ja kasviksia lisättävä. Entä herkut, lopettaakko hetkeksi kokonaan vai rajoittaa esimerkiksi kertaan viikossa/kahdessa?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksumattto ja televisio.

Vierailija
2/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kuiin liikutta jalkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri ja huonot hiilihydraatit kokonaan pois. Lihaa, kalaa ja kanaa etc enemmän, vihanneksia massoittain. Helppoa.

Ruuan määrä ei niinkään ratkaise vaan sen sisältö.

Vierailija
4/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukka keto, liikuntaa (ei liian rajua, niin , että vähän hikoiluttaa) jokapäivä 1h.

Ja kärsivällisyyttä, sehän se vaikein on. Varaudu kahteenkin vuoteen, koska laihduttaessa aina tulee myös takapakkeja.

Vierailija
5/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä en jättäisi makeata ihan kokonaan. Vaihtaisin sen alkuun laadukkaampaan kuten taateleihin. Jos yrität liian jyrkkää muutosta kerralla niin sorrut helpommin.

Vierailija
6/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin Michael Mosleyn 800 kalorin dieetillä, läskit lähti ja samalla korjaantui verensokeri.

Vierailija
7/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkut pois vaan, pian huomaat että ne on täysin turhia. Ensin tekee mieli, kohta ei.

Vierailija
8/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilet näitä edellä annettuja ohjeita ja katsot mikä tepsii. Aloitat kaikkein terveellisimmästä ohjeesta. Tai kysyt olisiko teidän kunnassa ammattilaisten vetämää laihdutusryhmää.

Vierailija
9/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun BMI:ni oli 40.63, kun sain tarpeekseni ja tein elämäntaparemontin. Olin ollut laihdutuskuurilla monta kertaa aiemmin, ja joka kerta loppui siihen, että painoa oli enemmän kuin aloittaessani laihduttaa. Pistin ruokailut kokonaan uusiksi, ja aloin syödä Välimeren ruokavalion mukaan. Lisäksi aloin tehdä pitkiä kävelylenkkejä. (Rapakuntoisena yhden lenkin kulutus oli yli 1000 kcal kunnollisen sykemittarin mukaan.) Herkkuja en ole itseltäni kieltänyt missään vaiheessa, mutta kohtuullistanut niiden määrää. Kun ennen meni iso sipsipussi ja suklaalevy yhdeltä istumalta, syön nyt sellaisen pikkupussin (40 g) ja yhden suklaapatukan. Kun ennen meni kolme pullaa, syön nyt vain yhden pullan. Jne. Aluksi kannattanee rajoittaa herkut yhteen päivään/viikko. Itse jossain kohtaa siirryin siihen, että syön herkkuja kun tekee mieli. Joskus on tehnyt mieli kaksi kertaa viikko, välillä on mennyt useampi viikko, ettei ole tehnyt mieli herkkuja lainkaan. Koska kyseessä on elämäntapamuutos, minun täytyy yrittää luoda elämäntapa, jota voin noudattaa koko loppuelämäni. En halua tästä mitään kuuria. 

Painoa on nyt lähtenyt 22 kg, BMI on 32, ja normaalipainon ylärajalle on 18 kg. Ajattelin pudottaa vielä 24 kg BMI 22.66), mutta minulla ei ole mikään kiire, vaan paino saa lähteä siinä tahdissa kuin lähtee. Nyt kun painoa on lähtenyt tuon verran, ajattelin aloittaa kohtapuoliin kuntosalin ja uinnin. 

Vierailija
10/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ostaisit netistä joltain firmalta painonpudotusohjelman? Itse osallistuin Fitfarmin (jos saa mainostaa) painonpudotusohjelmaan muutama vuosi sitten ja sain hyviä tuloksia, nyt otan saman uusiksi itsekseni niillä samoilla ohjeilla ja painoa on pudonnut kuudessa viikossa 8 kg. Itselläni ei ollut kuin pari ylimääräistä kiloa, sinulla saattaisi pudota paino nopeamminkin.

Jos et raski investoida ohjattuun ruokavalioon sekä treeniin, niin jätä hiilarit minimiin. Opettele syömään proteiinin lisukkeena pelkkiä kasviksia, kyllä siihen tottuu. Jätä leipä ja juusto pois. Muista käyttää hyviä rasvoja kohtuudella. Minun on helpompi jättää herkut kokonaan pois kuin yrittää nauttia niitä kohtuudella, mutta kukin tyylillään. Se herkkuhimo lähtee parissa viikossa, kun ei anna periksi.

Tsemppiä haasteeseen, pystyt siihen kyllä kun motivaatio on kohdillaan!

Vierailija
11/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilareita rajoitat, proteiinia pitäisi olla suurin osa kaloreista. Ota vaikka sulamo avuksi aluksi niin hahmotat mitä syöt. Ei mitään pakkoliikkumisia. Alat liikkua kun se alkaa tuntua sille että haluat. Aloittaa voi vaikka 30 min kävelystä päivittäin tai 3 kertaa viikossa tunti kävelystä. Arkiaktiivisuuden nostaminen on suuremmassa roolissa kuin liikunta. Sitten kun on 15kg lähtenyt voi miettiä liikunnan lisäämistä tai tehojen nostamista. laihtumisen kannalta liikunta ei ole oleellista. Kaikille ei tule hyvä olo liikunnasta ja jos se ei sitä tee niin älä pakota itseäsi ainakaan dieetin alussa. Sillä tavoin moni tuhoaa hyvin alkaneen dieetin. Jokainen elämänmuutos ujutetaan pikkuhiljaa osaksi arkea.

Vierailija
12/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin Michael Mosleyn 800 kalorin dieetillä, läskit lähti ja samalla korjaantui verensokeri.

Minäkin koitin tuota Mosleyn dieettiä, mutta se teki olon niin vetämättömäksi, että liikunta ei onnistunut (hengästyin tosi paljon + sydän hakkasi tuhatta ja sataa, ja palautuminen oli todella hidasta.) 

Vierailija
13/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain 20 kiloa pois syömällä suositusten mukaan. Jätin makean ja kiinnitin huomiota rasvan määrään ruoanvalmistuksessa, enkä syönyt liikaa. Säännöllinen syöminen on myös tärkeää. Opettelin juomaan vettä janoon. Juhlissa söin surutta kakut ja herkut. En liikkunut yhtään enempää kuin ennenkään.

Aluksi korvasin yhden aterian päivässä Nutrilet-keitolla, ihan vain siksi, että paino lähtisi putoamaan ja saisin motivaatiota.

Vierailija
14/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylöä se taitaa olla tekemätön paikka....valitettavasti. Vaikka saisitkin pois niin tulee melko varppina takaisin.

Vierailija
15/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin koitin tuota Mosleyn dieettiä, mutta se teki olon niin vetämättömäksi, että liikunta ei onnistunut (hengästyin tosi paljon + sydän hakkasi tuhatta ja sataa, ja palautuminen oli todella hidasta.) 

No kaikki ei sovi kaikille. Minulle tuo sopi, kävelin, juoksin, pyöräilin ja uin paljon. Olin jo ennestään hyvässä kunnossa, mutta rasvoittunut ja sokerit esidiabetes tasolla.

Vierailija
16/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoksumattto ja televisio.

Mulla auttoi kuntopyörä ja televisio. 400 kcal:n edestä hikisotkentaa/pv 6 krt/vk. Kalorit koko ajan 1500. Hyvin tippui vaikka viikonloppuisin ja juhlapyhinä söin vähän paremmin. Mistään en silti kieltäytynyt koko aikana. Kaikkea kohtuudella.

Vierailija
17/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten söit tuolla dieetillä?

Vierailija
18/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiskohan tota Mosleyn dieettiä noudattaa vaan arkena? :D Ois kauheasti kaikenlaista viikonloppu menoa..

Vierailija
19/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilihydraattomalla lähtee, mutta paluu arkeen pitää tehdä tarkasti. muuten tulee kilot takaisin.

Vierailija
20/57 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiskohan tota Mosleyn dieettiä noudattaa vaan arkena? :D Ois kauheasti kaikenlaista viikonloppu menoa..

Voi toki. Moni jonka elämään kuuluu paljon kissanristiäisiä elää 5:2 -dieetin mukaan. Lainaa kirjastosta hänen kirjojaan ja sovella omaan elämäntilanteeseesi. Tunnen paljon ihmisiä joilla Mosleyn opit on toimineet.