Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhempien järjetön riita - teini pelästyi

Kaksosten mamma
20.06.2019 |

Lapseni ovat jo teini-ikäisiä ja käyvät suhteellisen harvoin isovanhempiensa luona, ehkä 3-4 krt vuodessa ja silloin n. 2-3 yötä kerrallaan. Olin tyttäreni kanssa vanhempieni luona hiljattain. Meidän oli tarkoitus olla siellä kaksi yötä, mutta lähdimme ensimmäisen yön jälkeen kotiin. Vanhemmilleni tuli ihan jäätävä riita ja tilanne äityi siihen pisteeseen, että isäni karhui täyttä kurkkua. Riidan aihe oli sinänsä ihan mitätön, ainakin näin sivullisen korvaan, tyyliin väärään paikkaan jätetyt oksat, kun oli juuri haravoitu tms.

Olen itse joutunut elämään erittäin riitaisten vanhempieni kanssa lapsuuteni ja toimimaan milloin erotuomarina, milloin terapeuttina ja milloin missäkin roolissa, joka ei lapselle kuulu. En halua, että omat lapseni altistuvat kyseiselle toiminnalle yhtään. En ymmärrä miksi äitini tarvitsi sivaltaa niistä oksista, enkä myöskään ymmärrä miksi isäni reaktio on tyyliä tsunami. He ovat olleet naimisissa kohta 50 vuotta, niin kyllähän siinä kumpikin tietää syy-seuraus-suhteet ja mikä johtaa mihinkin. Olen äärimmäisen pettynyt, että he eivät voi edes lapsenlapsensa takia hillitä itseään muutamaksi päiväksi. Tärkeintä on aina heidän tunteet ja heidän pettymykset ja heidän sitä ja tätä.

Tyttäreni on kiltti, kiva ja hyvin avulias. Tiedän, että hänen tuloaan oli kovasti odotettu ja häntä passattiin ja pyrittiin tekemään hänen mieluista ruokaa jne. Vanhempani kyllä pitävät hänestä kovasti, mutta siltikään eivät pysty hillitsemään itseään ja reaktioitaan. Jos vaikka olisivat edes hieman vieraskoreita, niin sekin kelpaisi.

Lähdimme kotiin heti riidan jälkeen. Tyttäreni itki koko alkumatkan ja sanoi, että tollainen tappelu on tosi pelottavaa. Lisäksi hän ihmetteli, että miksi isovanhemmat ovat yhdessä, kun heidän suhteensa on noin riitaisa. Riitatilannetta käsiteltiin melkein koko ajomatka. Kyse ei tosiaankaan ole mistään pikkukinasta tai normaalista eri mielisyydestä tms., vaan ihan karmeasta huudosta, missä kiroillaan ym.

Välillä heidän kanssaan menee ihan mukavastikin, mutta ikääntymisen myötä nämä hallitsemattomat riitelyt ovat todella paljon lisääntyneet myös muiden läsnäollessa. Mietin vain, että mitähän tässä pitäisi jatkossa tehdä. Jos sinne menee, niin on ihan herran hallussa tuleeko järjetön riita vai meneekö kaikki suht ok. Selkeästi mikään puhuminen tai sopiminen auta, koska he eivät pysty hillitsemään itseään riitatilanteen tullen.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta ja miten olette toimineet?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta tuollaisesta, mutta ei kuulosta kyllä kivalta. En ehkä sitten sinuna vierailisi siellä, voisivatko he vierailla teillä? Vai voisiko se hallitsematon riita tulla muuallakin kuin kotona?

Vierailija
2/46 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos jatkossa yöpyisitte hotellissa? Tekisitte jotain muutakin kyläilyreissulla. Jos osaisivat olla nätisti, kun olette vaan osan päivästä heillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sun teini-ikäiset voivat olla 2-3 pv vai asutteko samalla paikkakunnalla. Koulun takia

Vierailija
4/46 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaa vaan kuinka paljon tuollaisia pariskuntia on? En valitettavasti osaa neuvoa miten kannattaisi toimia mutta ehkä voisit yrittää puhua heille asiasta.

Vierailija
5/46 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin aggressiivinen käytös voi viitata muistisairauteen tai muihin neurologisiin ongelmiin. Meidän vanha naapuripariskunta oli aina kova riitelemään mutta sitten vanhetessa miehen puolesta reaktiot pahenivat, meni aivan yli. Selvisi että oli aivorungossa jotain häikkää.

Jos kuitenkin olet sitä mieltä että kyse on ”vain” vanhempiesi normiriitelystä niin ilmoitat että ette voi enää vierailla jos ei osata hillitä käytöstä. Piste.

Vierailija
6/46 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sun teini-ikäiset voivat olla 2-3 pv vai asutteko samalla paikkakunnalla. Koulun takia

En ole ap, mutta jos käyvät muutaman kerran vuodessa ja ovat muutaman päivän, niin mikä ongelma? Kesäloma, joululoma, talviloma, syysloma, pääsiäisen pyhät.. äkkiähän noista pitkiä vapaita tulee.

Vierailija
7/46 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla bonustytär, jos ei ole edes omaa lasta

Vierailija
8/46 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla bonustytär, jos ei ole edes omaa lasta

Että mitä?

Vierailija
9/46 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkö sun vanhemmat aineita, ovat sitten käärmeissään, kun eivät saa päihdettä

Sehän tekee ihmisestä kiukkuisen

Vierailija
10/46 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivat toki vierailla meillä ja silloin ei tule hallitsematonta riitaa. Tosin isovanhemmat ovat kohta 80, niin ajastaan heidän autolla ajelu jää. 

ap

Vierailija
11/46 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan ei käytä mitään päihteitä. Voivat ottaa korkeintaan 1-2 viinilasia jos sitäkään. Siitä ei ole kysymys. 

ap

Vierailija
12/46 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa se tytär nyt pääsisi tästä yli

Vierailija
13/46 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voivat toki vierailla meillä ja silloin ei tule hallitsematonta riitaa. Tosin isovanhemmat ovat kohta 80, niin ajastaan heidän autolla ajelu jää. 

ap

Ottavatko he itse puheeksi jälkeenpäin näitä riitoja kanssasi? Pyytävät anteeksi tai selittävät jotenkin? Tai otatko sinä puheeksi? Kyllä minä sinuna sanoisin, että nuo riidat ovat niin ikävää katsottavaa, että sen takia ei ole mukava vierailla. Tosin mainitsit, että puhuminen tai sopiminen ei ole auttanut, joten varmaan niistä on sitten puhuttu, mutta kenen aloitteesta?

Vierailija
14/46 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riiteleekö ne sun vanhemmat silloin

Vierailija
15/46 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä ajatus, mutta tuntuu hassulta ajaa sinne ja mennä yöksi johonkin hotelliin tms. sen takia, että he eivät pysty olemaan riitelemättä. En tiedä onko siitä iloa kenellekään. Ei tosin tästä nykymallistakaan. 

Vierailija
16/46 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teiniikäiset viihtyy vanhusten kanssa 3 pv?????

Vierailija
17/46 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti jo korkea aika puhua niiden vanhempies kanssa, ja sanot ihan jämäkästi, että valitettavasti te ette enää voi tulla käymään näiden turhien ja älyttömyyksiin menevien riitojen takia, jotka huutokonserteiksi yltyvät. Ketään ei kiinnosta niitä kuulla.

Vierailija
18/46 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen puhunut heille omasta lapsuudestani hyvällä, pahalla ja ihan kaikilla mahdollisilla keinoilla. Ollaan ymmärtävinään ja sovitaan pelisäännöistä. Ei pidä. Samoin puhuin tämän viimeisen riidan päätteeksi heille ja sanoin, että en hyväksy tällaista käytöstä lapseni nähden. Haluan säästää hänet kaikelta tällaiselta, mitä itse olen joutunut kokemaan. Sanoin suoraan jälleen kerran, että näistä tilanteista jää isot arvet. Teille tämä on arkipäivää, mutta minä en suvaitse, että se olisi arkipäivää omalle lapselleni. 

ap

Vierailija
19/46 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytelevät anteeksi, mutta eihän se mitään auta, jos sama toistuu ja toistuu. :(

ap

Vierailija
20/46 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten vaan vierailut seis. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä