Miksei verotus voisi olla sellainen, että verotettava saisi päättää mihin rahat menee?
Oletetaan että vaikka semmoinen pieni prosentti, joku 2-5% menisi kaikilta "yhteiseen hyvään" jaettavaksi eri valtion ja kunnan toiminnoille ja lopuille maksamistaan veroista saisi kukin verotettava määrätä itse käyttökohteet. Eli tulisi sellainen taulukko postissa tai netissä, johon saisi määritellä haluamansa prosentit. Vaikkapa "poliisi 20%", "liikunta ja urheilu 20%" jne.
Näin instituutioiden ja eturyhmien toiminta tehostuisi, kun ne joutuisi taistelemaan rahoituksestaan ja oikeasti tsemppaamaan että kansalaiset heille rahaa haluaisi antaa! Vastikkeettoman rahan syytäminen hyvävelikerhoille loppuisi siihen ja huonoa julkisuutta ei haluaisi enää kukaan kun se kostautuisi välittömästi.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono idea. Meillä olisi kohta maa täynnä lastensairaaloita, mutta huumeiden käyttäjät ja alkoholistit jäisivät ilman apua.
Eikä olisi. Hyväosaisillakin on läheisiä, jotka kärsivät päihderiippuvuuksista (tai sitten itse kärsivät) ja muutenkin ymmärtävät että yhteiskuntarauhan kannalta se on tärkeää. Lisäksi, tuskin kukaan on niin idiootti että sairaaloita rakennuttaisi jos ei ole henkilökuntaa tai potilaitakaan sinne
En minä lopulta hyväosaisten valinnoista olisikaan niin huolissani. Enemmänkin sen kansanosan valinnoista jotka näkevät punaista heti jos jossain vilahtaakin esim. sana kulttuuri tai sivistys.
Kuka haluaisi pitää verorahansa esimerkiksi vankiloiden ylläpitoon? Julkisella puolella on myös epämiellyttäviä ja epäseksikkäitä tehtäviä, jotka on rahoitettava verovaroista. Näihin ei tulisi varoja jos se olisi verovelvollisten päätettävissä.
Mutta kannatan kyllä sitä että verotuksessa voisi määritellä vaikka yhden tai kohden prosentin vapaaehtoisen veron, jonka saisi kohdentaa haluamalleen taholle. Vähän niin kuin kirkollisvero, joka on vapaaehtoinen, mutta kirkon sijaan saajana olisikin vaikka löytöeläinhoitola tai urheiluseura.
Jossain maassa muistelen tällaisen olevankin ja/vai oisko radiossa mahdollista ehdottanut joku asiantuntija Suomeen, jotta ihmiset kiinnostuisivat politiikasta ja kokisivat voivansa vaikuttaa. Tärkeä asia mielestäni ja olen tämän kannalla.
Näissä tosin oli niin päin, että suurin osa veroista menee edelleen yhteiseen pottiin ja ihmiset saisivat päättää 5-10% käytöstä haluamaansa kohteeseen. Mutta hyvä ajatus, että edes siitä pienestä osasta saisi itse päättää ja siten olla mukana vaikuttamassa. Ja samalla perusjutut, kuten terv.hoito, koulutus, tiet yms pysyvät kunnossa sillä 90% verotuksella.
ihmisten äänestyskäyttäytyminen jo osoittaa sen, että aika harva kykenee rationaaliseen ajatteluun joten suomihan olisi kaaoksessa jos kaikki ääliöt saisivat jakaa rahansa minne huvittaa.
Ehkä se voisi toimia että erotettaisiin valtion ydintehtävät ja osa kulttuurihankkeista, taiteesta, liikunta/urheilu/vapaa-ajan käyttökohteista olisi osittain valinnaisia. Esimerkiksi ooppera/baletti, YLEn viihdetarjonta, yms. Mutta ei yhteiskunnan toimimisen kannalta keskeisiä asioita.
Onpas inhottavaa ”minä minä minä ja minun verorahani” ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea, mutta kuka valvoo toteutumista ja miten?
Voitaisiin luoda vaikka sellainen sovellettu kansankomissaari-järjestelmä, jossa OIKEASTI isänmaaalliset ja täysin nuhteettomat sekä järkkymättömän oikeudenmukaiset komissaarit valvoisi asioita, muistuttaisivat päättäjiä heidän velvollisuudestaan isänmaata & kansaa kohtaan ja puuttuisivat tarvittaessa toimintaan suurilla valtuuksilla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Näissä tosin oli niin päin, että suurin osa veroista menee edelleen yhteiseen pottiin ja ihmiset saisivat päättää 5-10% käytöstä haluamaansa kohteeseen. Mutta hyvä ajatus, että edes siitä pienestä osasta saisi itse päättää ja siten olla mukana vaikuttamassa. Ja samalla perusjutut, kuten terv.hoito, koulutus, tiet yms pysyvät kunnossa sillä 90% verotuksella.
Juu, tämmöinen tuli tuossa laiturinnokassa lekotellessa mieleen itsellenikin! Voisi toimia tosiaan paremmin just noin päin, että suurin osa veroista menisi yhteiseen pottiin (eduskunnan kahvikassa, taikaseinä, kriminaalien lomamatkat ja pleikkarit jne) ja tietty osuus sitten jokaisen itse määrittelemään käyttöön! Eli tavallaan sellainen mesenaatti-järjestelmä, johon eri instanssit tekisivät selonteon hankkeestaan ja niistä saisi sitten kansalaiset valita mihin heidän rahat laitetaan. Vaikkapa poliisilla rahankeräys kenttäpoliisien määrän lisäämiseksi, mitä 99,9% kansalaisista suorastaan vaatii mutta 99,9% poliitikoista vastustaa. Kansan tahto ei täyty ollenkaan mikä on aivan järjetöntä! Mesenaatilla homma hoituisi paljon demokraattisemmin, kun kukaan ei voisi itkeä ettei olisi rahaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaisi pitää verorahansa esimerkiksi vankiloiden ylläpitoon?
Vähän kyllä luulisin että vankilat olisi tämän systeemin suurimpia voittajia, yhdessä lastensairaaloiden, pelastustoimen, poliisin ja sellaisten mediaseksikkäiden aiheiden kanssa.
TotuusSattuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono idea. Meillä olisi kohta maa täynnä lastensairaaloita, mutta huumeiden käyttäjät ja alkoholistit jäisivät ilman apua.
Eikä olisi. Hyväosaisillakin on läheisiä, jotka kärsivät päihderiippuvuuksista (tai sitten itse kärsivät) ja muutenkin ymmärtävät että yhteiskuntarauhan kannalta se on tärkeää. Lisäksi, tuskin kukaan on niin idiootti että sairaaloita rakennuttaisi jos ei ole henkilökuntaa tai potilaitakaan sinne
En minä lopulta hyväosaisten valinnoista olisikaan niin huolissani. Enemmänkin sen kansanosan valinnoista jotka näkevät punaista heti jos jossain vilahtaakin esim. sana kulttuuri tai sivistys.
Minä haluaisin antaa PS-nuorille
Vierailija kirjoitti:
Heh, sehän toimiskin hyvin. Kaikki osoittaisi verovaroja lastensairaaloille ja kodittomille eläimille, mutta kuinka moni osoittaisi varoja esim. jätehuollolle, teiden kunnossapidolle, vankiloille, kaavoituksesta vastaaville viranomaisille yms tylsiin tarkoituksiin jotka on yhteiskunnan toiminnan kannalta hiton keskeisiä mutta joita suurin osa pitää itsestäänselvyytenä.
Ketkäs niitä teitä käyttää tai kaavoituksista hyötyvät? Kyllä moni todellakin laittais tasapainottamaan tilannetta. Älä aliarvioi ihmisten kykyä rationaaliseen ajatteluun ja päätöksentekoon
Heh, sehän toimiskin hyvin. Kaikki osoittaisi verovaroja lastensairaaloille ja kodittomille eläimille, mutta kuinka moni osoittaisi varoja esim. jätehuollolle, teiden kunnossapidolle, vankiloille, kaavoituksesta vastaaville viranomaisille yms tylsiin tarkoituksiin jotka on yhteiskunnan toiminnan kannalta hiton keskeisiä mutta joita suurin osa pitää itsestäänselvyytenä.