Lapsettomille korkeampi veroprosentti
Jos haluamme pitää hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä niin vanhapiika-ja vanhapoikavero pitää tuoda takaisin. Tämä tarkoittaisi 3-6 % korotusta.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten hankkiminen tai hankkimatta jättäminen on ihan oma valinta eikä siitä pidä rangaista millään ylimääräisillä veroilla.
Yksi iso menoerä tässä yhteiskunnassa ovat eläkkeet, ja niihin meneviä kuluja voitaisiin vähentää nostamalla eläkeikä vaikka 68 vuoteen. Meillä on 70-vuotias presidentti, joten väitteet siitä että 65-vuotiaat olisivat liian raihnaita työelämään ei oikein mene läpi.
Tietenkin joillain aloilla (palomiehet) on perusteltua antaa työntekijöiden eläköityä jo huomattavasti aiemmin. Mutta noin pääsääntöisesti eläkeiän voisi nostaa lähelle seitsemääkymppiä.... Sehän on jo 68 vuotta tai yli, ainakin milleniaali-ikäluokilla. Kannattaisi vähän seurata uutisia.
Itse aiheeseen - vero on jo kääntäen olemassa, sitä kutsutaan lapsilisäksi.
Tarkoitin että se pitäisi nostaa nyt niiltä ikäluokilta jotka ovat lähitulevaisuudessa eli esim. seuraavalla vuosikymmenellä eläköitymässä. Milleniaalit eivät aiheuta eläkekuluja vielä moneen kymmeneen vuoteen joten heidän eläkeiällään ei juuri nyt ole niin väliä.
Kannattaisi seurata uutisia, tämän vauvapalstan sijaan. Ja olla ajassa mukana.
Jo ainakin 20 vuotta yli 53 vuotiaiden palkasta on peritty n. 5% korkeampia eläkevakuutusmaksua palkkatulosta, joka ei kerrytä työntekijän eläkekertymää ja on pois tulevasta eläkkeestä.
Se jolla on lapsia niin on piika. Miksi mies on vanhapoika ja nainen piika? Ketä lapseton piikoo? Tulee joku navetan piika mieleen. Kuinka joku vielä viitsii viljellä piika nimittelyä.
Kun lapset ovat täysi- ikäisiä niin tulisi kaikille ne piian verot jollei vielä viiskymppisenä saa itseään paksuksi ja pääse 18 vuotta ilman piian veroja melkein eläke ikään saakka.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas kannatan idioottiveroa. Ap:n kaltaisia maksajia löytyisi runsain mitoin.
Lotto on jo olemassa. Tosin joo hedelmäpeliautomaatteja lisää.
Mutta joo lisää noita erilisia lottoja ja muita uhkapelileikkejä joilla nostetaan köyhien tehokas veroaste sinne 80% tasolle. .
Vierailija kirjoitti:
Jo ainakin 20 vuotta yli 53 vuotiaiden palkasta on peritty n. 5% korkeampia eläkevakuutusmaksua palkkatulosta, joka ei kerrytä työntekijän eläkekertymää ja on pois tulevasta eläkkeestä.
Höpöhöpö, ihan samalla eläke kertyy yli 53 vuotiailla kuin nuoremmillakin.
Miksi ihmeessä? Outo aloitus.
Alkoholin verotus korkeammaksi, niin sillä ehkäisee huostaanottoja.
Miten olisi ap. yleissivistys.
Miten täällä voi jotkut olla niin tietämättömiä Suomen vero- ja eläkejärjestelmästä. Ja kommentoivat ihan hassuja ja puuta heinää, jossa ei ole totuuden siementä nimeksikään, vaikka tietoa on kaikkialla saatavilla.
Miksi meidän pitäis maksaa teidän lasten koulut ja lapsilisät? Maksakaa ite vaan 😄
Vierailija kirjoitti:
Miksi meidän pitäis maksaa teidän lasten koulut ja lapsilisät? Maksakaa ite vaan 😄
Maksat omiasi takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todella kerry. Yli 53v palkasta peritään suurempaa eläkevak.maksua, joka pienentää vastaavalla summalla eläkekertymää, vaikka työnantaja maksaa täysim. eläkevakuutusmaksut.
Tosin, työntekijä saa vastaavan summan verotuksessa vähennyksenä, mutta ei enn.pidätyksssä, vaan työtulosta.
Jos olet palkasta maksanut eläkevak.maksua, se löytyy sinunkin veroilmoituksessa.
Samoin se näkyy eläkeotteesta.
Toihan on käytännössä Keski-Euroopassa. Meillä on kolme lasta, vain toinen töissä (hyväpalkkaisessa) ja asuntolainaa. Tuloveroa ei ole periaatteessa ole ja saamme palautusta. Kaksi lapsetonta sinkkua maksaisi rapiat 30% veroa.
T: ulkosuomalainen
Samalla kaikki lapsellisten tuet ja edut pois. Jos ei ole varaa tehdä lapsia, niin jättää tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todella kerry. Yli 53v palkasta peritään suurempaa eläkevak.maksua, joka pienentää vastaavalla summalla eläkekertymää, vaikka työnantaja maksaa täysim. eläkevakuutusmaksut.
Tosin, työntekijä saa vastaavan summan verotuksessa vähennyksenä, mutta ei enn.pidätyksssä, vaan työtulosta.
Jos olet palkasta maksanut eläkevak.maksua, se löytyy sinunkin veroilmoituksessa.
Samoin se näkyy eläkeotteesta.
Vuodesta 2017 alkaen eläkettä karttuu jo 17 vuoden iästä lähtien kaikenikäisille 1,5 prosenttia palkasta vuodessa. Eläkettä ei kartu takautuvasti, vaan sääntö koskee niitä jotka täyttävät 17 vuotta vuonna 2017 tai sen jälkeen. Yrittäjillä alaikäraja on 18 vuotta.
Työeläkemaksua ei enää vähennetä eläkkeen perusteena olevasta palkasta, kun eläkettä lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
Lasten hankkiminen tai hankkimatta jättäminen on ihan oma valinta eikä siitä pidä rangaista millään ylimääräisillä veroilla.
Yksi iso menoerä tässä yhteiskunnassa ovat eläkkeet, ja niihin meneviä kuluja voitaisiin vähentää nostamalla eläkeikä vaikka 68 vuoteen. Meillä on 70-vuotias presidentti, joten väitteet siitä että 65-vuotiaat olisivat liian raihnaita työelämään ei oikein mene läpi.
Tietenkin joillain aloilla (palomiehet) on perusteltua antaa työntekijöiden eläköityä jo huomattavasti aiemmin. Mutta noin pääsääntöisesti eläkeiän voisi nostaa lähelle seitsemääkymppiä.
Jokainen meistä on riippuvainen muista ihmisistä, tämä on yhteiskunta. Jos ei osallistu sen jatkuvuuden turvaamiseen lapsia tekemällä, niin ihan hyvin voisi periä suurempaa veroprosenttia. Ihmiset elävät nykyään Minäminä-maassa, ajattelematta yhtään sen pidemmälle.
Terveisin vapaaehtoisesti lapseton
Vierailija kirjoitti:
Kukas sitten maksoi sinun koulutuksesi ja lapsilisät? Niin, eivät vanhempasi ainakaan. Kaikki annettu kyllä otetaan, muttei tajuta että voisi myös vastavuoroisesti maksaa takaisin.
Jos sellainen vero tulee, niin ihmiset muuttavat pois maasta ja niin minäkin olen jo tehnyt. Ei kukaan jää Suomeen maksajaksi muille.
Ap on avannut ties kuinka monta keskustelua tästä samasta aiheesta. Kuinka kauan ajattelit jatkaa? Tulen aina kertomaan tämän kommenttini sinulle, kun kerran lapsenomaisesti uskot, että lapsettomat jäisivät mukisematta Suomeen muille maksumiehiksi ja -naisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos sellainen vero tulee, niin ihmiset muuttavat pois maasta ja niin minäkin olen jo tehnyt. Ei kukaan jää Suomeen maksajaksi muille.
Ap on avannut ties kuinka monta keskustelua tästä samasta aiheesta. Kuinka kauan ajattelit jatkaa? Tulen aina kertomaan tämän kommenttini sinulle, kun kerran lapsenomaisesti uskot, että lapsettomat jäisivät mukisematta Suomeen muille maksumiehiksi ja -naisiksi.
En minä ainakaan muuta pois, koska tajuan että minunkin koulutukseni on joku ”maksumies” maksanut, en itse eivätkä vanhempani. Se on kato tän hyvinvointiyhteiskunnan idea. Jos laitetaan viivan alle kaikki mitä sinäkin olet ilmaiseksi valtiolta saanut, et selviäisi veloistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan muuta pois, koska tajuan että minunkin koulutukseni on joku ”maksumies” maksanut, en itse eivätkä vanhempani. Se on kato tän hyvinvointiyhteiskunnan idea. Jos laitetaan viivan alle kaikki mitä sinäkin olet ilmaiseksi valtiolta saanut, et selviäisi veloistasi.
No kiva juttu, mutta tosiasia on, että moni nuori muuttaa jo nytkin pois ja lapsettomana on kahta helpompi järjestellä muutto ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kiva juttu, mutta tosiasia on, että moni nuori muuttaa jo nytkin pois ja lapsettomana on kahta helpompi järjestellä muutto ulkomaille.
Mutta sitten kun lapsia tulee, kipitetään pikavauhtia takaisin Suomeen kun huomataan että herranjestas täällähän ulkomailla on maksullista kaikki. Neuvola, lastenlääkäri, päivähoito, esikoulu, koulu, lukio, yliopisto..
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin joillain aloilla (palomiehet) on perusteltua antaa työntekijöiden eläköityä jo huomattavasti aiemmin. Mutta noin pääsääntöisesti eläkeiän voisi nostaa lähelle seitsemääkymppiä.
Jos eläkeikä olisi 68 niin mun vanhemmat olisivat olleet sairaseläkkeellä jo monta vuotta. Monella alkaa olemaan sydänvaivoja nykyiselläkin eläkeikärajalla.
Kuinka paljon sitä pitäisi laskea? Minä olen ollut himpun reilu viisi vuotta yhteensä kotona lasten kanssa ja siltäkin ajalta on kertynyt hieman eläkettä. Kuinka paljon tuollaisen luulet vaikuttavan eläkkeeseen? Muutenhan lapsettomilla kertyy eläkkeet samoin kuin lapsellisilla.