En uskalla paljastaa, että aion olla vielä pitkään kotiäitinä
Mies ja minä sovimme jo ennen lasten saamista, että heidät hoidetaan kotona eskariin asti (kerhot, leikkikoulut jne ok, jotta saa vähän tuntumaa varhaiskasvatukseen). Kun koulu alkaa, luokat 1-2 toinen vanhemmista tekee merkittävästi vähemmän töitä kuin toinen, jotta voidaan olla mahd paljon läsnä lapsille. Pikkukoululaisten päivät kun on todella lyhyitä.
Tällä hetkellä lapset 3v ja 5v ovat varhaiskasvatuksen piirissä 9h/viikko, loput kotihoidossa. Moni kaverini ja tutun tuttu kummastelee kovasti, miten voin olla vielä kotona vaikka nuorempi on jo 3v eli kotihoidontukea ei enää tipu. En ole tätä koskaan ymmärtänyt, kyse on kuitenkin vain 298 eurosta. Rakastan olla lasten kanssa ja rahalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Kotiäitinä en pode myöskään huonoa omatuntoa omista menoista, sillä minun kanssani lapset ovat kuitenkin joka päivä eniten. Opiskelen avoimessa yliopistossa, treenaan triathlon-kisaan, teen paljon vapaaehtoistyötä ja hoidan muita luottamustoimia, leivon usein, kuuntelen äänikirjoja jne. Elämä on juuri nyt niin ihanaa! Mies on onneksi sanoilla linjoilla edelleen eli liputtaa nykyisen systeemin puolesta. Ja ennen kuin kukaan ehtii niin kyllä, ollaan avioliitossa ja ei ole avioehtoa, eläkerahastoon siirtyy kuukausittain rahaa.
Paljon tulee kyselyitä siitä, milloin palaan töihin. En haluaisi sanoa, että ehkä 5 vuoden päästä, vaikka totta se on. Tuntuu, että siitä aa ihan friikin leiman otsaan. Mutta oikeesti ketä sen pitäisi häiritä? En saa mitään tukia, lapset voi hyvin ja on onnellisia, mies on onnellinen, minä erityisen onnellinen joten miksi pitäisikään tehdä toisin? Elämämme on nyt juuri niin hyvää kuin voi olla. Uskoisin, että töitä ehdin tekemään lasten jälkeen vielä kyllästymiseen asti eli siitä seuraavat 30 vuotta.
Kommentit (42)
Ymmärrän sinua ap, nauti vain arjestä ja koko elämästäsi :)
Meillä on myös kaksi lasta, 5 ja 6 vuotiaat. Teen tällä hetkellä 50% työaikaa, jota olen n. vuoden verran tehnyt. Eli käytännössä n. 2-3 päivää viikossa olen töissä. Kun esikoinen aloittaa koulun, jään työelämästä ainakin hetkellisesti pois. En osaa sanoa, kuinka kauaksi aikaa. Minulla on määräaikainen sopimus, joten kotiin jääminen on helppoa.
Elämme pitkältä miehen palkalla. Miehellä on ihan hyvä palkka, pärjäämme sillä. Mies on hyvin paljon kotoa pois. En ymmärrä, miksi tämä järjestely on muille pois ja juurikin varotellaan "jos ero tulee". Olemme naimisissa eli JOS ero tulisi, kaikki omaisuushan jaettaisiin puoliksi.
Nautin myös arjestani ja siitä, että saan olla lasteni kanssa. En tiedä mitään arvokkaampaa kuin nämä kaksi pientä lastani :)
Jos teillä on tohon varaa ja mies maksaa sulle eläkkeitäkin niin sehän on tosi hienoa. varsinkin jos omia ambitioita työn suhteen ei kummemmin ole, ainakaan vielä, toihan on varmasti lasten kannalta kiva juttu.