Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En uskalla paljastaa, että aion olla vielä pitkään kotiäitinä

Vierailija
19.06.2019 |

Mies ja minä sovimme jo ennen lasten saamista, että heidät hoidetaan kotona eskariin asti (kerhot, leikkikoulut jne ok, jotta saa vähän tuntumaa varhaiskasvatukseen). Kun koulu alkaa, luokat 1-2 toinen vanhemmista tekee merkittävästi vähemmän töitä kuin toinen, jotta voidaan olla mahd paljon läsnä lapsille. Pikkukoululaisten päivät kun on todella lyhyitä.

Tällä hetkellä lapset 3v ja 5v ovat varhaiskasvatuksen piirissä 9h/viikko, loput kotihoidossa. Moni kaverini ja tutun tuttu kummastelee kovasti, miten voin olla vielä kotona vaikka nuorempi on jo 3v eli kotihoidontukea ei enää tipu. En ole tätä koskaan ymmärtänyt, kyse on kuitenkin vain 298 eurosta. Rakastan olla lasten kanssa ja rahalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Kotiäitinä en pode myöskään huonoa omatuntoa omista menoista, sillä minun kanssani lapset ovat kuitenkin joka päivä eniten. Opiskelen avoimessa yliopistossa, treenaan triathlon-kisaan, teen paljon vapaaehtoistyötä ja hoidan muita luottamustoimia, leivon usein, kuuntelen äänikirjoja jne. Elämä on juuri nyt niin ihanaa! Mies on onneksi sanoilla linjoilla edelleen eli liputtaa nykyisen systeemin puolesta. Ja ennen kuin kukaan ehtii niin kyllä, ollaan avioliitossa ja ei ole avioehtoa, eläkerahastoon siirtyy kuukausittain rahaa.

Paljon tulee kyselyitä siitä, milloin palaan töihin. En haluaisi sanoa, että ehkä 5 vuoden päästä, vaikka totta se on. Tuntuu, että siitä aa ihan friikin leiman otsaan. Mutta oikeesti ketä sen pitäisi häiritä? En saa mitään tukia, lapset voi hyvin ja on onnellisia, mies on onnellinen, minä erityisen onnellinen joten miksi pitäisikään tehdä toisin? Elämämme on nyt juuri niin hyvää kuin voi olla. Uskoisin, että töitä ehdin tekemään lasten jälkeen vielä kyllästymiseen asti eli siitä seuraavat 30 vuotta.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä siirryin sujuvasti kotiäidistä kotirouvaksi ja nautin edelleen elämästäni. Nautin elämästäni vapaana, kukaan ei määrää, milloin pidän lomani tai milloin voin matkustaa, milloin syödä lounaan tai milloin herään.

Väitän, että puolisosi voisi kyllä halutessaan määrätä paljonkin.

Väitä vaan. Voisin jatkaa ihan samanlaista elämää, vaikka eroaisimme. Olen osannut hoitaa asiani.

Vierailija
22/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni oli kotiäitinä niin kauan, että nuorimmainenkin lähti tokalle luokalle. Sen jälkeen hän alkoi hakeman töitä ja sai niitä heti omalta alaltaan. Nyt hän on ehtinyt olla töissä sia jo vuosia ja perheellä menee vieläkin todella kivasti. Perheen teineiksi kasvaneet lapset ovat aivan ihania ja koko perhe on onnellinen nauravainen perhe.

Tuo on aika harvinaista, koska 8 vuoden kotonaolo pudottaa aika lailla tehokkaasti sivuun alan kehityksestä. Minulla oli esimies, joka oli 8 vuotta kotona 3 peräkkäin syntyneen lapsen kanssa ja töihinpaluunsa oli hankalaa, koska ihan kaikki intran käytöstä alkaen piti opettaa alusta alkaen. Me muut käytimme pilvipalvelua, hän tallensi kaiken ulkoiselle kovalevylle. Me muut osaisimme asentaa tulostimia tai vaihtaa verkkoa eli tehdä tavallisia nykyaikaisia "toimistotöitä" ja hän vetosi aina siihen, että ei meillä kotonakaan. Vaikka kotiäitivuosina ehti opiskelemaan kaikenlaista, niin siitä ei vältämättä ollut iloa, jos ei osannut perustyötään ja hallinnut edes senhetkistä lainsäädäntöä

Ja oppimiseen meni kaksi viikkoa.

Ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan mietit muiden mielipiteitä! Teette juuri niin kuin teille on parasta!

Itse olen avoimesti kertonut kaikille että olisin niin mielelläni kotiäitinä vielä muutaman vuoden.

Valitettavasti mieheni palkka yksin ei riitä elättämään perhettämme.

Olen ollut siis molempien lasten kanssa vuorollaan kolme vuotta hoitovapaalla ja nyt loppuvuodesta palaan töihin.

Ihanaa että teillä onnistuu tuo, olen kateellinen!

Vierailija
24/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä siirryin sujuvasti kotiäidistä kotirouvaksi ja nautin edelleen elämästäni. Nautin elämästäni vapaana, kukaan ei määrää, milloin pidän lomani tai milloin voin matkustaa, milloin syödä lounaan tai milloin herään.

Väitä vaan. Voisin jatkaa ihan samanlaista elämää, vaikka eroaisimme. Olen osannut hoitaa asiani.

Eli et ole kotirouva vaan sijoittaja, minkä "unohdit" näppärästi mainita.

Vierailija
25/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en todellakaan jaksaisi vuosia kotona, jos joku tästä nauttii, niin miksi ei uskalla myöntää, ei mua ainakaan haittaa yhtään miten kauan kukakin on valmis kotona lapsiaan hoitamaan...

Vierailija
26/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ennemminkin voimafantasialta kuin realismilta.

"Ei ole pakko uskoa, mutta mulla rahastoissa miltsi ja lisää kertyy päivittäin. T. joka av-mamma"

Vierailija
27/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on tosiaan riskinä se, ettei sinne työelämään olekaan enää sitten asiaa. Toki jos mikä tahansa työ ja pätkäsopparit kelpaa, niin kaipa sitä jotain aina löytää.

Vierailija
28/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oliko lapsettomille enemmän veroa juuri tuollaisten aloitteesta jotta hyvinvointivaltio pysyy eikä kenelläkään ole kiire töihin. 

Minua on raijattu hoitopaikkoihin alle vuoden ikäisestä 60-luvulla, eikä edes katsottu kenelle. Jostain iästä saakka muistan näitä hoitajia ja se saattoi olla joku kylän erakko joka halusi tienata vähän rahaa. 

Joku ehdotti vielä lapsettomille veroa että kaikenmaailman vapaa matkustajat saisivat vain maata kotona ja ilmastomuutos tuo tänne vielä suuren joukon lisää vapaamatkustajia niin me veronmaksajat kyllä kuollaan sukupuuttoon tai lopetetaan työn tekeminen kokonaan. Laiska nyky nuoriso ei tee mitään muuta kuin loisii pelikoneiden äärellä ja pappa betalar niin kauan kunnes saa slaagin ja kupsahtaa. 

Vierailija
29/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekisin ihan samoin kuin sinä. Anna muiden kommenttien jäädä omaan arvoonsa.

Vierailija
30/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia nämä kommentit. Luuletteko te, että ennen oli taloudellinen turva, jos mies kuolee tai lähtee? Ei todellakaan ollut. Meillä on sosiaaliturva juuri sitä varten, että täällä pärjää, vaikkei pääsisikään töihin. On naurettavaa ajatella, että töitä pitäisi tehdä vain siltä varalta että elämänkumppani jättää tai kuolee. Tuolla ajattelutavalla ei kannattaisi lapsia tehdä ollenkaan, koska ero ja isän kuolema on lapselle ja koko perheelle todella raskaita kokemuksia. Individualistisessa yhteiskunnassa sitä niin ajatellaan, ettei saa olla riippuvainen toisesta. Toisiinsa tukeutuvat konservatiiviset ovat onnellisempia tutkitusti. Älkää lisääntykö, jos on riski, että mies vain hylkää teidät.

Vierailija
31/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni oli kotiäitinä niin kauan, että nuorimmainenkin lähti tokalle luokalle. Sen jälkeen hän alkoi hakeman töitä ja sai niitä heti omalta alaltaan. Nyt hän on ehtinyt olla töissä sia jo vuosia ja perheellä menee vieläkin todella kivasti. Perheen teineiksi kasvaneet lapset ovat aivan ihania ja koko perhe on onnellinen nauravainen perhe.

Tuo on aika harvinaista, koska 8 vuoden kotonaolo pudottaa aika lailla tehokkaasti sivuun alan kehityksestä. Minulla oli esimies, joka oli 8 vuotta kotona 3 peräkkäin syntyneen lapsen kanssa ja töihinpaluunsa oli hankalaa, koska ihan kaikki intran käytöstä alkaen piti opettaa alusta alkaen. Me muut käytimme pilvipalvelua, hän tallensi kaiken ulkoiselle kovalevylle. Me muut osaisimme asentaa tulostimia tai vaihtaa verkkoa eli tehdä tavallisia nykyaikaisia "toimistotöitä" ja hän vetosi aina siihen, että ei meillä kotonakaan. Vaikka kotiäitivuosina ehti opiskelemaan kaikenlaista, niin siitä ei vältämättä ollut iloa, jos ei osannut perustyötään ja hallinnut edes senhetkistä lainsäädäntöä

Haha! Siinä ei ihan kauhealla takamatkalla ole, jos kovoilta on siirrytty tallentamaan pilveen 😂😂

Tai tulostiminen konffaaminen omalle läppärille. Ei tarvita valtavaa uudelleenkoulutusta. Akat vaan taas kateudesta punaisina jupisseet uudesta pomostaan ”huippuammattilaisina” kun osaavat ihan pilveen tallentaa 😂😂

Vierailija
32/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannnata jäädä kotiin. Siellä tuleee hulluksi ihan kirjaimellisestikin. Alkaaa suhtellisuudentaju petttämääään.

Vierailija
33/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat heittää hyvästit työuralle :) Työnantaja ei palkkaa tuommosta sikolätti kotiäitiä joka lusmuilee kotona 5 - 8 vuotta hoitaen lapsia, hohhoijaa.

Vierailija
34/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannnata jäädä kotiin. Siellä tuleee hulluksi ihan kirjaimellisestikin. Alkaaa suhtellisuudentaju petttämääään.

Riitely on selllaista että kukaaan ei edes jaksa kansssasi riidelllä.

Vierailija
35/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti ärsyttävää. Teidän valinnat eivät kuulu kenellekään muulle, epäkohteliasta tuollainen (tosin - olen minäkin kysynyt kotona olevilta kauanko ajattelivat olla, ihan small talkina, mutta jos samat ihmiset kysyvät sinulta jatkuvasti ja kauhistelevat, niin ei ole ok).

Vierailija
36/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat heittää hyvästit työuralle :) Työnantaja ei palkkaa tuommosta sikolätti kotiäitiä joka lusmuilee kotona 5 - 8 vuotta hoitaen lapsia, hohhoijaa.

Jos on esim. sairaanhoitaja, lähihoitaja tai LTO niin aivan varmasti palkkaa. Ja monta muutakin työllistävää ammattia löytyy.

Vierailija
37/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ennemminkin voimafantasialta kuin realismilta.

"Ei ole pakko uskoa, mutta mulla rahastoissa miltsi ja lisää kertyy päivittäin. T. joka av-mamma"

Kaikki naiset eivät ole koulutustaustaltaan lähäreitä tms., eivätkä elä kädestä suuhun. Osa meistä on myös korkeasti koulutettua, hyvin palkattua, säästöjä ja sijoituksia on kerätty ennen lapsia. Meitä on paljon, jotka tekevät lapsensa päälle kolmekymppisinä, jolloin puskuria on kertynyt ihan mukavasti.

Voimme hyvällä omatunnolla jättäytyä työelämästä hoitamaan lapsia ja palata aikanaan työelämään. Verkostot on pidetty kunnossa myös vapaiden aikana ja työpaikka löytyy varmasti kun joskus töihin haluaa palata.

Ei se osaaminen mihinkään katoa. Järjestelmät vaihtuu jne., mutta ihan samalla tavalla työstä toiseen vaihtavakin joutuu opettelemaan uudet järjestelmät ja toimintatavat.

Vierailija
38/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kans kotiäiti, en ole ollut kuin silloin joskus nuorena töissä, nyt vanhin lapsista lähentelee jo täysi-ikäisyyttä, nuorimmatkin alakoulussa.

Pärjäämme näin aivan hyvin, lapset ovat kasvaneet tasapainoisiksi ihmisiksi ja pärjäävät hyvin.

Se on palkka mitä en mistään muualta olis ikinä voinu saada.

Ja miehelle se on kunnia kun saa ja pystyy perheensä elättämään.

No niin. Saman palkan eli hyvin pärjäävät ha tasapainoiset lapset saa kyllä myös samalla uraa tehden ainakin minun ja kaveripiirini perusteella.

Vierailija
39/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän palaatte työhön ihan vapaasti ja minua ei kiinnosta työ enään täs 50-60v välimaastossa ollenkaan. Ei haittaa ollenkaan jos ei kelpaa työnantajille. En tarvitse öky elintasoa jotta pitäisi raataa loppuun asti ja hautaansa ei saa mitään mukaan. Perintöjäkään ei tarvitse jättää kun ei ole perillisiä enkä jättäisi vaikka olisi. Kaikki on nähty sen mitä tarpeen on ja loput saa jäädä näkemättä. Kun on vähän maata ja saa harrastaa  puutarha harrastuksia niin siitä saa kaiken ilon irti. 

Tässä yhteiskunnassa on jo ihan liikaa korkeasti koulutettuja joilla ei ole mitään virkaa muuta kuin saa itse rehvastella sillä ja itselleen iloa siitä. Kaikkihan ne ovat kuin kultalusikka perseessä niin että työnantajat kiljuen ottavat he töihin kun vaan mennä tohtii. Ne ovat niin ainutlaatuisia. Tuolla työttömien rekryssä ne korostavat sitten koulutustaan kun ovat pudonneet yhteiskunnasta jo ajat sitten. Jollain kymmenen vuoden tai jo vähemmän vanhalla koulutuksella ei tee enään mitään riippuen alasta. 

Vierailija
40/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä se niille muille kuuluu. Meillä e suunniteltu asiaa puoleen eikä toiseen. Emäntä on ollut kotona jo neljä vuotta mutta sai nyt hyvän työpaikan ja aloittaa syksyllä. Niinpä lapset menevät nyt päiväkotiin.