Aurinkosuojakertoimista (en ymmärrä mihin tarvitaan spf 50)
Olen ymmärtänyt aurinkosuojakertoimen tarkoittavan sitä, että jos ihosi kestää aurinkoa vaikka 20 min ilman suojaa, niin spf 10:llä se kestää 200 min. Sehän on yli kolme tuntia. Aurinkosuojaa tulisi lisätä uinnin jälkeen ja kovasti hikoillessa, joten mihin ihmeeseen tarvitsee korkeita suojakertoimia?
Lapset ja albiinot ymmärrän.
Provo en ole. En vaan ymmärrä. Lähipiirissäni on ollut ihosyöpää kahdella ihmisellä, joten kyse ei ole väheksymisestä.
Kommentit (69)
Minä käytän korkeaa suojakerrointa (spf 50), koska en pysty lisäilemään voidetta kasvoille pitkin päivää, vaan laitan sen kevyen meikin alle. Jos jotain lisään, niin mineraalipuuteria vähän siihen päälle (sekin suojaa hieman auringolta).
Käytän aurinkovoidetta päivittäin, koska en halua ihoni rypistyvän ennen aikojaan. Tässä kasvokuva rekkakuskista, jonka kasvoille on tullut päivittäin enemmän valoa toiselle puolelle:
https://cbsnews1.cbsistatic.com/hub/i/2012/06/04/9d138f74-a644-11e2-a3f…
Tuosta näkee heti, kumpi puoli kasvoista ollut enemmän valolle alttiina. Tuon verran siis pystyy ihon rypistymistä ja veltostumista hidastamaan, jos sen suojaa auringolta päivittäin. Aurinkosuojaa tulisi käyttää myös sisätiloissa, koska UVA-säteet menevät läpi ikkunalasista!
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos et ole vaaleaihoinen ja herkkä palamaan, Suomessa sulle voi riittää se sk30, kunhan et ole keskipäivällä auringossa rannalla.
Nykyään voi olla jopa vaikea löytää enää alle sk30 voiteita, niitä ei haluta myydä, koska niiden antama suoja on niin heikko.
Aurinkovoiteessa tärkeää on suojakertoimen lisäksi se prosentti millä se suojaa UVA-säteiltä. Suojakerroin kertoo vain suojan UVB-säteiltä. Kummatkin säteet ovat haitallisia.
Seuraa Ilmatieteenlaitoksen UV-indeksin ennustetta, siitä näet milloin voit olla ilman UV-suojaa ulkona (vihreä ja vaaleanvihreä) ja milloin alkaa suojan tarve (keltainen, oranssi ja punainen). Jo viime viikolla oli yhtenä päivänä Helsingissä UV-indeksi 7, mikä on korkein koskaan Suomessa mitattu arvo. Meillä siis suojan tarve on kasvanut, koska otsonikerros päästää säteet helpommin läpi kuin ennen.
Tässä näkyy Helsingin arvot tänään (paikkakunnan voi halutessaan vaihtaa).
Miten voi selvittää voiteen antaman UVA-suojan kun ei sitä niissä purkeissa lue?
"https://cbsnews1.cbsistatic.com/hub/i/2012/06/04/9d138f74-a644-11e2-a3f…"
Hän on voinut lisäksi myös nukkua kyljellään ryppyisemmän posken puolella. Aurinko ei ole ainoa rypistäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun hyvin aurinkoisessa etelän maassa. Haasteena oli lopultakin löytää kasvoille sopiva spf 50 rasva. Kaikki, joita kokeilin, olivat vedenkestäviä ja hyvin kiiltäviä. Onneksi lopulta löysin Uriagen spf 50 -voiteen. Se ei kiillä ja imeytyy hyvin.
Hei kiitos vinkistä!! Samasta ongelmasta kärsin. Nyt käytössä Darphinin suojaava "primer" spf50, joka on tähän asti kokeilemistani paras. Tuo Uriage tulee testiin seuraavaksi!
Tuon Uriagen päälle laitan Vichyn kivipuuteria, jossa siinäkin on 25 spf. Uriagella on muitakin hyviä tuotteita, esimerkiksi olen jo pitkään käyttänyt hajustamatonta misellivettä, jolla puhdistuu jopa aika tuhti silmämeikki.
Tässä linkki kaikkiin pääjuttuihin, mitä aurinkosuojatuotteista on hyvä tietää, esim. suojakertoimista, UVA:sta ja UVB:stä sekä purkkien merkinnöistä. Toivottavasti auttaa :)
http://estenominblogi.com/index.php/2019/06/16/aurinkosuojatuotteet-ja-…
Näytän Ultrasun sfp 50. Aamulla ihoon, eikä tarvii koko päivänä enää läträtä uudelleen, vaikka uinkin meressä. Suojakertoimella 30 iho palaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on spf110 -voidetta, mitäs siihen sanot?
Jostain luin että kun yli 50:n menee nuo suojakertoimet, niin se ei olisi kuitenkaan tuota suojakerroin 50 parempaa. Muuta tietoa minulla ei ole tästä asiasta.
Teen ulkotöitä, enkä halua näyttää rusinalta 20 vuoden päästä. Siksi mahdollisimman korkealla suojalla aurinkorasvaa nassuun (ja muuallekkin jos tarvis) joka ikinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että osalla vaan on herkempi iho, pakko olla kunnon kerroin aurinkorasvassa.
Jotkut myös tekevät töitä ulkona. Jos ajatellaan vaikka puutarhureita ja tietyöntekijöitä ym. niin he saattavat olla jo sen 8h/päivä auringossa. Ja varmaan moni vielä työpäivän päälle lähtee rannalle lasten kanssa, lenkille, tai vaikka kaverin kanssa terassille oluelle
--> helposti tulee 10h (enemmänkin!) päivän mittaan oltua ulkona.
Aikoinani olin asfalttihommissa useita kausia ja siellä kyllä huomasin tuon aurinkovoiteen tarpeellisuuden. Monet kerrat ylävartalo paloi auringossa aivan punaiseksi, kun en aluksi ottanut vakavasti sitä paahdetta. Sitten se punaisuus muuttui rusketukseksi, mutta sitä edelsi hirveän näköinen (ja tuntuinen) ihon kesiminen eli se lähti sellaisina liuskoina ja pölisemällä pois.
Vierailija kirjoitti:
Minä inhoan aurinkosuojavoiteiden käyttöä, koen sen aivan liian vaivalloiseksi ja enkä koskaan suojavoiteita käytäkään. En kerta kaikkiaan viitsi, ovat kalliitakin. Mieluummin pysyttelen sisätiloissa, vältän ulkona oleskelua ja ulkoilua ja eritoten aurinkoa, en käy ollenkaan rannoilla tai uimassa tai terasseilla. Näin pysyn myös miellyttävän läpikuultavan sinertävän kalpeana. 😙
Käytätkö ulkona liikkuessasi sellaista kommandopipoa? Sehän peittäisi hyvin kasvot ja siihen päälle vielä aurinkolasit, niin ei tulisi turhaa rusketusta silmien ympärille. Olisihan se myös oudon näköistäkin sellainen rusketus silmien ympärillä, mitä ystävättäresi puhuisivatkaan selkäsi takana sinusta.
En ole albiino enkä lapsi, mutta käytän suojakerrointa 50. Olen palanut lukuisia kertoja, ja lapsuudessani ei edes ollut nykyisiä isosuojakertoimisia aurinkovoiteita. Ihoni ei rusketu. Saan pisamia läjäpäin ja toisista kohdista iho alkaa vain punottaa. Nuorena olin kesätöissä puistohommissa ja sain aurinkovoiteista huolimatta myös aurinkoihottumaa. Olen oppinut sekä välttämään suoraa aurinkoa että käyttämään tehokkaita kertoimia.
Kasvoilla käytän la roche posayn 50 krt kasvoaurinkovoidetta. Se jättää matan pinnan eikä aiheuta finnejä.
https://www.yliopistonapteekki.fi/lrp-anthelios-anti-imperfections-gel-…
Vierailija kirjoitti:
Väännetään nyt ap:lle rautalangasta: vaikka olisit valmis rasvaamaan tunnin välein ihoa, niin meille joilla on tosi palamisherkkä iho (kestää vain muutaman minuutin auringossa ilman palamista) tuota spf10 voidetta pitäisi lisätä ihan koko ajan, jotta varmasti välttyy palamiselta. Eli me saatetaan joutua lisäämään sitä 50-rasvaa hyvinkin usein.
Siksi niitä isoja kertoimia on olemassa. Eli vaikka oma ihosi kestäisi 20 min palamatta, jonkun muun iho kestää 2 min.
Lisäksi vielä nämä maksaläiskät, couperosat jne jotka vaatii suojaa ympäri vuoden.
Ja jotkut, kuten minä, hikoilevat helposti ja sehän tietysti lähtee hien mukana se aurinkovoide. Silloinkin joutuu lisäilemään aika usein. Itse käytän 50-kertoimista, sellaista suihkutettavaa. Ihoni myös palaa helposti ja olen huomannut että tästä aurinkovoiteesta on ollut hyötyä, ihoni ei ole vielä palanut tänä kesänä.
Vierailija kirjoitti:
En ole albiino enkä lapsi, mutta käytän suojakerrointa 50. Olen palanut lukuisia kertoja, ja lapsuudessani ei edes ollut nykyisiä isosuojakertoimisia aurinkovoiteita. Ihoni ei rusketu. Saan pisamia läjäpäin ja toisista kohdista iho alkaa vain punottaa. Nuorena olin kesätöissä puistohommissa ja sain aurinkovoiteista huolimatta myös aurinkoihottumaa. Olen oppinut sekä välttämään suoraa aurinkoa että käyttämään tehokkaita kertoimia.
Kasvoilla käytän la roche posayn 50 krt kasvoaurinkovoidetta. Se jättää matan pinnan eikä aiheuta finnejä.
https://www.yliopistonapteekki.fi/lrp-anthelios-anti-imperfections-gel-…
Linkitin väärän tuotteen. Käytän tätä:
https://www.yliopistonapteekki.fi/lrp-anthelios-xl-dry-touch-gel-cream-…
Mulla varsinkin keväällä ihonalaisen nopeasti. Ilta kuudelta vartti suorassa auringonpaisteessa ja jo punottaa. Olen myös useasti palanut ikkunalasien läpi.
Jos lähden rannalle, niin edes kaikki spf 50+ -voiteet eivät estä pahaa palamista, edes runsaasti läträttynä. Jotkut voiteet ovat parempia kuin toiset.
Mä en ole koskaan rasvannut meidän lapsia Suomessa, eivätkä ole kyllä palaneetkaan. Hyvä jos vähän päivtettyvät, eihän täällä edes paista koskaan aurinko. Kaipa se on geneettisestikin meidän ihot luotu tähän ilmastoon. Sen sijaan etelänlomilla laitan kummellekin viisikymppistä koko reissun. Minä ja mies suditaan itsemme joko lasten rasvoja tai kolmekymppisiä. Ei olla kukaan koskaan edes oltu punaisia. Rusketutaan toki, mutta ei olla tolkuttomia aikoja auringossa edes matkoilla ja lisäksi aina huolellinen rasvaus.
Ei se uudelleenrasvaus tee tyhjäksi sitä aikaa jonka olet jo ollut auringossa ko. päivänä. Tuolla tyylillä saat takuuvarmat tuhot aikaan. Silloin, kun iho alkaa tuntua riittävästi auringossa olleelta on kiire siirtyä varjoon ja suojata iho vaatteilla loppupäivän ajan. Erityisesti koskee lapsia joille aurinko on vielä aikuistakin paljon haitallisempaa. Ja muistattehan että iho muistaa jokaisen palamisen eli tapahtunut tuho on ja pysyy ihosolujen muistissa.
Olen nähnyt näitä ”mikä siinä on kun lisäsi sk 10 rasvaa monta kertaa ja silti paloi kun oltiin 5 tuntia auringossa” -tapauksia.
Minusta AP:n kysymys ei ollut miinustamisen arvoinen. Silti kaikki miinustaa ja raivoaa, mutta eivät silti osaa VASTATA KYSYMYKSEEN.
Vierailija kirjoitti:
Mulla varsinkin keväällä ihonalaisen nopeasti.
*tirsk* Autocorrect? Tulee mieleen vanha ihonalais-keskustelu tältä palstalta.
Aurinko vanhentaa ihoa ja lisää ryppyjä. Jos haluat vähemmän ryppyjä, niin käytä 50.
Joku lääkäri sanoi jossain lehtijutussa, että koska suomalaiset yleensa laittavat liian ohuen kerroksen rasvaa, on ihan hyvä olla edes paljon suojakertoimia, vaikka se 50.