Minun isoisoisäni oli eläessään siinä asemassa, että hänet oltaisiin voitu kutsua vieraaksi Downton Abbeyhin
Sen takia koen tuon elämän tietyllä tapaa itselleni läheisemmäksi, kuin sen, mitä palstalla suurimmaksi osaksi eletään. Täällä suurimman osan isoisovanhemmat kituuttivat pientilallisina jos heinäkään samaan aikaan.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun isoisoisäni syntyi aviottomana lapsena köyhälle äidille, jonka kanssa kerjäsivät ruokansa, kunnes isoisoisä oli tarpeeksi vanha menemään töihin. Oli kuitenkin sen verran ahkera, että kolmikymppisenä asui mukavassa talossa, oli perhe, piika hoitamaan kotitöitä ja renki hoitamaan ulkotöitä. Ehkä siksi olen perinyt ajattelutavaksi sen, että itse pystyy vaikuttamaan omaan kohtaloonsa. Isoisoisäni koki valtavan suuria menetyksiä mutta kummasti vain ponnisteli sieltä pinnalle. Toki onni ei ollut kauhean pitkäaikaista, kun 30-luvun laman aikana menetti jälleen kaiken ja piti aloittaa alusta, mutta vanhoilla päivillään oli kuitenkin katto pään päällä eikä kenenkään nurkissa hyysättävänä. Reipas ukko.
Ei minunkaan isoisoisäni syntynyt asemaan, jossa kuoli.
ApSiis hän ponnisteli aatelisarvoon tai vastaavaan oltuaan avioton rutiköyhä lapsi?
Ei ollut vissiin rutiköyhästä perheestä. Mutta ei saanut asemaa ojennettuna.
ApJos hän olis nainen häntä kutsuttais tällä palstalla tyrkyksi tai pyrkyriksi. Esim. Meghan Markle.
Ei kutsuttaisi, koska asia ei liity naimakauppoihin mitenkään.
Ap
Eräs ystäväni kertoo mielellään olevansa aatelista sukua. Olisi kuulema kreivitär, mutta kun nainen ei voi arvonimeä periä. Käyttää toisiaan suvun tiaraa, kun on sopiva tilaisuus. Joskus on melko sietämätöntä, miten yhteisissä illanistujaisissa käy serkkunsa kanssa läpi sukuansa.
Oma sukuni on hyvin köyhää. Ehkä olen kateellinen, en tiedä. Mutta kyllä näitä ap:n kaltaisia Suomessakin on.
Minusta olisi epämielyttävä puristaa oma hammastahna tai vetää itse wc.
Juu, minunkin suvullani oli aikoinaan läänityksiä ja kartano Baltiassa, mutta siitä on sittemmin laskeuduttu maan pinnalle 😂
Ap, rentouta sulkijalihaksia niin leijut vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Juu, minunkin suvullani oli aikoinaan läänityksiä ja kartano Baltiassa, mutta siitä on sittemmin laskeuduttu maan pinnalle 😂
Ap, rentouta sulkijalihaksia niin leijut vähemmän.
Tunsitko henkilöitä, joilla oli? En itse ole tavannut isoisoisääni, mutta hänen tyttärensä oli mummini, ja hän peri isoisoisäni, joten ei niistä ajoita niin kauan ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eräs ystäväni kertoo mielellään olevansa aatelista sukua. Olisi kuulema kreivitär, mutta kun nainen ei voi arvonimeä periä. Käyttää toisiaan suvun tiaraa, kun on sopiva tilaisuus. Joskus on melko sietämätöntä, miten yhteisissä illanistujaisissa käy serkkunsa kanssa läpi sukuansa.
Oma sukuni on hyvin köyhää. Ehkä olen kateellinen, en tiedä. Mutta kyllä näitä ap:n kaltaisia Suomessakin on.
Jos joku on ylpeä omasta "paremmasta suvustaan" niin olkoon. Hymyilyttää hieman kuitenkin tuo ystäväsi tiara. Tulee mieleen ala-aste ikäinen tyttö, joka haluaa olla prinsessa. Minulle tuollaiset (peritytyvät) tittelit ovat yhtä tyhjän kanssa. Samanlaista lihaa ja verta ne aatelisetkin ovat. Onneksi Suomessa ei ole ollutkaan lähes ollenkaan tuollaista joutavaa yläluokkaa.
Ja se tietenkin merkitsee paljon enemmän, kun omaisuus on / on ollut Suomessa, kuin että se olisi joskus ollut Baltiassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma sukuni on hyvin köyhää. Ehkä olen kateellinen, en tiedä. Mutta kyllä näitä ap:n kaltaisia Suomessakin on.Jos joku on ylpeä omasta "paremmasta suvustaan" niin olkoon. Hymyilyttää hieman kuitenkin tuo ystäväsi tiara. Tulee mieleen ala-aste ikäinen tyttö, joka haluaa olla prinsessa. Minulle tuollaiset (peritytyvät) tittelit ovat yhtä tyhjän kanssa. Samanlaista lihaa ja verta ne aatelisetkin ovat. Onneksi Suomessa ei ole ollutkaan lähes ollenkaan tuollaista joutavaa yläluokkaa.
Lähinnä huvittaa, kun palstalla jotkut sivistymättömät moukat kuvittelevat olevansa samalla viivalla, kuin mä olen. Never.
Ap
Siis, oletko nyt ylpeä siitä, että isoisoisäsi ponnisteli itse aatelisarvoon asti vai siitä, että olet itse perinyt sen geenien kautta ilman minkäänlaista ponnistelua, kyvykkyyttä tai sopivuutta?
En nimittäin oikein tiedä, miten tuo suvun aatelisarvo ja peritty omaisuus tekee ihmisestä paremman kuuin muut. Ongelma esimerkiksi monarkiassa on aina ollut se, että jälkeläisen kyvykkyyttä ei pystytä testaamaan vaan tittelin ja vallan on perinyt se satunnainen tyyppi, joka nyt on osunut jälkeläiseksi. Siksi monarkiaa muuna kuin pelkkänä kulissi-instituutiona ei ole enää missään päin sivistyneitä maita olemassa.
Koetko siis, että perintö on se, joka tekee sinusta paremman kuin muut (siis se rahamäärä) vai titteli, joka ei kuitenkaan ole mikään vanha vaan ilmeisesti mummisi isän hankkima omalla työllään ja taidoillaan? Mikä siis tekee sinusta paremman kuin meistä muista?
Vierailija kirjoitti:
En voi kertoa enempää mutta Suomessa on yllättäviä kytköksiä kuningashuoneeseen.
No onhan näitä.. eikä hirveän erikoisiakaan... 1850 aikoihin raskaaksi tullut naimaton tytär joka sai tuntemattomsta suunnasta rahoja ja ruotsin hovi kävi moikkaamassa.
Mummin mummi oli tuo syntynyt lapsi.
Tai puolan kuninkaihin, aadolf vahvaan (ja saxien mikälie furst).
Mene ja tiedä riittääkö kuningasveri luomaan varjotappajan? :D
Vierailija kirjoitti:
Ja se tietenkin merkitsee paljon enemmän, kun omaisuus on / on ollut Suomessa, kuin että se olisi joskus ollut Baltiassa.
Ap
Ihanaa provoilua, ap! Pökköä pesään vaan!
Jatka kertomalla, miten omaisuus nykyisen Suomen alueella on merkittävämpää kuin omaisuus Baltiassa? Sivistyneempiä alueita siellä on ollut vielä 1800-luvulla kuin samaan aikaan Suomessa.
ai tekee paremmaksi, niin siitäkö se kenkä puristaa. Eihän nää oo ku hassuja tarinoita. Ja sitten kaiken maailman tärkeilevät pellet kiehuu raivosta ku heidän mielestään nää aateliset ovat itseään parempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma sukuni on hyvin köyhää. Ehkä olen kateellinen, en tiedä. Mutta kyllä näitä ap:n kaltaisia Suomessakin on.Jos joku on ylpeä omasta "paremmasta suvustaan" niin olkoon. Hymyilyttää hieman kuitenkin tuo ystäväsi tiara. Tulee mieleen ala-aste ikäinen tyttö, joka haluaa olla prinsessa. Minulle tuollaiset (peritytyvät) tittelit ovat yhtä tyhjän kanssa. Samanlaista lihaa ja verta ne aatelisetkin ovat. Onneksi Suomessa ei ole ollutkaan lähes ollenkaan tuollaista joutavaa yläluokkaa.
Lähinnä huvittaa, kun palstalla jotkut sivistymättömät moukat kuvittelevat olevansa samalla viivalla, kuin mä olen. Never.
Ap
Aatelinen ei alennu puhumaan noin, nuhtelen sinua. Aateluus velvoittaa. Rahanousukkaat toimivat noin ap. T : oikea aatelisvesa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis isoisoisäsi oli britti? Vai ruotsalainen merikapteeni?
Omat isoisoisäni elivät jo 1800-luvun alkupuolella, joten heitä ei olisi kutsuttu 1900-luvulla brittikartanoon. Yhden isoisoisäni äiti oli saksalaisesta aatelissuvusta
Ei ollut. Eikä ollut merikapteeni. Asemansa takia olisi voitu silti kutsua.
Ap
Oliko hän siis asemapäällikkö ?
Jaa, mun olis voinu olla isäntänä.
Elän silti ihan omaa elämääni.
Minun isoisäni 8. polvessa kuului Juhana-herttuan lähipiiriin. 1900-lukuun mennessä sukuni oli valitettavasti kokenut jo sosiaalisen alamäen sössittyään asiansa Brahean kaupungissa. Silloin vallassa olivat uudet nousukkaat jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApAatelinen ei alennu puhumaan noin, nuhtelen sinua. Aateluus velvoittaa. Rahanousukkaat toimivat noin ap. T : oikea aatelisvesa
.
Ap on rahanousukas ja öykkäröitsee. Ei aatelisia opeteta tuohon ollenkaan. Wt-tyyliä!
Jos hän olis nainen häntä kutsuttais tällä palstalla tyrkyksi tai pyrkyriksi. Esim. Meghan Markle.