Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukujuhlat ja ärsyttävät vegaanit

Vierailija
18.06.2019 |

Sukujuhlat juhannuksena. Minä ja mies ollaan vegaaneja, sen lisäksi sinne on tulossa nähtävästi pari muutakin ko. ruokavalion noudattajaa.

Ilmoitin erikseen juhlan pitäjälle ennakkoon että voin tehdä itse jonkun suolaisen ja makean herkun joista kaikki saa maistella jos haluavat.

Hän kuulemma tekee kyllä itse. Ei tarvitse.

Nyt sitten soittaa, että eikö siinä ruuassa voi olla edes kananmunia ja kermaa. Pääruaalla on grillattavaksi makkaraa ja kalaa, syöttekö te kalaa?

Ahdistavaa. Ymmärrän kyllä, että on pyllystä tehdä eri ruokia - siksi tarjouduin tekemään itse. Mutta jos erikseen sanotaan, että "hei, tehdään myös tarjottavat teille vegaaneille" niin jotenkin sitä sitten olettaisi, että se tarjoiltava ruoka on vegaanista.

Ja kyseessä on kolmekymppinen nainen eli ei mikään ikäihminen joka ei oikeasti välttämättä hoksaa että vegaani ei syö kalaa jne.

Nyt sitten huokailee siellä kuinka vaikeaa meille on keksiä mitään.

Yritän siinä sitten tarjoutua edelleen tekemään jotain itse tai ehdottaa helppoja reseptejä mutta ei.

Sukujuhlat ❤

Kommentit (666)

Vierailija
101/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että vegaani ei halua syödä kuollutta eläintä. Mutta jos vaikka juhlissa tarjolla täytekakkua, johon käytetty kananmunia ja kermaa, niin en ihan ymmärrä, jos sellaista ei voi syödä. Ei se kana tai lehmä kuollut noiden tuotteiden takia. Kotioloissa tai ravintolassa voi sitten tehdä/tilata juuri sellaista kun haluaa. Kyllä kotijuhlien järjestäjälle vegaanisuus on hankalaa.

Entäs se vasikka, luuletko että ne kaikki kasvatetaan maidontuotantoon, myös sonnit? Ja se lehmä kuolee 3-5 vuotiaana, kun ei enää tuota tarpeeksi maitoa, vaikka lehmät voisivat elää pitkälti toistakymmentä vuotta.

Kannattaa tutustua myös munantuotantoon ja erityisesti kukonpoikien kohtaloon.

Nämä vegaanivihaa pursuavat ketjut ovat hyvä paikka levittää tietoa ja aina joku pysähtyy lukemaan asioista lisää ja muuttamaan valintojaan. Toivottavasti näitä siis saadaan paljon lisää.

Oikaistaanpa pari kohtaa tässä vegaanin vuodatuksessa.

On totta, että sonneja ei kasvateta maidontuotantoon. Ne kasvatetaan lihaksi. Noin 18-24kk iässä lähtevät teuraaksi. Lehmä ei kuole 3-5 vuotiaana. Tai voi se kuollakin, jos sille tulee joku ongelma. Ne laitetaan teuraaksi sitten kun niiden aika jostain syystä on. Se syy voi olla huono tuotos, tiinehtymättömyys, joku muu terveydellinen ongelma, paha luonne, tai ihan vaan se, että tarvitaan paikka jollekulle toiselle poikivalle (parsinavetassa erityisesti tämä, pihattoon mahtuu paremmin "ylimääräisiäkin"). Meillä tällä hetkellä nuorin lypsikki on parivuotias ensikko, vanhin 14 vuotias satatonnari (eli 100 000 litraa maitoa lypsänyt), loput 20 sijoittuu johonkin siihen välille.

Niin muuten. Kukkopoikien kohtalo ei välttämättä ole tipuina kaasutus. On monta sellaista kanalaa nykyään, jotka kasvattaa kukkopojat patakukoiksi.

Kuinka usein teidän lypsylehmät on tiineenä, että saatte maidontuotannon pysymään tarpeellisella tasolla? Ja mitä näille vasikoille tapahtuu?

Se riippuu ihan lehmästä. Kerran vuodessa jos tulis vasikka, olis ihanne tilanne. Ummessa oloa tulee pari kolme kuukautta joka lehmälle ennen uutta vasikkaa, onpa joskus lehmä ollut puolikin vuotta ummessa. Joillain lehmillä tärppää heti ekaan siemennykseen ja joillain menee sitten vähän useampi kierto.

Lehmävasikat kasvatetaan lypsylehmiksi, sonnivasikat kasvatetaan lihaksi. Meille tulee myös muidenkin tilojen sonnivasikoita, kun siis ollaan pääasiassa lihantuottajia ja vasta kakkosena on maidontuotanto.

Ja siemennekeino on oletettavasti keinosiemennys?

Näkisitkö jotain mahdollisesti traumaattisia kohtia lehmälle tässä kierrossa? Kerran vuodessa poikiminen, joka on fyysisesti raskasta, muu aika enimmäkseen tiineenä. Se että ensimmäinen henkilö ei erottanut lehmää ja sonnia toisistaan ei tarkoita sitä, etteikö teidän tilan toiminta käytä hyväksi eläimiä. Lehmät ei tietenkään kuole maidon vuoksi, ne vaan käy läpi mahdollisesti traumaattisen syklin, joka kestää niiden koko elämän.

Vierailija
102/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua kuinka epätietoisia ihmiset on siitä kuinka raadollista maito- ja munateollisuus on.

Vegaanius on hyvä juttu mutta kaipaisin siihen joustavuutta kun kaikki ei ole vielä siihen perehtynyt.

Oon kuullut vegaanin sanovan "voi että tekis mieli maistaa mutta kun se ei oo vegaanista"... Maista hyvä ihminen se ei yksi suupala valmiista kakusta kaada maapalloa.

Ihmiset on enemmän vegaaniutta vastaan koska vegaanit on niin fanaattista ja ehdottomia.

Ja mikä siinä on että kauan vegaaneja olleet on asian huutamisessa paljon rauhallisempia kuin vähemmän aikaa olleet?

Kauan olleet ei joka ikisessä tapahtumassa aloita "kun mä oon siis vegaani" puhetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitsä nyt kalaa syödä, niin ei olis liian vaikeaa.  Mä syön kasvispainotteisesti mutta en mä ala vaatimaan mitään erityistä itseäni varten juhlissa/kylässä. Syön sitä mitä voin. Kalan syöminen ei käsittääkseni ole epäeettistä ja itseasiassa ei enää kananmunatkaan, sillä eikös ne tehokanalat ole jo lakkautettukin.

Ei kannata tehdä elämästään liian vaikeaa. Kotona voi sit taas kuitenkin syödä mitä tahtoo.

No voi jessus. Ei ole tehokanaloita todellakaan lopetettu ja munat (paitsi luomut) on about epäeettisimpiä mahdollisia syötäviä.

Miten ihmeessä tämäkin ketju taas kääntyi niin, että vika on ap:ssä. Ei hän ole vaatinut mitään, vaan tarjoutunut tuomaan itse erikoisruokavalioonsa sopivaa syötävää!

Jos joku on niin hemmetin TYHMÄ ja avuton, ettei osaa googlettaa, mitä vegaaniruoka on ja millaisia reseptejä on olemassa, niin jo on!

Siinä tapauksessa voi ottaa kiitollisena vastaan vieraan tarjoumukset.

T. 52-vuotias sekasyöjä, joka ainakin vallan hyvin osaa tehdä vegaanistakin ruokaa.

Hyvää vegaanista ruokaa on sitä paitsi ihan älyttömän vaikeaa tehdä jos ei voi käyttää edes munia tai maitoa.  Tiedän koska olen kokeillut.

:'DD Anna mun nyt kaikki kestää. Se että SINÄ et osaa tehdä hyvää vegaanista ruokaa, ei tarkoita, etteikö sellaista voisi tehdä. :D Olen itsekin syönyt usein herkullista ja erittäin hyvin valmistettua ja maustettua vegaanista ruokaa, vaikken itse ole vegaani.

Tiesitkö, mistä ne oli tehty? Vegaanit käyttävät teollisia korvikkeita ruuissaan.  Ei ne mitään ruokaa ole eikä niissä mitään ravintoa ole.

Se että ruoka on teollisesti tuotettua ei tee siitä korviketta. Tofu on ruokaa, soijarouhe on ruokaa, nyhtis on ruokaa. Nämä on kaikki valmistettu oikeista ruuista. Ravintoarvoista voi tietysti olla eri mieltä, mutta niistähän ollaan kiinnostuneita ainoastaan kun puhutaan vegaaniruuasta.

Vierailija
104/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että vegaani ei halua syödä kuollutta eläintä. Mutta jos vaikka juhlissa tarjolla täytekakkua, johon käytetty kananmunia ja kermaa, niin en ihan ymmärrä, jos sellaista ei voi syödä. Ei se kana tai lehmä kuollut noiden tuotteiden takia. Kotioloissa tai ravintolassa voi sitten tehdä/tilata juuri sellaista kun haluaa. Kyllä kotijuhlien järjestäjälle vegaanisuus on hankalaa.

En pysty lukemaan tätä keskustelua enää. Eihän kyse ole pelkästä kuolemisesta vaan siitä p*skasta tehotuotantoelämästä missä eläimet kärsivät koko elämänsä.

Voi jeesus miten voi olla vaikea aikuisten ihmisten ymmärtää että jotkut ajattelevat omaa käytöstään myös siltä kantilta. Siinä vaiheessa se, että kyllikin täytyy ostaa piirasta varten kaurakermaa ei paina mitään verrattuna siihen että lehmällä on kamala elämä eikä välttämättä näe edes aurinkoa ikinä.

Onneksi oma tuttavapiirini koostuu järkevistä ihmisistä, jotka ottavat muiden arvomaailman huomioon. Oikeassa elämässä en ole törmännyt kehenkään jonka olisi pakko päästä tarjoamaan vain lihaa ja eläinperäisillä tuotteilla kyllästettyä ruokaa. Kiitos siitä lähipiirilleni.

Vierailija
105/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät ihmiset, avartakaa maailmaanne. Netti on pullollaan vegaanisia ohjeita. Ja niitä ruokia, jos vielä tekee gluteenittomina, voi tarjota melkein kaikille vieraille.

Itse olen ottanut vegaaniset ruoat osaksi omaa ruokavalioni vähitellen. En ole vielä täysin vegaani mutta esim maitotuotteet olen korvannut kaura- ja soijatuotteilla. Vehnäjauhon olen myös jättänyt pois.

Ei se ole vaikeaa.

Olet siis korvannut maidon lisäainelitkuilla. Tervettäkö??

Kauramaidon ainekset on enimmäkseen kaura, vesi ja suola. Mikä näistä on lisäainetta? Ja näin ohis, tiedätkö sä mitä kaikkia lisäaineita sun pihviin on pumpattu? Tai siihen tehotuotettuun maitoon?

Sulla jäänyt purkin kyljestä aineet lukematta.  Tai voit syömättä, voin syönti kun vaikuttaa näköön.

No voissahan ei ainakaan ole mitään lisäaineita tai muutakaan epäterveellistä. Sulla ei myöskään taida olla ihan selvittä mitä ne "lisä"aineet yleensä on. Etkä vastannut kysymyksiini :)

Eikä missään ole määrätty, että vegaaniruokavalion pitää olla tervettä.

Olet oikeassa, voissa ei ole lisäaineita eikä muutakaan epäterveellistä.

Vegaaniruoka ei todellakaan ole tervettä, siksi en ymmärräkään kuinka vegaanit kuitenkin kehuvat saavansa kaiken tarvitsemansa ravinnon vegaaniruuasta.

Eli kaikki voit on terveellisiä ja lisäaineettomia, samalla tavalla kuin kaikki kauramaidot on lisäaineellisia ja epäterveitä? Kauramaitoahan voi tehdä myös kotona.

Olisiko sulla tarjota tutkimuksia, joissa todetaan näin?

No voi jumankauta, sä näät pakkauksesta, mitä se sisältää, ihan ilman tutkimuksia.

Voissa ei ole lisäaineita ja on terveellistä.

Vierailija
106/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä miksei juhlissa voi syödä sekaruokaa? Tulee tunne, että vegaaniutta pitää korostaa sädekehä kiiltäen. Tosin ymmärrän esim.punaisen lihan kohdalla kyllä, että se ei sovi vatsalle, jos on pitkään syömättä sitä.

Minä en taas ymmärrä, miksi aikuisen pitäisi syödä jotain mitä ei halua vain jonkun toisen mieliksi. Itse en ole vegaani enkä edes kasvissyöjä, mutta en voi sietää juustoa missään muodossa. En sitä myöskään ala muiden mieliksi syömään.

No joo, mutta vaaditko juustottomat versiot ruuista tai vietkö omat ruuat mukana? Neuvottelet useita puhelinkeskusteluja aiheesta etukäteen?

Vierailija
107/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitsä nyt kalaa syödä, niin ei olis liian vaikeaa.  Mä syön kasvispainotteisesti mutta en mä ala vaatimaan mitään erityistä itseäni varten juhlissa/kylässä. Syön sitä mitä voin. Kalan syöminen ei käsittääkseni ole epäeettistä ja itseasiassa ei enää kananmunatkaan, sillä eikös ne tehokanalat ole jo lakkautettukin.

Ei kannata tehdä elämästään liian vaikeaa. Kotona voi sit taas kuitenkin syödä mitä tahtoo.

No voi jessus. Ei ole tehokanaloita todellakaan lopetettu ja munat (paitsi luomut) on about epäeettisimpiä mahdollisia syötäviä.

Miten ihmeessä tämäkin ketju taas kääntyi niin, että vika on ap:ssä. Ei hän ole vaatinut mitään, vaan tarjoutunut tuomaan itse erikoisruokavalioonsa sopivaa syötävää!

Jos joku on niin hemmetin TYHMÄ ja avuton, ettei osaa googlettaa, mitä vegaaniruoka on ja millaisia reseptejä on olemassa, niin jo on!

T. 52-vuotias sekasyöjä, joka ainakin vallan hyvin osaa tehdä vegaanistakin ruokaa.

Hyvää vegaanista ruokaa on sitä paitsi ihan älyttömän vaikeaa tehdä jos ei voi käyttää edes munia tai maitoa.  Tiedän koska olen kokeillut.

:'DD Anna mun nyt kaikki kestää. Se että SINÄ et osaa tehdä hyvää vegaanista ruokaa, ei tarkoita, etteikö sellaista voisi tehdä. :D Olen itsekin syönyt usein herkullista ja erittäin hyvin valmistettua ja maustettua vegaanista ruokaa, vaikken itse ole vegaani.

Ei tee tiukkaan myöntään, että olen umpisurkea kokki. Miten suolattomasta tofusta saa hyvää? Eli nyt ei saa käyttää suolaa.

Miksei saa käyttää suolaan? Ja miksi ainoa vegaanimahdollisuus on tofu?

Vierailija
108/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät ihmiset, avartakaa maailmaanne. Netti on pullollaan vegaanisia ohjeita. Ja niitä ruokia, jos vielä tekee gluteenittomina, voi tarjota melkein kaikille vieraille.

Itse olen ottanut vegaaniset ruoat osaksi omaa ruokavalioni vähitellen. En ole vielä täysin vegaani mutta esim maitotuotteet olen korvannut kaura- ja soijatuotteilla. Vehnäjauhon olen myös jättänyt pois.

Ei se ole vaikeaa.

Olet siis korvannut maidon lisäainelitkuilla. Tervettäkö??

Kauramaidon ainekset on enimmäkseen kaura, vesi ja suola. Mikä näistä on lisäainetta? Ja näin ohis, tiedätkö sä mitä kaikkia lisäaineita sun pihviin on pumpattu? Tai siihen tehotuotettuun maitoon?

Sulla jäänyt purkin kyljestä aineet lukematta.  Tai voit syömättä, voin syönti kun vaikuttaa näköön.

No voissahan ei ainakaan ole mitään lisäaineita tai muutakaan epäterveellistä. Sulla ei myöskään taida olla ihan selvittä mitä ne "lisä"aineet yleensä on. Etkä vastannut kysymyksiini :)

Eikä missään ole määrätty, että vegaaniruokavalion pitää olla tervettä.

Olet oikeassa, voissa ei ole lisäaineita eikä muutakaan epäterveellistä.

Vegaaniruoka ei todellakaan ole tervettä, siksi en ymmärräkään kuinka vegaanit kuitenkin kehuvat saavansa kaiken tarvitsemansa ravinnon vegaaniruuasta.

Eli kaikki voit on terveellisiä ja lisäaineettomia, samalla tavalla kuin kaikki kauramaidot on lisäaineellisia ja epäterveitä? Kauramaitoahan voi tehdä myös kotona.

Olisiko sulla tarjota tutkimuksia, joissa todetaan näin?

No voi jumankauta, sä näät pakkauksesta, mitä se sisältää, ihan ilman tutkimuksia.

Voissa ei ole lisäaineita ja on terveellistä.

Kysyin tutkimuksia väitteeseen siitä, että vegaaniruoka ei voi olla tervettä.

Okei, kauramaitopurkin kyljestä näkee mitä siinä on. Jos ei ole lisäaineita, niin se on sun mielestä okei?

Vierailija
109/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä miksei juhlissa voi syödä sekaruokaa? Tulee tunne, että vegaaniutta pitää korostaa sädekehä kiiltäen. Tosin ymmärrän esim.punaisen lihan kohdalla kyllä, että se ei sovi vatsalle, jos on pitkään syömättä sitä.

Yhtä hyvin voisit kysyä, että miksei sitä nyt juhlissa voisi pettää puolisoa, vaikka muuten pitää periaatteenaan uskollisuutta. Useimmat ovat vegaaneja eettisistä syistä.

Vierailija
110/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs se vasikka, luuletko että ne kaikki kasvatetaan maidontuotantoon, myös sonnit? Ja se lehmä kuolee 3-5 vuotiaana, kun ei enää tuota tarpeeksi maitoa, vaikka lehmät voisivat elää pitkälti toistakymmentä vuotta.

Nämä vegaanivihaa pursuavat ketjut ovat hyvä paikka levittää tietoa ja aina joku pysähtyy lukemaan asioista lisää ja muuttamaan valintojaan. Toivottavasti näitä siis saadaan paljon lisää.

On totta, että sonneja ei kasvateta maidontuotantoon. Ne kasvatetaan lihaksi. Noin 18-24kk iässä lähtevät teuraaksi. Lehmä ei kuole 3-5 vuotiaana. Tai voi se kuollakin, jos sille tulee joku ongelma. Ne laitetaan teuraaksi sitten kun niiden aika jostain syystä on. Se syy voi olla huono tuotos, tiinehtymättömyys, joku muu terveydellinen ongelma, paha luonne, tai ihan vaan se, että tarvitaan paikka jollekulle toiselle poikivalle (parsinavetassa erityisesti tämä, pihattoon mahtuu paremmin "ylimääräisiäkin"). Meillä tällä hetkellä nuorin lypsikki on parivuotias ensikko, vanhin 14 vuotias satatonnari (eli 100 000 litraa maitoa lypsänyt), loput 20 sijoittuu johonkin siihen välille.

Niin muuten. Kukkopoikien kohtalo ei välttämättä ole tipuina kaasutus. On monta sellaista kanalaa nykyään, jotka kasvattaa kukkopojat patakukoiksi.

Kuinka usein teidän lypsylehmät on tiineenä, että saatte maidontuotannon pysymään tarpeellisella tasolla? Ja mitä näille vasikoille tapahtuu?

Se riippuu ihan lehmästä. Kerran vuodessa jos tulis vasikka, olis ihanne tilanne. Ummessa oloa tulee pari kolme kuukautta joka lehmälle ennen uutta vasikkaa, onpa joskus lehmä ollut puolikin vuotta ummessa. Joillain lehmillä tärppää heti ekaan siemennykseen ja joillain menee sitten vähän useampi kierto.

Lehmävasikat kasvatetaan lypsylehmiksi, sonnivasikat kasvatetaan lihaksi. Meille tulee myös muidenkin tilojen sonnivasikoita, kun siis ollaan pääasiassa lihantuottajia ja vasta kakkosena on maidontuotanto.

Näkisitkö jotain mahdollisesti traumaattisia kohtia lehmälle tässä kierrossa? Kerran vuodessa poikiminen, joka on fyysisesti raskasta, muu aika enimmäkseen tiineenä. Se että ensimmäinen henkilö ei erottanut lehmää ja sonnia toisistaan ei tarkoita sitä, etteikö teidän tilan toiminta käytä hyväksi eläimiä. Lehmät ei tietenkään kuole maidon vuoksi, ne vaan käy läpi mahdollisesti traumaattisen syklin, joka kestää niiden koko elämän.

Keinosiemennys kyllä. Itse siemennän. Tunnen kyllä joka eläimen ja eivät ole mitenkään traumatisoituneita.

Mun osaltani tää jää nyt tähän. Menen navetalle hoitamaan eläimiäni.

Vierailija
111/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viesti 103, sanoit juuri sen mitä yritin viestissä 105. Olit kirjoittanut samaan aikaan kuin minä. Uskon että olet hyvä esimerkki muille :)

Vierailija
112/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on varmaan jo provo, tarkoitus mustamaalata vegaaneja.

Tämä aggressiivinen mesoaminen siitä, miten huonosti ravittuja vegaanit ovatkaan, on aivan turhanpäiväinen sivujuonne. Miksi kenenkään siitä tarvitsee kantaa huolta, vaikkapa uskoisikin vegaanin nälkiintyvän hivenaineiden puutteeseensa? Ja, olen itse vegaani ja tuttavapiirissäni on useita vegaanisesti syöviä, mutta harva heistä tekee numeroa elämäntavastaan tai tyrkyttää sitä toisille.

Aloittajan kuvaama tilanne on outo minulle. Vaikka olen vegaani ja kotioloissani vielä aika ehdoton myös syömieni elintarvikkeiden muun eettisyyden suhteen, en juhlille tai kutsuille mennessäni edes mainitse olevani vegaani. Syön siellä juhlissa mitä pystyn. Lähimmät tuttavani asiasta tietävät, ja pyrkivät yleensä toki ottamaan ruokavalioni huomioon, mutta en missään nimessä halua aiheuttaa asialla mitään huolta tai vaivaa kenellekään,  minkä olen kaikille sanonut. Ja tällaisia ovat myös minun lähipiirini vegaanit. Jos suuhun menee joskus juusto tai maito, niin ei hätää, kun ei tästä anafylaksiaa seuraa. 

Omissa juhlissani tarjotaan aina vegaanista ruokaa, ja hyvin se näkyy maistuneen. Reseptejä on kysytty, ja ehkä tämä oma esimerkki on paras tapa valistaa ihmisiä siitä, että myös ilman lihaa, kaloja ja maitotuotteita hyvien ja ravitsevien ruokien valmistaminen on mahdollista.

Ehdottomuus on sukua fasismille, natsismille ja fundamentalismille. En halua olla hörhö minnekään suuntaan, ja mieleni haluan pitää aina avoinna muuttuvalle maailmalle. 

Rauhallista Juhannusta kaikille!

Tämä!

Vierailija
113/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, mistä ne oli tehty? Vegaanit käyttävät teollisia korvikkeita ruuissaan.  Ei ne mitään ruokaa ole eikä niissä mitään ravintoa ole.

Se että ruoka on teollisesti tuotettua ei tee siitä korviketta. Tofu on ruokaa, soijarouhe on ruokaa, nyhtis on ruokaa. Nämä on kaikki valmistettu oikeista ruuista. Ravintoarvoista voi tietysti olla eri mieltä, mutta niistähän ollaan kiinnostuneita ainoastaan kun puhutaan vegaaniruuasta.

Ihan tosissasiko kirjoitit viestisi? Vaikuttaa kyllä ihan vitsiltä.

Vierailija
114/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitte tekin sekasyöjät ihan hyvin juhlissa syödä vegaaniruokaa, eihän se niin iso asia ole?

Mikä ihmeen "seka"?? Me monipuolisesti ruokailevat syömme myös vaikkapa salaattia ja perunaa. Ihan joka aterialla.

Vierailija
115/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö alkoholistikin voisi juhlissa pikkusen ottaa sitä viiniä kun muuten tulee semmonen tunne että yrittää jotenkin korostaa sitä raittiuttaan muille. Itseasiassa tämä ongelmahan on myöskin hyvin yleinen että jos et halua juoda alkoholia, niin sun pitää sitä perustella kaikille ja sitä tuputetaan sulle silti vaikka olet jo tuhat kertaa sanonut ette juo...ja jos sulla ei ole jotain juomisen estävää lääkitystä, et ole raskaana, alaikäinen tai alkoholisti, niin olet vain hankala....tottahan sitä ihmisen pitää muiden mielen rauha vuoksi luopua periaatteistaan.

Vierailija
116/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tosissasiko kirjoitit viestisi? Vaikuttaa kyllä ihan vitsiltä.

Mikä osuus mielestäsi oli vitsikäs?

Vierailija
117/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂😂😂😂😂 Ootsä tolla tilalla töissä? Tai sori, vegaani töissä.... sori en tajunnut mitä kirjoitin.

Vierailija
118/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitte tekin sekasyöjät ihan hyvin juhlissa syödä vegaaniruokaa, eihän se niin iso asia ole?

Siis minähän olen sekasyöjä, joten hyvin voinkin ja syönkin. Esimerkiksi teen usein tomaattikastiketta runsaiden yrttien ja pastan kera itsekin. Täydellisen vegaanista ruokaa ja niin hyvää. "Luonnollisesti" vegaaninen ruoka hyvien mausteiden kera onkin hyvää, mutta yleensä lihaa matkivat vegaanituotteet eivät ole mielestäni hyvän makusisia, mutta se onkin sitten toinen juttu. Esim kaurapuuro on loistava ruoka, mutta sitten nämä teolliset muunnokset, esim. nyhtökaurat ym. ei niinkään. Jos en pidä jostain ruuasta, jätän sen syömättä tai maistan vaan vähän, mutta etukääteen en ala soittelemaan ja vaatimaan juhlien järjestelijältä, että siellä pitäisi olla minulle mieluisia ruokia.

Vierailija
119/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö alkoholistikin voisi juhlissa pikkusen ottaa sitä viiniä kun muuten tulee semmonen tunne että yrittää jotenkin korostaa sitä raittiuttaan muille. Itseasiassa tämä ongelmahan on myöskin hyvin yleinen että jos et halua juoda alkoholia, niin sun pitää sitä perustella kaikille ja sitä tuputetaan sulle silti vaikka olet jo tuhat kertaa sanonut ette juo...ja jos sulla ei ole jotain juomisen estävää lääkitystä, et ole raskaana, alaikäinen tai alkoholisti, niin olet vain hankala....tottahan sitä ihmisen pitää muiden mielen rauha vuoksi luopua periaatteistaan.

Voi olla menemättä juhliin. Saa juoppo olla ilman viinantuputteluja ja vege nyrhiä kynsiä kotonaan. Vai voiko muuten pureskella kynsiään?

Vierailija
120/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂😂😂😂😂 Ootsä tolla tilalla töissä? Tai sori, vegaani töissä.... sori en tajunnut mitä kirjoitin.

Haha, oikein alkuperäinen vitsi. En muuten ole edes vegaani. Oletko itse ikinä tutustunut maito/lihatiloihin? Oletko selvillä siitä, että lehmät on älykkäitä eläimiä, joilla on kyky tuntea asioita. Mahdollisesti samassa kapasiteetissa kuin ihmisillä, mutta kuitenkin. Ja sitten näitä eläimiä käytetään tuotantoon koko niiden elämän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi