Sukujuhlat ja ärsyttävät vegaanit
Sukujuhlat juhannuksena. Minä ja mies ollaan vegaaneja, sen lisäksi sinne on tulossa nähtävästi pari muutakin ko. ruokavalion noudattajaa.
Ilmoitin erikseen juhlan pitäjälle ennakkoon että voin tehdä itse jonkun suolaisen ja makean herkun joista kaikki saa maistella jos haluavat.
Hän kuulemma tekee kyllä itse. Ei tarvitse.
Nyt sitten soittaa, että eikö siinä ruuassa voi olla edes kananmunia ja kermaa. Pääruaalla on grillattavaksi makkaraa ja kalaa, syöttekö te kalaa?
Ahdistavaa. Ymmärrän kyllä, että on pyllystä tehdä eri ruokia - siksi tarjouduin tekemään itse. Mutta jos erikseen sanotaan, että "hei, tehdään myös tarjottavat teille vegaaneille" niin jotenkin sitä sitten olettaisi, että se tarjoiltava ruoka on vegaanista.
Ja kyseessä on kolmekymppinen nainen eli ei mikään ikäihminen joka ei oikeasti välttämättä hoksaa että vegaani ei syö kalaa jne.
Nyt sitten huokailee siellä kuinka vaikeaa meille on keksiä mitään.
Yritän siinä sitten tarjoutua edelleen tekemään jotain itse tai ehdottaa helppoja reseptejä mutta ei.
Sukujuhlat ❤
Kommentit (666)
"Vai oikein tuskissaan ja kidutusta. Kyllä se kiima siitä ohikin menee aikanaan."
Tämä kirjoittaja tuntuu tietävän lehmien asiat paremmin kuin lehmä itse ;)
Tokihan kiima menee ohitse jos mitään ei päästetä tapahtumaan.
Mutta pitäisikö sen mennä ohitse? Ehkä siihen saisi vastauksen miettimällä mitä tapahtuisi ihan luonnossa: Mitä arvelet luonnossa tapahtuvan kun lehmä on kiimassa ja sonni lähettyvillä?
Minäkin olen kuullut lehmän valittavan kiimassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cheat day tekisi hyvää, kroppanne varmasti jo huutavat ravinteidenpuutteesta.
Mitä ravinteita vegaani ei mielestäsi saa?
B-12 vit.
Se onkin ainoa, ja se saan kätevästi purkista ilman mitään isoa ongelmaa tai "cheat dayta".
Ei todellakaan ole ainoa. Ja nekin, mitä on, on huonosti imeytyvässä muodossa. Monella vegaaniruoka vielä rikkoo suoliston, monet ruoka-aineet eivät imeydy lainkaan, vaan tulevat samanlaisina ulos, kun menivät suusta sisään.
Itse asiassa on. jotkin, kuten omega-3 ovat usein huonommin imeytyvässä muodossa, mutta kaikkea B-12-vitamiinia lukuunottamatta on mahdollista saada vegaaniruokavaliosta. Tästä on olemassa tutkimustietoa, suosittelen tutustumaan. Sairaudet esim. IBS saattavat vaikuttaa hyvinkin haitallisesti ravinteiden imeytymiseen, mutta suurimman osan ihmisistä on mahdollista löytää itselleen toimiva, tasapainoinen vegaaniruokavalio.
Sitä paitsi se B-12 puutos voi olla sekasyöjälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että kun te vegaanit olette ihania ihmisiä. Ihan tarjouduit tekemään omat evääsi <3 Ihailen teitä suunnattomasti, oi että! Niin HYVIÄ ihmisiä. Etten sanoisi PAREMPIA KUIN MUUT.
Kerropas sitten mitä olisi pitänyt tehdä?
Olisi pitänyt mennä sinne kekkereihin vegaaniuttaan mainostamatta ja syödä mitä katsoo voivansa syödä. Jos ei mitään niin ei sitten, ja vasta jos emäntä kysyy syytä voi mainita vegaaniudestaan.
"Tai tarjoilette pähkinäallegikolle kakkua, jonka yhtenä ainesosana on pähkinä, mutta kun sitä on niin vähän, niin eihän se voi mitään aiheuttaa. Kyllä voi, jopa tappaa, ellei pääse nopeasti hoitoon."
En tiennytkään että vegaani kuolee jo syö lihaa! Onko kaikki eläinkunnan tuotteet vegaanille hengenvaarallisia?
Vierailija kirjoitti:
"Tai tarjoilette pähkinäallegikolle kakkua, jonka yhtenä ainesosana on pähkinä, mutta kun sitä on niin vähän, niin eihän se voi mitään aiheuttaa. Kyllä voi, jopa tappaa, ellei pääse nopeasti hoitoon."
En tiennytkään että vegaani kuolee jo syö lihaa! Onko kaikki eläinkunnan tuotteet vegaanille hengenvaarallisia?
Onko meillä joku uusi palstahullu täällä ihan yksin riehumassa? Ei ehkä hengenvaarallista, mutta vegaania kiinnostaa yhtä vähän syödä koiraa tai kissaa kuin esim. nautaakin, jos se selventää yhtään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta se ei ole ideologiaa, vaan hyvän ravinnon syömistä.
Just. Eli sitä parempaa ideologiaa, vai mites se meneekään
Menee siten että ihmisellä on sekasyöjän ruoansulatus ja siksi sekaravinto sopii ihmiselle parhaiten eikä sen syöminen ole sen kummempaa ideologiaa. Veganismi sen sijaan on nimen omaan uskonnon kaltainen ideologia kuten tästäkin keskustelusta ilmenee.
Jouluna kinkkua, pääsiäisenä lammasta, uutena vuotena nakkeja, ja juhannuksena makkaraa. Sekasyönti se vasta onkin yhtä ideologiaa toisensa perään :D
Hyviä ohjeita vegaaniruokaan: bosh.tv.
Kai te voitte yksillä juhlilla kalaa syödä? Tai sitten esittää lääkärintodistuksen.
Muutaman vuoden päästä koko kansa on säikäytetty vegaaneiksi ja otsikko onkin "sukujuhlat ja ärsyttävät lihansyöjät".
Olisipa ”kiva”, jos minulle tarvittaisiin ruokaa, jossa on kermaa. Olen vegaani ja minulla on maitoallergia. En erikseen maintse sitä, kosks eihän vegaaniruuassa ole maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa ”kiva”, jos minulle tarvittaisiin ruokaa, jossa on kermaa. Olen vegaani ja minulla on maitoallergia. En erikseen maintse sitä, kosks eihän vegaaniruuassa ole maitoa.
Totta kai allergiat kannattaisi aina mainita ennen aatteita.
Vierailija kirjoitti:
Allergia on tietenkin pätevä syy. Vegaanisuus sen sijaan on valinta, ja olen itse pilke silmäkulmassa siedättänyt vegaanituttuja laittamalla esimerkiksi nyhtiksen tai tofun sekaan hieman jauhelihan paistolientä. Ehkä joskus, kun joku heistä kehuu sillä, että ei ole syönyt lihaa niin ja niin moneen vuoteen, kyselen ilkikurisesti ”oletko varma” ja hymyilen salaperäisesti... 🥰
649, olitpa hauska, hih hih. Sinulla onkin varmaan iso tuttavapiiri, jolle laitat usein ruokaa.
Joo, ruokarajoitteisena on muutenkin ärsyttävää olla tällaisissa tilanteissa, joku yksi ja selkeä rajoitus vielä menee, mutta jos niitä on monta (esim terveydellisistä syistä) niin menee kyllä hankalaksi ja itseäni ainakin enemmän ärsyttää alkaa selvittelemää mitä kaikkea nyt en sitten syö ja mitä saa olla jne. tällä tavalla se lopputulos on jotain sellaista että olet unohtanut mainita ettei jokin käy tai sitten tekijä on unohtanut tai ei ole tajunnut että maapähkinä on palkokasvi tai muuta sellaista tosi hankalaa.
Eikä myöskään tunnu oikealle tehdä jotain spesifiä tilausta, jostain tietystä kun et ole menossa ravintolaan.
Samoin inhoan sitä että jos olet mennyt sanomaan että jotain tiettyä juttua voit syödä on oletus että sitä syöt jatkossakin...vaikka voikin olla ettei sekään sinulle enää viikonpäästä sovi.
Yleensä sanon etten tarvitse mitään tai että voisin itse tuoda jotain tai sanon jotain todella perusjuttuja joita voin ottaa ja joita olisi muutenkin tarjolla: tyyliin peruna ja kurkku. Mutta tässäkin ongelmana yleensä se että kun kyselet mitä tarjottavia onn tulossa ja jos on vaikka pannacottaa ja marjoja...riemastuneena huikkaat että jes! ne marjat käy, niin ei, eihän me nyt sulle pelkkiä marjoja vain voida tarjota...
Turhauttavaa ja rasittavaa molemmille osapuolille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
649, olitpa hauska, hih hih. Sinulla onkin varmaan iso tuttavapiiri, jolle laitat usein ruokaa.
Pointti varmaan oli, että siitä lihaliemestä ei ole aiheutunut vegaaneille mitään haittaa ja että
he ovat saattaneet pitääkin siitä. Miksi siis kieltäytyä lihan iloista?
Sähän nyt selkeästi olet trolli, mutta vastaan silti. En ainakaan itse inhoa lihan makua. Inhoan sitä miten eläimiä kohdellaan enkä halua tukea sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti varmaan oli, että siitä lihaliemestä ei ole aiheutunut vegaaneille mitään haittaa ja että
he ovat saattaneet pitääkin siitä. Miksi siis kieltäytyä lihan iloista?Sähän nyt selkeästi olet trolli, mutta vastaan silti. En ainakaan itse inhoa lihan makua. Inhoan sitä miten eläimiä kohdellaan enkä halua tukea sitä.
Oletko tyytyväinen siihen, miten kehitysmaiden maatalous- ja tekstiilityöntekijöitä kohdellaan? Käytätkö vaatteita tai muita tekstiilejä?
Minä olen isommissa juhlissani järjestänyt asian niin että laitan muiden ruokien lisäksi aina tarjolle runsaan salaattipöydän josta jokainen saa koota mieleisensä annoksen. Tarjottavat ovat kaikki omissa kulhoissaan, ja mukana on myös esim papuja ja kikherneitä. Jälkiruokapöydässä on aina yhtenä lajina mukana iso hedelmätarjotin. Oletan että vaikka ähkyyn asti ei mahdolliset vegaanit pysty tuosta itseään syömään, niin lautaselle saa jokainen ainakin jotain. Jos joku ruokarajoitteinen lisäksi haluaa tuoda omia ruokiaan mukanaan, sopii sekin.
Maksalaatikko on hyvä eväs juhliin, joissa tiedetään olevan tarjolla vain vegaanipöperöä.
"No ihan sen vuoksi, että vegaani ei syö mitään eläinperäistä."
Miten vegaanille kävisi jos söisi? Tuleeko hengenahdistus, ihottumaa, turpoaako naama tms.