Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukujuhlat ja ärsyttävät vegaanit

Vierailija
18.06.2019 |

Sukujuhlat juhannuksena. Minä ja mies ollaan vegaaneja, sen lisäksi sinne on tulossa nähtävästi pari muutakin ko. ruokavalion noudattajaa.

Ilmoitin erikseen juhlan pitäjälle ennakkoon että voin tehdä itse jonkun suolaisen ja makean herkun joista kaikki saa maistella jos haluavat.

Hän kuulemma tekee kyllä itse. Ei tarvitse.

Nyt sitten soittaa, että eikö siinä ruuassa voi olla edes kananmunia ja kermaa. Pääruaalla on grillattavaksi makkaraa ja kalaa, syöttekö te kalaa?

Ahdistavaa. Ymmärrän kyllä, että on pyllystä tehdä eri ruokia - siksi tarjouduin tekemään itse. Mutta jos erikseen sanotaan, että "hei, tehdään myös tarjottavat teille vegaaneille" niin jotenkin sitä sitten olettaisi, että se tarjoiltava ruoka on vegaanista.

Ja kyseessä on kolmekymppinen nainen eli ei mikään ikäihminen joka ei oikeasti välttämättä hoksaa että vegaani ei syö kalaa jne.

Nyt sitten huokailee siellä kuinka vaikeaa meille on keksiä mitään.

Yritän siinä sitten tarjoutua edelleen tekemään jotain itse tai ehdottaa helppoja reseptejä mutta ei.

Sukujuhlat ❤

Kommentit (666)

Vierailija
641/666 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteenittomiakin joka toinen.

Näin. Ja kaikki ruokavammaiset ovat naisia. Yksi herkkä runopoika voi olla niiskuttelemassa ja vain siksi kun ei uskalla äidilleen sanoa että tekis mieli grillimakkaraa.

Vierailija
642/666 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat salaattia ja pysyt hiljaa.

Juhliin ei mennä snobbailemaan idealismillaan.

Jos tämä on liian vaikeaa, pysy kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/666 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus veljen vegaanivaimon hääjuhlista: kerroin ennakkoon, etten voi syödä papuja ja linssejä johtuen suolistosairaudesta ja saisin niistä pahat oireet, jos söisin. Ei mennyt kuuleviin korviin, ei ole koskaan mennytkään. Varauduin totta kai siihen, että söin ennen hääjuhlaa täyttävän aamiaisen ja mukaan otin itse tehtyä välipalaa, joka kätevästi kulki mukana. Katselin kyllä tarkkaan että mitä voisin syödä ja piti tyytyä salaattiin muutamalla kasviksella, joita suolistoni kesti. Joku kookoksinen kasviskeitto sopi ilman oireilua.

Tofut, pavut ja linssit jätin pöytään ja joskus olen tofua maistanut sekä keinolihoja, mutten ole koskaan tykännyt. Sainpahan minäkin osani kun en maistanut ja kuinka nirso olin. No, parhaani mukaan koitin selvittää veljenkin kautta mitä ne ruuat sisältää ja mitkä olisivat pienempi paha.

Omien kokemusten mukaan vegaanit ovat kaikista kapeakatseisempia ja lausutaan niitä fraaseja, kuinka vegaaninen sopii kaikille (mitäpä väliä sillä suolistosairaudella on) ja vegaanivastaiset ovat juntteja. Häissäkin sain seurata morsiamen kyttäilyjä selän takana, mitä en heti älynnyt maistaessani keittoa. Siinä kuulin kysyttävän, että eikö maistukin paremmalta kuin sekaversio. 

Vierailija
644/666 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, miten jonkun ihmisen lihan syömättömyys aiheuttaa tarpeen nälviä ja haukkua. Kukaan ei ole viemässä lihaa teidän lautaseltanne pois, vaan edelleenkin saatte ihan itse tehdä valinnan mitä ruokaa omassa keittiössänne teette. Yhteiskunnalliselta kannalta on hyvä, että kouluihin ym. tuodaan kasvis/vegaaniruokapäiviä, koska lihantuotanto rasittaa ympäristöä ja kasvatusta se on ruokakasvatuskin. Siirtyminen osittain vegaaniseen ruokavalioon on omassa elämässä tuonut paitsi positiivisia terveysvaikutuksia, myös vähentänyt ruokalaskua. Ehkä seuraava sukupolvi ei enää suhtaudu noin neuroottisesti lihaan syömiseen tai syömättömyyteen, vaan kasvipohjainen safka on normaali osa kaikkien elämää. Terveys ja ympäristö kiittää.

Liha on viety koululaisten ja varusmiesten lautasilta pois. Siksi veganismia pitää vastustaa aina, kun se vain on mahdollista. Eikä epäterveellisyydestä ole mitään näyttöä.

Katsokaapa joskus kaupassa käydessänne ihan uteliaisuudesta vegaanisten tuotteiden tuoteselosteita: rypsi- ja rapsiöljyä, sokeria, kovetettuja kasvirasvoja ja valkoista jauhoa. Näitä monet vegaanit sitten syö mielellään. Ei ole ihme, jos sairastuu ja saa puutostiloja.

Vegaanit saa liikaa O6-rasvahappoja, jotka lisää matala-asteisia tulehdustiloja. Tämä edesauttaa myös masennusriskiä.

Vierailija
645/666 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit kiukuttelee, jos heitä ei huomioida kahvitarjoilussa tai juhlissa. Mutta he eivät itse huomioi millään vieraita tarjoamalla vaikkapa sitä kahvimaitoa, joka olisi voinut tehdä tarjoilusta siedettävän. Oli kyllä oikeasti järkytys maistaa mantelimaitoa kahvin kanssa! Yök. Puuron tai smoothien kanssa kyllä tykkään mutta että kahvin.

Vierailija
646/666 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehmä on vegaani eli syö ruohoa. Tulee suosittua vegaanisia eläimiä ruuassa.

Vierailija
647/666 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on taas lapsellisia vegaanivihamielisiä kommentteja. Mikä teitä lihansyöjiä vaivaa? Liian kauan suolistossa mätänevä liha? Kuitujen puute? Vai yleinen katkeruus erilaisia elämän valintoja kohtaa? Tunnen monta vegaania enkä ole samanlaista "papujen pakkosyöttöä " tai toisten ruokavalioihin puuttumista tavannut. Joko te tunnette tosi outoja vegaaneja tai sitten keksitte näitä vauhdikkaita tarinoita omasta päästänne (veikkaan jälkimmäistä) . Tehkää jotain elämällenne, niin katkeruus voi helpottaa

Vierailija
648/666 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, miten jonkun ihmisen lihan syömättömyys aiheuttaa tarpeen nälviä ja haukkua. Kukaan ei ole viemässä lihaa teidän lautaseltanne pois, vaan edelleenkin saatte ihan itse tehdä valinnan mitä ruokaa omassa keittiössänne teette. Yhteiskunnalliselta kannalta on hyvä, että kouluihin ym. tuodaan kasvis/vegaaniruokapäiviä, koska lihantuotanto rasittaa ympäristöä ja kasvatusta se on ruokakasvatuskin. Siirtyminen osittain vegaaniseen ruokavalioon on omassa elämässä tuonut paitsi positiivisia terveysvaikutuksia, myös vähentänyt ruokalaskua. Ehkä seuraava sukupolvi ei enää suhtaudu noin neuroottisesti lihaan syömiseen tai syömättömyyteen, vaan kasvipohjainen safka on normaali osa kaikkien elämää. Terveys ja ympäristö kiittää.

Liha on viety koululaisten ja varusmiesten lautasilta pois. Siksi veganismia pitää vastustaa aina, kun se vain on mahdollista. Eikä epäterveellisyydestä ole mitään näyttöä.

Katsokaapa joskus kaupassa käydessänne ihan uteliaisuudesta vegaanisten tuotteiden tuoteselosteita: rypsi- ja rapsiöljyä, sokeria, kovetettuja kasvirasvoja ja valkoista jauhoa. Näitä monet vegaanit sitten syö mielellään. Ei ole ihme, jos sairastuu ja saa puutostiloja.

Vegaanit saa liikaa O6-rasvahappoja, jotka lisää matala-asteisia tulehdustiloja. Tämä edesauttaa myös masennusriskiä.

Höpö höpö, jos olet positiivisesti utelias, tutustu asiaan paremmin. Vegaanin veri- ja muut arvot keskimäärin paremmat kuin lihansyöjillä.

649/666 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 hengen juhlat ;

"Meidän täytyy sopeuttaa ruokalista 2 -3 vegaanin takia."

Miksi kysyin. Täytyykö 12 ihmisen ruoka vaihtaa vaan kolmen hörhön takia.Sehän on pateettista.

Tein heille cateringin, vegaanit saivat ihan hyvät ruoat ,mutta kyllä on ärsyttävää kansaa. 

Vierailija
650/666 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus veljen vegaanivaimon hääjuhlista: kerroin ennakkoon, etten voi syödä papuja ja linssejä johtuen suolistosairaudesta ja saisin niistä pahat oireet, jos söisin. Ei mennyt kuuleviin korviin, ei ole koskaan mennytkään. Varauduin totta kai siihen, että söin ennen hääjuhlaa täyttävän aamiaisen ja mukaan otin itse tehtyä välipalaa, joka kätevästi kulki mukana. Katselin kyllä tarkkaan että mitä voisin syödä ja piti tyytyä salaattiin muutamalla kasviksella, joita suolistoni kesti. Joku kookoksinen kasviskeitto sopi ilman oireilua.

Tofut, pavut ja linssit jätin pöytään ja joskus olen tofua maistanut sekä keinolihoja, mutten ole koskaan tykännyt. Sainpahan minäkin osani kun en maistanut ja kuinka nirso olin. No, parhaani mukaan koitin selvittää veljenkin kautta mitä ne ruuat sisältää ja mitkä olisivat pienempi paha.

Omien kokemusten mukaan vegaanit ovat kaikista kapeakatseisempia ja lausutaan niitä fraaseja, kuinka vegaaninen sopii kaikille (mitäpä väliä sillä suolistosairaudella on) ja vegaanivastaiset ovat juntteja. Häissäkin sain seurata morsiamen kyttäilyjä selän takana, mitä en heti älynnyt maistaessani keittoa. Siinä kuulin kysyttävän, että eikö maistukin paremmalta kuin sekaversio. 

No itse olen vegaani ja jos järjestäisin juhlia ja joku ilmoittaisi, ettei voi syödä XYZ asiaa (esim. papuja), niin tekisin parhaani laittaakseni sellaista ruokaa, jota kaikki voi syödä. Vaihtoehtoisesti varaisin allergisille/ruokarajoitteisille jotain muuta, etukäteen voisin kysyä että mistä tykkäisit. Vegaanisuudesta en kylläkään mielelläni joustaisi, jos vieraana olisi joku "allerginen kaikille mahdollisille kasviksille, palkokasveille ja viljoille" niin saattaisin sanoa että kannattaa ottaa omat eväät mukaan. Itsekin olen monesti ottanut omat vegaaniruoat mukaan illanistujaisiin, jos tiedän että emäntä/isäntä on sellainen että ainoa vegaaninen tarjottava on leipä, ja hyvin sopii minulle. Tärkeintä, että kaikilla on jotain sopivaa syötävää. Ja tuollainen kyttääminen/painostaminen on kyllä epäkohteliasta, en ole ikinä ymmärtänyt tuollaista "noh eikös ole parempaa kuin sekaruoka?? et olisi varmaan edes tajunnut vegaaniseksi?!?" höpöystä. Minusta kasvisruoka on hyvää ja sekaaniruokiin vertaaminen turhaa. Luotan siihen, että hyvä kasvisruoka maistuu vieraille, turha mennä siihen painostamaan ja tenttaamaan, se nyt ainakin vie ruokahalun.

Vierailija
651/666 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

15 hengen juhlat ;

Miksi kysyin. Täytyykö 12 ihmisen ruoka vaihtaa vaan kolmen hörhön takia.Sehän on pateettista.

Tein heille cateringin, vegaanit saivat ihan hyvät ruoat ,mutta kyllä on ärsyttävää kansaa. 

Me varasimme paria vegaania varten ruuat pitopalvelulta, mutta kävi niin, että söivät normiruokaa. Ja tässä käy aina näin näiden vegaanien kanssa. Aika noloa ensin ilmoittaa olevansa vegaani ja sitten syökin paikan päällä samaa kuin enemmistö.

Vierailija
652/666 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

15 hengen juhlat ;

Me varasimme paria vegaania varten ruuat pitopalvelulta, mutta kävi niin, että söivät normiruokaa. Ja tässä käy aina näin näiden vegaanien kanssa. Aika noloa ensin ilmoittaa olevansa vegaani ja sitten syökin paikan päällä samaa kuin enemmistö.

Eiväthän nämä olleet oikeita vegaaneja vaan jotain ihan muuta.

Vierailija
653/666 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cheat day tekisi hyvää, kroppanne varmasti jo huutavat ravinteidenpuutteesta.

Ja sillehän ei vegaani mahda mitään että ihmiset ovat sekasyöjiä. Ehkä joskus kymenien tuhansien vuosien päästä on kehittynyt kasvissyöjäihmisiäkin, edellyttäen että vegaaneille löytyy joku ekologinen lokero, jossa voivat keskenään touhuilla.

Vierailija
654/666 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

15 hengen juhlat ;

Ilmoittivatko nämä vieraat siis olevansa vegaaneja vai kasvissyöjiä? Ne tuppaavat menemään useimmilla sekaisin. 🙂

Itse olen kasvissyöjä ja esim juustot, kananmunat, voi ja kerma sopivat oikein hyvin joten ruokavalio on jo paljon laajempi.

Mikäli kyseessä oli tuo väärinkäsitys, voihan olla että kyseiset kasvissyöjät eivät uskaltaneet koskea vegaanisiin herkkuihin etteivät vegaanit jää ilman? Jos mitään väärinkäsitystä ei ollut niin sitten tuo oli vain törkeää käytöstä.

Vierailija
655/666 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla aikuisilla on vaikea hyväksyä, että maailma/muut ihmiset ei pyöri sun tarpeiden ympärillä. Ruuassa etenkin näkee. 

Vierailija
656/666 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

. . . Bileet kun aina tuppaavat menemään siihen ruokajeesusteluun, jos vegaaneita on paikalla.

Kyllä nyt taas vegaaneja haukutaan! Minulla (kaikkiruokaisella) on kaksi vegaania miniää eikä kumpikaan JEESUSTELE asialla! Hyviä kokkaamaan kumpikin, avuliaita kivoja nuoria naisia!

Vierailija
657/666 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oli ylläri-ei mitenkään haittaava sellainen, mutta kuitenki- että subwayssa piti mun, vanhan pierun alkaa nuorille työntekijöille selvittämään mitä vegaaniseen voisi laittaa. Hyvä leipä siitä tuli sitten, mutta olen ajatellu että se olis toisinpäin, eli vanhat rupsut olis niitä vanhanaikaisempia.

Vierailija
658/666 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitte tekin sekasyöjät ihan hyvin juhlissa syödä vegaaniruokaa, eihän se niin iso asia ole?

Totta kai syön vegaaniruokaa täysin sujuvasti, jos juhlissa kaikki tarjottavat ovat vegaanisia. Joskus käyn vegaaniravintolassa syömässä ihan muuten vain. Mutta sekasyöjänä en omiin juhliini rupea valmistamaan pelkkiä vegaaniruokia. Kokemukseni perusteella maukkaan vegaaniruuan valmistaminen on huomattavasti työläämpää kuin seka- tai vegeruuan. Siksi menenkin ravintolaan syömään jonkun muun valmistamaa sapuskaa, jos vegaaniruokaa tekee mieli.

Omien juhlieni tarjoiluissa otan ensisijaisesti huomioon terveydestä aiheutuvat ruokarajoitukset - kun suku ja ystävät ovat koolla, joukossa on diabeetikkoja, keliaakikkoja, laktoosi-intolerantteja ja monenlaisia allergioita. 

Vierailija
659/666 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on taas lapsellisia vegaanivihamielisiä kommentteja. Mikä teitä lihansyöjiä vaivaa? Liian kauan suolistossa mätänevä liha? Kuitujen puute? Vai yleinen katkeruus erilaisia elämän valintoja kohtaa? Tunnen monta vegaania enkä ole samanlaista "papujen pakkosyöttöä " tai toisten ruokavalioihin puuttumista tavannut. Joko te tunnette tosi outoja vegaaneja tai sitten keksitte näitä vauhdikkaita tarinoita omasta päästänne (veikkaan jälkimmäistä) . Tehkää jotain elämällenne, niin katkeruus voi helpottaa

Olen siis itse kasvissyöjä mutta kylässä voin tehdä poikkeuksen. Monia risoo ehdottomuus mikä joillain vegaaneilla on. Tuleeko siitä niin tärkeä olo, kun ei kylässä ota piirakkaa, jossa on kermaa? Tai tuo kyläpaikkaan omansa, koska emännän tekemä ei kelpaa. Että Tässä ois parempi ja eettisempi kun sä emäntä oot niin kauhee. Eikö huomiota muuten saa?

Länsimaisen ihmisen tiukka ja ehdoton ruokavalio on vähän snobbailevaa aina (kun ei allergiaa tms.).

Vierailija
660/666 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

15 hengen juhlat ;

Ilmoittivatko nämä vieraat siis olevansa vegaaneja vai kasvissyöjiä? Ne tuppaavat menemään useimmilla sekaisin. 🙂

Itse olen kasvissyöjä ja esim juustot, kananmunat, voi ja kerma sopivat oikein hyvin joten ruokavalio on jo paljon laajempi.

Mikäli kyseessä oli tuo väärinkäsitys, voihan olla että kyseiset kasvissyöjät eivät uskaltaneet koskea vegaanisiin herkkuihin etteivät vegaanit jää ilman? Jos mitään väärinkäsitystä ei ollut niin sitten tuo oli vain törkeää käytöstä.

Minä olin juuri lauantaina yksissä juhlissa, missä samassa pöydässä istuva nainen, joka siis oli ruokajonossa minun edessä, otti lämpimässä ruoassa "vegaani" merkittyä vaihtoehtoa, mistä tietenkin sitten tuli juttua "ai sinä olet vegaani" "KYLLÄ jo ainakin 15vuotta..." jne.

Sitten kun ilta kului, kului myös juhlahenkilön tarjoamia alkoholeja (mistä myös olen melko varma etteivät olleet vegaanisia kaikki) jälkkäriä ja yöpalaa niin kummasti se "juustokakku" päätyi hänenkin lautaselle (vegaaninen jälkääri olikin kyllä aika ankean näköistä, mutta sitä oli) ja yöpalana maistui jo ihan tavis majoneesipohjainen coleslaw ja pizza, missä normijuustoa (tulipa siis vain siinä mieleen, ymmärsiköhän tuo 50+ täti itse vegaaniuden ja pelkän kasvissyönnin vähän väärin...?)

Kasvissyöjille, varsinkin jos syö kananmunaa ja maitotuotteita, ehkä jopa kalaa, on paljon helpompi tehdä dieettiin sopivaa ruokaa, joten jos sen kanssa ei ole niin tarkkaa kuitenkaan niin olisi kohtuullista selventää olevansa ihan vain kasvissyöjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi