Sukujuhlat ja ärsyttävät vegaanit
Sukujuhlat juhannuksena. Minä ja mies ollaan vegaaneja, sen lisäksi sinne on tulossa nähtävästi pari muutakin ko. ruokavalion noudattajaa.
Ilmoitin erikseen juhlan pitäjälle ennakkoon että voin tehdä itse jonkun suolaisen ja makean herkun joista kaikki saa maistella jos haluavat.
Hän kuulemma tekee kyllä itse. Ei tarvitse.
Nyt sitten soittaa, että eikö siinä ruuassa voi olla edes kananmunia ja kermaa. Pääruaalla on grillattavaksi makkaraa ja kalaa, syöttekö te kalaa?
Ahdistavaa. Ymmärrän kyllä, että on pyllystä tehdä eri ruokia - siksi tarjouduin tekemään itse. Mutta jos erikseen sanotaan, että "hei, tehdään myös tarjottavat teille vegaaneille" niin jotenkin sitä sitten olettaisi, että se tarjoiltava ruoka on vegaanista.
Ja kyseessä on kolmekymppinen nainen eli ei mikään ikäihminen joka ei oikeasti välttämättä hoksaa että vegaani ei syö kalaa jne.
Nyt sitten huokailee siellä kuinka vaikeaa meille on keksiä mitään.
Yritän siinä sitten tarjoutua edelleen tekemään jotain itse tai ehdottaa helppoja reseptejä mutta ei.
Sukujuhlat ❤
Kommentit (666)
JOS itse alkaisin vegaaniksi, mitä en kyllä suinkaan aio tehdä, ajattelisin asian niin, etten omilla rahoillani halua tukea epäeettistä toimintaa ja lisäksi haluaisin, että omat kulutusvalintani ovat ekologisia. Eikö näin, järkevää? Siis OMILLA rahoillani.
Kuinka ekologista on siis vaatia erillisiä ruokia illanistujaisiin ynnä muihin juhliin, jos suurin osa on sekasyöjiä? Jos juhlan järjestäjän noudattama moraali sanoo, että munia ja kalaa ja kermaa haluan käyttää ja niiden tuotantoa tukea. Silloin olisi mielestäni syytä kunnioittaa juhlan järjestäjän maailmankatsomusta ja käsitystä eettisyydestä, eikä luoda tilanteesta kahden erilaisen näkemyksen kilpailua varsinkaan, kun tilanne harvoin kääntyy vegaanille edulliseksi. Olisi myös järkevää ja ekologista, että ne ruoat syödään loppuun, mitkä tilaisuuteen on valittu, eikä maailmankatsomuksen perusteella aleta tarjoamaan kymmentä eri vaihtoehtoa.
Ja kyllä, tämä pätee myös silloin, kun sekasyöjä menee vegaanin juhliin. Samaan kastiin menevät erilaiset uskontohömpötyksellä perustellut rajoitteet. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.
Ja mitä tulee omien ruokien viemiseen juhliin, kyllähän se on oikeasti aika loukkaavaa, jos nyt kyse ei ole jostain superpahasta allergiasta. Oma sukupolveni, joka on hurahtanut kasvissyöntiin ja vegaanisuuteen, tuntuu unohtaneen myös käytöstavat. Tai ei niitä varmaan ole kaikille opetettukaan. Juhlien järjestäjää kunnioitetaan olemalla kiitollisia tarjottavasta ruoasta.
Omaan edelliseen kommenttiin vielä lisään, että on tullut itsekin siedettyä muiden ruokavaliota. Kerran menin vegaanisiin juhliin, jossa tarjoiltiin asianmukaista suklaakakkua. Täytyy tunnustaa, etten eläissäni ole syönyt niin kamalaa kakkua. Pisti irvistämään kuin kovempikin viinapaukku. Siitä huolimatta hymyilin ja totesin, että maistuuhan tämä. Olisin toivonut samanlaista "uhrautumista" vegaaniystävältäni omissa häissäni, mutta ei tullut kuuloonkaan.
Vierailija kirjoitti:
Teitä ei ole vain kasvatettu, eikä sivistetty, jos pitää oman ruokavalion puolesta niin loukkaantua, samoin epäsivistynyttä on ihmetellä isoon ääneen toisten valintoja. Teillä on vain huono kotikasvatus, ei sen kummempaa. Arvostelemassa toisia, vaikka ei itsekään osaa käyttäytyä.
t.kristallikissa
Juuri näin, kiitos!
T. Vegaani
En vaan voi ymmärtää, että miten se voi olla niin vaikeaa pistää vegaanitarjoilua esille.
Eihän sitä tarvitse tehdä kuin vaikka joku salaatti (superhelppoa), suolainen piirakka (superhelppoa) ja makea leivonnainen/piirakka/kakku tms (superhelppoa). Ja kun ihan kaikki pystyy syömään niitä ja maistuvat yhtä hyvältä kuin eläinperäisistä tuotteista tehdyt, joten miksi niitä ei tekisi.
Ruoantuputtajat on perseestä oli ne sitten sekasyöjiä, vegaaneja, juutalaisia, halal tai pesco-vegetaristeja. Olen nirso ja tiedän sen, minulla on herkkä oksennusrefleksi mitä tulee pahanmakuiseen ruokaan eli en todellakaan kykene kohteliaisuussyistäkään syömään mitään mitä en tahdo. Aivan sama vaikka tämä on jonkun mielestä naurettavaa ja lapsellista, en voi asialle mitään. En ikinä tee numeroa siitä etten löydä syömistä juhlista, tuon aina mökille omat eväät vaikka sanottaisi ettei tarvitse, juhlissa minulla on aina mukana pähkinöitä tai proteiinipatukka siltä varalta ettei ole mitään mitä voisin syödä. Silti löytyy jokaisesta ihmisryhmästä näitä tuputtajia: ”ota nyt tätä kinkkuvoileipäkakkua!” Tai ”maista nyt tätä vegaanista raakakakkua!” Miksi helvetissä pitää kytätä sitä vieraiden syömistä ja sitten tuputtaa. Voihan sillä vieraalla olla vaikka hirveä ripuli eikä halua ottaa mitään ruokaa oli se kuinka hyvää tahansa.
Tämä siis yhtä lailla niille joiden mielestä vegaanien pitäisi syödä täytekakkua kuin niille kenen mielestä on epäkohteliasta ettei vieraat halunneet syödä sinun ”tosi hyviä” vegaanitarjoiluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpötääri kirjoitti:
Ehkä ap:n tapauksessa juhlien emäntä koki, että hänen kykyään järjestää tarjottavaa epäiltiin. Silti, nykyään kun järjestät yhtään mitään missä on tarjottavaa, tulee kymmenittäin erilaisia ruokavaatimuksia. On gluteeniton, vegaani, vegetaristi, pescotaari, ovo-lactovegetaari, fennovegaani ja siihen päälle ne, jotka ilmoittavat, että ruoassa ei saa olla näkyvää ainesosaa esim. sientä, sipulia, tilliä tai muuta, jonka olemassaolon toteaminen tekee ruoasta syömäkelvottoman, mutta jos sitä ei näe, niin ääntä kohti vaan. Sitten kun yrität korvata esim kahvimaitoa, joku haluaa kauramaitoa, toinen soijamaitoa, eikun mantelimaitoa ja joku toteaa että eikun voita. Kaikkia ei voi miellyttää ja nykyään, kun mennään bileisiin, juhliin tai muihin vaatimuslistojen kera, niin vielä vähemmän voi miellyttää. Ennen mentiin juhliin ilman, että erikseen mitään ruokavaliota mainittiin ellei erikseen kysytty, sitten ei vaan syöty, jos ei löytynyt omaan ideologiaan sopivaa halal kauramaitoon hukutettua sorsaa, jonka untuvista ei tehty tyynyjä vaan ne kompostoitiin. Siitä ei tehty numeroa, koska oltiin _vieraita_ ja kylässä jonkun toisen kodissa. Nykyään vaan individualismi ja oman erityisyyden korostaminen on jotenkin tärkeää. Se kuka erehtyy järjestämään mitään, saa kokea tuskan, kun pitää keksiä ensin erityisruoat, normiruoat ja todennäköisesti kaikille erityisherkille vielä omat poterot missä kyyhöttää bileiden ajan, ettei altistu äänille, kosketukselle, hielle, hajuille tai muulle vieraalle.
Kirjoitit tämän ilmeisesti vegaaneille? Kyllä ne kuule lihaanitkin osaa. Järjestin kerran syntymäpäiväjuhlat, kaiken tarjottavan tein vegaanisena. Oli herkullista kaikkien mielestä jotka söivät. Mutta suurin osa ei edes maistanut kun kuulivat että on vegaanista. Ovatko sinusta myös tällaiset äärilihaanit individualisteja ja oman erityisyytensä korostajia? Vai vaan vegaanit?
Msitäpä sinä tiedät jos vaikka osa ihmisistä ei pidä maidonkorvaustuotteiden mausta tai eivätvoi suolistovaivojen vuoksi syödä palkokasveja tai sipulia? Vai sanoiko jokainen sinulle että ”en syö koska vegaanista”? Eiköhän ihmiset syö hedelmiä, marjoja ja kasviksia vaikka nekin ovat vegaanisia. Itse en ainakaan kohteliaisuusyistä ala keskustelemaan suolen toiminnastani tai sano suoraan että kauramaitotuotteet maistuvat minusta pahalta.
Ihan jättivät syömättä siksi kun oli vegaanista. Yksi sitten rempseämmin kuulutti että hänpä onkin ennakkoluuloton ja maistaa vähän! Oli kuulema hyvän makuista. Juhlakalu itse kehui että oli parasta kakkua mitä on ikinä syönyt. On jo tottunut kasvisruokiin 30 vuoden ajan ja pitää niistä.
Pullan voi tehdä veteen tai jos tekee kauramaitoon niin silloin kauramaito ei todellakaan maistu. Munaa ei tarvita eikä munan korviketta. Esimerkiksi Lidlin korvapuusti ja munkki ovat vegaanisia. Niitä lihaanit voi hyvin mielin syödä kun eivät tiedä että ovat vegaanisia. Mutta jos vegaani tarjoilee vegaanista pullaa niin ei sitä uskalla syödä. Oletko koskaan edes maistanut pullaa joka on tehty kauramaitoon? Ei varmasti maistu kauramaito joukosta. Kauramaidon voi tehdä ihan itsekin, tehosekoittaa hiutaleet veteen ja siivilöi. Ei pitäisi olla sen pelottavampia ainesosia kuin ihan peruskaurapuurossa.
Toisessa tilaisuudessa tarjoilin itsetehtyä ohraleipää. Mainitsin sen olevan vegaanista eli maitoallergikot voivat sitä myös syödä. Kukaan näistä sukulaisista ei vahingossakaan koskenut leipään. Tällaista tämä kuule maaseudulla on. Pahimmat äärilihaanit noukkivat keitosta perunat ja sipulit pois sillä oikea mies ei pupunruokaa syö eikä pupu aja hänen pyörällään, katsos heillä on sellainen sopimus! Kaupunkilaiset ovat ennakkoluulottomampia ja maistelevat uteliaisuuttaan.
Kerran tarjosin ei niin äärilihaaneille muun ruoan joukossa quacamolea. Kaikki äimistelivät ja pällistelivät avokadoa että enpä ole ikinä syönyt avokadoa. Ihmeissään ja epällen maistelivat mutta kaikki pitivät quacamolesta ja pari kysyi myös reseptiä, eräs otti sen jopa säännölliseen käyttöön. Sitten suvun whatsapp-ryhmässä läheteltiin viestejä puolin ja toisin kuvien kera "minäkin ostin nyt avokadoa" ja "täällä sisällä oli tällainen iso siemen!". Eli kyllä ennakkoluuloista porukkaa on olemassa.
Itse en pidä munan mausta, en maidon mausta, en kalan, en lihan enkä minkään eläintuotteen mausta. Miksi minulla ei ole oikeutta lihaanin mielestä kieltäytyä näistä ruoista vaan olen lihaanin mielestä "nirso, erityisyyttä ja omaa sädekehää korostava individualisti".
Onneksi asun nykyisin Helsingissä. Täällä saa rauhassa olla vegaani ja elää tavallista elämää ilman äimistelyä, vittuilua ja ilman että kukaan tekee vegaanisuudestani ison numeron. Tai ainakin saan valita sellaisen seuran jolle on ihan normaalia että joku on vegaani.
Ja sinä teet tuon sisäsiittoisen perähikiän junttien perusteella jotain yleispäteviä väitteitä kaikista muista ei-vegaaneista? Oletko vähän yksinkertainen? En ole ikinä kuullut mitään noin älytöntä ja minä olen sentäs asunut Lapissa sekä Pohjois-Karjalassa joista molemmat eivät todellakaan ole täynnä trendi-hipstereitä. Epäilen tosissaan että mistään sinun mielikuvituksesi ulkopuolelta löytyy ”äärilihaaneja” jotka eivät muka syö mitään muuta kuin lihaa.
Googlaapa Utajärven lihansyöjät ry
Vierailija kirjoitti:
En vaan voi ymmärtää, että miten se voi olla niin vaikeaa pistää vegaanitarjoilua esille.
Eihän sitä tarvitse tehdä kuin vaikka joku salaatti (superhelppoa), suolainen piirakka (superhelppoa) ja makea leivonnainen/piirakka/kakku tms (superhelppoa). Ja kun ihan kaikki pystyy syömään niitä ja maistuvat yhtä hyvältä kuin eläinperäisistä tuotteista tehdyt, joten miksi niitä ei tekisi.
Salaatti on toki superhelppoa tehdä vegaanisesti, sen sijaan leivonnassa täytyy jo sitten katsella vähän ohjeita kun täytyy välttää voita, kananmunia sekä maitotuotteita. Lisäksi jos ei itse käytä mitään korviketuotteita niin mukava hankkia kaappiin pilaantumaan kauramaitoa tai levitteitä tai juustoa. Yksi kommentoija tuolla kertoikin että on yrittänyt tehdä vegaanisia tarjottavia mutta ne loput juustoista ja levitteistä eivät sitten kuitenkaan ole kelvanneet vegaaneille mukaan vaan ovat päätyneet roskikseen. Ihanan ekologista!
Jos on niin superhelppoa niin eikö se vegaani voi tuoda ne itse? Pyöräyttää 5 minuutissa ja ottaa mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpötääri kirjoitti:
Ehkä ap:n tapauksessa juhlien emäntä koki, että hänen kykyään järjestää tarjottavaa epäiltiin. Silti, nykyään kun järjestät yhtään mitään missä on tarjottavaa, tulee kymmenittäin erilaisia ruokavaatimuksia. On gluteeniton, vegaani, vegetaristi, pescotaari, ovo-lactovegetaari, fennovegaani ja siihen päälle ne, jotka ilmoittavat, että ruoassa ei saa olla näkyvää ainesosaa esim. sientä, sipulia, tilliä tai muuta, jonka olemassaolon toteaminen tekee ruoasta syömäkelvottoman, mutta jos sitä ei näe, niin ääntä kohti vaan. Sitten kun yrität korvata esim kahvimaitoa, joku haluaa kauramaitoa, toinen soijamaitoa, eikun mantelimaitoa ja joku toteaa että eikun voita. Kaikkia ei voi miellyttää ja nykyään, kun mennään bileisiin, juhliin tai muihin vaatimuslistojen kera, niin vielä vähemmän voi miellyttää. Ennen mentiin juhliin ilman, että erikseen mitään ruokavaliota mainittiin ellei erikseen kysytty, sitten ei vaan syöty, jos ei löytynyt omaan ideologiaan sopivaa halal kauramaitoon hukutettua sorsaa, jonka untuvista ei tehty tyynyjä vaan ne kompostoitiin. Siitä ei tehty numeroa, koska oltiin _vieraita_ ja kylässä jonkun toisen kodissa. Nykyään vaan individualismi ja oman erityisyyden korostaminen on jotenkin tärkeää. Se kuka erehtyy järjestämään mitään, saa kokea tuskan, kun pitää keksiä ensin erityisruoat, normiruoat ja todennäköisesti kaikille erityisherkille vielä omat poterot missä kyyhöttää bileiden ajan, ettei altistu äänille, kosketukselle, hielle, hajuille tai muulle vieraalle.
Kirjoitit tämän ilmeisesti vegaaneille? Kyllä ne kuule lihaanitkin osaa. Järjestin kerran syntymäpäiväjuhlat, kaiken tarjottavan tein vegaanisena. Oli herkullista kaikkien mielestä jotka söivät. Mutta suurin osa ei edes maistanut kun kuulivat että on vegaanista. Ovatko sinusta myös tällaiset äärilihaanit individualisteja ja oman erityisyytensä korostajia? Vai vaan vegaanit?
Msitäpä sinä tiedät jos vaikka osa ihmisistä ei pidä maidonkorvaustuotteiden mausta tai eivätvoi suolistovaivojen vuoksi syödä palkokasveja tai sipulia? Vai sanoiko jokainen sinulle että ”en syö koska vegaanista”? Eiköhän ihmiset syö hedelmiä, marjoja ja kasviksia vaikka nekin ovat vegaanisia. Itse en ainakaan kohteliaisuusyistä ala keskustelemaan suolen toiminnastani tai sano suoraan että kauramaitotuotteet maistuvat minusta pahalta.
Ihan jättivät syömättä siksi kun oli vegaanista. Yksi sitten rempseämmin kuulutti että hänpä onkin ennakkoluuloton ja maistaa vähän! Oli kuulema hyvän makuista. Juhlakalu itse kehui että oli parasta kakkua mitä on ikinä syönyt. On jo tottunut kasvisruokiin 30 vuoden ajan ja pitää niistä.
Pullan voi tehdä veteen tai jos tekee kauramaitoon niin silloin kauramaito ei todellakaan maistu. Munaa ei tarvita eikä munan korviketta. Esimerkiksi Lidlin korvapuusti ja munkki ovat vegaanisia. Niitä lihaanit voi hyvin mielin syödä kun eivät tiedä että ovat vegaanisia. Mutta jos vegaani tarjoilee vegaanista pullaa niin ei sitä uskalla syödä. Oletko koskaan edes maistanut pullaa joka on tehty kauramaitoon? Ei varmasti maistu kauramaito joukosta. Kauramaidon voi tehdä ihan itsekin, tehosekoittaa hiutaleet veteen ja siivilöi. Ei pitäisi olla sen pelottavampia ainesosia kuin ihan peruskaurapuurossa.
Toisessa tilaisuudessa tarjoilin itsetehtyä ohraleipää. Mainitsin sen olevan vegaanista eli maitoallergikot voivat sitä myös syödä. Kukaan näistä sukulaisista ei vahingossakaan koskenut leipään. Tällaista tämä kuule maaseudulla on. Pahimmat äärilihaanit noukkivat keitosta perunat ja sipulit pois sillä oikea mies ei pupunruokaa syö eikä pupu aja hänen pyörällään, katsos heillä on sellainen sopimus! Kaupunkilaiset ovat ennakkoluulottomampia ja maistelevat uteliaisuuttaan.
Kerran tarjosin ei niin äärilihaaneille muun ruoan joukossa quacamolea. Kaikki äimistelivät ja pällistelivät avokadoa että enpä ole ikinä syönyt avokadoa. Ihmeissään ja epällen maistelivat mutta kaikki pitivät quacamolesta ja pari kysyi myös reseptiä, eräs otti sen jopa säännölliseen käyttöön. Sitten suvun whatsapp-ryhmässä läheteltiin viestejä puolin ja toisin kuvien kera "minäkin ostin nyt avokadoa" ja "täällä sisällä oli tällainen iso siemen!". Eli kyllä ennakkoluuloista porukkaa on olemassa.
Itse en pidä munan mausta, en maidon mausta, en kalan, en lihan enkä minkään eläintuotteen mausta. Miksi minulla ei ole oikeutta lihaanin mielestä kieltäytyä näistä ruoista vaan olen lihaanin mielestä "nirso, erityisyyttä ja omaa sädekehää korostava individualisti".
Onneksi asun nykyisin Helsingissä. Täällä saa rauhassa olla vegaani ja elää tavallista elämää ilman äimistelyä, vittuilua ja ilman että kukaan tekee vegaanisuudestani ison numeron. Tai ainakin saan valita sellaisen seuran jolle on ihan normaalia että joku on vegaani.
Ja sinä teet tuon sisäsiittoisen perähikiän junttien perusteella jotain yleispäteviä väitteitä kaikista muista ei-vegaaneista? Oletko vähän yksinkertainen? En ole ikinä kuullut mitään noin älytöntä ja minä olen sentäs asunut Lapissa sekä Pohjois-Karjalassa joista molemmat eivät todellakaan ole täynnä trendi-hipstereitä. Epäilen tosissaan että mistään sinun mielikuvituksesi ulkopuolelta löytyy ”äärilihaaneja” jotka eivät muka syö mitään muuta kuin lihaa.
Googlaapa Utajärven lihansyöjät ry
Ja? Itse kuulun akateemisiin oluenjuojiin mutta juon silti muutakin kuin olutta. Ei jessus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaatti on toki superhelppoa tehdä vegaanisesti, sen sijaan leivonnassa täytyy jo sitten katsella vähän ohjeita kun täytyy välttää voita, kananmunia sekä maitotuotteita. Lisäksi jos ei itse käytä mitään korviketuotteita niin mukava hankkia kaappiin pilaantumaan kauramaitoa tai levitteitä tai juustoa. Yksi kommentoija tuolla kertoikin että on yrittänyt tehdä vegaanisia tarjottavia mutta ne loput juustoista ja levitteistä eivät sitten kuitenkaan ole kelvanneet vegaaneille mukaan vaan ovat päätyneet roskikseen. Ihanan ekologista!
Jos on niin superhelppoa niin eikö se vegaani voi tuoda ne itse? Pyöräyttää 5 minuutissa ja ottaa mukaan?
No sitä tämä koko aloitus alunperin koskikin, kun mukaankaan ei saanut omia syötäviä tuoda! Nyt vähän tarkkuutta!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitä tämä koko aloitus alunperin koskikin, kun mukaankaan ei saanut omia syötäviä tuoda! Nyt vähän tarkkuutta!!
Niin sanottiin ettei tarvitse, mutta kyllä se kannattaa jos haluaa syödä jotain. Meidän pojalla on maitoallergia ja otetaan aina mökille ym. Omat eväät mukaan vaikka kuinka kutsuja sanoo ettei tarvitse koska meitä ei kiinnosta lähteä pojan kanssa sairaalaan siksi kun kutsuja ei ymmärtänyt ettei esimerkiksi maitojauhekaan käy. Luullaan että maitoallergia on yhtä kuin laktoosi-intoleranssi. Parempi vaan kohteliaasti tuoda ne omat tuomiset jos yhtään epäilyttää, ja jos toinen oikeasti kysyy voiko vegaani syödä kalaa niin silloin etenkin.
Kauramaito ja muut vegaaniruuat ovat kalliita eivätkä koskaan tarjouksessa. Näin köyhänä eläkeläisenä ei ole varaa ostaa erikoisjuttuja. Perunoita ja porkkanoita ostan, kun niitä saa Prismasta halvalla. Miniä ei ymmärrä tätä, ostaisi omat erikoisuutensa itse! Mummo 70v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä miksei juhlissa voi syödä sekaruokaa? Tulee tunne, että vegaaniutta pitää korostaa sädekehä kiiltäen. Tosin ymmärrän esim.punaisen lihan kohdalla kyllä, että se ei sovi vatsalle, jos on pitkään syömättä sitä.
Minä en taas ymmärrä, miksi aikuisen pitäisi syödä jotain mitä ei halua vain jonkun toisen mieliksi. Itse en ole vegaani enkä edes kasvissyöjä, mutta en voi sietää juustoa missään muodossa. En sitä myöskään ala muiden mieliksi syömään.
Mieliksi ja mieliksi, itse en kehtaisi vaatia kokkia laittamaan minulle eri ruokaa, jos kykenisin aivan hyvin syömään samaa ruokaa muiden kanssa, ja ruoka olisi vieläpä mielestäni hyvää. En myöskään toisen kotona voisi vaikuttaa mitä ostetaan, joten maapallo ei pelastuisi, vaikka kieltäytyisinkin ruoista.
Eihän tässä ketään vaaditukaan, ap sanoi tarjoutuneensa tuomaan omat ruuat.
Jep jep, ja sitten ap tekisi siellä ison numeron, kun HÄN VEGAANINA joutui itselleen tekemään ruoat ja pian alkaisi muiden ruokien kritisointi ja kehuskelu, kun hän on niin parempi kun on VEGAANI. Nämä on niin nähty
Oletko ihan oikeasti nähnyt? Minä en ole ikinä joutunut todistamaan vastaavaa tilannetta, lukenut olen kyllä monesti, mutta mietin että onko niin oikeasti tapahtunut jollekin joskus (olisi mielenkiintoista kuulla kuvailu tilanteesta), vai onko se vain ajatus, että niin voisi käydä.
Omassa tuttavapiirissiä useampia vegaaneja eikä kukaan heistä ole _koskaan_ tehnyt noin. Kukaan ei ole haukkunut meidän sekasyöjien ruokavalintoja, kukaan ei ole korostanut mitenkään paremmuuttaan ruokavalintojensa takia.
Sen sijaan olen kuullut miten eräs pariskunta valitti kahvilassa kun juustosämpylä oli ainoa tuote koko paikassa jossa oli mitään näkyvästi eläinperäistä ja tämä oli siksi ainoa asia mitä kykenivät syömään. Ko. kahvilassa oli lähinnä makeita leivonnaisia... ja croissantteja ja muuta sellaista. Kuuntelin tätä valitusta ja yritin pitää suuni kiinni etten loukkaisi.
Tässäkin ketjussa on 50% sekasyöjiä jotka valittavat siitä miten vegaanit ovat aina korostamassa erinomaisuuttaan ja tuomitsemassa muiden ruuan, vaikkei vegaaniruoka edes ole oikeaa ruokaa (eli tuomitsevat vegaaniruuan). 30% sekasyöjiä, jotka sanovat ettei edellisen ryhmän väitteissä ole mitään perää ja 20% vegaaneja jotka tuomitsevat nämä fiktiiviset vegaanit jotka korostavat erinomaisuuttaan ja valittavat sekasyöjien ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllä minä ainakin emäntänä haluan tarjota ruokaa kaikille, ja jos joku ilmoittaa että tuo omat ruoat, se tuntuu loukkaavalta. Kysyttäessä sitä ajattelee, että repii jonkun reseptin netistä.
Vegaaneille nyt vaan on ihan älyttömän vaikea löytää hyvältäkuulostavia reseptejä, ja jos sellaisen sattuu löytämään, siinä on jotain, mistä kyseinen vegaani ei pidä tai on allerginen.
Nykyään vegaanit saavat siis tuoda minun bileisiini omat ruokansa, vaikka se hieman harmittaakin. Tai siis silloin, kun viitsin heitä kutsua. Bileet kun aina tuppaavat menemään siihen ruokajeesusteluun, jos vegaaneita on paikalla. Kasvissyöjät sen sijaan saavat talon puolesta ruoan edelleenkin, eikä heillä ole tarvetta muutenkaan tuoda esille ruokavaliotaan, joten ovat mukavampia vieraita.
Olen sekasyöjä, mutta herkullisen vegaaniruoan valmistaminen ei ole minulle millään tavalla vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Kauramaito ja muut vegaaniruuat ovat kalliita eivätkä koskaan tarjouksessa. Näin köyhänä eläkeläisenä ei ole varaa ostaa erikoisjuttuja. Perunoita ja porkkanoita ostan, kun niitä saa Prismasta halvalla. Miniä ei ymmärrä tätä, ostaisi omat erikoisuutensa itse! Mummo 70v
Lihaan kuitenkin on varaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä miksei juhlissa voi syödä sekaruokaa? Tulee tunne, että vegaaniutta pitää korostaa sädekehä kiiltäen. Tosin ymmärrän esim.punaisen lihan kohdalla kyllä, että se ei sovi vatsalle, jos on pitkään syömättä sitä.
Minä en taas ymmärrä, miksi aikuisen pitäisi syödä jotain mitä ei halua vain jonkun toisen mieliksi. Itse en ole vegaani enkä edes kasvissyöjä, mutta en voi sietää juustoa missään muodossa. En sitä myöskään ala muiden mieliksi syömään.
Äitini mukaan vaikuttaisit sivistymättömältä muiden silmissä ja lisäksi saattaisit loukata toisia.
Sun merkityksettömän äitis mielipide ei vaikuta mun elämääni mitenkään. En pidä nilviäisistä enkä aio syödä niitä, vaikka sun mutsis kuinka itkisi krokotiilinkyyneleitä vieressäni.
Näin. Oikeasti sivistynyt ihminen ei kyttää toisten ruokalautasia, eikä tee numeroa omista syömisistään.
Vierailija kirjoitti:
Koska on niin hemmetin helppoa, vieläpä asiaa tutkimatta ja miettimättä, esim. leipoa ilman kananmunia, maitotuotteita, liivatetta,voita ja ties mitä yllättäviä asioita jotka ei jostain mystisestä syystä vegaanille kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaan kuitenkin on varaa?
Ei ole. Atrian käristeitä ja tarjousjauhelihaa joskus ostan. Lastenlasten vierailuja odotan kauhulla. Heille kun ei saa antaa kuin kalliita avocadoja ja soijajuomia. Ja joskus ovat useita päiviä ja pitkiä viikonloppuja.
Vierailija kirjoitti:
Niin, että muiden juhlavalmistelujen päälle kaikki tämä vain yhden vieraan takia. Noiden valmistamiseen menee kuitenkin aikaa, plus se aika, kun etsit sopivia tuotteita kaupasta.
Itse en ainakaan todellakaan odota, että joku alkaisi minua varten erikseen laittamaan tai leipomaan jotain. Mutta en kyllä myöskään ala syömään mitään epävegaanista, eli olen ihan mielellään vaikka syömättä, ainoa ketä se syömättömyys haittaa on yleensä ruuanlaittaja.
Itse kuitenkin laitan yleensä kahvittelut pystyyn ilahduttaakseni vieraita, joten huomioin kyllä kaikki raakaruokailijat ja karppaajatkin, musta on kiva että vieraat ilahtuu. Ei se niin iso vaiva ole laittaa jotain pientä tarjolle. Vegaanille voi laittaa esimerkiksi oreo-keksejä, maksaa euron eikä tarvi nähdä vaivaa, ja vegaani ilahtuu niistä varmasti.
Kannattaa, koska on aivan älytöntä energian hukkaa loukkaantua siitä, että toiset ovat erilaisia kuin SINÄ.
t.kristallikissa