Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukujuhlat ja ärsyttävät vegaanit

Vierailija
18.06.2019 |

Sukujuhlat juhannuksena. Minä ja mies ollaan vegaaneja, sen lisäksi sinne on tulossa nähtävästi pari muutakin ko. ruokavalion noudattajaa.

Ilmoitin erikseen juhlan pitäjälle ennakkoon että voin tehdä itse jonkun suolaisen ja makean herkun joista kaikki saa maistella jos haluavat.

Hän kuulemma tekee kyllä itse. Ei tarvitse.

Nyt sitten soittaa, että eikö siinä ruuassa voi olla edes kananmunia ja kermaa. Pääruaalla on grillattavaksi makkaraa ja kalaa, syöttekö te kalaa?

Ahdistavaa. Ymmärrän kyllä, että on pyllystä tehdä eri ruokia - siksi tarjouduin tekemään itse. Mutta jos erikseen sanotaan, että "hei, tehdään myös tarjottavat teille vegaaneille" niin jotenkin sitä sitten olettaisi, että se tarjoiltava ruoka on vegaanista.

Ja kyseessä on kolmekymppinen nainen eli ei mikään ikäihminen joka ei oikeasti välttämättä hoksaa että vegaani ei syö kalaa jne.

Nyt sitten huokailee siellä kuinka vaikeaa meille on keksiä mitään.

Yritän siinä sitten tarjoutua edelleen tekemään jotain itse tai ehdottaa helppoja reseptejä mutta ei.

Sukujuhlat ❤

Kommentit (666)

Vierailija
401/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cheat day tekisi hyvää, kroppanne varmasti jo huutavat ravinteidenpuutteesta.

Vegaanit tietävät paljon ravinnosta ja tuskin kärsivät ravinteiden puutteesta.

t. lihansyöjä

Eivät olisi vegaaneja, jos tietäisivät paljon ravinnosta.

Jaa,

ihan uusi tieto mulle. Perustelepa mikä vegaaniravinnossa on terveydelle haitallista.

Älä sitten mutuile.

Muutaman vuoden voi pärjätä, mutta lopulta hampaat mätänevät, hiukset harvevat ja ulkonäöltään vegaani alkaa muistuttaa meta-addiktia. Posket lommolla, huonot hampaat, mustat ympyrät silmien alla, jne. Ravinteiden puutoksista seuraa monenlaisia eri terveysongelmia. Suolistovaivoja, autoimmuunisairauksia, luuston heikentymistä, nivelkipuja, mielenterveysongelmia, jne.

Hahah, itse nostan ammattimaisesti painoja, liikun ja urheilen ja olen vegaani, ollut jo 12 vuotta. Mitään yllämainittuja vaivoja ei ole koskaan ollut. Aika huono provo.

Tossa on hyvä video vegaanien hammasvaivoista:

Vierailija
402/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lihansyöjä, mutta on hämmentävää huomata miten paljon täällä on epäempaattisia ihmisiä. Oikeita ihmisvihaajia, toivottavasti teillä ei ole lapsia.  Kaveripiirissä on vegaaneita eikä vegaaniruokien tekeminen ole nykyään mikään ongelma. 

Epäempaattisia? Eikö tuo vegaanin ruokavaatimus taas ole epäkohteliasta ja epäempaattista kun vaatii juhlien järjestäjältä vielä erityishuomiota, vaikka varmasti siinä on riittävästi työtä ilmankin. Muutaman tunnin vuoksi, sen ajan voisi olla vaikka syömättä jos ei mikään tarjottava kelpaa. Joskus vois käyttäytyä kohteliaastikin.

A) Ei ole vaatinut mitään vaan kysytty erikoisruokavaliota

B) Tarjoutui tuomaan omat ruoat

Eikö kaiken pitäis olla hyvin, mut ei ole kun tämäkään ei emännälle kelpaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lihansyöjä

Jaa,

ihan uusi tieto mulle. Perustelepa mikä vegaaniravinnossa on terveydelle haitallista.

Älä sitten mutuile.

Muutaman vuoden voi pärjätä, mutta lopulta hampaat mätänevät, hiukset harvevat ja ulkonäöltään vegaani alkaa muistuttaa meta-addiktia. Posket lommolla, huonot hampaat, mustat ympyrät silmien alla, jne. Ravinteiden puutoksista seuraa monenlaisia eri terveysongelmia. Suolistovaivoja, autoimmuunisairauksia, luuston heikentymistä, nivelkipuja, mielenterveysongelmia, jne.

Hahah, itse nostan ammattimaisesti painoja, liikun ja urheilen ja olen vegaani, ollut jo 12 vuotta. Mitään yllämainittuja vaivoja ei ole koskaan ollut. Aika huono provo.

Ja missä on todiste, että johtuu ruokavaliosta? Mulla on ollut 12 vuoden aikana 1 reikä, sitä ennen itse asiassa paljon enemmän. Pesen 2 kertaa päivässä hampaat ja lankaan kerran päivässä. Eipä ole ollut ongelmia. Vegaaniruokavalioitakin on erilaisia, jotkut syö enemmän sokeria kun toiset ja tämä ei liity mitenkään siihen, että ruokavalio on vegaaninen.

Vierailija
404/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksei siellä juhlissa voisi tehdä kaikille vegaaniruokaa. Sopii kaikille. En usko että sekasyöjät kuolevat jos kerran juhlissa jää se yksi ainesosa pois (liha), varsinkaan kun sitä kuitenkin todennäköisesti vedetään kotona enemmän kuin suosituksissa sanotaan.

Tämä on aina näissä keskusteluissa se käsittämättömin asia... Sekasyöjät, jotka kuvittelevat kuolevansa siihen paikkaan jos jossakin ruuassa ei ole lihaa. Ette varmaan koskaan ole koulussakaan vetäneet puuroa tai pinaattikeittoa? Vai söittekö ja pyörryitte siihen paikkaan kun ei sitä kasvava nuori selviä ilman 24/7 lihanjäystämistä?

Miksi jonkun yhden vegaanin takia kaikkien pitäisi syödä huonoa?  Vegaanien ravinto kun koostuu pääosin jostain teollisista lisäainekorvikkeista.

Mistä ihmeestä taas keksitty tällanen? Mihin jäi linssit ja pavut, vihannekset ja juurekset, marjat, hedelmät jne? Eipä oo teollista nähnytkään. Ja sekasyöjäthän ei syö koskaan mitään teollista...

Vierailija
405/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä miksei juhlissa voi syödä sekaruokaa? Tulee tunne, että vegaaniutta pitää korostaa sädekehä kiiltäen. Tosin ymmärrän esim.punaisen lihan kohdalla kyllä, että se ei sovi vatsalle, jos on pitkään syömättä sitä.

Ei sovi kala eikä maitokaan kyllä vatsalle enää jokusen vuoden päästä...

Terkuin 10 vuotta kasvissyöjänä, joskus yrittänyt kalalla herkutella, ei hyvä idea.

Lehmänmaidon lorauttaminen kahviin on myös aika pitkälti lähitulevaisuuden äkkiripulointi.

Ja mitä näihin "Kai nyt edes sukujuhlissa voi olla sekasyöjä" tyyppeihin tulee, niin juu ei oikein voi. Sama kun sanoisi heille, että kai sä nyt edes sukujuhlissa voit vähän koiraa syödä tai muuta vastaavaa.

Toivottavasti kaikki tuollaista laukovat ovat vain trolleja.

Ja kyllä, todellakin vien omat ruuat jatkossakin kyläilyille mukaan, ei tule kenellekään paha mieli kun vältytte nälkäkiukuiltani.

On mukavaa päästä syömään seurassa eikä vain katsoa vierestä.

Vierailija
406/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lihansyöjä

Jaa,

Älä sitten mutuile.

Ja missä on todiste, että johtuu ruokavaliosta? Mulla on ollut 12 vuoden aikana 1 reikä, sitä ennen itse asiassa paljon enemmän. Pesen 2 kertaa päivässä hampaat ja lankaan kerran päivässä. Eipä ole ollut ongelmia. Vegaaniruokavalioitakin on erilaisia, jotkut syö enemmän sokeria kun toiset ja tämä ei liity mitenkään siihen, että ruokavalio on vegaaninen.

Onhan vegaaniruoka sokeripitoisempaa kuin sekasyöjillä. Energianhan vegaanit saavat pääosin sokerista.

Vierailija
407/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tää ketju jo ala väsyttää ketään muuta?

Niin masentavaa öykkäröintiä puolin ja toisin... eikö ihmisillä ole mitään muuta tekemistä näin nättinä kesäpäivänä kuin porsastella ja egovegeillä täällä...?

t. se tolkun ihminen (enkä kerro olenko sekaani, vegaani, allergikko tai pilleristi, kun mielestäni se asia ei kuulu kenellekään muulle kuin minulle. Talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan, piste.)

Vierailija
408/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lihansyöjä

Jaa,

Älä sitten mutuile.

Onhan vegaaniruoka sokeripitoisempaa kuin sekasyöjillä. Energianhan vegaanit saavat pääosin sokerista.

Et voi olla noin tyhmä. Itse oon sokerittomalla ruokavaliolla ja olen vegaani. Vegaanin ei ole mikään PAKKO syödä sokeria niin kuin ei sekasyöjänkään.

Vierailija
409/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lihansyöjä

Jaa,

Älä sitten mutuile.

Miten painoja nostelemalla tehdään rahaa? Taidat itse provoilla.

Vierailija
410/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se maailma kaadu vaikka juhlissa söisit mansikkakakkua.

Tai perunoita ja kalaa.

Kukaan tuskin pakottaa lihaa syömään.

Vierailija
411/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä miksei juhlissa voi syödä sekaruokaa? Tulee tunne, että vegaaniutta pitää korostaa sädekehä kiiltäen.

Et taida ymmärtää paljon muutakaan? T. sekasyöjä

Ei ole kyse niinkään siitä vaan siitä, että en itse tykkää korostaa itseäni enkä kehtaisi vaatia erityisjärjestelyitä. Jos olisin vegaani, söisin silti tarjottua ruokaa, oli se millaista vaan. Ei näillä tuloilla ole paljoa varaa kieltäytyä.

No mutta sittenhän sä et edes olisi vegaani. Että ihan turha selittää mitä tekisit. 

Vierailija
412/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä miksei juhlissa voi syödä sekaruokaa? Tulee tunne, että vegaaniutta pitää korostaa sädekehä kiiltäen. Tosin ymmärrän esim.punaisen lihan kohdalla kyllä, että se ei sovi vatsalle, jos on pitkään syömättä sitä.

Terkuin 10 vuotta kasvissyöjänä, joskus yrittänyt kalalla herkutella, ei hyvä idea.

Lehmänmaidon lorauttaminen kahviin on myös aika pitkälti lähitulevaisuuden äkkiripulointi.

Ja mitä näihin "Kai nyt edes sukujuhlissa voi olla sekasyöjä" tyyppeihin tulee, niin juu ei oikein voi. Sama kun sanoisi heille, että kai sä nyt edes sukujuhlissa voit vähän koiraa syödä tai muuta vastaavaa.

Ja kyllä, todellakin vien omat ruuat jatkossakin kyläilyille mukaan, ei tule kenellekään paha mieli kun vältytte nälkäkiukuiltani.

Söisin kyllä koiraa, jos olisin juhlissa paikassa, jossa koiran syöminen on yleistä ja muutkin sitä syövät. Minusta tässä ei olisi mitään outoa tai trollaavaa. Koirien syöminen ei välttämättä olisi mielestäni eettistä mutta ei sillä olisi mitään merkitystä koirien tilanteelle jätänkö tuossa tilaisuudessa syömättä vai en. Syömättä jättäminen olisi minun puoleltani lähinnä mielenosoitus koirien syömistä vastaan enkä usko sellaiseen vaikuttamiseen.

Vierailija
413/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viihdyttävä ketju! :D Muutamia huomioitani ketjun pohjalta:

1. Sekasyöjien ruokavalio on aina tarkasti ja monipuolisesti koostettu, kaikista ravinteista pidetään tarkasti lukua. Sekasyöjä ei koskaan syö eineksiä, olutta tai sipsejä.

2. Vegaanit tekevät aina numeron itsestään minne ikinä menevätkin ja kuvittelevat olevansa parempia ihmisiä. Mistähän tämäkin kirjoittaja sen tietää? :) Omatunto kolkuttelee? Ei kai täällä muuten näitä sädekehiä korostettaisi, joita vegaaneilla kuvitteellisesti on.

3. Vegaanien ruokavalio koostuu ainoastaan tofusta, seitanista, soijasta, kaurajuomasta jne. He eivät käytä lainkaan kasviksia tai marjoja.

4. Mitään ruokaa ei ole mahdollista saada maistumaan hyvältä ilman eläinkunnan tuotteita. Edes salaattia ei voi tehdä ilman niitä.

Jatkakaa! :)

Sekasyöjän ei niin tarkasti tarvitse syömisiään suunnitella, koska luontoäiti on suuressa viisaudessaan järjestänyt niin, että lihassa on kaikki tarvittava.

Jos lihassa on kaikki tarvittava, miksi ylivoimaisesti suurin osa ravintoneuvojista suuntauksesta huolimatta on sitä mieltä, että kasvikset on välttämättömiä terveellisessä ruokavaliossa?

Vierailija
414/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lihansyöjä

Jaa,

Älä sitten mutuile.

Mites se sekasyöjien 50%? Eikös se ole pääosin?

Vierailija
415/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Sekasyöjien ruokavalio on aina tarkasti ja monipuolisesti koostettu, kaikista ravinteista pidetään tarkasti lukua. Sekasyöjä ei koskaan syö eineksiä, olutta tai sipsejä.

2. Vegaanit tekevät aina numeron itsestään minne ikinä menevätkin ja kuvittelevat olevansa parempia ihmisiä. Mistähän tämäkin kirjoittaja sen tietää? :) Omatunto kolkuttelee? Ei kai täällä muuten näitä sädekehiä korostettaisi, joita vegaaneilla kuvitteellisesti on.

3. Vegaanien ruokavalio koostuu ainoastaan tofusta, seitanista, soijasta, kaurajuomasta jne. He eivät käytä lainkaan kasviksia tai marjoja.

4. Mitään ruokaa ei ole mahdollista saada maistumaan hyvältä ilman eläinkunnan tuotteita. Edes salaattia ei voi tehdä ilman niitä.

Sekasyöjän ei niin tarkasti tarvitse syömisiään suunnitella, koska luontoäiti on suuressa viisaudessaan järjestänyt niin, että lihassa on kaikki tarvittava.

Jos lihassa on kaikki tarvittava, miksi ylivoimaisesti suurin osa ravintoneuvojista suuntauksesta huolimatta on sitä mieltä, että kasvikset on välttämättömiä terveellisessä ruokavaliossa?

Mietipä sitä. Ihan ajatuksella.

Vierailija
416/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söisin kyllä koiraa, jos olisin juhlissa paikassa, jossa koiran syöminen on yleistä ja muutkin sitä syövät. Minusta tässä ei olisi mitään outoa tai trollaavaa. Koirien syöminen ei välttämättä olisi mielestäni eettistä mutta ei sillä olisi mitään merkitystä koirien tilanteelle jätänkö tuossa tilaisuudessa syömättä vai en. Syömättä jättäminen olisi minun puoleltani lähinnä mielenosoitus koirien syömistä vastaan enkä usko sellaiseen vaikuttamiseen.

Täällä kyllä trollaa joku lobotomian läpikäynyt selvästi :D eli koiraa ei auta mitenkään se suostutko syömään sitä vai et. Jep jep :D varmaan vaikea elämä tollanen missä millään teoillaan tai valinnoillaan ei ole merkitystä eikä pysty vaikuttamaan mihinkään, kuulostaa kamalalta joten otan osaa!

Vierailija
417/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipä sitä. Ihan ajatuksella.

No kerro nyt.....

Vierailija
418/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inuiitit söivät pelkkää lihaa ja olivat tervein kansa, mikä tiedetään, karusta ilmastosta huolimatta... En tiedä, mistä myytti kasvisten tarpeellisuudesta on peräisin.

Vierailija
419/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaani yli 20 vuotta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sädekehän korostamista se on? Itse olen ollut yli 20 vuotta vegaani, aikana jolloin siitä ei edes tiedetty mitään. Olen pohjoisesta kotoisin, jossa peruna, liha, kala ja makkara oli ainoa ruoka. Ei ollut MITÄÄN kasvisvaihtoehtoa. Olen vain erityisherkkä, joka on aina nähnyt eläimen syönnin vääränä, vaikka kotikasvatus onkin ollut aivan päinvastainen, kuten kaikissa muissakin lappilaisperheissä siihen aikaan.

Silti kaivelin keitoistakin vain perunat, sipulit yms, kun en vain kestänyt ajatusta tapetusta eläimestä.

Ja kuten totesit, ihmisen ruuansulatus lopetta lihaa pilkkovan entsyymin tuottamisen, kun sitä ei syö, joten kaikki liha, kala, kana, makkara ei yksinkertaisesti sula mahassa, vaan jää sinne mätäneen ja voi aiheuttaa suolitukoksen. Toki viisaammat saa minua valistaa, jos ikiaikaiset tietoni ovatkin täysin väärässä, joten tästä ei tarvitse alkaa ragee.. :D

Vieläkö omat hampaat tallella? Mitä muita sairauksia?

Onko sinulla hampaat tallella tai muita sairauksia? :)

Vierailija
420/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikaistaanpa muutaman älyn jättiläisen "nerokas" heitto tässä ketjussa:

- Vegaanius perustuu faktoihin maailman ruokatalouden tilasta, ei uskomuksiin. Se ei ole uskonto.

- Vegaanilla, samoin kuin teillä muilla aikuisilla, on täysi oikeus kieltäytyä ruoista joita ei syystä tai toisesta halua/voi syödä. Vai olisiko teistä reilua, jos kutsuilla olisi tarjolla esim. kastematoja ja apinan aivoja ja teitä haukuttaisiin hankaliksi kun ette halua niitä syödä? Vegaanille kaikki ruumiit lajista riippumatta ovat yhtä inhottavia syötäviksi.

- Tutkimusten mukaan (googlesta: vegan life expectancy) vegaanit elävät pidempään kuin sekasyöjät, liha ei ole mitään ainutta "oikeaa ruokaa". Kasvit, hedelmät, viljat, pavut, herneet ja pähkinät ovat yhtä lailla.