Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukujuhlat ja ärsyttävät vegaanit

Vierailija
18.06.2019 |

Sukujuhlat juhannuksena. Minä ja mies ollaan vegaaneja, sen lisäksi sinne on tulossa nähtävästi pari muutakin ko. ruokavalion noudattajaa.

Ilmoitin erikseen juhlan pitäjälle ennakkoon että voin tehdä itse jonkun suolaisen ja makean herkun joista kaikki saa maistella jos haluavat.

Hän kuulemma tekee kyllä itse. Ei tarvitse.

Nyt sitten soittaa, että eikö siinä ruuassa voi olla edes kananmunia ja kermaa. Pääruaalla on grillattavaksi makkaraa ja kalaa, syöttekö te kalaa?

Ahdistavaa. Ymmärrän kyllä, että on pyllystä tehdä eri ruokia - siksi tarjouduin tekemään itse. Mutta jos erikseen sanotaan, että "hei, tehdään myös tarjottavat teille vegaaneille" niin jotenkin sitä sitten olettaisi, että se tarjoiltava ruoka on vegaanista.

Ja kyseessä on kolmekymppinen nainen eli ei mikään ikäihminen joka ei oikeasti välttämättä hoksaa että vegaani ei syö kalaa jne.

Nyt sitten huokailee siellä kuinka vaikeaa meille on keksiä mitään.

Yritän siinä sitten tarjoutua edelleen tekemään jotain itse tai ehdottaa helppoja reseptejä mutta ei.

Sukujuhlat ❤

Kommentit (666)

Vierailija
301/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitte tekin sekasyöjät ihan hyvin juhlissa syödä vegaaniruokaa, eihän se niin iso asia ole?

Mutta kun äiti on sanonut, että isot pojat tarvitsevat jauhomakkaraa kasvaakseen miehekkäiksi miehiksi.

Vierailija
302/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitte tekin sekasyöjät ihan hyvin juhlissa syödä vegaaniruokaa, eihän se niin iso asia ole?

Niin voisivat, mutta kun periaate. Itse tein aikoinani yksiin juhliini pelkkää kasvisruokaa, koska olin kasvissyöjä (ovo-lakto). Silloin ei ollut mitenkään yleistä olla kasvissyöjä saati vegaani, eikä vieraiden joukossa ollut vegetaristeja. En tehnyt asiasta mitään numeroa ja ruuat kelpasivat paremmin kuin hyvin. Kaikki meni ja tarjoiluja kehuttiin.

Itse söin vege-aikoinani juhlissa sitä, mitä pystyin. Vegaanille tämä on kuitenkin käytännössä mahdotonta, koska ihmiset tunkevat joka ruokaan ihan varmasti jotain eläinperäistä. Silloin, kun olin itse kasvissyöjä, vegaanisia vaihtoehtoja oli todella vaikea löytää (mistä syystä en viitsinyt alkaa kiusata äitiäni ryhtymällä vegaaniksi), mutta nykyään hyllyt suorastaan pursuavat niitä, eli vegaanisen ruuan tekeminen ei voi olla siitä kiinni, etteikö aineksia löytyisi. Jostain syystä monet sekasyöjät silti mieltävät vegaanisen ruuan kokkaamisen joksikin rakettitieteeksi, vaikkei se sitä ole. Lähes minkä tahansa ruokalajin voi muuttaa vegaaniseksi korvaamalla eläinkunnan tuotteet kasvisperäisillä. Se ei ole vaikeaa, eikä kallista ja vegaanista safkaa voi tehdä ihan kaikkia juhlavieraita varten. Ei siihen vegaanisen salaattikulhon/kiusauksen/wokin jne viereen tarvitse laittaa isoa kylttiä, jossa lukee "Sekasyöjät, varokaa, vegaaninen ruokalaji!". Kun asiasta ei tee numeroa, kaikki syövät hyvällä halulla myös sitä vegaanista sapuskaa ja kiittävät hyvästä tarjoilusta.

T. Entinen kasvissyöjä, nykyinen kaikki kelpaa-ruokailija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vegaani valitti kun leivokset ja piiraat eivät mieleen vegaaniuden tai lihottavuuden takia. Tuli pariin kemuun mutta kun menu ei mieleinen lopetti juhliin tulemisen. Ollaan yhä väleissä siitä huolimatta

Vierailija
304/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jäätelöosastolla kuultua:

pikkupoika: äiti otetaanko tällanen tuutti tai tollanen puikko tai sellanen tai tai... ainakin 10 eri vaihtoehtoa, ihan tavallisia suosittuja jäätelöitä

äiti: eiku kato mitä kivoja vegaanijäätelöitä täältä löytyy...

minä: huoh...

Sitä aatetta pitää sitten syöttää sananmukaisesti jo alle kouluikäisille. 

Kouluissa nähtyä: maito- ja lihateollisuuden propaganda siitä, miten välttämättömiä eläinperäiset tuotteet ovat. Esim. tämä pulju: https://www.maitojaterveys.fi/maitoterveys-ry.html

Mutta tämähän on varmaan sitä "parempaa aatteiden pakkosyöttöä" ja toki paaaaljon pienempi ongelma kuin se, että vegaaniperheissä vanhemmat päättävät, mitä lapsi syö, ihan kuten kaikissa muissakin perheissä...

En ole vegaani, mutta ihan käsittämätöntä tämä tiettyjen ihmisten logiikka.

Toiset on toki sekaisin ihan luonnostaan. Toiset ulkoisten vaikutusten vuoksi, esim. liityttyään (vegaani)kulttiin kun hakevat merkitystä elämälleen ja tapaa olla parempi kuin tavikset.

Ravintoainesuositukset ei ole ainakaan suomessa minkään teollisuuden propagandaa ja todistettavasti ihminen tarvitsee niitäkin ravintoaineita joita saa helposti maitotuotteista. Vegaanit taitaa syödä nuo pillereinä. 

Vierailija
305/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin onnellinen, ettei ole isoa sukua ja muutenkin saa elää omassa rauhassa perheen kanssa.

Ei tarvitse ikinä mennä mihinkään ripari- , yo-, valmistujaisjuhliin, tai juhannuksen sukujuhliin tai ylipäätään kenenkään mökille.

Niin, ei tarvitse ENÄÄ.

:)

En ikinä nauttinut yksistäkään juhlista tai edes kaveriporukan tapahtumista ja menoista, johon ennen kuuluin.

Nyt näitä ketjuja lukiessa tuntuu niin hyvältä, että mitään tuollaista ei tarvitse enää kestää.

Vierailija
306/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pikkupoika: äiti otetaanko tällanen tuutti tai tollanen puikko tai sellanen tai tai... ainakin 10 eri vaihtoehtoa, ihan tavallisia suosittuja jäätelöitä

Kouluissa nähtyä: maito- ja lihateollisuuden propaganda siitä, miten välttämättömiä eläinperäiset tuotteet ovat. Esim. tämä pulju: https://www.maitojaterveys.fi/maitoterveys-ry.html

Mutta tämähän on varmaan sitä "parempaa aatteiden pakkosyöttöä" ja toki paaaaljon pienempi ongelma kuin se, että vegaaniperheissä vanhemmat päättävät, mitä lapsi syö, ihan kuten kaikissa muissakin perheissä...

Toiset on toki sekaisin ihan luonnostaan. Toiset ulkoisten vaikutusten vuoksi, esim. liityttyään (vegaani)kulttiin kun hakevat merkitystä elämälleen ja tapaa olla parempi kuin tavikset.

Ravintoainesuositukset ei ole ainakaan suomessa minkään teollisuuden propagandaa ja todistettavasti ihminen tarvitsee niitäkin ravintoaineita joita saa helposti maitotuotteista. Vegaanit taitaa syödä nuo pillereinä. 

Niin siis maidosta saatavat ravintoaineet on täysin mahdollista saada myös kasviksista. Kalsium pavuista, manteleista, parsakaalista. Proteiini normaaleista proteiinilähteistä. Ja siinä ne maidon ravintoaineet sitten enimmäkseen olikin, ellei siihen maitoon ole lisätty ylimääräistä.

Vierailija
307/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt lihaa viimeksi viisi vuotta sitten, maitotuotteita ehkä vuosi sitten. Jos menen juhliin, syön mitä on tarjolla. Olen jättänyt lihan ilmastosyistä, joten tärkeintä minulle on etten itse osta lihaa. Jos jossain kyläpaikassa ruuassa on käytetty lihaliemikuutio, ei ajamaani asiaan vaikuta millään tavalla että syönkö kyseistä ruokaa vai vaadinko itselleni erillistä ruokaa. Ilmaston kannalta olisi luultavasti pahempi jos minulle valmistettaisiin eri ruoka.

Kannatan veganismia ja vegetarismia, mutta olen usein miettinyt mikä sen ehdottomuuden takana on. Jos haluaa vaikuttaa eläinten oikeuksiin ja ympäristöön, kuvitellaanko oikeasti että sillä on suurikin vaikutus jos nyt suurieleisesti kieltäytyy tarjotusta liivatekarkista? Jos taas motiivina on oma terveys, kuvitellaanko että sillä on terveyteen suurikin vaikutus jos kieltäytyy jostain juhlaruuasta, kun suurimman osan aikaa kuitenkin syö oman ruokavalionsa mukaan?

En ole vegaani enkä kutsu itseäni vegaaniksi enkä kasvissyöjäksikään. Miksi minulla pitäisi olla ruokavaliolleni joku nimi, jolla kertoa muille mitä syön? Muilla ei ole mielenkiintoa siihen mitä syön. Kotona syön mitä syön, ravintolassa osaan itse valita ruokalistasta, juhlissa poimin pöydästä mitä pystyn ja haluan. Jos ei ole muuta ruokaa, syön lihaa. Ei siinä sen kummempaa.

Vierailija
308/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko tuo nyt ihme, ettei välttämättä tiedä mitä vegaani syö. Nykyään kun on kuuttamiljoonaa eri sorttista "kasvissyöjää", joista osa syö ihan hyvällä ruokahalulla kalaa ja kanaa, vaikka itse en kyllä millään mielikuvituksella pysty niitä kasviksiksi mieltämään. 🙄

Vierailija
309/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voisivat, mutta kun periaate. Itse tein aikoinani yksiin juhliini pelkkää kasvisruokaa, koska olin kasvissyöjä (ovo-lakto). Silloin ei ollut mitenkään yleistä olla kasvissyöjä saati vegaani, eikä vieraiden joukossa ollut vegetaristeja. En tehnyt asiasta mitään numeroa ja ruuat kelpasivat paremmin kuin hyvin. Kaikki meni ja tarjoiluja kehuttiin.

Itse söin vege-aikoinani juhlissa sitä, mitä pystyin. Vegaanille tämä on kuitenkin käytännössä mahdotonta, koska ihmiset tunkevat joka ruokaan ihan varmasti jotain eläinperäistä. Silloin, kun olin itse kasvissyöjä, vegaanisia vaihtoehtoja oli todella vaikea löytää (mistä syystä en viitsinyt alkaa kiusata äitiäni ryhtymällä vegaaniksi), mutta nykyään hyllyt suorastaan pursuavat niitä, eli vegaanisen ruuan tekeminen ei voi olla siitä kiinni, etteikö aineksia löytyisi. Jostain syystä monet sekasyöjät silti mieltävät vegaanisen ruuan kokkaamisen joksikin rakettitieteeksi, vaikkei se sitä ole. Lähes minkä tahansa ruokalajin voi muuttaa vegaaniseksi korvaamalla eläinkunnan tuotteet kasvisperäisillä. Se ei ole vaikeaa, eikä kallista ja vegaanista safkaa voi tehdä ihan kaikkia juhlavieraita varten. Ei siihen vegaanisen salaattikulhon/kiusauksen/wokin jne viereen tarvitse laittaa isoa kylttiä, jossa lukee "Sekasyöjät, varokaa, vegaaninen ruokalaji!". Kun asiasta ei tee numeroa, kaikki syövät hyvällä halulla myös sitä vegaanista sapuskaa ja kiittävät hyvästä tarjoilusta.

T. Entinen kasvissyöjä, nykyinen kaikki kelpaa-ruokailija

Vaihtoehtoja on mutta niiden vertaaminen siihen ”oikeaan” on ihan turhaa. Vegaaninen juusto on ihan hirveän muovisen makuista, sillä kun kuorruttaa piirakan niin makuelämys on pilalla. Samaten monet muut maitotuotteet eivät todellakaan vastaa sitä originaalia maussa tai käsiteltävyydessä. Tofu on minusta hirveän makuista, samaten kuin seitan. Syön itse todella vähän lihaa, mutta kananmunista tai maitotuotteista en kyllä luovu. Onneksi saan kananmunia yli oman tarpeen tutuilta kenellä on lemmikkikanoja. Maidon ostan kaupasta. Meillä saa kyllä kasvisruokaa, mutta en ala kyllä vääntämään kaikkea vegaaniseksi koska se ei yksinkertaisesti maistu hyvältä. Onneksi omaan tuttavapiiriin kuuluu ainoastaan yksi vegaani ja hänkin on toisella puolella maailmaa asuva serkku.

Ja ei tarvitse tulla avautumaan maitoteollisuuden realiteeteistä tähän, käyn päivittäin 3-4 nautatilalla joten olen todennäköisesti aika paljon enempi perillä siitä todellisuudesta.

Vierailija
310/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa juhlissa on monesti tarjolla leivonnaisia, joiden valmistaminen ei ole niin helppoa. Mulla ainakin tämän tuosta epäonnistuu jokin leivonnainen jostain käsittämättömästä syystä, ei nouse, hyydy tai kypsy tms. Siksi en ryhdy ollenkaan leipomaan vegaanisia leivonnaisia enää. Kerran yritin ja hävetti tarjota sitä likilaskuista piirakkaa (jonka piti olla kakku),jonka päälle kaurakerma oli sulanut. Mut ei muukaan auttanut, kun aikaa ei ollut tehdä uutta ja lähikaupasta ei löydy vegaanisia tuotteita.

Kahvin kanssa olis jokseenkin outoa tarjoilla marjoja kaurakermalla.

Joten vegaanit tuokoot omat syömisensä mun juhliin.

Oletko ikinä kuullut raakakakuista? Maailman helpoimpia tehdä, ei tarvitse kuin blendata pohjan ainekset yhteen, painella vuokaan ja tyrkätä jääkaappiin/pakastimeen kovettumaan. Sitten blendataan täytteen ainekset yhteen, kipataan pohjan päälle ja taas sinne jääkaappiin/pakastimeen kovettumaan. Koristella voi vaikka tuoreilla marjoilla, syötävillä kukilla, pähkinöillä jne. Tekeminen on nopeampaa ja helpompaa kuin minkään munia ja maitotuotteita sisältävän kakun ja kelpaa ihan varmasti vegaaneille (ja muillekin, jollei mene möläyttämään, että kyseessä on vegaaninen raakakakku :D ).

Itse olen sekasyöjä, mutta teen mieluummin raakakakkuja kuin tavallisia, koska ne tavalliset yleensä aina epäonnistuvat jotenkin: pohja ei nouse tai lässähtää, kerma leikkaa... mitä milloinkin. Raakakakku ei ole epäonnistunut vielä kertaakaan. Ne myös säilyvät pitkään pakastimessa, eivätkä kärsi siitä niin kuin tavan kakut, eli voi tehdä jo hyvissä ajoin ennen juhlia valmiiksi.

Vierailija
311/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko kuvittelet, että rasvattomat maitotuotteet, täysjyvät ja rypsiöljyt ovat terveellisiä? Tosiasiassa niitä hehkutetaan, koska niitä tuotetaan Suomessa ja ravitsemussuositukset tuottaa maatalous- ja elintarviketeollisuuden muodostama ravitsemusneuvottelukunta.

Lihassa on huonommat katteet ja sen takia on paljon lihanvastaista propagandaa. Oikeasti naudanliha, täysrasvaiset maitotuotteet ja kananmunat ovat superfoodeja.

Vierailija
312/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksei siellä juhlissa voisi tehdä kaikille vegaaniruokaa. Sopii kaikille. En usko että sekasyöjät kuolevat jos kerran juhlissa jää se yksi ainesosa pois (liha), varsinkaan kun sitä kuitenkin todennäköisesti vedetään kotona enemmän kuin suosituksissa sanotaan.

Tämä on aina näissä keskusteluissa se käsittämättömin asia... Sekasyöjät, jotka kuvittelevat kuolevansa siihen paikkaan jos jossakin ruuassa ei ole lihaa. Ette varmaan koskaan ole koulussakaan vetäneet puuroa tai pinaattikeittoa? Vai söittekö ja pyörryitte siihen paikkaan kun ei sitä kasvava nuori selviä ilman 24/7 lihanjäystämistä?

Jos tehtäisiinkin kaikille sopivaa vegaaniruokaa, joka on tehty luontaisesti vegaanisista aineksista. Kun ne kaikille sopivat teollisesti prosessoidut korvikkeet maistuvat kummalliselle (lue: pahalle). Siis juhliin tulee pari vegaania ja heidän vuokseen ei saa tehdä muille tarjottavaa, joka maistuu heille paremmin? Aina sipsi-kalja-tarjoilu ei ole se juhlatarjoilu, vaikka sopiikin kaikille.

Vierailija
313/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tehdä elämästään vaikeaa vegaanista ryhtymällä? Etenkin, kun sen Einolle todettu olevan yhtään terveellisempi kuin ravintosuosituksien mukaisen kalaa ja hapanmaitotuotteita sisältävän ruokavalion. Talvella kylmissä olosuhteissa ihminen kaipaa erilaista ruokaa kun kesähelteillä, jotenkin veganismin ymmärtäisin trooppisilla seuduilla, missä hedelmän ja kasvikset saa läheltä. Mitä eettisiin perusteisiin tulee, on paljon fiksumpiakin keinoja vaikuttaa kun se, että poistaa ruokavaliostaan kaiken eläinperäisen. Lisäksi ohiksena, ne kaikki pähkinätkin/siemenet tulee Suomeen lentoteitse- hiilijalanjälki on iso.

Tähän kommentti, että yllätyin itsekin kun kuuntelin areenasta podcastin lihansyönnin kestävyyteen liittyen, ja siinä asiantuntija mainitsi, että kuljetuksen osuus tuotteiden hiilijalanjäljestä on todellisuudessa pieni, vain muutama prosentti, en muista tarkkaan. Kuulemma vaikkapa Uudessa-Seelanniassa tuotettu lampaanliha saattaa olla välimatkasta huolimatta ekologisempi kuin lähempänä tuotettu. Ja lähtökohtaisesti kasvis on aina ekologisempi kuin liha, tuli mistä tahansa. Luulin siis itsekin, ettei näin välttämättä olisi.

Vierailija
314/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa juhlissa on monesti tarjolla leivonnaisia, joiden valmistaminen ei ole niin helppoa. Mulla ainakin tämän tuosta epäonnistuu jokin leivonnainen jostain käsittämättömästä syystä, ei nouse, hyydy tai kypsy tms. Siksi en ryhdy ollenkaan leipomaan vegaanisia leivonnaisia enää. Kerran yritin ja hävetti tarjota sitä likilaskuista piirakkaa (jonka piti olla kakku),jonka päälle kaurakerma oli sulanut. Mut ei muukaan auttanut, kun aikaa ei ollut tehdä uutta ja lähikaupasta ei löydy vegaanisia tuotteita.

Kahvin kanssa olis jokseenkin outoa tarjoilla marjoja kaurakermalla.

Joten vegaanit tuokoot omat syömisensä mun juhliin.

Oletko ikinä kuullut raakakakuista? Maailman helpoimpia tehdä, ei tarvitse kuin blendata pohjan ainekset yhteen, painella vuokaan ja tyrkätä jääkaappiin/pakastimeen kovettumaan. Sitten blendataan täytteen ainekset yhteen, kipataan pohjan päälle ja taas sinne jääkaappiin/pakastimeen kovettumaan. Koristella voi vaikka tuoreilla marjoilla, syötävillä kukilla, pähkinöillä jne. Tekeminen on nopeampaa ja helpompaa kuin minkään munia ja maitotuotteita sisältävän kakun ja kelpaa ihan varmasti vegaaneille (ja muillekin, jollei mene möläyttämään, että kyseessä on vegaaninen raakakakku :D ).

Itse olen sekasyöjä, mutta teen mieluummin raakakakkuja kuin tavallisia, koska ne tavalliset yleensä aina epäonnistuvat jotenkin: pohja ei nouse tai lässähtää, kerma leikkaa... mitä milloinkin. Raakakakku ei ole epäonnistunut vielä kertaakaan. Ne myös säilyvät pitkään pakastimessa, eivätkä kärsi siitä niin kuin tavan kakut, eli voi tehdä jo hyvissä ajoin ennen juhlia valmiiksi.

En ole vegaani mutta oon tykännyt tehdä raakakakkuja cashewpähkinästä, kookosöljystä, marjoista, ehkä kaakaovoista ym. On hyvää ja helppoakin, mutta hemmetin kalliit raaka-aineet, ainakin jos isommalle juhlaväelle tekisi.

Vierailija
315/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan veganismia ja vegetarismia, mutta olen usein miettinyt mikä sen ehdottomuuden takana on. Jos haluaa vaikuttaa eläinten oikeuksiin ja ympäristöön, kuvitellaanko oikeasti että sillä on suurikin vaikutus jos nyt suurieleisesti kieltäytyy tarjotusta liivatekarkista?

Oletan että kysyt puhtaasti mielenkiinnosta, ja vastaan tähän.

Minulle ehdottomuuden takana on eettisyys (huom, puhun nyt OMISTA valinnoistani, enkä arvota muiden valintoja). En pidä eläimiä alempiarvoisina enkä siksi voi kuvitellakaan syöväni niitä, se on minulle yhtä vastenmielinen ajatus kuin sekasyöjille varmaan olisi syödä ihmistä (ja minulle myös, sekin). Ei siitäkään mitään seurauksia varmaan tulisi, mutta silti ihmiset ovat jännän ehdottomia sen suhteen... Lihan syöminen siis on aivan ehdoton kieltäytymisen paikka, vaikka sitä olisi ruoassa "vain vähän", yhtä lailla kuin mikä tahansa ruoka olisi muiden ihmisten mielestä syömäkelvotonta, jos siinä on ihmisruumiin paloja "vain vähän". 

En halua millään tavoin kannattaa muutenkaan eläinten riistoa, koska mielestäni eläimet eivät ole täällä meitä varten (kuten naiset eivät ole miehiä varten, tummaihoiset eivät ole valkoihoisia varten orjiksi jne.), joten en halua syödä myöskään muna- tai maitotuotteita, vaikka niihin ei suoraan ole ketään tapettu, ja vaikka niiden syömisestä ei minulle mitään seuraamuksia tulisikaan. Jos vahingossa syön jotain, jossa jälkeenpäin selviää olleen eläinperäistä, niin en vaivu itsesyytöksiin tai harjoita mitään itserangaistusta, näin kävi ja siitä eteenpäin, mutta vältän sitä kaikin mahdollisin tavoin, ja siksi haluan varmistaa asian etukäteen, olemalla varmaan se "ärsyttävä vegaani joka tekee asiastaan suuren numeron" (vaikka oikeasti vaivaan asialla vain keittiöhenkilökuntaa/henkilöä, joka ruoan alkuperästä vastaa). Asia on minulle niin tärkeä, että jonkun pitäminen minua ärsyttävänä on vaan merkityksetöntä sen rinnalla. Muuten en tee  numeroa vegaaniudestani enkä ikinä, koskaan, missään puhu asiasta, ellei siitä kysytä. Ja kysytään yllättävän usein, varsinkin juuri siinä ruokailun yhteydessä, mutta yleensä vastaan jotain ympäripyöreää että tämä on oma valintani, enkä lähde mihinkään perusteluihin, koska se yleensä saa sekasyöjän hyökkäämään vain aggressiivisemmin. En ota kantaa muiden valintoihin, mutta minun valintaani vegaaniudestani pitäisi toistuvasti olla perustelemassa.

Uskonnon kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, perustan valintani puhtaasti omiin käsityksiini eettisyydestä sekä tutkimustulokseen eläinten älykkyydestä, kivun ja muiden tuntemusten tuntemisesta jne. 

Vierailija
316/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä miksei juhlissa voi syödä sekaruokaa? Tulee tunne, että vegaaniutta pitää korostaa sädekehä kiiltäen. Tosin ymmärrän esim.punaisen lihan kohdalla kyllä, että se ei sovi vatsalle, jos on pitkään syömättä sitä.

Eikö alkoholistikin voisi juhlissa pikkusen ottaa sitä viiniä kun muuten tulee semmonen tunne että yrittää jotenkin korostaa sitä raittiuttaan muille. Itseasiassa tämä ongelmahan on myöskin hyvin yleinen että jos et halua juoda alkoholia, niin sun pitää sitä perustella kaikille ja sitä tuputetaan sulle silti vaikka olet jo tuhat kertaa sanonut ette juo...ja jos sulla ei ole jotain juomisen estävää lääkitystä, et ole raskaana, alaikäinen tai alkoholisti, niin olet vain hankala....tottahan sitä ihmisen pitää muiden mielen rauha vuoksi luopua periaatteistaan.

Voi olla menemättä juhliin. Saa juoppo olla ilman viinantuputteluja ja vege nyrhiä kynsiä kotonaan. Vai voiko muuten pureskella kynsiään?

Erilaisten ihmisten pitää sulkeutua omiin koppeihinsa neljän seinön sisään ettei VAAN häiritse muita normaaleja ihmisiä? Tervettä klikkiytymistä.

Vierailija
317/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

haluan varmistaa asian etukäteen, olemalla varmaan se "ärsyttävä vegaani joka tekee asiastaan suuren numeron" (vaikka oikeasti vaivaan asialla vain keittiöhenkilökuntaa/henkilöä, joka ruoan alkuperästä vastaa). Asia on minulle niin tärkeä, että jonkun pitäminen minua ärsyttävänä on vaan merkityksetöntä sen rinnalla.  

Tarkennan vielä; en koskaan vaadi/pyydä/kysele itselleni vegaanista tarjottavaa, mutta jos kysytään erityisruokavaliota, vastaan tietenkin. Tarkoitin edellisellä lähinnä ravintolaruokailua. 

Vierailija
318/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain illanistujaisissa tai nyt vaikka yhteisessä juhannuksessa mun mielestä eri, mutta kun kyseessä on JUHLAT niin ymmärrän, että omia eväitä ei mielellään haluta. Ethän sä tarjoutunut tekemään osaa tarjoiluista vaan jotain itsellesi sopivaa mitä muutkin saavat kyllä "maistella". Jos noin olet sanonut mitä kirjoitit niin itsesi korostamisena minäkin tuota pitäisin. "Nää on mun, haluaako joku muukin maistaa?!" Enkä ihan ymmärrä miksi olen siitä pahoittanut mielesi, että sulta on kysytty mitä voit syödä ja mitä et? Ei nuo ruokavaliot niin selkeitä välttämättä ole kaikille ja ainakin hän ilmeisesti haluaa noudattaa ruokavaliotasi tarkkaan...?

Vierailija
319/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tehdä elämästään vaikeaa vegaanista ryhtymällä? Etenkin, kun sen Einolle todettu olevan yhtään terveellisempi kuin ravintosuosituksien mukaisen kalaa ja hapanmaitotuotteita sisältävän ruokavalion. Talvella kylmissä olosuhteissa ihminen kaipaa erilaista ruokaa kun kesähelteillä, jotenkin veganismin ymmärtäisin trooppisilla seuduilla, missä hedelmän ja kasvikset saa läheltä. Mitä eettisiin perusteisiin tulee, on paljon fiksumpiakin keinoja vaikuttaa kun se, että poistaa ruokavaliostaan kaiken eläinperäisen. Lisäksi ohiksena, ne kaikki pähkinätkin/siemenet tulee Suomeen lentoteitse- hiilijalanjälki on iso.

Tähän kommentti, että yllätyin itsekin kun kuuntelin areenasta podcastin lihansyönnin kestävyyteen liittyen, ja siinä asiantuntija mainitsi, että kuljetuksen osuus tuotteiden hiilijalanjäljestä on todellisuudessa pieni, vain muutama prosentti, en muista tarkkaan. Kuulemma vaikkapa Uudessa-Seelanniassa tuotettu lampaanliha saattaa olla välimatkasta huolimatta ekologisempi kuin lähempänä tuotettu. Ja lähtökohtaisesti kasvis on aina ekologisempi kuin liha, tuli mistä tahansa. Luulin siis itsekin, ettei näin välttämättä olisi.

Ei se kyllä ihan noin ole. Viimeisimpien tutkimusten mukaan lannoiteteollisuuden typpipäästöt ovat oikeasti moninkertaisia aiemmin arvioituun verrattuna. Eläinten laiduntaminen ei vaadi lannoitetta ja voidaan toteuttaa hiiltä sitovalla tavalla, eikä rehunkaan kasvatus ole pois ihmisiltä, koska rehut ovat ihan eri lajikkeita kuin ihmisruoka ja kasvavat huonommissa olosuhteissa.

Vierailija
320/666 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kyllä ihan noin ole. Viimeisimpien tutkimusten mukaan lannoiteteollisuuden typpipäästöt ovat oikeasti moninkertaisia aiemmin arvioituun verrattuna. Eläinten laiduntaminen ei vaadi lannoitetta ja voidaan toteuttaa hiiltä sitovalla tavalla, eikä rehunkaan kasvatus ole pois ihmisiltä, koska rehut ovat ihan eri lajikkeita kuin ihmisruoka ja kasvavat huonommissa olosuhteissa.

Niin, kerroin vain mitä asiantuntija aiheesta sanoi. Itse en todellakaan ole perehtynyt asiaan.