Sukulaistyttö, jonka palkkasin kesäksi hoitamaan mun lapsia otti nyt sitten loparit
Eli palkkasin 15-v sukulaistytön vahtimaan minnn ja miehen työpäivän ajaksi meidän 7 ja 9 vuotiaita. Tyttö pari viikkoa teki tuota hommaa ja tyytyväiseltä vaikutti. Nyt sitten tänä aamuna lähetti tekstarin, että ei enää tule meille vahtimaan lapsia. Olin aivan että mitä p*rkelettä?! Mun ja miehen lomat alkavat kerrankin samaan aikaan, mutta vasta parin viikon kuluttua. Nyt sitten tämä likka tekee tällaisen tempun. Täytyy keksiä jostain joku muu lastenvahti, saapa nähdä onnistuuko. Eikö nuorisolla ole yhtään kiitollisuutta työpaikasta? Vai saako niitä muka niin helposti ja vielä 15-vuotiaana?
Kommentit (376)
No mitä ihmettä. kaksikymppiä päivässä on jo aika kova palkka maksaa. Itsellä ei olisi ikinä varaa maksaa tuollaisia palkkoja jollekkin pidemmälle ajalle. Joku heitti että kuusikymppiä päivässä olisi hyvä palkka. Miettikää niitä kunnan tarjoamia kesätyöpaikkoja. Eihän niissäkään saa kuin kolmesataa kahdelta viikolta. Itse olin markka aikana ja sain palkkaa tuhat markkaa kahdesta viikosta. Eli alle kaksisataa.
Joko olette todella varakkaita kaikki tai sitten ei oikein nuo matematiikka jutut toimi.
8 tuntia ja 20€. Eli 2,5€ tunnilta. Ei se ihme ole että ei isommin kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoitteko hänelle tarpeeksi? Kuinka pitkää päivää tyttö joutui tekemään? Ovatko lapsenne miten raskaita hoidokkeja?
Hän oli täällä noin klo 7-15. Palkkaa sai 20€/ päivä. Eivät nuo mitenkään raskaita ole hoitaa, tottelevat ihan hyvin jne.
Ap
Eiks minimipalkka ole jotain 9e/h? Eli aika vähän maksoit.
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmettä. kaksikymppiä päivässä on jo aika kova palkka maksaa. Itsellä ei olisi ikinä varaa maksaa tuollaisia palkkoja jollekkin pidemmälle ajalle. Joku heitti että kuusikymppiä päivässä olisi hyvä palkka. Miettikää niitä kunnan tarjoamia kesätyöpaikkoja. Eihän niissäkään saa kuin kolmesataa kahdelta viikolta. Itse olin markka aikana ja sain palkkaa tuhat markkaa kahdesta viikosta. Eli alle kaksisataa.
Joko olette todella varakkaita kaikki tai sitten ei oikein nuo matematiikka jutut toimi.
Niin siis sellainen palvelu ostetaan, mistä on varaa maksaa. Et sinä remonttimiestäkään tilaa ja totea, että ei ole varaa maksaa kuin 20e päivässä.
Ne kahden viikon tutustu työhön jaksot ovat sellaisia, että työtä tehdään 6h/päivä ja samalla saadaan opastusta siihen työhön - eli opetetaan. Niistä ei saa kuin sen 300-400e/2viikkoa, mutta tosiaan saa oppia ja oikean työtodistuksen, mitkä molemmat auttavat sen oikean kesätyön saamiseen. Eli ei jätetä täysin yksin tekemään jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä aika riskin otit palkkaamalla tytön 20 e/päivä töihin. Riittää, kun joku hänen kaverinsa on paremmalla palkalla vastaavassa työssä alkaa se heti harmittamaan.
Jälkiviisaana neuvoisin, että olisit soittanut perään ja kysynyt mitä varten ei tule kuin myös selittänyt miten et niin äkkiä saa ketään hänen tilalleen. Joka työssä on jonkinlainen irtisanoutumisaika ja kun olisit jutellut olisi se ollut aikuista käytöstä taholtasi.
Se, että palkka on pieni olisi voinut olla ns peruspalkka ja sitten korotettu hyvän työntekijän lisällä seuraavalla viikolla pikkasen ylemmäksi. Siinä olisi ollut myös se kasvatuksellinen ote ja harjoiteltu työelämääkin varten. Nyt mietit vain, miten saat halvalla hoitsun.
Sukulaisten kanssa saa aina olla tosi varovainen kuka mitäkin tekee, sanoo ja maksaa. .
Kun homman hoitaa laillisesti, ei ole ongelmia. Tässä ei ole ilmeisesti ollut edes työsopimusta tehtynä. Pimeää työtä.
Kuinkakohan moni yksityinen työnantaja tekee kesäteinien kanssa työsopimuksen ja hoitaa verot jne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis sellainen palvelu ostetaan, mistä on varaa maksaa. Et sinä remonttimiestäkään tilaa ja totea, että ei ole varaa maksaa kuin 20e päivässä.
Ne kahden viikon tutustu työhön jaksot ovat sellaisia, että työtä tehdään 6h/päivä ja samalla saadaan opastusta siihen työhön - eli opetetaan. Niistä ei saa kuin sen 300-400e/2viikkoa, mutta tosiaan saa oppia ja oikean työtodistuksen, mitkä molemmat auttavat sen oikean kesätyön saamiseen. Eli ei jätetä täysin yksin tekemään jotain.
Jos teini on tuohon hintaan suostunut, ei voi verrata. Jos remontti firma lupaa remontin hintaan 20e/päivä ja sovitaan vaikka kolmesta viikosta, niin tottahan sen palvelun odottaa sitten saavansa.
Vierailija kirjoitti:
60e/päivä on kyllä jo ihan liikaa, sen verran jää käteen koulutetulla ammattilaisella 8h päivästä kaikkien verojen yms. jälkeen.
20e/päivä taas on ihan liian vähän.
Nämä 'rikkaat" maksaa varmaan omille lapsillekin työehtosopimuksen mukaisen tuntipalkan kotisiivouksesta.
Olen järkyttynyt. 20 euroa on 120 vanhaa markkaa ja markka-aikana tuosta hommasta olisi varmaan tarjottu 50 markkaa! Jos minun kersa jättäisi tuollaisen homman, selkäänsä saisi ja ei taatusti yhtään rahaa koko kesänä. Tuo on hyvä aloitustyöpaikka työmarkkinoille.
Jos maksaa lastenkaitsimisesta 10€ tunti, 8 tuntia päivässä niin eipä pienipalkkaisen kannata töissä käydäkään kun koko palkka menee verojen jälkeen lapsenvahdille.
Minusta 20e päivässä on teinille aivan okei palkka, joskin lyhentäisin kyllä päivää, koska tuskin noin isot lapset tarvitsevat ihan joka sekunti vahtimista. Tai jos tarvitsevat, sitten puhutaan jo melko rankasta työstä, mistä sietääkin maksaa enemmän.
Oma tyttäreni sai kympin per päivä, kun kävi naapurin lapsille (8v kaksoset) tekemässä parin viikon ajan päivällä ruuan ja vahti että söivät ja muutaman kerran saattoi johonkin sovittuihin juttuihin bussilla. Työaikaa oli ehkä keskimäärin 2,5h/päivä. Minusta oikein hyvä palkka helposta hommasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah, taitaa kesälomilla olevat teinit olla täällä palstalla nyt vinkumassa 10€ tuntipalkkaa. Siis huomatkaa että nyt ei ole kyseessä taaperoitten vahtiminen vaan lapset ovat jo koululaisia joissa ei paljon ole työtä.
Älä nyt naurata. Hoitaja on vastuussa toisen lapsista, jopa hengestä. Ja jos ap laittaisi lapsensa johonkin leirille, kyllä viikossa saisi maksaa väh.300e, että jos tuon ikäisissä ei ole mitään vahtimista, miksi leirit tuon ikäisille maksaisivat noin paljon?
Leireillä on ammattilaiset töissä. Tiloista maksetaan vuokra. Ruoka, juomat yms. Ehkä jopa vakuutukset?
Vierailija kirjoitti:
On muutamia vaihtoehtoja miksi otti loparit:
Pentunne on hirviöitä
Ette maksaneeta palkkaa tarpeeksi tai lainkaan
Teetitte muutkin kotityöt hänellä
Miehesi ahdisteli tyttöä
Tyttö on laiska
Bahahah 😅 😈
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, olisitteko itse töissä 2€/h palkalla?
En koska olen hyvin koulutettu aikuinen. Teininä olin suunnilleen tuolla palkalla lapsia hoitamassa eikä tullut mieleenkään valittaa. Olin onnellinen kun sain omaa rahaa.
Mä maksan kissojen hoidosta meillä 40e/ vrk + ruuat. Vievät aikaa noin tunnin, muuten voi tehdä mitä haluaa, vaikka käydä kaupungilla kunhan on noin2/3 vuorokaudesta talossa. Kaksi kissaa, vertaan lemmikkihotellin hintaa sekä plussaa kissoille se, että saavat olla kotona.
Mulle maksettiin tuon ikäisenä suunnilleen samanverran koiranhoidosta, kun hoidin tuttavan koiraa lomareissun ajan. Ja tuo koira ei edes vaatinut kuin kolmesti lenkittämisen päivässä ja ruuan antamisen, ei tarvinnut kokoajan päivystää ja vahtia. Ja sain parin viikon hoidosta 300€. Ei kai teinejä tuollalailla voi kyykyttää, en ihmettele että lähti. Tosin itse en tuohon rahaan olisi suostunut alunperinkään.
Vierailija kirjoitti:
Mä maksan kissojen hoidosta meillä 40e/ vrk + ruuat. Vievät aikaa noin tunnin, muuten voi tehdä mitä haluaa, vaikka käydä kaupungilla kunhan on noin2/3 vuorokaudesta talossa. Kaksi kissaa, vertaan lemmikkihotellin hintaa sekä plussaa kissoille se, että saavat olla kotona.
Miksi siellä talossa pitää olla 2/3 ajasta? Ei tuo kovin hyvä hinta ole jos pitää matkustaa eri paikkakunnalle sen takia ja vielä olla noin paljon teillä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoitteko hänelle tarpeeksi? Kuinka pitkää päivää tyttö joutui tekemään? Ovatko lapsenne miten raskaita hoidokkeja?
Hän oli täällä noin klo 7-15. Palkkaa sai 20€/ päivä. Eivät nuo mitenkään raskaita ole hoitaa, tottelevat ihan hyvin jne.
Ap
Tuossa syy.
Vierailija kirjoitti:
Et oo tosissasi, 20€ kova hinta päivän työstä? Kuulutko sä siihen porukkaan, jonka pitäisi kaikki saada ilmaiseksi? Jos sulla ei ole varaa maksaa kunnon palkkaa ihmiselle, niin sehän on voivoi, mutta turha kiukutella, jos joku ei halua kesäänsä heittää hukkaan vahtimalla kakaroitasi. Aika on arvokasta, niin se menee. Vaikka jotkut vanhemmat kuvitteleekin, että ne omat lapset on niin ihania kaikkien muidenkin silmissä, että kyllähän sitä päivänsä voi lähestulkoon ilmaiseksi viettää heitä vahtien, niin sori, ei se niin mene. Se on työ, riesa, josta pitää saada korvaus.
Kun homman hoitaa laillisesti, ei ole ongelmia. Tässä ei ole ilmeisesti ollut edes työsopimusta tehtynä. Pimeää työtä.