Sukulaistyttö, jonka palkkasin kesäksi hoitamaan mun lapsia otti nyt sitten loparit
Eli palkkasin 15-v sukulaistytön vahtimaan minnn ja miehen työpäivän ajaksi meidän 7 ja 9 vuotiaita. Tyttö pari viikkoa teki tuota hommaa ja tyytyväiseltä vaikutti. Nyt sitten tänä aamuna lähetti tekstarin, että ei enää tule meille vahtimaan lapsia. Olin aivan että mitä p*rkelettä?! Mun ja miehen lomat alkavat kerrankin samaan aikaan, mutta vasta parin viikon kuluttua. Nyt sitten tämä likka tekee tällaisen tempun. Täytyy keksiä jostain joku muu lastenvahti, saapa nähdä onnistuuko. Eikö nuorisolla ole yhtään kiitollisuutta työpaikasta? Vai saako niitä muka niin helposti ja vielä 15-vuotiaana?
Kommentit (376)
Mä ymmärrän hyvin ettei tyttö tuollaisella ”palkalla” suostu lapsia hoitamaan. Hänen varsinainen työnsä on opiskella, joten tavallaan tekee vielä ylitöitä uhratessaan kesälomansa. Itse en edes yhtä päivää lomastani uhraisi jonkun parin kympin takia! Vapaa ajalla on arvoa nuorillekin!
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmettä. kaksikymppiä päivässä on jo aika kova palkka maksaa. Itsellä ei olisi ikinä varaa maksaa tuollaisia palkkoja jollekkin pidemmälle ajalle. Joku heitti että kuusikymppiä päivässä olisi hyvä palkka. Miettikää niitä kunnan tarjoamia kesätyöpaikkoja. Eihän niissäkään saa kuin kolmesataa kahdelta viikolta. Itse olin markka aikana ja sain palkkaa tuhat markkaa kahdesta viikosta. Eli alle kaksisataa.
Joko olette todella varakkaita kaikki tai sitten ei oikein nuo matematiikka jutut toimi.
Minulla oli markka-aikana vuokra 550 mk/kk, nyt 750 €/kk ja PIENEMPI asunto.
Markka-ajasta on yli 17 vuotta aikaa, ja sinä aikana hinnat ovat kallistuneet todella paljon. Silloinen tuhat markkaa vastaa nykyään 400-500 euroa!
328 jatkaa: Ja kuntakinhan maksaa vähintään 30€/päivä (kolmesataa kahdelta viikolta).
Olet hirviö nuoria kohtaan: et anna heille edes sen vertaa, mitä itse olet saanut. Häpeäisit!
Toi on aika paljastava kommentti ihmisestä kun sanoo" pitäisi olla kiitollinen työstä". Minulla oli tuollainen työnantaja ja palkkaus oli reilusti alakanttiin. Sovittiin, että koeaika tuolla alemmalla palkalla ja näytön mukaan sitten parempi. No kun asiasta kysyin niin ei tietenkään täyttynyt tuo näytön mukaan parempi palkka vaan piti jatkaa sillä huonommalla palkalla ja olisi kuulemma pitänyt olla kiitollinen, että saan edes sen.
Otin loparit ja sain kuukauden sisällä paikan, jossa maksetaan 800€ kk enemmän :). Kun hieman otin asioista selvää, selvisi, että tämä työnantaja oli yrittänyt palkata useampia työntekijöitä tuolla riistopalkalla eikä kukaan ollut viihtynyt puoltavuotta pidempään.
Sanoin aikoinaan yläaste ikäiselle pojalle että ala mainoksia jakamaan. Sano että maksetaan niin vähän.
Miten tuon ikäiset lapset eivät pärjää keskenään? Aamulla meillä alakoululaiset nukkuvat lomalla kymmeneen ja sitten syövät aamupalan ja pukevat. Lämmittävät mikrolla ruokaa päivällä ja pianhan se kello on kolme.
Eli n 5 tuntia keskenään.
Varmaan kohta 15 v tarvitsee hoitajaa huoh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi reilua, jos se olisi esimerkiksi 60 e/ päivä, 3 päivänä viikossa. Ettekö löydä toista hoitajaa, niin he voisivat vuorotella?
No minusta tämä ei ole mikään hyvä idea. Että kahdelle koululaiselle hankittaisiin kesäkuun ajaksi kaksi vuorotellen työskentelevää hoitajaa! Molempien hoitajien ansiot pienenisivät 40-60% viisipäiväiseen työviikkoon verrattuna. Lapset stressaantuisivat, kun eri päivinä paikalle saapuisi eri hoitajat, jotka olisivat erilaisia persoonia ja joiden kanssa siksi oleminen olisi joka päivä vähän (tai paljonkin) erilaista. On ihan tyypillistä, että 15-vuotias tekee töitä kesäkuun (3-4 viikkoa) 5 päivänä viikossa, ja sen jälkeen on vielä 1,5 kuukauden kesäloma, josta voi nauttia ansaitsemine rahoineen ihanan vapaasti. Kaikki 15-vuotiaat eivät tietysti halua tai saa kesätöitä. Minusta olisi kuitenkin työnantajien, vaikka sitten sukulaisten vastuulla, että ensimmäisistä kesätyökokemuksista muodostuisi positiivisia kokemuksia.
Jos olisin ap, olisin rukannut työaikaa (6-7 h / pvä) ja vähintään tuplannut tuntipalkan. Eipä aloituksesta käy ilmi, millaista työ on ollut. Tutkittua on, että palkankorotus ei motivoi missään ammatissa tai asemassa, jos työ on muuten ns. syvältä. Tässä tapauksessa on mahdollista, että matala palkkauskin on tuntunut hyvältä syyltä lopettaa. Voi olla, että teini saa vastaavan tai lähes vastaavan pikkusumman tai rahaa hankintoihin vanhemmiltaan.
Lapset stressaantuvat? Kouluikäiset tarvitsevat hoitajaa joka minuutille ja omg jos pitää olla erilaisten persoonien tekemisissä kanssa jo kouluiässä.
On tutkittua, älä viitsi viisastella.
Toki erilaisten persoonien kanssa ollaan ja pitääkin olla tekemisissä, mutta siirretäänpä tämä taas sinne aikuisten maailmaan. Mietipä omalle kohdalle, jos teet työtä 2 tai 3 hengen tiimissä ja vietät siinä seurassa koko työpäivän. Maanantaina, keskiviikkona ja torstaina tiimikaverisi on esim. 46-vuotias Keijo. Tiistaina ja perjantaina paikan ottaa 24-vuotias Birgitta. Erilaiset tyypit, mutta joka päivä pitäisi tulla toimeen ja hoitaa työt. Ei siinä mitään, kyllä varmaan arki pyörii ja työt hoituvat, mutta eikö ole stressaavaa, jos Keijo on supliikki ja joskus liiankin aikaansaava tyyppi, mutta sitten tulee Birgitta, joka ei oikeastaan haluaisi tehdä juuri tätä työtä, on hiljaisempi ja toisinaan suorastaan vetäytyvä.
Kuvitteellinen tilanne, mutta harva aikuinen tuollaisesta jatkuvasti vaihtuvasta tiimistä nauttisi, luulen ma.
Oletko kuullut vuorotyöstä? Ihan normi tilanne epäsäännöllisessä vuorotyössä, että eri päivinä tehdään töitä eri ihmisten kanssa. Aika moni selviää siitä varsin hyvin.
Olen kuullut ja tehnyt vuorotyötä koko tähän mennessä 14-vuotisen ansiotyöurani. Lasken sen alkaneeksi siitä, kun lopetin lukion, vaikka tein kesätöitä jo sitä nuorempana. Olen tehnyt myös keikkatyötä ja kolmivuorotyötä.
Ei ole kuitenkaan tarkoituksen mukaista, että 7- ja 9-vuotiaat lapset "työskentelevät vuoroissa". Kasvatustieteitä ja psykologiaa lukeneena, valmistuneena ja kasvatusalalla työskentelevänä tiedän, että lapsille ja nuorille pysyvät aikuissuhteet ovat tärkeitä. Se koskee kotia, koulua, päiväkotia, kesäleiriä ja harrastusten ohjaajia. En todellakaan pätkisi lasten kesähoidon työntekijöiden viikkoa niin, että ma-ke hoitaisi Pirkko ja to-pe Liisa. Siihen ei ole mitään perustetta.
En usko, että alakouluikäisiä niin paljon hetkauttaa, jos alkuviikosta heille ruuat lämmittää ja vähän small talkia vaihtaa Pirkko ja loppuviikosta Liisa. Vai mitä muuta "hoitoa" näin kasvatustieteilijänä luulet 7- ja 9-vuotiaiden kaipaavan? Itse näin maallikkona en nimittäin usko, että noin isojen lasten tarvitsisi luoda läheistä turvan tunnetta kaitsijaansa, johan tuo isompi muutaman vuoden päästä menee yläasteelle ja siellä vaihtuu turvallinen aikuinen=opettaja joka oppitunnilla
Tietääkseni alakouluikäiset viihtyvät monta tuntia jo ikätovereiden seurassa
Toisaalta työtön koulutettu ihminen joutuu tekemään töitä 9e päiväpalkalla, että silleen!
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta työtön koulutettu ihminen joutuu tekemään töitä 9e päiväpalkalla, että silleen!
Tosin se työtön saa vielä työttömyysturvan sen 9e lisäksi.
Minullekin on naapuruston lapsia yritetty tyrkyttää, yhtenä kesänä 2 lasta otettiin pois tarhasta ja ehdotettiin hoidan heitä satasella.
Kysyin oliko tämä päivähinta, haukottiin henkeä.
Joskus jopa laitettiin lapset soittamaan ovikelloa ja kun ovi avautui, äiti juoksi nurkan takaa töihin. Ja yhden kerran oli lapset vaan laitettu naapurille eikä kukaan avannut ovea ja lapset olivat pihalla monta tuntia, ennen kuin joku tuli pihalle.
Itse olen ollut saman pihapiirin yhdessä kodissa viikon. Lapset olivat isällä ja kyseinen pariskunta lähti ulkomaille viikoksi. Edellisestä matkasta oli ehkä 20 v.
Nukuin heidän olohuoneen sohvalla. Kun tulin töistä, kaikki illat ompelin ompelukoneella. Olin kissan seuralainen.
Päivittäin silittelin kissaa, vaihdoin hiekat, annoin ruokaa ohjeiden mukaan. Työtä meni siinä ehkä 30 min päivässä.
Itse laskin säästin viikon ajan sähköt, kotonani oli lämmitys myös kylmemmällä.
Vaimo jäi eläkkeelle, siksi matka.
Vikana päivänä sitten imuroin koko kodin, pyyhin pölyt ja lähdin kotiini. Heti, kun tulivat, sain kiitokseksi 2 jätesäkillistä vaimon työpaikalta löytynyttä. Oli töissä uimahallilla. Toisessa oli unohtuneita pyyhkeitö, uimapukuja, laseja jne ja toinen oli täynnä mm shampoopulloja. Vaimo oli vuosien ajan ottanut niitä, aina sen jälkeen, kun niitä oli tarpeeksi kauan säilytetty.
Toinen säkillinen meni kirppiksellä kaupaksi. Muistan värjänneeni pyyhkeitä jne.
Purkit jaoin kasoihin. Vieläkin on ainakin 4 banaanilaatikollista täynnä. 1 kerralla otettu käyttöön. Valtaosa on ollut jämiä, mutta kyllä lähes täysinäisiäkin on ollut.
Tästä on jo monta vuotta, hyvä säästö mulle tullut vaikka saama palkkio ei antajalle maksanutkaan mitään.
Liian aikanen herätys, huono palkka ja kaverit rannalla,
Tuhoon tuomittu yhtälö.
Tuo 20e voisi olla ihan ok korvaus, jos kyseessä olisi ihan maksimissaan neljän tunnin keikka. Ei siihen vaikuta onko nuori vai ei, KUKAAN ei kokopäivän mittaisesta työstä halua saada paria kymppiä, nyt järkeä käteen näille, jotka niin luulevat.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin aikoinaan yläaste ikäiselle pojalle että ala mainoksia jakamaan. Sano että maksetaan niin vähän.
Aivan totta. Neljän tunnin kierroksesta saattaa saada 7e. Mihinhän sellaisen ruhtinaallisen summan hassaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi reilua, jos se olisi esimerkiksi 60 e/ päivä, 3 päivänä viikossa. Ettekö löydä toista hoitajaa, niin he voisivat vuorotella?
No minusta tämä ei ole mikään hyvä idea. Että kahdelle koululaiselle hankittaisiin kesäkuun ajaksi kaksi vuorotellen työskentelevää hoitajaa! Molempien hoitajien ansiot pienenisivät 40-60% viisipäiväiseen työviikkoon verrattuna. Lapset stressaantuisivat, kun eri päivinä paikalle saapuisi eri hoitajat, jotka olisivat erilaisia persoonia ja joiden kanssa siksi oleminen olisi joka päivä vähän (tai paljonkin) erilaista. On ihan tyypillistä, että 15-vuotias tekee töitä kesäkuun (3-4 viikkoa) 5 päivänä viikossa, ja sen jälkeen on vielä 1,5 kuukauden kesäloma, josta voi nauttia ansaitsemine rahoineen ihanan vapaasti. Kaikki 15-vuotiaat eivät tietysti halua tai saa kesätöitä. Minusta olisi kuitenkin työnantajien, vaikka sitten sukulaisten vastuulla, että ensimmäisistä kesätyökokemuksista muodostuisi positiivisia kokemuksia.
Jos olisin ap, olisin rukannut työaikaa (6-7 h / pvä) ja vähintään tuplannut tuntipalkan. Eipä aloituksesta käy ilmi, millaista työ on ollut. Tutkittua on, että palkankorotus ei motivoi missään ammatissa tai asemassa, jos työ on muuten ns. syvältä. Tässä tapauksessa on mahdollista, että matala palkkauskin on tuntunut hyvältä syyltä lopettaa. Voi olla, että teini saa vastaavan tai lähes vastaavan pikkusumman tai rahaa hankintoihin vanhemmiltaan.
Lapset stressaantuvat? Kouluikäiset tarvitsevat hoitajaa joka minuutille ja omg jos pitää olla erilaisten persoonien tekemisissä kanssa jo kouluiässä.
On tutkittua, älä viitsi viisastella.
Toki erilaisten persoonien kanssa ollaan ja pitääkin olla tekemisissä, mutta siirretäänpä tämä taas sinne aikuisten maailmaan. Mietipä omalle kohdalle, jos teet työtä 2 tai 3 hengen tiimissä ja vietät siinä seurassa koko työpäivän. Maanantaina, keskiviikkona ja torstaina tiimikaverisi on esim. 46-vuotias Keijo. Tiistaina ja perjantaina paikan ottaa 24-vuotias Birgitta. Erilaiset tyypit, mutta joka päivä pitäisi tulla toimeen ja hoitaa työt. Ei siinä mitään, kyllä varmaan arki pyörii ja työt hoituvat, mutta eikö ole stressaavaa, jos Keijo on supliikki ja joskus liiankin aikaansaava tyyppi, mutta sitten tulee Birgitta, joka ei oikeastaan haluaisi tehdä juuri tätä työtä, on hiljaisempi ja toisinaan suorastaan vetäytyvä.
Kuvitteellinen tilanne, mutta harva aikuinen tuollaisesta jatkuvasti vaihtuvasta tiimistä nauttisi, luulen ma.
Oletko kuullut vuorotyöstä? Ihan normi tilanne epäsäännöllisessä vuorotyössä, että eri päivinä tehdään töitä eri ihmisten kanssa. Aika moni selviää siitä varsin hyvin.
Olen kuullut ja tehnyt vuorotyötä koko tähän mennessä 14-vuotisen ansiotyöurani. Lasken sen alkaneeksi siitä, kun lopetin lukion, vaikka tein kesätöitä jo sitä nuorempana. Olen tehnyt myös keikkatyötä ja kolmivuorotyötä.
Ei ole kuitenkaan tarkoituksen mukaista, että 7- ja 9-vuotiaat lapset "työskentelevät vuoroissa". Kasvatustieteitä ja psykologiaa lukeneena, valmistuneena ja kasvatusalalla työskentelevänä tiedän, että lapsille ja nuorille pysyvät aikuissuhteet ovat tärkeitä. Se koskee kotia, koulua, päiväkotia, kesäleiriä ja harrastusten ohjaajia. En todellakaan pätkisi lasten kesähoidon työntekijöiden viikkoa niin, että ma-ke hoitaisi Pirkko ja to-pe Liisa. Siihen ei ole mitään perustetta.
En usko, että alakouluikäisiä niin paljon hetkauttaa, jos alkuviikosta heille ruuat lämmittää ja vähän small talkia vaihtaa Pirkko ja loppuviikosta Liisa. Vai mitä muuta "hoitoa" näin kasvatustieteilijänä luulet 7- ja 9-vuotiaiden kaipaavan? Itse näin maallikkona en nimittäin usko, että noin isojen lasten tarvitsisi luoda läheistä turvan tunnetta kaitsijaansa, johan tuo isompi muutaman vuoden päästä menee yläasteelle ja siellä vaihtuu turvallinen aikuinen=opettaja joka oppitunnilla
Tietääkseni alakouluikäiset viihtyvät monta tuntia jo ikätovereiden seurassa
Olet maallikko, etkä ymmärrä, mikä ero on 7-, 9- ja 13-vuotiaalla.
T. kasvatustieteilijä, ei sama vastaaja
Vierailija kirjoitti:
Näistä aina unohtuu se päiväraha
Vierailija kirjoitti:
Tuo 20e voisi olla ihan ok korvaus, jos kyseessä olisi ihan maksimissaan neljän tunnin keikka. Ei siihen vaikuta onko nuori vai ei, KUKAAN ei kokopäivän mittaisesta työstä halua saada paria kymppiä, nyt järkeä käteen näille, jotka niin luulevat.
Ja se 4h riittää kyllä koululaisille, esim klo 10-14
Vierailija kirjoitti:
Siis 20€/päivä, tosi hyvä palkka, kun ajattelee lapsien ikiä, eivät ole mitään vaippataaperoita. Vähän pitää seuraa ja katsoo perään, ettei itseään satuta. Sinuna ap ottaisin se tytön kunnon puhutteluun ja mainitsisin, että millään tekstarilla ei lopeteta työsuhdetta.
Tekstiviesti on lakiteknisesti täysin pätevä tapa päättää työsuhde. Siinä ei työnantaja ainakaan paranna omaa oikeudellista asemaansa, jos lähtee tuosta nillittämään. Palkka määräytyy lastenhoidossakin työehtosopimuksen mukaan eli kannattaa vain olla hissukseen ja toivoa, ettei tyttö tajua tulleensa hoonatuksi oikein huolella.
Jos teini onkin tajunnut kuinka häntä nyt viedään kuin pässiä narussa. Onhan virallisissakin työsuhteissa koeaika. Jos toteaa, että korvaukseen nähden työ on täyttä pa*kaa, niin sen saa lopettaa. Ihan oikein meni.