Vietetään sukujuhannusta, minkä ikäiset lapset aikuisten pöytään?
Olemme viettämässä sukujuhannusta (meidän perhe, minun vanhempani, minun neljän sisarukseni perheet, viiden serkun perheet ja minun äitini veli puolisoineen (näiden serkkujen vanhemmat siis))
Lapsia on yhteensä 23, ikähaarukka 3-17. Ollaan aina pidetty erikseen aikuisten ja lasten pöytä, mutta viime juhannuksen nurinan ja kiusallisten tilanteiden jälkeen olen alkanut miettimään, pitäisikö lasten pöytään olla joku yläikäraja. Minun mielestäni paras ratkaisu olisi että kaikki alaikäiset pysyvät lasten pöydässä, sillä sipuli. Jos kuitenkin päästää esim. peruskoulunsa jo päättäneet tai jopa yläkoululaiset aikuisten pöytään, alkaa sitä juuri seuraavaksi tulevaa harmittamaan. En jaksaisi enää yhtään kiukuttelua, meidän juhannus on ihana perhejuhla, mutta jostain syystä alaikäiset eivät tunnu ymmärtävän, että lapset tekevät juhlissa eri juttuja kuin aikuiset. Ensin syödään, lapset ruokailevat eri pöydässä kuin aikuiset. Sitten mennään ulos sytyttämään kokko ja nauttimaan illasta. Yhdeksältä menevät lapset mökkiin nukkumaan, ja aikuiset viettävät aikuisten juhannusta. Kun kaikki lapset ovat ns. samanarvoisia, ei epäreiluja tilanteita synny. Pitääkö ruokailusta tehdä niin hirveän hankalaa?
Mitä mieltä olette?
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen kartano mökkinä, jos tollainen porukka mahtuu viettämään juhannusta yhdessä
Ihan samaa mietin että millä helkutilla noi kaikki isänäidinkumminja mumminkaimat istuvat muka "samaan pöytään". Heitähän on ainakin 30.
Höpö höpö koko kyssäri.
...ja jos on oikea ongelma niin varmaan sen verran tilannetajua että osaatte itekin sen ratkaista.
Jos oikein laskin ja ymmärsin, niin näitä on 42. Melkoiset määrät saa olla tuoleja mökillä.
No joo. Eiköhän se nyt kumminkin mene niin, että kunkin alaikäisen huoltaja päättää, että onko hänen teininsä valvontavastuussa ja toisaalta pienten lasten huoltajat päättävät, että kelpaako lapselle valvojaksi teini. Ainakaan ap ei sitä voi päättää, kun vaikutti, ettei yksikään näistä viidestä teinistä ole hänen.
Ap:ta harmittaa koska haluaa päästä rauhassa ryyppäämään aikuisten sukulaistensa kanssa ja lastenvahdiksi ajatellut vanhimmat teinit eli luotettavimmat lapsenpiiat eivät olleetkaan valmiita suvun hyväksi todettuun orjuuteen.
Joutuu pian itse vilkaisemaan, etteivät mussukkansa huku tai katko niskojaan trampoliinilla! Kyllä menee hyvää ryyppäys aikaa hukkaan!!
Ap palkkaa lastenvahti! (Eikä ole v.ttuilu ehdotus vaan oikea rakentava ehdotus.)
Palkkaa ihan oikea lastenvahti joka ei ole sukulainen ja joka juhlien ajan vahtii ja leikittää niitä lapsia. Jos haluat että aikuiset ei joudu huolehtimaan, ja sukulaisteinejä ei minusta voi siihen vaatia edes rahalla.
Sukujuhlat ne on teinienkin sukujuhlat.
Kuka ap:n sukujuhlissa hoitaa liian päihtyneet tai väärään paikkaan sammuneet? Entä krapulaiset?
Vierailija kirjoitti:
Kuka ap:n sukujuhlissa hoitaa liian päihtyneet tai väärään paikkaan sammuneet? Entä krapulaiset?
Teinit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinit.
Siinähän ne menee samassa kun laittavat pikkulapsille aamupalaa ja lounasta. Aikuisista tuskin on siihen.
Kuka ihme näin tyhmiä aloituksia viljelee. Ei päätä eikä häntää. En usko, että missään sukujuhlissa ruokailusysteemit ovat yhtä oudot ja tyhmät kuin ap:llä.
Meidän juhlissamme ei ryypätä eikä rellestetä, ja kaikki pysyvät sellaisina, että pystyy lapsistaan huolehtimaan. Aikuisten juhannusjuhlintaan kuuluu maltillinen määrä alkoholia. Tämänkin takia haluttaisiin että teinit pysyis pienempien kanssa, nimittäin heti jos päästetään aikuisten seuraan, on heti vaara että joku teini nappaa sieltä kaljapullon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meidän juhlissamme ei ryypätä eikä rellestetä, ja kaikki pysyvät sellaisina, että pystyy lapsistaan huolehtimaan. Aikuisten juhannusjuhlintaan kuuluu maltillinen määrä alkoholia. Tämänkin takia haluttaisiin että teinit pysyis pienempien kanssa, nimittäin heti jos päästetään aikuisten seuraan, on heti vaara että joku teini nappaa sieltä kaljapullon.
Ap
Niin , sinä haluaisit. Vahtikaa niitä lapsianne, myös niitä teinejä älkääkä heittäkö oman onnensa nojaan.
Ihan muuten vaan kysyn: oletetaan että teinit vahtisivat niitä pieniä. Yksi katoaa. Kenen syy?
Mites noi vanhusten vaipat ynnä semmoset, kukas niistä huolehtii? Ja kuka kantaa vanhoille tyypeille safkaa nenun alle?
Oikeasti voisitte ottaa teinit aikuisten pöytään ja siirtää ne sinun vanhemmat ja serkkujesi vanhemmat sinne pikkulasten kanssa samaan pöytään? Menis nukkumaanmenoajatkin varmaan enemmän yksiin?
Älä ylläty, jos ne isot teinit ei enää viitsi tulla. Tuon ikäisillä alkaa jo olla omia menoja, kavereita ja poika- ja tyttöystäviä.
Saatteko ihan oikeasti 14-17 v teinit viettämään kanssanne ja teidän säännöillä? Itse olin 14 vuotiaasta alkaen kaveriporukassa juhannukset. Mökillä, saaressa, leurintäalueella, festareilla. Enemmän tai vähemmän siinä ohessa tuli maisteltua kaljaa. Ei olisi tullut mieleenkään viettää juhannusta sukulaisten pikkukakaroiden kanssa.
N43
Vierailija kirjoitti:
Saatteko ihan oikeasti 14-17 v teinit viettämään kanssanne ja teidän säännöillä? Itse olin 14 vuotiaasta alkaen kaveriporukassa juhannukset. Mökillä, saaressa, leurintäalueella, festareilla. Enemmän tai vähemmän siinä ohessa tuli maisteltua kaljaa. Ei olisi tullut mieleenkään viettää juhannusta sukulaisten pikkukakaroiden kanssa.
N43
Kun ei anneta vaihtoehtoja. Kaikki eivät ole kaltaisiasi vapaasieluja. Meillä välitetään lapsista, ja heille turvallisin paikka on oman perheen kanssa.
Minulla on kolme teini-ikäistä lasta, 14-17-vuotiaat. Ovat kotona viihtyviä kaikki ja tykkäävät myös sukulaisistaan. Voisivat ehkä johonkin sukujuhannukseenkin osallistua, jos sellainen olisi ja siellä olisi mukavaa omanikäistä seuraa. Tykkäisivät myös jutella aikuisten kanssa, ja ainakin pari nuorista todennäköisesti leikkisi jonkin aikaa lastenkin kanssa.
Mutta jos tarjolla olisi tuollainen ap:n ehdottama juhannus, kaikki kolme jäisivät keskenään kotiin, söisivät pitsaa, katsoisivat yötä myöten telkkaria, pelaisivat ehkä keskenään jotain lautapeliä ja nauttisivat. Vastuut ja velvollisuudet rajoittuisivat siihen, että veisivät pitsalaatikot roskikseen ennen kuin me vanhemmat tulisimme kotiin eivätkä lähtisi yksinään uimarannalle (porukalla toki voisivat mennä). Nukkumaan mennessä huolehtisivat (tai jättäisivät huolehtimatta) vain omien hampaidensa pesusta.
Meillä lapset ruokailevat aikuisten jälkeen. Näin saa aikuiset syödä rauhassa. Teinit vahtivat lapsia kun aikuiset ruokailee.
Kuulostaa erittäin raskaalta juhannukselta. Oikeasti, miten te jaksatte säätää tuollaisia juhlia joiden pitäisi olla rentoa oleskelua ja kaikki aika stressataan jostain aikuisten ja lasten pöydistä ja aikuisten ohjelmista, huhhuh.
Syökää samassa pöydässä ja jos joku on yleensä niin kännissä ettei osaa käyttäytyä niin eikö se ole aika lähteä kotiin tai jonnekin muualle. Jos pitää pystyä ryyppäämään kaksin käsin niin silloin niitä lapsia ei tarvitse samoihin kemuihin viedä.
Onko noiden pöytien tarkoituksena oikeasti että viereisessä pöydässä voidaan juoda viinaa ja toisessa mehua vai onko jokin syvällisempi tarkoitus?
Itse mieluummin ryyppäisin verhot kiinni kotona kuin katsoisin tuollaista pelleilyä rentoutumiseen tarkoitetulla vapaa-ajalla.
Luojan kiitos ei ole koskaan tarvinnut tuollaisiin juhannus juhliin osallistua. Kuulostaa kyllä varsin nipolta touhulta.
Lämmöllä muistelen lapsuuteni juhannuksia, kun perheen ja naapureiden kesken sitä vietettiin naapureiden grillimajassa myöhään yöhön, olin joku ala-aste ikäinen ja naapureilla oli myöskin ikäiseni tytär. Grillattiin, musat pauhasi yli puoleenyöhön. Muistan kuinka spesiaalia ja jännää se oli.
Isäni sukujuhlat ovat yleensä tuollaista ap:n kuvailemaa touhua. Muistan vieläkin sen häpeän, kun isäni veljen häissä minut 14v laitettiin pienten lasten pöytään istumaan. Noh, eipä ole tullut enää vuosiin käytyä sukujuhlissa :)
Sukujuhannus- tästä ne ongelmat alkaa: pöydän istumajärjestyksestä 😂 en ikinä viettäisi sukujuhannusta juurikin syystä, että pohdittavaa ja haasteita riittää
Kyllä meil on aina vanhemmat laittaneet omansa nukkumaan ja perään katsoneet, vaikka vähän olisi juhannusjuomaa ottanutkin. Ei se sitä tarkoita, että räkäkänniä silloin vetäisi, jos vähän ottaa. Ja lapset saaneet valvoa niin kauan ku tahtoo. Ja teinit istuneet ihan aikuisten seurassa niin kauan kuin ovat halunneet. Ei niitä pois ole koskaan ajettu omiin puuhiin. Eri asia sitten on, että jos tuommoiseen työleiriin oma teinini joutuisi, jättäisimme kyllä sukujussin väliin tai teini voisi mennä kavereiden kanssa muualle. Aika omituinen kuvio on ap. llä. Ei jatkoon.
Minusta se on niin että kun järjestetään juhlat, niihin kuuluu nimenomaan se JÄRJESTÄMINEN. Katsotaan että kaikki menee suunnitellusti. Emme suunnitele juhlia ikäväksi vaan mukavaksi.
Minun lapseni ovat 13 ja 11 vuotta vanhoja. He osaavat olla